F
K koolla skrev:
Ja det gör man förstås. Men man måste ju ändå ha ett timprisabonnemang och varför då inte ta det med billig månadsavgift och prisgaranti? Finns ju liksom inget att förlora på det men möjlighet att tjäna något.
nä, absolut. Förutom då att dom suger när det gäller att betala för solelen.
 
F fsn skrev:
nä, absolut. Förutom då att dom suger när det gäller att betala för solelen.
Jo men det avhandlades ju nyss i tråden. Har man solpaneler måste man ju givetvis kolla bägge faktorerna, produktion och förbrukning. Har man inte paneler OCH vill ha timdebitering så ser iallafall inte jag någon anledning att inte välja Tibber. Skulle väl möjligen vara Greenely som är väldigt likt Tibber isåfall.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K koolla skrev:
Vad menar du med nästa box? Du behöver ju inte byta box. Räcker ju att koppla in en Tibber Pulse och inaktivera eller koppla ur nuvarande effektvakt (eller hur den är kopplad).
Vi ska inte byta, däremot sätta dit en till Easee.
 
  • Gilla
koolla
  • Laddar…
K koolla skrev:
Det kanske han gör. Eller inte.

förresten hur ska man tänka med 2 laddboxar och effektvakt? Man kan väl inte vakta 2 samtidigt? Ska man strypa effekten på en box och balansera /vakta den andra? Kör man låda samtidigt skulle man ju behöva en stor huvudsäkring.
Med Easee kan du seriekoppla tre boxar så hanterar appen allt
 
  • Gilla
koolla
  • Laddar…
Nu ligger denna tråd på förstasidan så detta verkar engagera. Jag tror jag väljer Easee och så får elektrikern välja vart han vill sätta den.
Nu hoppas jag bara kabeln till bilen räcker för hur lång är den egentligen?!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Nån som säljer boxar här och vill installera hos mig (y)
Kolla på nätet finns gott om erbjudanden.

Easee, Garo mfl kan du normalt få för ca 8000-12000 efter ROT/grön-el bidrag inkl installation och om du beställer via hemsida så brukar du få kontakt med installatör inom kort.

I mitt fall gick jag via en elfirma då jag hade en hel del andra elarbeten som också skulle göras, men dom drog av ROT/Grön el precis som vanligt. Min installation landade på ca 12000 kr, men då fick dom också dra lite kabel ett antal meter från elcentralen så det var inte en "rak" installation.
 
Fick just bekräftat att bilen kommer om 9-15 veckor så jag har lite tid på mig men det lutar väl åt Easee då eftersom den verkar billigast och jag vet inte vilka andra extrafunktioner jag kan tänka behöva?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
@
R Rolle85 skrev:
Nu ligger denna tråd på förstasidan så detta verkar engagera. Jag tror jag väljer Easee och så får elektrikern välja vart han vill sätta den.
Nu hoppas jag bara kabeln till bilen räcker för hur lång är den egentligen?!
Den ingår inte. Du
R Rolle85 skrev:
Nu ligger denna tråd på förstasidan så detta verkar engagera. Jag tror jag väljer Easee och så får elektrikern välja vart han vill sätta den.
Nu hoppas jag bara kabeln till bilen räcker för hur lång är den egentligen?!
Kabeln ingår inte. Du får välja kabel och längd själv...
 
R Rolle85 skrev:
Nu ligger denna tråd på förstasidan så detta verkar engagera. Jag tror jag väljer Easee och så får elektrikern välja vart han vill sätta den.
Nu hoppas jag bara kabeln till bilen räcker för hur lång är den egentligen?!
Vet inte om det ingår laddkabel till Polestar 2. För andra modeller så brukar två kablar ingå. En för 230v för långsam "nödladdning" och en vanlig typ 2 kabel. De är oftast kring 4-5 meter i så fall.

Det finns längre att köpa på tex laddstoppet.se, uppåt 10 meter, kostar från ett par tusen och uppåt.

Om laddboxen kommer sitta lite knökigt till/längre bort så ta en box utan fast kabel och komplettera med en lång. Annars brukar de laddboxar som har fast kabel bara ha 3-4 m
 
Ingår 2 kablar står det bara
 
Den för DC är 6m.
 
R Rolle85 skrev:
Fick just bekräftat att bilen kommer om 9-15 veckor så jag har lite tid på mig men det lutar väl åt Easee då eftersom den verkar billigast och jag vet inte vilka andra extrafunktioner jag kan tänka behöva?
En Easee har nog det du behöver för hemmaladdningen. Sen vet jag inte vad Polestar kommer med för kablar; flera andra rlbilar kommer bara ca med en typ 2/typ 2-kabel. Då kan man fundera på om man också behöver en mobil laddare av något slag. För egen del har jag en mobil trefasladdare som jag gjort en CEE/schuko-adapter till, men det är lite överkurs.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Är det nån app till Easee så man kan se hur mycket ström man förbrukar, schemaläggning osv?
 
R Rolle85 skrev:
Är det nån app till Easee så man kan se hur mycket ström man förbrukar, schemaläggning osv?
Javisst. Easee har en egen app. Med den kan du låsa kabeln så ingen kan ta den, samt stänga av/på boxen och se förbrukning mm. De stöder även RFID så att bara de med bricka kan använda boxen. Fiffigt om man inte litar på grannarna när man är bortrest...
Men har du Tibber så är det i Tibberappen det mesta hanteras.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ok får bli den. Tibbergrejen förstod jag aldrig syftet med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.