N nybyggarn3 skrev:
Det var en snäll banktant. Min slog dövörat till när jag försökte förklara att en stor del av min inkomst kommer från utdelning från eget AB.
Kör samma bankman både för företaget och privat.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Det var en konstig tolkning med så lite information. Jag hade tolkat det som att han köpte för 5,1 med lån på en del av det för det är rimligare.
Han skrev att han amorterade det tills barnen flyttat och sedan efter det lite mera. Så ca 20 år. Men nu har han amorterat 500k. Så det är en ickefråga :)
 
T tompaah7503 skrev:
Jag skulle bli galen om jag var tvungen att luncha med kollegorna 2-3 gånger i veckan eller mer.
Fyfan vad tråkigt och ha ett jobb med tråkiga kollegor.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Är singel med barn vv vecka hade ca 36 brutto. Levde på nudlar och stal dass papper på jobbet gjorde detta i ca 3 år och lyckades skrapa ihop 350k med mycket övertid på jobbet.
Köpte ett ruckel för 1,8 2018 som jag inte bor i än….Har hitills bytt syll , tak , fönster (beg) , tilläggsisolerat och panel. Har gjort det mesta helt själv vv vecka på kvällar och helger. Är ingen snickare heller bara optimist och enveten.Ångrar min resa totalt hade jag inte haft barn hade jag flyttat norrut och köpt en gård som går att bo i för betydligt mindre pengar. Men ska fan inte vara negativ , för det ska bli klart iår och ska sitta där framför min kamin med en kall öl och klappa mig själv på axeln
 
  • Gilla
Krille4 och 19 till
  • Laddar…
O Optimisten2016 skrev:
Är singel med barn vv vecka hade ca 36 brutto. Levde på nudlar och stal dass papper på jobbet gjorde detta i ca 3 år och lyckades skrapa ihop 350k med mycket övertid på jobbet.
Köpte ett ruckel för 1,8 2018 som jag inte bor i än….Har hitills bytt syll , tak , fönster (beg) , tilläggsisolerat och panel. Har gjort det mesta helt själv vv vecka på kvällar och helger. Är ingen snickare heller bara optimist och enveten.Ångrar min resa totalt hade jag inte haft barn hade jag flyttat norrut och köpt en gård som går att bo i för betydligt mindre pengar. Men ska fan inte vara negativ , för det ska bli klart iår och ska sitta där framför min kamin med en kall öl och klappa mig själv på axeln
Men nu har du barn och är "låst" till där du sitter och av den situationen har du gjort en beundransvärd insats! Fokusera på allt bra du lyckats skapa istället för hur det kunde varit. Jag lovar att du hade blivit trött på mygg och inavel tillslut och suttit och drömt om att ha barn i ett litet samhälle söderut :)
 
  • Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Men nu har du barn och är "låst" till där du sitter och av den situationen har du gjort en beundransvärd insats! Fokusera på allt bra du lyckats skapa istället för hur det kunde varit. Jag lovar att du hade blivit trött på mygg och inavel tillslut och suttit och drömt om att ha barn i ett litet samhälle söderut :)

Ajjemen lätt och glömma ibland men är inte bitter ville mest skriva av mig så kanske nån annan över oprimist tänker lite. Ni skulle sett vilka hus jag var och tittade på hus med taket inrasat och lutade och tänkte det här fixar jag…. Är rätt nöjd med mina val men inget kommer lätt här i livet om man inte har hjälp påvägen…
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
O Optimisten2016 skrev:
Ajjemen lätt och glömma ibland men är inte bitter ville mest skriva av mig så kanske nån annan över oprimist tänker lite. Ni skulle sett vilka hus jag var och tittade på hus med taket inrasat och lutade och tänkte det här fixar jag…. Är rätt nöjd med mina val men inget kommer lätt här i livet om man inte har hjälp påvägen…
Tänk vad lite som skulle bli gjort i världen om man inte var naiv och optimist ibland :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag förstår att det känns tufft. Men man får nog sänka kraven för att komma in på arbetsmarknaden. Det går alltid att spara lite. Flytta till ett billigare boende istället så kan du spara mera?
Kom ihåg att dina minnen är fantastiska! Jag kom själv in sent i bostadsmarknaden och bor fortfarande i ett ganska litet hus. Men vet att detta bara är ett mellanhus.

Enligt SCB ligger medianlönen på 32 400kr så det är många som har en liknande situation.
Största nackdelen är nog att du söker lån själv.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
sant :) Får ändra min text, tack!
Såg inte det heller
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Han skrev att han amorterade det tills barnen flyttat och sedan efter det lite mera. Så ca 20 år. Men nu har han amorterat 500k. Så det är en ickefråga :)
Fast det var ju du som hade fel... 10ggr så mycket fel
 
J JohanLun skrev:
Det finns väl ett mellanting mellan Åmål och nån av Sveriges 3-4 största städer.
[länk]
Hur är Helsingborg, Lund, Norrköping, Jönköping mfl? Några av dessa har väl hyfsat utbud på "stadskvalitet" till "småstadspris"?
Får nog säga "nej" till frågan om mindre städer har stadskvalitéer till småstadspris.

Men det beror på vad man är ute efter i en stad. Som tätorter har de nära till allt grundläggnade. Vård, skola, omsorg, handel finns inom avstånd som inte kräver bil. Idag är dessutom handeln till stor del förlagd till internet så det enda som krävs är ett utlämningsställe nära så har man samma utbud var som helst.

Men har man lite mer krav tycker jag det blir svårare.

Vill man delta i kulturliv är det ofta rätt kört. Biograf kanske finns någon av mainstreamtyp men glöm kulturfilmssalonger, alltså är det till att gilla Avengers och Fast and Furious.. Teater är du hänvisad till buskis av amatörer och konsthallarna erbjuder lokala lerdrejare.

Restaurang- och krogutbud kan vara rätt fattigt med. Det finns numera ett stort antal kedjor som etablerat sig på mindre orter, så som Bishops Arms, Le Croissant, Espresso House, O'Learys m.fl. och de är så trista i sin karaktär att man hellre filar fötterna hemma och snortar resultatet. Har man tur finns det någon entusiast eller överlevare i byn som erbjuder något roligare men det kan ta åratal av letande innan man hittar. Märkligt nog så ger lokalbefolkningen ofta tips om ställen där man får mycket mat, när man frågar efter ett ställe med bra mat på. Kan det vara ett resultat av att de mindre städerna har närmare i historien till den agrara fattigdomen?..

Personligen tar jag hellre allt-eller-inget, alltså bo i någon av våra tre stora städer i Sverige eller så kan stadslivet vara helt. För mig erbjuder inte Jönköping en högre kvalitet att betala för än skogen en mil utanför Åmål. Men det värsta är nog ändå den speciellt inskränkta småstadsmentaliteten som ofta härskar i dessa hålor. Den hittar man varken på landsbygden eller i de tre stora städerna.
 
  • Gilla
morningrebel och 3 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ok, köper man ett hus för 500k så är det inget problem. Tror inte det är ett problem för någon i denna tråden så det är knappast det som det handlar om. Hittar du ett hus för samma summa idag där det också finns jobb, dagis, skola och drägliga levnadsförhållanden så säg till!

Blir lite provocerad av att det alltid ska komma fram någon äldre och komma med pekpinnar och säga "Ta ett jobb och köp ett hus, så gjorde jag". Med noll insikt hur arbetsmarknaden och bostadssituationen ser ut för många.
När vi flyttade från stockholm 1988 köpte vi ett hus i bergslagen för 250000.Jag jobbade på SEB-banken huvudkontoret och mina kollegor och först ble ifråga satt om man var riktig i huvet men sedan så kom dom flesta och menade att efter sett priset och vad man fick så fick dom en tankeställare.Frugan och framförallt jag ville inte låta våra barn växa upp i den miljön som jag växte upp i så därför flyttade vi.Vad som en mardröm att ta ett jobb som man var van vid att ha ett fritt jobb men vi levde bra annars.2000 köpte vi detta hus och när vi tog nytt lån och hon som räknade berättade att efter inkomster/utgifter så hamnade vi på bruttoinkomster på 13000kr.Låter väl okej men när hon sa att det är ca dubbelt mot vad andra har kvar när dom räknar så blev man fundersam.Vi levde väl varken över/under våra tillgångar men ha 50% mindre verkar lite.
Vill inte provocera utan det bara en förklaring för du får tänka på 1988 kunde vem som helst få ett jobb så då fanns inga lågkonjukturer.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Fast det var ju du som hade fel... 10ggr så mycket fel
Jag tolkade ditt meddelande som att jag gjort en felaktig tolkning av hans amortering. Men då vi båda såg fel och utgick från 5,1 Mkr och att han själv beskriver att han amorterat i ca 20 år så förstår jag inte vad du anser jag har fel.
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Vill inte provocera utan det bara en förklaring för du får tänka på 1988 kunde vem som helst få ett jobb så då fanns inga lågkonjukturer.
Precis, just därför är det mest en anekdot om hur det var förr och fungerar inte som recept på dagens samhälle mot moderna problem.

All lycka till det äldre gardet som lyckats göra en bostadskarriär. Det är en värdeökning som kommer vara omöjlig att göra framöver. Det är också därför jag har lite svårt för den ständiga diskussionen om fattiga pensionärer (jag säger inte att det inte finns fattiga pensionärer) men en stor del av dagens pensionärer har haft ett liv som många unga idag drömmer om oavsett småstad eller stad.
 
T tompaah7503 skrev:
Får nog säga "nej" till frågan om mindre städer har stadskvalitéer till småstadspris.

Men det beror på vad man är ute efter i en stad. Som tätorter har de nära till allt grundläggnade. Vård, skola, omsorg, handel finns inom avstånd som inte kräver bil. Idag är dessutom handeln till stor del förlagd till internet så det enda som krävs är ett utlämningsställe nära så har man samma utbud var som helst.

Men har man lite mer krav tycker jag det blir svårare.

Vill man delta i kulturliv är det ofta rätt kört. Biograf kanske finns någon av mainstreamtyp men glöm kulturfilmssalonger, alltså är det till att gilla Avengers och Fast and Furious.. Teater är du hänvisad till buskis av amatörer och konsthallarna erbjuder lokala lerdrejare.

Restaurang- och krogutbud kan vara rätt fattigt med. Det finns numera ett stort antal kedjor som etablerat sig på mindre orter, så som Bishops Arms, Le Croissant, Espresso House, O'Learys m.fl. och de är så trista i sin karaktär att man hellre filar fötterna hemma och snortar resultatet. Har man tur finns det någon entusiast eller överlevare i byn som erbjuder något roligare men det kan ta åratal av letande innan man hittar. Märkligt nog så ger lokalbefolkningen ofta tips om ställen där man får mycket mat, när man frågar efter ett ställe med bra mat på. Kan det vara ett resultat av att de mindre städerna har närmare i historien till den agrara fattigdomen?..

Personligen tar jag hellre allt-eller-inget, alltså bo i någon av våra tre stora städer i Sverige eller så kan stadslivet vara helt. För mig erbjuder inte Jönköping en högre kvalitet att betala för än skogen en mil utanför Åmål. Men det värsta är nog ändå den speciellt inskränkta småstadsmentaliteten som ofta härskar i dessa hålor. Den hittar man varken på landsbygden eller i de tre stora städerna.
Mycket fördomar om Sveriges övriga städer i detta inlägg. Bor själv i en stad med ca 120 k invånare och känner inte alls igen mig i beskrivningen.
 
  • Gilla
RalleB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.