Fairlane
K Kallebo skrev:
Har det inte blivit så med nästan allt som föreslås? Energideklarationen gäller bara vid nybygge eller försäljning.

I värsta fall kan jag tänka mig att det blir ett sådant krav.

Frågan har varit uppe tidigare hittade detta vide n snabb sökning:
[länk]
Japp och där ser man "Och elsäkerhetsexperten tycker att ”Elbesiktningar borde vara obligatoriska före husköp”"
Experten är representant för Installatörsföretagen och sitter nu och hoppas på massa pengar till medlemsföretagen...
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag var lite subtilt ironisk. Jag ber om ursäkt. Ironi går ofta dåligt fram i skrift.

Har du provat? Det finns en liten spak nånstans. ;)

Om det blir skattefinansierat så blir acceptansen stor.
"Det är väl bra att förebygga elolyckor?" – Aningslös skattebetalare
Skattefinansierat är betydligt bättre än att det dimper ner en separat faktura i min brevlåda, till och med så man sover lite extra gott om nätterna när man vet att till och med hyresgäster i lägenhet är med och betalar kalaset.
 
K
D Dayangel skrev:
Skattefinansierat är betydligt bättre än att det dimper ner en separat faktura i min brevlåda, till och med så man sover lite extra gott om nätterna när man vet att till och med hyresgäster i lägenhet är med och betalar kalaset.
Lär ju bara vara skattefinansierat de första åren. Så är det väl med det mesta. Länge var väl även sotningen skattesubventionerad...
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vet inte om det är förbjudet eller om inte, men man fattar aldrig i stort lagar retroaktivt. Tur är väl det...
Jag tror inte att det finns något undantag för veteranbilar när det gäller medförandet av en varningstriangel, så det förekommer (eller har förekommit, snarare).
 
P
K Kallebo skrev:
Är inte speciellt imponerad av elektriker efter de senaste årens kontakt med dylika. Man får väl hoppas att kravet på besiktning bara handlar om att det ska utföras den dagen man ska sälja. Lite som stolleriet med energibesiktningar.
I fallet med min tvättmaskin, som jag nämnde förut, så var det en "elektriker" som klippte bort stickproppen på tvättmaskinens sladd och gjorde en fast installation i en befintlig väggmonterad strömbrytare.

Jag övervakade förstås och rättade honom när han kopplade fel.
 
  • Haha
videopac och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
6. Man minskar och kommer åt alla bränder som orsakas av inkompetens hos villaägare som är för snåla att ta in kompetens för att koppla el.
Snåla?!?!? Det går inte ans att få en elektriker att komma för att få små jobb utförda. Så hur kommer det att bli framöver? Kommer ju att bli ännu svårare då alla skall utföra en massa nonsens besiktningar som enbart kommer att ge de besiktigande företagen ännu mer jobb. Men att komma hem till privatpersoner för att flytta/komplettera ett eluttag fungerar inte. Se till att detta blir möjligt först så att folk slipper göra flytten själva....

Låter som om du själv jobbar inom elbranschen...
 
  • Gilla
eleson och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kallebo skrev:
Har det inte blivit så med nästan allt som föreslås? Energideklarationen gäller bara vid nybygge eller försäljning.

I värsta fall kan jag tänka mig att det blir ett sådant krav.

Frågan har varit uppe tidigare hittade detta vide n snabb sökning:
[länk]
Det är de pragmatiska lösningen om man vill införa dylika system. Hur gör man när hundratusentals småhusägare inte lyfter ett finger? Dels för att de inte vet om det och dels för att de inte vill. Och gruppen som inte har råd. På landsorten är man ofta fattig och bor i förfallna småhus.
 
T
D Dayangel skrev:
Vad ska dom göra med fastighetsägare och privatpersoner som inte har råd att betala för en påtvingad besiktning eller för delen ev. åtgärder som erfordras utav den? Stänga av kunden från elmarknaden eller utdöma vite till en redan luspank stackare? Lycka till
Det skiter försäkringsbolagen i som troligen är beställare av förslaget. Dom vill helst ha in premier och se till att de inte har utgifter för försäkringsskador. Deras idé om försäkring handlar om deras egen försäkring mot utgifter.
Sen att vi har ämbetsmän, utredare och politiker som går ärenden åt särintressen är ju ett ytterligare demokratiskt haveri bland alla andra.
 
Fairlane
T tobiast skrev:
Det skiter försäkringsbolagen i som troligen är beställare av förslaget. Dom vill helst ha in premier och se till att de inte har utgifter för försäkringsskador. Deras idé om försäkring handlar om deras egen försäkring mot utgifter.
Sen att vi har ämbetsmän, utredare och politiker som går ärenden åt särintressen är ju ett ytterligare demokratiskt haveri bland alla andra.
Jag tror inte det är försäkringsbolagen som ligger bakom detta utan Installationsföretagen, men resultatet är ju detsamma.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
K
Kanske är ytterligare ett sätt att få folket att minska energiförbrukningen.. stäng av alla som inte hinner besiktiga sitt hus inom en uppsatt tid.. kanske kan lösa elpriserna också!
 
Betyder detta att eget elarbete kan godkännas av en besiktningsman?
Eller krävs kvitto med ritning på utfört arbete samt plomberad installation?
 
Fairlane
L Luugen skrev:
Betyder detta att eget elarbete kan godkännas av en besiktningsman?
Eller krävs kvitto med ritning på utfört arbete samt plomberad installation?
Eget arbete kan aldrig godkännas då det är olagligt, dvs själva arbetet är olagligt, inte elinstallationen.
Det viktiga är nämligen inte om det är säkert, utan det viktiga är att det är rätt person som gjort jobbet. Till det vill man nu också skapa ännu mer jobb till ett utvalt skrå.
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
L Luugen skrev:
Betyder detta att eget elarbete kan godkännas av en besiktningsman?
Eller krävs kvitto med ritning på utfört arbete samt plomberad installation?
Knappast aktuellt med retroaktivt krav på kvitton och i praktiken omöjligt ju fler år tillbaka det handlar om när vi talar om nya regler som införs i efterhand. I teorin kan man ju bara hänvisa till att installationen är gjord av firma X som gick i Kk för X antal år sedan och eftersom det inte var något krav då så har man inga kvitton kvar som styrker arbetet. Passerar det besiktningen, oavsett vem som gjort jobbet, så är ju saken biff.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Eget arbete kan aldrig godkännas då det är olagligt, dvs själva arbetet är olagligt, inte elinstallationen.
Det viktiga är nämligen inte om det är säkert, utan det viktiga är att det är rätt person som gjort jobbet. Till det vill man nu också skapa ännu mer jobb till ett utvalt skrå.
Se mitt svar ovan :p
 
Rickard.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror inte det är försäkringsbolagen som ligger bakom detta utan Installationsföretagen, men resultatet är ju detsamma.
Jag tror verkligen inte elektrikerna ligger bakom detta och jag tror inte heller dom överlag är särskilt positiva över denna riktning.

Silver skrev en för mig mycket troligare förklaring i inlägg #74.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.