GK100 GK100 skrev:
Man får väl räkna det till en fackmässig installation med dessa på plats i de flesta fall men det är ju inte samma funktionella och/eller säkerhetsmässiga krav där som de andra två komponenterna. Du har trots allt intern möjlighet till avtappning i värmekretsen enligt ditt schema det är kanske huvudsaken men avstängning aldrig fel. Särskilt om du skulle behöva jobba med cirkulationspumpen eller expansionskärlet är det bra med de ventiler som finns med på principschemat så det bör du ta upp också.
Jag förstår, så kanske svårare att kräva i efterhand. Hade önskat att jag hunnit sätta mig in lite mer innan installationen. Men som sagt tidigare, jag hade ju alla dessa avstängningar innan, och jag bad dem att inte lämna några gamla grejor som kunde läcka (vilket jag misstänkte att de skulle göra om jag inte sa till) så de rensade ju bort allt utan att ersätta med nytt. Vilket inte direkt var vad jag väntat mig.

jag kommer att börja byta ut mina underdimensionerade radiatorer snart, och då hade det kanske varit en fördel med i alla fall de avstängningarna eller? Vet inte hur smidigt det kommer vara att riva av frontplåten och köra den vägen.
 
Du kan ju skaffa och montera två ventiler där själv om du ändå gör jobb och tappar ur. Men du bör pressa installatören på åtminstone det andra som är missat.
 
Nu har de varit här och monterat övertrycksventil,backventil och blandare i alla fall.

Dock så uppkom en annan sak.
De upptäckte dock att de förväxlat varmvatten ut och kallvatten in. Vi har ju kört en vecka sen installation, förstår inte hur det kunnat funka ändå?
 
  • Schematisk illustration av VVS-installation med felkopplade varm- och kallvattenledningar markerade med pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Har du något expantionsskärl eller vit behållare för kalla sidan. (Det som kommer i från berget)

Ta nya bilder på det som blev åtgärdat så vi kan se om det blev ok gjort.
 
Monterat säkerhetsventil, samt blandare med backventil.

expansionskärlet för kalla slingan syns på väggen, en röd behållare. Som som nämnt ovan behövs den inte då det finns en i maskinen. Men som också nämndes så behöver daikin geo 3 en extern, och de installerar mest sånna så säkert därför den kom med av bara farten.
 
  • Rörinstallation med säkerhetsventil och blandare, röd expansionskärl synlig på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörmokararbete med kopparledningar, säkerhetsventil och röd expansionskärl för kyla på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av säkerhetsventil och blandare, röda expansionskärl på väggen över en Daikin-enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
B
E Elri skrev:
Nu har de varit här och monterat övertrycksventil,backventil och blandare i alla fall.

Dock så uppkom en annan sak.
De upptäckte dock att de förväxlat varmvatten ut och kallvatten in. Vi har ju kört en vecka sen installation, förstår inte hur det kunnat funka ändå?
"Proffsig" installation. Känns lite som finns fem fel, men nu börjar det rätta upp sig. Något rör som ser lite snett ut, och känns lite klent med ventiler. Men det ser fint ut nu.

Ska ni efterisolera eller köra med naken kopparsom det ser ut nu?

Kopplar man fel på varm och kallvatten så får man mindre varmvatten innan det tar slut. Förmodligen hade ni märkt att det tar slut snabbt/blir ljummet om ni förbrukat rejält mycket varmvatten.
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
E Elri skrev:
Har du några avstängningsventiler på värmekretsen? Och några andra säkerhetsventiler? Min installation är som sagt helt ren från allt. Skulle va kul att se installationen från avstånd.
Kan tyvärr inte få till några avståndsbilder, pannrummet är trångt + hustrun lider lite av horror vacui kan man säga :)

- Jag har externa avstängningsventiler både till och från radiatorkretsen. Ingen aning om detta är standard.

- Jag har externa avstängningsventiler både till och från brinekretsen. Den ena av dessa sitter i påfyllningskopplet, så den finns även i din installation (inuti den gråa "frigolitlådan"). Ingen aning om den extra ventilen är standard.

- Ventilkopplet i min installation är försett med en avstängningsventil för inkommande KV till VVB.

- Den inbyggda VVB kan tömmas via en inbyggd ventil i maskinen. Kräver dock att man monterar bort maskinens frontplåt.

- Maskinen har förutom de inbyggda expansionskärlen för både brinekretsen och radiatorkretsen även inbyggda säkerhetsventiler för bägge dessa. Utloppen för dessa säkerhetsventiler finns på maskinens vänstersida, se sista bilden nedan. Om den inbyggda säkerhetsventilen för brinekretsen har lägre öppningstryck än säkerhetsventilen i den externa installationen så är det här ev. brine kommer att rinna ut vid övertryck i systemet. Risken för övertryck tror jag dock är försumbar med dubbla expansionskärl.

- Vad jag kan se så finns det inget magnetitfilter i din installation (om det inte sitter på annat ställe). Vet inte hur pass allvarligt detta är, men jag tror att det är kutym att sätta in ett sådant.

- Betr felkopplad VVB: den felkopplade delen är ju bara en tom burk med en röranslutning upptill och en nedtill (det system som sedan värmer upp vattnet är ju en avskiljd del). Man matar in kallvatten nedtill och tar ut varmvatten upptill för att få skiktning (kallt vatten har högre densitet och stannar därför i botten av kärlet), därigenom får man fortfarande ut varmt vatten upptill fastän kallt vatten har strömmat in i botten av kärlet. Förväxlar man anslutningarna fungerar systemet fortfarande men man tappar skiktningen och får därför ut mindre mängd varmvatten precis som BSOD beskriver ovan.

Installation av VVS med kopparledningar och avstängningsventiler i ett trångt pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Intrångt pannrum med isolerade rör, avstängningsventiler och enhet för värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trångt pannrum med synliga rör och ventiler, inklusive en isolerad säkerhetsventil och expansionskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flexibla vattenledningar anslutna till avstängningsventiler i ett trångt pannrum, bredvid en stor metallmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.