Finns dom där kullagren på biltema/jula?

Tänkte att det var info på dom om längd osv, så det håller koll på vad man tagit och vad som är kvar
 
Dessa kullager finns ”överallt” som man säger.
Ja, chippet håller koll på mängden filament på rullen om man tycker det är viktigt men verkar vara en produkt av XYZ och återfinns på deras antagligen mycket dyrare filament!

Jag köpte Classes egna filament och det funkar fint!

Tror det är dessa kullager som passar till filamenthållaren:

https://www.biltema.se/redirect/productrelative/1/sv/2000019337
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ok ja jag tänkte köpa svart filament imorgon.
Den här gula är ju inte så jätte användbar känns det som
Har några grejer som ska sitta i pannrum så där får det bli gult så man ser dom :D
 
Ett tips för filament är svenska addnorth.se som ha bra och stort utbud av filament. Skriv upp er på deras nyhetsbrev, de brukar ha kampanjer med riktigt bra rabatter några gånger om året.
 
  • Gilla
Dizzy84 och 1 till
  • Laddar…
Någon som har koll på vilka typer av filament denna skrivare klarar av?
 
R
nino nino skrev:
Ok
Är det chip med till alla rullar? Sätter du i chipet i centrumbiten och sätter den på spolhållaren bara?

Satan vad bitarna satt fast med limmet och hårblås, den där skyddstejpen som är med original följde med biten upp så jag får väl köpa tejp imorgon. Är det vanlig blå målartejp, 3M eller tesa eller liknande?
Kör med tesa gula till min Ender då vissa större utskrifter kan sätta sig stenhårt på min glasplatta så lättare att få loss med tejp.
Välj en bred rulle, lättare att få det helt slätt samt tejpa på diagonalt så släpper inte tejpen.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
R
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Någon som har koll på vilka typer av filament denna skrivare klarar av?
Nu är detta inte specifikt till era da Vinci men här är en bra översikt vad som krävs för att printa olika material.
https://m.all3dp.com/1/3d-printer-filament-types-3d-printing-3d-filament/

Ni blir tyvärr riktigt begränsade gällandes materialval pga avsaknaden av uppvärmd bottenplatta.
 
Måste man skriva ut en sån hållare om man kör med andra filament? Mina rullar, från Clas och Prima är för stora
 
Jag har en gammal sådan här skrivare ståendes. Har dom slutat med att man måste ha chip nu? När jag köpte min så blev den låst på just deras filament.

Försökte ”hacka” chippet med en telefon på den tiden, men nollställningen utav chippet lyckades aldrig.
Kör i dag två flashforge istället.

Kanske dags att damma av den här skrivaren och ge till ungarna kanske om det går att köra utan chip till filament.
 
Nja, den modellen som *nu* säljs kräver inte chip. Oklart om gamla modeller omfattas av den nya ordningen.
 
omdirigerad omdirigerad skrev:
Nja, den modellen som *nu* säljs kräver inte chip. Oklart om gamla modeller omfattas av den nya ordningen.
Jaså? Vår verkar kräva det i alla fall. Jag har dock köpt billiga NFC-taggar som jag använder som chip.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jaså? Vår verkar kräva det i alla fall. Jag har dock köpt billiga NFC-taggar som jag använder som chip.
Efter en FW-uppdatering så fungerar den utan taggar.
 
  • Gilla
omdirigerad och 1 till
  • Laddar…
Skönt!
Är det nån som fått någon annan lösning än XYZprint att lira med skrivaren ännu? Än så länge har det fungerat OK med deras programvara för mina (små) behov - men man är nyfiken om man kan kräma ur lite extra bra printar med t.ex. Cura.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Efter en FW-uppdatering så fungerar den utan taggar.
Vilken FW version kan köras utan tag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.