Viktor.J Viktor.J skrev:
Var ni lika nöjda då ? Missförstå mig rätt, man kan vara nöjd för sin lägenhet som "bara kostade" 4 Mkr när grannens kostade 4,3 Mkr. Men det kan ju ändå vara ett för högt pris för lägenheten. Det handlar om vart man drar kontrollvolymen I guess.
Man får ju titta på hur marknaden såg ut, vi köpte för 49k kvadraten det var mycket billigare än snittet i området vid tidpunkten
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man får ju titta på hur marknaden såg ut, vi köpte för 49k kvadraten det var mycket billigare än snittet i området vid tidpunkten
Alla köper för ”lite under marknaden” ☺️ Men även då kanske ni kände att ni borde fått mer för pengarna ?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Alla köper för ”lite under marknaden” ☺️ Men även då kanske ni kände att ni borde fått mer för pengarna ?
Verkligen inte, många budar långt över priset i området för att de bara ska ha det där objektet.

Men det är klart jag hade hellre betalt en miljon men man måste ju vara realist också
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det där är en naiv syn. för den stora massan är ett boende i stockholm en lång rad av kompromisser.
Jag är nöjd utifrån nuvarande "månadskostnad" - men jag hade hellre betalat något högre ränta men lägre inköpspris så hade jag kunnat amortera av snabbare. Jag hade även gärna köpt tidigare än vad vi gjorde (2014) men vi visste egentligen inte ens om vi ville bo i Stockholm. Jag tror att de flesta får kompromissa. Sen finns de de med hur djupa fickor som helst eller de som gillar att leva minimalistiskt. Men för de flesta är det nog ekonomin som sätter upp ramarna för var/hur man kan bo...

Bostadssystemet känns som ett stort pyramidspel. Jag tror det är lite "to big to fail" som gör att hela vårt ekonomiska system hålls under armarna. Jag hoppas på att distansarbetet som väldigt många nu fått tillämpa ska leda till att Sverige växer utanför storstäderna och därmed bostadspriserna lugnar sig. En krasch kanske är bra för de som står utanför marknaden - och många unga. Men slår hårt på andra sätt. Trist att politiker lyckats så dåligt med detta. Det finns gott om byggbar mark - inte på krypavstånd från stureplan men på drägligt avstånd från arbetsplatser i storstockholm...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det vet jag..... men vi som inte har fasta tider brukar likväl inte ha tid med sånt där. Tar man en lång paus mitt på dagen får man hålla på till 8 eller 9 på kvällen i stället.

Jaha.....hans prat om "Sveriges bästa chef" är kanske han själv. Det är onekligen litet svårt att ge sig själv sparken.
Jag är nog hellre ledig en stund på dan för det ingen som vill vara med mig på kvällen så det blir att jag jobbar när alla lagt sig eller somnat i soffan

Tyckte det var lön som utdelning i nåt inlägg men jag kan ha fel.
 
J JohanLun skrev:
Jag är nöjd utifrån nuvarande "månadskostnad" - men jag hade hellre betalat något högre ränta men lägre inköpspris så hade jag kunnat amortera av snabbare. Jag hade även gärna köpt tidigare än vad vi gjorde (2014) men vi visste egentligen inte ens om vi ville bo i Stockholm. Jag tror att de flesta får kompromissa. Sen finns de de med hur djupa fickor som helst eller de som gillar att leva minimalistiskt. Men för de flesta är det nog ekonomin som sätter upp ramarna för var/hur man kan bo...

Bostadssystemet känns som ett stort pyramidspel. Jag tror det är lite "to big to fail" som gör att hela vårt ekonomiska system hålls under armarna. Jag hoppas på att distansarbetet som väldigt många nu fått tillämpa ska leda till att Sverige växer utanför storstäderna och därmed bostadspriserna lugnar sig. En krasch kanske är bra för de som står utanför marknaden - och många unga. Men slår hårt på andra sätt. Trist att politiker lyckats så dåligt med detta. Det finns gott om byggbar mark - inte på krypavstånd från stureplan men på drägligt avstånd från arbetsplatser i storstockholm...
Håller med i övrigt. Men en krasch slår hårt och brett. De som står utanför bostadsmarknaden nu är de svara på arbetsmarknaden, det är låg sannolikhet att de har jobbet kvar vid en lågkonjunktur. Och de unga som inte kommit ut i arbetsmarknad och flyttat hemifrån får nog lida när föräldrarna blir arbetslösa, skolan får dra ner etc. Det är få som skulle gynnas av en krasch.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Verkligen inte, många budar långt över priset i området för att de bara ska ha det där objektet.

Men det är klart jag hade hellre betalt en miljon men man måste ju vara realist också
Tror du missade min poäng. De flesta motiverar sitt överpris med att "man gjorde ändå en bra affär för det var lägst kvmpris i området, billigaste huset på gatan etc.". Det finns inga affärer eller klipp att göra i sthlm (och några få undantagsfall kan det teoretiskt finnas) har du betalt lite så är det för att marknaden inte värderar din lgh/dit hus högt.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tror du missade min poäng. De flesta motiverar sitt överpris med att "man gjorde ändå en bra affär för det var lägst kvmpris i området, billigaste huset på gatan etc.". Det finns inga affärer eller klipp att göra i sthlm (och några få undantagsfall kan det teoretiskt finnas) har du betalt lite så är det för att marknaden inte värderar din lgh/dit hus högt.
Vasastan är det dyraste området just nu så jag klagar inte. Glad jag lyckades fånga en lgh här när marknaden var lite svag. Den har gått upp med över 100 procent på dessa år.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vasastan är det dyraste området just nu så jag klagar inte. Glad jag lyckades fånga en lgh här när marknaden var lite svag. Den har gått upp med över 100 procent på dessa år.
Att vasastan som område har höga kvm priser beror främst på att det finns många små lägenheter där och små lägenheter har generellt ett högre kvm pris. Östermalm är området för de med pengar men där finns det mera större lgh så det blir både lägre omsättning och lägre kvm/pris i snitt.

Jag bodde själv på Kungsholmen, Vasastan är charmigt på sina håll men har inget unikt jmf. andra stadsdelar. Men andra stadsdelar har också vatten och parker :)
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Att vasastan som område har höga kvm priser beror främst på att det finns många små lägenheter där och små lägenheter har generellt ett högre kvm pris. Östermalm är området för de med pengar men där finns det mera större lgh så det blir både lägre omsättning och lägre kvm/pris i snitt.

Jag bodde själv på Kungsholmen, Vasastan är charmigt på sina håll men har inget unikt jmf. andra stadsdelar. Men andra stadsdelar har också vatten och parker :)
Ja jag har bott 15 år på Östermalm och hade gärna bott kvar men sambon ville testa något nytt. Vi tittade också runt Kungsholms torg, bästa området på Kungsholmen.

Grannen sålde precis för 112k kvm, samma trea och layout som vi har. 112k kvm var priset för ettor för bara något år sedan.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja jag har bott 15 år på Östermalm och hade gärna bott kvar men sambon ville testa något nytt. Vi tittade också runt Kungsholms torg, bästa området på Kungsholmen.

Grannen sålde precis för 112k kvm, samma trea och layout som vi har. 112k kvm var priset för ettor för bara något år sedan.
och 93 var det 10-12k/kvm i Vasastan. Tänk vad tiden går
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
och 93 var det 10-12k/kvm i Vasastan. Tänk vad tiden går
91 köpte mina päron min lgh på Östermalm för 300k :) cash. Bostadskriser kan vara bra.

På knappt 60 kvm så 5k kvadraten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Verkligen. Men jag gissar att det är de som har pengar och inte drabbas av en kris som kan hosta upp 300'. Inget fel med det men när det regnar mannagryn...
 
Jag drömmer om egen täppa, känner mig instängd i mitt BR radhus på 67 kvm 3,5 mil från Sergels Torg, värt runt 3 milj.
Så jag sökte "villa/fritidshus Stockholms län 3 milj" på Hemnet och fick 29 träffar.
Hamnade på fritidshus eller kolonilotter norr om Norrtälje eller i Nynäshamn med sommarvatten och förbränningstoalett. Ett skapligt hus (vinterbonat med vatten och avlopp) i Nykvarn hade mögel på vinden och i grunden, och saknade fiber.
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
T
J JPW skrev:
Men alla vill ju bo så? Tycker du att det är en rättighet att få bo så? I praktiken är det omöjligt att alla ska kunna det, så det innebär ju att massor med folk måste bo på ett annat sätt mot sin vilja. Eller du tycker att just du ska få bo så men inte alla andra som också vill det?
Vill dom? Jag vet ganska få....dom flesta är för bekväma och mörkrädda för det. Tur det för naturen som enda granne är prio ett för mig
 
  • Gilla
Rooney och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.