engs
C cpalm skrev:
Det är väl det som skulle motivera köp, om inte too big to fail, så too important to fail.

Köpte en mindre post SAS på botten i samband med finanskrisen utifrån det resonemanget och en förhoppning om att hänga med på en fin återhämtningsresa. Tyvärr var det ju inte direkt någon flygresa, så jag tröttnade och klev ur innan det blev något. Även om det är potentiella kursdubblare så är det en extremt knepig bransch.
I princip leasar man ju svindyra plan på 5 år och behöver fylla varje flight till 80% för att det skall gå plus. Så kapitalintensivt, långa löptider och små marginaler.
"If you want to be a Millionaire, start with a billion dollars and launch a new airline." - Richard Branson

Intrum +12% hjälper portföljen en dag som denna. Lyser ilsket rött ändå...
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
D
USA upp och drar med sig Stockholm, bara rekyl eller vänder det?

Min gissning är annars att hela Putingrejen måste få gå lite till?
 
Jag fångade en liten botten där den 25 iaf. får se om det håller i sig nu.
 
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag fångade en liten botten där den 25 iaf. får se om det håller i sig nu.
Jag har också ökat gradvis men mycket vill ha mer, undrar om det kommer visat sig att det varit rätt att gå all in för en vecka sen..
 
D djac skrev:
Jag har också ökat gradvis men mycket vill ha mer, undrar om det kommer visat sig att det varit rätt att gå all in för en vecka sen..
Gick också in och eventuellt fyndade en del nibe när den var i botten, fast jag lovade mig själv att vänta :)
Men även när en sådan aktie hade tappat 40% så låg den fortfarande ett PE på över 40, sjukt.
 
Sålde både Latour 295SEK och Vestas 180SEK
Köpte Lundin Energy 354SEK men hoppas få de sålda igen
 
Ligger likvid, tillräcklig risk att ha fonder kvar.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
M
Rapporterna verkar ju överlag tas emot med öppna armar och stående ovationer. Själv köpte jag väldigt små portioner när det såg som rödast ut. Latour, Avanza, Indutrade, Lifco, Bure, Creades, Lundberg, Note och Plejd. Håller dock fortfarande runt 55% kassa. Man har ju sett några Bulltraps genom åren så jag är lite halvskeptisk till denna uppgång vi ser nu.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Några dagar upp, dag 1&2 drivs av en blandning av blankare som täcker och retail, 3dje dagen kan det komma in större som börjar korta mot retail. Beror ofta på anledningen till den initiala nedgången, har större aktörer "conviction" så täckte de inte ens sina kortpositioner förra veckan. Men det är tack och lov ingen som vet vart det bär härifrån. Jag är bara bra på att se toppformationer.
 
Norwegian upp 8% på en vecka, tror det blir mycket mer om /när fler och fler länder släpper restriktioner
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
sysmali
Aj då. Meta (facebook) tappar rejält. Köper in mig för en slant.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Sålde Latour 290sek
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Köpte Latour 275SEK, överväger Investor
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Oljepriset fortsatt starkt, oljebolagen svämmar snart över av pengar, enquest 15%, africa oil 25% och ipco 30% upp sen årsskiftet. Tror vi kommer ha några fortsatt starka månader här nu då jetfuel behov ökar samtidigt som vi åter närmar oss driving season i US.

För den som missat det, brent står nu i ca $95 / fatet. Priser vi inte sett sedan 2014.
Efterfrågan på olja är redan större än det var för två år sedan, pre-covid. Man behöver inte vara orolig att oljan kan ersättas i närtid.
 
M
P PåLandet skrev:
Oljepriset fortsatt starkt, oljebolagen svämmar snart över av pengar, enquest 15%, africa oil 25% och ipco 30% upp sen årsskiftet. Tror vi kommer ha några fortsatt starka månader här nu då jetfuel behov ökar samtidigt som vi åter närmar oss driving season i US.

För den som missat det, brent står nu i ca $95 / fatet. Priser vi inte sett sedan 2014.
Efterfrågan på olja är redan större än det var för två år sedan, pre-covid. Man behöver inte vara orolig att oljan kan ersättas i närtid.
Har försökt hitta siffror på det men misslyckats; jag tror dock att energibristen som är just nu också påverkar tillgången på olja. Har för mig att Sveriges oljekraftverk drar drygt 145 000m3 per timma, vilket ju tyder på att det går åt en del :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.