nikasp
S spaceengineer skrev:
Har jobbat med ventilation stor del av mitt liv och det jag tycker är konstigt att ingen talar om är att en frånluftsvärmepump suger ju luft där den kan få tag i luft.. har du kamin eller råtthål i väggen eller bara otät fuktspärr någonstans så suger den skitig luft/ massa partiklar/ sot dygnet runt vilket aldrig kan vara hälsosamt.
Vi hade damm ständigt på hyllor även om man torkade dem när vi hade frånluftsvärmepump. Sedan när vi bytte till ventilation med FTX aggregat (till och från luft med värmeåtervinning) så det blir tryckbalans i huset, är det helt makalöst bättre luft och rena hyllor.

Jag tycker frånluftsvärme inte borde tillåtas.. + att det blir kalldrag där "hålen" är i väggen för att få in luft. Sedan är Nibes pumpar mera en elpanna med en liten kompressor.
Vad hade ni för hus? Vi har ett Älvsbyhus från 1997 och märker inte av något av det där. Rengör filtret i FLVP var tredje månad och pumpen suger luft från fyra don i huset. Vårt hus får nog rankas som (normal)tätt för att vara ett modernt hus. Hur sjutton kunde er pump suga luft där det inte satt don egentligen? De sitter ju typiskt i tvättstuga, badrum och WC.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S spaceengineer skrev:
Har jobbat med ventilation stor del av mitt liv och det jag tycker är konstigt att ingen talar om är att en frånluftsvärmepump suger ju luft där den kan få tag i luft.. har du kamin eller råtthål i väggen eller bara otät fuktspärr någonstans så suger den skitig luft/ massa partiklar/ sot dygnet runt vilket aldrig kan vara hälsosamt.
Vi hade damm ständigt på hyllor även om man torkade dem när vi hade frånluftsvärmepump. Sedan när vi bytte till ventilation med FTX aggregat (till och från luft med värmeåtervinning) så det blir tryckbalans i huset, är det helt makalöst bättre luft och rena hyllor.

Jag tycker frånluftsvärme inte borde tillåtas.. + att det blir kalldrag där "hålen" är i väggen för att få in luft. Sedan är Nibes pumpar mera en elpanna med en liten kompressor.
Varför är detta ett problem med frånluftsvärme? Är väl snarare ett problem med tätheten i huset eller ej genomtänkta ventillösningar? Med andra ord skulle även generell mekanisk frånluft vara förbjudet alltså.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
nikasp
King Average King Average skrev:
Varför är detta ett problem med frånluftsvärme? Är väl snarare ett problem med tätheten i huset eller ej genomtänkta ventillösningar? Med andra ord skulle även generell mekanisk frånluft vara förbjudet alltså.
Jo, det där låter mer som att något var knepigt injusterat och/eller fläkten på max. Om man får sånt sug så att sot från spisen åker ända in i donet på toaletten :D
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
sunnis
S spaceengineer skrev:
Har jobbat med ventilation stor del av mitt liv och det jag tycker är konstigt att ingen talar om är att en frånluftsvärmepump suger ju luft där den kan få tag i luft.. har du kamin eller råtthål i väggen eller bara otät fuktspärr någonstans så suger den skitig luft/ massa partiklar/ sot dygnet runt vilket aldrig kan vara hälsosamt.
Vi hade damm ständigt på hyllor även om man torkade dem när vi hade frånluftsvärmepump. Sedan när vi bytte till ventilation med FTX aggregat (till och från luft med värmeåtervinning) så det blir tryckbalans i huset, är det helt makalöst bättre luft och rena hyllor.

Jag tycker frånluftsvärme inte borde tillåtas.. + att det blir kalldrag där "hålen" är i väggen för att få in luft. Sedan är Nibes pumpar mera en elpanna med en liten kompressor.
FLVP funkar bra i hus som är helplastade och noga tejpade med en boyta över 150kvm.

Finns ju FLVP som är elpanna med VP tillskott och så finns det omvända. Min F730 har dragit sammanlagt ca 1000kWh på eltillsatsen under 4års tid som den varit igång och beror mest på en dålig inställning med prisadaption efter spotpris. För mig har den fungerat bra och går energisnålt.

Men skulle jag bygga nytt igen så skulle det bli BVP + FTX via kulvert från garaget för att slippa ha brummande VP inne i huset samt uppvärmning av garaget. Känns som den mest ultimata villa-lösningen.
 
  • Gilla
Ola Hällvall
  • Laddar…
nikasp
sunnis sunnis skrev:
FLVP funkar bra i hus som är helplastade och noga tejpade med en boyta över 150kvm.
Var kommer den informationen ifrån? Nibe specar F370:n jag bytte till 2017 för 80-200 kvadratmeters hus (vårt är 126 kvm). Bara nyfiken, läst Energiteknik på högskola för länge sedan så jag är lite petig med att kolla källor.
 
nikasp nikasp skrev:
Var kommer den informationen ifrån? Nibe specar F370:n jag bytte till 2017 för 80-200 kvadratmeters hus (vårt är 126 kvm). Bara nyfiken, läst Energiteknik på högskola för länge sedan så jag är lite petig med att kolla källor.
Tror han syftar på att de större pumparna på 5kw och högre har ett luftomsättningskrav som matchar villor över 150kvm för att komma upp i maxeffekt. Går ju att överventilera mindre hus också för att nå maxeffekt, men det är ju onödigt att ventilera ut mer värme än vad man behöver, lever ju om mer från kanalerna också.

2kw-pumparna har ju betydligt lägre krav på luftomsättning men kan fortfarande ventilera större hus. Tror min 690 på 2kw var specad till max 70l/s, så hade på papper möjlighet att ventilera dryga 200kvm.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
FLVP funkar bra i hus som är helplastade och noga tejpade med en boyta över 150kvm.

Finns ju FLVP som är elpanna med VP tillskott och så finns det omvända. Min F730 har dragit sammanlagt ca 1000kWh på eltillsatsen under 4års tid som den varit igång och beror mest på en dålig inställning med prisadaption efter spotpris. För mig har den fungerat bra och går energisnålt.

Men skulle jag bygga nytt igen så skulle det bli BVP + FTX via kulvert från garaget för att slippa ha brummande VP inne i huset samt uppvärmning av garaget. Känns som den mest ultimata villa-lösningen.
sunnis sunnis skrev:
FLVP funkar bra i hus som är helplastade och noga tejpade med en boyta över 150kvm.

Finns ju FLVP som är elpanna med VP tillskott och så finns det omvända. Min F730 har dragit sammanlagt ca 1000kWh på eltillsatsen under 4års tid som den varit igång och beror mest på en dålig inställning med prisadaption efter spotpris. För mig har den fungerat bra och går energisnålt.

Men skulle jag bygga nytt igen så skulle det bli BVP + FTX via kulvert från garaget för att slippa ha brummande VP inne i huset samt uppvärmning av garaget. Känns som den mest ultimata villa-lösningen.
Och min F730 låter som en reamotor över 65 Hz.
Blev att spärra helt bandet från 65 Hz uppåt. Sämre effekt, absolut men huset blev beboligt då iaf!
 
Det efterfrågades nackdelar med frånluftsvärmepump så ursäktar om jag trampade alla frånluftare på tårna jag är sjuk kräsen med luft :) Det är bra att rengöra filtret men filtret filtrerar endast förbrukad luft och påverkar dock inte inneluften utan är för att inte kondensorn ska klogga igen. Det stämmer att frånluftsdonen ska sitta i wc och kök (och med "suger genom hål" menar jag inte att det blir Frånluft i alla hål i huset utan att det blir ofrivillig tilluft ) men frånluftsdonen skapar ett undertryck i hela huset (oberoende var de sitter) och det är svårt att säga åt tilluften att den bara får komma in från de bestämda hålen i väggen, i.o.m. ett rejält undertryck i huset så drar den luft från varenda litet mm hål i huset vilket kan vara genom rörgenomföringar, nya genomföringar eller liknande som då gör att luften går igenom isolering (eller kaminen och dyl.) . Nu säger jag inte att det är en vit sothög och särskilt inte på toa som ligger långt ifrån men jag säger bara att luften blir inte så ren som den skulle kunna vara. Det var iof år sedan jag kollade statistiken men enligt statistiken över yrkesgrupper med lungcancer så var barpersonal (passivrökning) högst och tvåa kom isolerare så luft som går igenom isolering är troligen inte bra. Och det är omöjligt att tilluft som kommer utifrån inte skapar kallt drag bredvid donen. Det jag menar är att för att vara en modern lösning i nybyggda hus så är den inte det bästa. Jag har ett hus som är från 2012 och är extremt tätt men det är rätt omöjligt att få tätt i varje mm och jag har gått över till FTX med bergvärme.
 
nikasp
Har själv ett hus från 1997 och det är tätt, vore ju jäkligt oekonomiskt med springor och glipor överallt. Den luft som kommer in gör det via Fresh-don med filter så blir inte anmärkningsvärt dammigt jämfört med något annat boende jag haft senaste 30 åren.

Jag ställer mig väldigt skeptisk till att FLVP inte skulle ”tillåtas” när exemplet verkar vara ett hus som är som en Schweizerost där damm och sot virvlar runt. Särskilt I dessa tider då vi alla måste dra vårt strå till stacken och spara energi. Fixa huset och se till att tillfuft kommer via don med filter så funkar det nog bättre.
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
sunnis
O Ola Hällvall skrev:
Och min F730 låter som en reamotor över 65 Hz.
Blev att spärra helt bandet från 65 Hz uppåt. Sämre effekt, absolut men huset blev beboligt då iaf!
Det är mer eller mindre sant för alla VP i någon mening. Men jag har isolerade innerväggar och tätad till tvättstugan där VPn står och det blir faktiskt tyst. Min har en riktigt trist frekvens någonstans runt 92hz som låter illa i huset med självresonans, ska nog spärra den frekvensen och se vad som händer.

Som jag skrev, ultimata är att ha VP i garaget med kulvert och endast en ack-tank i bodelen. Nästa gång jag bygger nytt så kommer det bli den lösningen.
 
  • Gilla
Ola Hällvall
  • Laddar…
Detta är bara fakta:
Om jag tar ett exempel med ytterligheterna så i ett renrum för t.e.x. elektronik/medicin så har man rejält Övertryck och filter ULPA U17 för att inte någon liten partikel ska komma in = det renaste.. och vad är då motsatsen .. skitigaste möjligheten för att få in partiklar jo ett rejält Undertryck och G2 filter vilket är vad luftvärmepumpen och hålen (freshventilerna) ger/har.

Fresh ”hålen” har standardfilter på runt G2 vilket är till för att inte kameler ska slå volter in igenom freshventilerna :), det är en rejäl skillnad bara där ifrån vad man har i ett FTX som numera är standard med F7 filter.

Tycker du hamnade på en rätt låg nivå i diskussionen, och kunde hamna ändå lägre om jag ska försöka missförstå dig lika mycket som du försöker missförstå mig.

Ska man bo ett helt liv i ett modernt hus så vill iaf jag ha ren luft då man ändå andas in 4 miljoner liter luft per år och filtrerar den i lungorna. Undertryck gör att det suger där det kan få luft oberoende på hur du har injusterat så kommer du alltid ha ett undertryck då en frånluftsfläkt endast skapar undertryck och då ett hus är omöjligt att få helt tätt, behövs bara sättningar, en sned spik genom byggplasten, skitig tejp som inte fäst etc.etc. så kommer det suga genom isolering någonstans, vilket då inte är hälsosamt enligt lungcancerstatistiken på isolerare.

Jag kan bara säga att i teorin så ska det bli bättre luft med FTX vilket ger balanserat tryck i huset och bättre filter och jag har även testat även i praktiken: samma hus med frånluftsvärmepump och även senare FTX och FTX var bättre på alla fronter.. innemiljö, inget kalldrag, mycket renare luft, energi, ljud etc.. och går även att fixa frikyla , och om man vill sätta HEPA/kol-filter, ställa ner ventilationen när man är borta eller forcera då man behöver mha en knapp i badrummet t.e.x. så kan man göra det.
 
S spaceengineer skrev:
Detta är bara fakta:
Om jag tar ett exempel med ytterligheterna så i ett renrum för t.e.x. elektronik/medicin så har man rejält Övertryck och filter ULPA U17 för att inte någon liten partikel ska komma in = det renaste.. och vad är då motsatsen .. skitigaste möjligheten för att få in partiklar jo ett rejält Undertryck och G2 filter vilket är vad luftvärmepumpen och hålen (freshventilerna) ger/har.

Fresh ”hålen” har standardfilter på runt G2 vilket är till för att inte kameler ska slå volter in igenom freshventilerna :), det är en rejäl skillnad bara där ifrån vad man har i ett FTX som numera är standard med F7 filter.

Tycker du hamnade på en rätt låg nivå i diskussionen, och kunde hamna ändå lägre om jag ska försöka missförstå dig lika mycket som du försöker missförstå mig.

Ska man bo ett helt liv i ett modernt hus så vill iaf jag ha ren luft då man ändå andas in 4 miljoner liter luft per år och filtrerar den i lungorna. Undertryck gör att det suger där det kan få luft oberoende på hur du har injusterat så kommer du alltid ha ett undertryck då en frånluftsfläkt endast skapar undertryck och då ett hus är omöjligt att få helt tätt, behövs bara sättningar, en sned spik genom byggplasten, skitig tejp som inte fäst etc.etc. så kommer det suga genom isolering någonstans, vilket då inte är hälsosamt enligt lungcancerstatistiken på isolerare.

Jag kan bara säga att i teorin så ska det bli bättre luft med FTX vilket ger balanserat tryck i huset och bättre filter och jag har även testat även i praktiken: samma hus med frånluftsvärmepump och även senare FTX och FTX var bättre på alla fronter.. innemiljö, inget kalldrag, mycket renare luft, energi, ljud etc.. och går även att fixa frikyla , och om man vill sätta HEPA/kol-filter, ställa ner ventilationen när man är borta eller forcera då man behöver mha en knapp i badrummet t.e.x. så kan man göra det.
Är väl bara att installera ett tilluftsaggregat om man lider av ventilationshypokondri och behöver tryckutjämna fastigheten. Det är förmodligen betydligt mer ekonomiskt försvarbart för de flesta istället för att borra bv.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Märklig diskussion det här. Finns ingenting förutom priset som är bättre med FVP kontra FTX med LVVP eller BVP. Nyproduktion använder FVP av den anledningen att det är en billig allt i ett lösning. Det kan man inte ens argumentera emot.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
LVVP har väl isen på utsidan som är lite störande, här hinner det oftast smälta bort innan det blir ett problem under men jag går ut med spettet ändå.

BVP i ett pannrum och vidbyggt garage är lyx. Jag satte LVVP i tvättstugan. Borde lagt den i garaget, (har kulvert och 2m mellan hus och garaget)
 
nikasp
F Folkson skrev:
Märklig diskussion det här. Finns ingenting förutom priset som är bättre med FVP kontra FTX med LVVP eller BVP. Nyproduktion använder FVP av den anledningen att det är en billig allt i ett lösning. Det kan man inte ens argumentera emot.[
S spaceengineer skrev:
Detta är bara fakta:
Om jag tar ett exempel med ytterligheterna så i ett renrum för t.e.x. elektronik/medicin så har man rejält Övertryck och filter ULPA U17 för att inte någon liten partikel ska komma in = det renaste.. och vad är då motsatsen .. skitigaste möjligheten för att få in partiklar jo ett rejält Undertryck och G2 filter vilket är vad luftvärmepumpen och hålen (freshventilerna) ger/har.

Fresh ”hålen” har standardfilter på runt G2 vilket är till för att inte kameler ska slå volter in igenom freshventilerna :), det är en rejäl skillnad bara där ifrån vad man har i ett FTX som numera är standard med F7 filter.

Tycker du hamnade på en rätt låg nivå i diskussionen, och kunde hamna ändå lägre om jag ska försöka missförstå dig lika mycket som du försöker missförstå mig.

Ska man bo ett helt liv i ett modernt hus så vill iaf jag ha ren luft då man ändå andas in 4 miljoner liter luft per år och filtrerar den i lungorna. Undertryck gör att det suger där det kan få luft oberoende på hur du har injusterat så kommer du alltid ha ett undertryck då en frånluftsfläkt endast skapar undertryck och då ett hus är omöjligt att få helt tätt, behövs bara sättningar, en sned spik genom byggplasten, skitig tejp som inte fäst etc.etc. så kommer det suga genom isolering någonstans, vilket då inte är hälsosamt enligt lungcancerstatistiken på isolerare.

Jag kan bara säga att i teorin så ska det bli bättre luft med FTX vilket ger balanserat tryck i huset och bättre filter och jag har även testat även i praktiken: samma hus med frånluftsvärmepump och även senare FTX och FTX var bättre på alla fronter.. innemiljö, inget kalldrag, mycket renare luft, energi, ljud etc.. och går även att fixa frikyla , och om man vill sätta HEPA/kol-filter, ställa ner ventilationen när man är borta eller forcera då man behöver mha en knapp i badrummet t.e.x. så kan man göra det.
Inte ork med långt svar men jag debatterar inte FTX vs FLVP alls. Reagerar främst på att om någon läser det du skriver och tror att FLVP gör att det ligger drivor av damm inomhus och att man dör av sotlunga. Är ganska långt från verkligheten. Men du och jag verkar ju bara ha varsin anekdotisk bevisföring. Du av ett väldigt otätt hus som ni fick fullt med damm i och jag av ett från 1997 där jag inte upplever samma.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.