Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
Fairlane Fairlane skrev:
När jag fick tredje dosen för ett tag sen så fick man välja på Pfizer.
Eftersom jag "förstår" hur Pfizer/BioNTechs vaccin fungerar så vill jag välja det.
Den länken har ni väl tröttnat på vid det här laget, men den är väl värd att läsa. Den ger en inblick i hur genialt det vaccinet är (Modernas är likartat).

Om någon i tråden (helst en vaccinskeptiker) skriver ett referat av artikeln så lovar jag att sluta nämna den med ojämna mellanrum. Då vet jag att någon här har förstått. :D
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
En vild gissning från min sida är att inte särskilt många av de som är skeptiska mot dessa nya vacciner, baserade på mRNA-teknik kommer vaccinera sig med Novavax heller.
 
  • Gilla
vanpire och 3 till
  • Laddar…
harry73
Fairlane Fairlane skrev:
En vild gissning från min sida är att inte särskilt många av de som är skeptiska mot dessa nya vacciner, baserade på mRNA-teknik kommer vaccinera sig med Novavax heller.
Det tror jag inte heller, ändå läggs det stora resurser på att försöka övertyga dem att vaccinera sig.
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Det tror jag inte heller, ändå läggs det stora resurser på att försöka övertyga dem att vaccinera sig.
Från Stockholm rapporteras det att:
"Antalet vaccinationer har ökat med 27 procent i Järvaområdet de senaste veckorna efter regionens vaccinationskampanj ''Hela Sverige mot pandemin'"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-stockholmsregionen

Så uppenbarligen går det att få fler att vaccinera sig.
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Från Stockholm rapporteras det att:
"Antalet vaccinationer har ökat med 27 procent i Järvaområdet de senaste veckorna efter regionens vaccinationskampanj ''Hela Sverige mot pandemin'"
[länk]

Så uppenbarligen går det att få fler att vaccinera sig.
I resten av regionen ökade antalet med 2 % som jämförelse. Det är folk som vaccinerar sig med första, andra och tredje dosen.

"Att kraftsamla som vi nu gör med lokala aktörer som tillsammans med oss delar kunskap om pandemin och vaccin skapar tillit och trygghet för de som tidigare varit osäkra inför att vaccinera sig, säger regionens vaccinationssamordnare Magnus Thyberg."

Kampanjen kommer att pågå i tre veckor till för att sen bli ”Hela Södertälje mot pandemin” under tre veckor.
"Även där kommer kampanjen fokusera på bättre kunskap om vaccin, vaccinationer och vikten av att följa rekommendationer."

https://vardgivarguiden.se/nyheter/2022/februari/succe-for-kampanjen-hela-stockholm-mot-pandemin/
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
En vild gissning från min sida är att inte särskilt många av de som är skeptiska mot dessa nya vacciner, baserade på mRNA-teknik kommer vaccinera sig med Novavax heller.
Jag tänkte lika dant först, men din mening är ju lite motsägelse full.
De som är skeptiska mot mRNA-vaccintekniken behöver verkligen ett alternativ i ett mer traditionellt framställt vaccin som Novavax.

Riktiga antivaxxers påverkas förstås inte.

Jag tycker också det är lite olyckligt att Novavax använder begreppet nanoteknologi om sitt vaccin, men det gör väl investerare och placerare mer intresserade. Det kan ju skrämma några fastän det inte behöver vara något konstigt med det.
Det är bara lite otur att deras vaccinpartikel råkar ha den storleken och därmed vara nanopartiklar. Men spikproteinet, mRNA-vaccinet och även AstraZ vaccinet samt viruset självt är nanopartiklar. :oops:

Illustration som jämför nanoskala COVID-19-vacciner och tillverkande institutioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reasons for success and lessons learnt from nanoscale vaccines against COVID-19
https://www.nature.com/articles/s41565-021-00946-9
 
F
Om jag förstått rätt så sprids (covid 19) mha sk. droppsmitta. Därför är avståndet (och till viss del munskydd) viktigt för att minska spridningen.
Är det en annan mekanism för smittspridning som gör Omicron-varianten så mycket mer smittsam? Är det luftsmitta (aerosol) eller beror det på en helt annan aggrivisitet hos Omicron-varianten så det behövs färre viruspartiklar för att smitta? Innebär det i så fall att munskydd skyddar sämre?
 
S
F frasen_36 skrev:
Om jag förstått rätt så sprids (covid 19) mha sk. droppsmitta. Därför är avståndet (och till viss del munskydd) viktigt för att minska spridningen.
Är det en annan mekanism för smittspridning som gör Omicron-varianten så mycket mer smittsam? Är det luftsmitta (aerosol) eller beror det på en helt annan aggrivisitet hos Omicron-varianten så det behövs färre viruspartiklar för att smitta?
Henrik Widegren...

 
F frasen_36 skrev:
Om jag förstått rätt så sprids (covid 19) mha sk. droppsmitta. Därför är avståndet (och till viss del munskydd) viktigt för att minska spridningen.
Är det en annan mekanism för smittspridning som gör Omicron-varianten så mycket mer smittsam? Är det luftsmitta (aerosol) eller beror det på en helt annan aggrivisitet hos Omicron-varianten så det behövs färre viruspartiklar för att smitta? Innebär det i så fall att munskydd skyddar sämre?
Munskydd hjälper framförallt mot att du själv inte sprider direkt droppsmitta. (Hosta, nysningar osv).

https://www.who.int/news-room/quest...avirus-disease-covid-19-how-is-it-transmitted
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F
timmelstad timmelstad skrev:
Munskydd hjälper framförallt mot att du själv inte sprider direkt droppsmitta. (Hosta, nysningar osv).

[länk]
Ja, det känner jag till. Munskyddet skyddar bäraren marginellt mot att bli smittad, kanske mest psykologiskt...
Jag är mest ute efter att förstå skillnaden i "smitto-mekanismen" mellan den tidigare Covid 19 och Omicron eftersom den senare är så mycket mer smittosam. Dvs VAD gör Omicron så mycket mer smittsam?
 
F frasen_36 skrev:
Ja, det känner jag till. Munskyddet skyddar bäraren marginellt mot att bli smittad, kanske mest psykologiskt...
Jag är mest ute efter att förstå skillnaden i "smitto-mekanismen" mellan den tidigare Covid 19 och Omicron eftersom den senare är så mycket mer smittosam. Dvs VAD gör Omicron så mycket mer smittsam?
Än så länge finns det bara mer eller mindre kvalificerade hypoteser. Men de känns ju rimliga.

”Omikron har mer än 20 nya mutationer i spikgenens S1-domän. Många av dessa mutationer ökar sannolikt förmågan att binda bättre till ACE-2-receptorn och undvika bindning av antikroppar inducerade av en tidigare infektion eller genom vaccination.”

https://lakartidningen.se/klinik-oc...ppstatt-och-varfor-sprider-den-sig-sa-snabbt/
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
F frasen_36 skrev:
Om jag förstått rätt så sprids (covid 19) mha sk. droppsmitta. Därför är avståndet (och till viss del munskydd) viktigt för att minska spridningen.
Är det en annan mekanism för smittspridning som gör Omicron-varianten så mycket mer smittsam? Är det luftsmitta (aerosol) eller beror det på en helt annan aggrivisitet hos Omicron-varianten så det behövs färre viruspartiklar för att smitta? Innebär det i så fall att munskydd skyddar sämre?
Det jag har läst är att omikron replikerar sig mycket fortare i de övre luftvägarna, dvs. man utsöndrar mycket mer viruspartiklar och det ökar ju då risken för att den som andas in luften med viruspartiklarna ska andas in tillräckligt många för att bli sjuk.

Om det stämmer så bör det innebära att när man tidigare i pandemin pratade om en närkontakt var en som varit närmare än 2 m i minst 15 minuter så bör det nu ersättas av mer typ någon som varit närmare än 2 m under betydligt kortare tid.

Tillägg:
Förlåt, missade förut att även detta togs upp på sidan som timmelstad länkade till.
 
Redigerat:
  • Gilla
vanpire och 2 till
  • Laddar…
F
timmelstad timmelstad skrev:
Än så länge finns det bara mer eller mindre kvalificerade hypoteser. Men de känns ju rimliga.

”Omikron har mer än 20 nya mutationer i spikgenens S1-domän. Många av dessa mutationer ökar sannolikt förmågan att binda bättre till ACE-2-receptorn och undvika bindning av antikroppar inducerade av en tidigare infektion eller genom vaccination.”

[länk]
Tack
 
F
BirgitS BirgitS skrev:
Det jag har läst är att omikron replikerar sig mycket fortare i de övre luftvägarna, dvs. man utsöndrar mycket mer viruspartiklar och det ökar ju då risken för att den som andas in luften med viruspartiklarna ska andas in tillräckligt många för att bli sjuk.

Om det stämmer så bör det innebära att när man tidigare i pandemin pratade om en närkontakt var en som varit närmare än 2 m i minst 15 minuter så bör det nu ersättas av mer typ någon som varit närmare än 2 m under betydligt kortare tid.

Tillägg:
Förlåt, missade förut att även detta togs upp på sidan som timmelstad länkade till.
Tack för info
 
Nån som lyssnat på framgångspodden 555?
Finns info på Aftonbladet om denna med.

Intressant med hur folk reagerar onekligen.
 
  • Gilla
  • Haha
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.