X
Tack för kopplingsdosa-länken!

Vad tror ni om bifogat schema, jämför med orginalschemat (längst ner).

Det borde väl funka?

TV (i orginalschemat) har jag valt att inte koppla in, tror det är någon tidsmojäng som säger till när det är dax att byta filter genom att tända en lampa i manöverdosan. Men jag byter en gång per år och kollar av den emellanåt.
 
  • Elektriskt schema över kopplingar för rotermotor och Nexa fjärrplugg, med märkta kablar och spänningsnivåer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt schema för ventilationssystem utan TV-anslutning, med handskrivna anteckningar och färgkoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
X
Nu har jag inhandlat reläerna. Det verkar vara en SOKE JQX-13F-LY2C.
Jag tror jag har identifierat allt förutom 7 och 8 rätt. Dvs vilken av 7 eller 8 ska O1 kopplas till och vilken ska N kopplas till?
 
  • SOKE JQX-13F-LY2C relä med märkningar och terminaler för elanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närkostbild av ett SOKE JQX-13F-LY2C relä med tydlig märkning av kontaktterminaler och elektriska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkopplingsschema för relä SOKE JQX-13F-LY2C med beteckningar och ledningar till Nexa WMR 3000.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
X
Jag hittar inget datablad för just denna (SOKE) men för HWE JQX-13F-LY2C så ser det ut som bifogad bild.

Kan jag mäta mig fram om "-" är på 7 och "+" på 8 på mitt relä?
Jag antar att till "+" ska man koppla O1 från Nexa WMR 3000 och till "-" ska man koppla "N"?
 
  • Kopplingsschema för HWE JQX-13F-LY2C relä med mått och kontaktidentifiering markerad.
Den klarar ju växelström.. så polerna spelar ju ingen roll.
 
X
hek hek skrev:
Den klarar ju växelström.. så polerna spelar ju ingen roll.
Ah just det :) det är för DC som det är viktigt antar jag därför är det utmärkt på visa. Men man kan ju köra denna I DC också så konstigt att det inte är märkt.

Vad tror du om mitt elschema ovan, ser det bra ut, några konstigheter?
 
Redigerat:
É
Är det någon som förstår skillnaden på modellerna på Aeotec Gen5 energimätare? På länken nedan beskrivs "Diagram of EU/AU Version(3 Phases,3 Wires)" och "Diagram of EU/AU Version(3 Phases,4 Wires)" om man scrollar ner lite.

Vad syftas på med 3 och 4 wires? I båda fallen är det illustrerat 3 faser + nolla. I 3-wires exemplet verkar det dock endast finnas 2st kablar för matning till enheten och att man då tar 400 volt. Och med 4-wires tar man fas+nolla (230V) 3ggr. Det borde ju funka för det är vanligast modellen till salu, men är lite förvirrande med vad de syftar på med 230V och 400V då bilden på anläggningarna ser likadana ut.

https://help.aeotec.com/support/solutions/articles/6000161943-home-energy-meter-gen5-user-guide-

Edit: detta var visst en väldigt gammal tråd såg jag nu...
 
Det är 3 phase, 4 wires gäller. Det blir 3 faser + nolla för satt mäta ström och spänning på.

É ÉlPon skrev:
Vad syftas på med 3 och 4 wires? I båda fallen är det illustrerat 3 faser + nolla.
Det är lite märkligt att rita 4 trådar och skriva 3 wires. :oops:
Det är bilder på en amerikanska elcentral för deras 2-fas där de försöker koppla in sin pryl med europeisk 3 fas och kanske norsk 230V 3-fas.
Exemplen borde motsvara 3 faser med 230/127V + skyddsjord, respektive 3 fas + PEN till centralen.
Då skulle första fallet ha en jordskena isf nollskena och den andra en nollskena + en jordskena. ;)
 
  • Gilla
ÉlPon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.