nikasp
davveno1 davveno1 skrev:
120kvm, byggt - 84, flvp, 4pers, elgolv badrum, elelement garage, 21c inne, Västra Götaland - 12000kwh/år
Glömde nämna att våra 13-14000 kWh inkluderat elslinga i 6kvm badrum samt en elradiator i garaget, håller 12 grader förutom ibland när jag drar upp för målning eller annat.

• Gilla
davveno1
  • Laddar…
E
F Fideliox skrev:
Hur menar du att en luftluft inte skulle hjälpa till att reducera förbrukningen?
Jag tog diffen på "E energianvändning totalt" och räknade X 1.6 (kr).

Kalkyl med siffror visar multiplikation och subtraktion för energianvändningsberäkning.

Du måste jämföra hur mycket köpt energi för uppvärmning och varmvatten det är i båda fallen. Total energianvändning är bara en brutto-siffra.

• Gilla
enoch85
  • Laddar…
E
J Josth skrev:
Du måste jämföra hur mycket köpt energi för uppvärmning och varmvatten det är i båda fallen. Total energianvändning är bara en brutto-siffra.
Det hade i vilket fall som helst varit kul att veta hur många år det tar att "tjäna" på att installera en BVP med FTX, jämfört med FLVP utan FTX.

E enoch85 skrev:
Det hade i vilket fall som helst varit kul att veta hur många år det tar att "tjäna" på att installera en BVP med FTX, jämfört med FLVP utan FTX.
Lägg till en parameter som vad vill du ha?
Ett FTX sköter sig självt och vill man snåla med ventilation när man inte är hemma eller är själv i huset så kan man göra det utan att värmepumpens funktion påverkas. Ett nytt FTX förbrukar mellan 500-700kWh per år i en normal villa.
Rätt bergvärmepump belastar alla tre faserna lika mycket. En FLVP belastar en fas när kompressorn går. Det kan ge problem. Är elbilsbatteriet tomt och måste laddas över natten samtidigt som det är -15°C ute. Det kan bli så att man får välja mellan värme eller ladda bilen. En bergvärmepump skulle säkert kunna ge den effekt som behövs samtidigt som elbilen laddar för fullt, bra nära i alla fall.

E enoch85 skrev:
Väldigt svårt att svara på. Förutsättningar och installationspriser varierar ju från fall till fall.
Om samma fråga hade ställts för 2 år sedan hade nog svaret varit aldrig. Med dagens elpriser kanske det går att räkna hem på 10+ år. Då snackar vi livscykelkostnad. Om du istället väger in att det typ är gratis att låna dig till en lägre energiförbrukning så kan det bli lönsamt mycket snabbare.
Personligen valde jag lösningen pga komfort plus att jag tycker det är viktigt med en låg energiförbrukning. Det känns bra att slippa spaltventiler för friskluft samt kunna köra frikyla.

• Gilla
nybyggarn3 och 2 till
  • Laddar…
F
Men jag vet inte om det är mäklaren som har skrivit fel? Idag dök ett annat hus upp med luft/vatten. Total förbrukning är 13 000kwh per år, åröig elkostnad 21 000kr. Dvs nästan samma kostnad som för 18 000kwh och Frånluft.

F
R Runnis skrev:
Lägg till en parameter som vad vill du ha?
Ett FTX sköter sig självt och vill man snåla med ventilation när man inte är hemma eller är själv i huset så kan man göra det utan att värmepumpens funktion påverkas. Ett nytt FTX förbrukar mellan 500-700kWh per år i en normal villa.
Rätt bergvärmepump belastar alla tre faserna lika mycket. En FLVP belastar en fas när kompressorn går. Det kan ge problem. Är elbilsbatteriet tomt och måste laddas över natten samtidigt som det är -15°C ute. Det kan bli så att man får välja mellan värme eller ladda bilen. En bergvärmepump skulle säkert kunna ge den effekt som behövs samtidigt som elbilen laddar för fullt, bra nära i alla fall.
Är väl därför man skaffar lastbalanserare till laddaren. Sen behöver man knappast ladda på max hemma, jag kör lägsta möjliga då det alltid hinner bli fullt igen.

F Fideliox skrev:
Men jag vet inte om det är mäklaren som har skrivit fel? Idag dök ett annat hus upp med luft/vatten. Total förbrukning är 13 000kwh per år, åröig elkostnad 21 000kr. Dvs nästan samma kostnad som för 18 000kwh och Frånluft.
Vad mäklarna skriver får du ta med en nypa salt. Förbrukningen är det viktigaste. Sen vet man inte hur slösaktiga/sparsamma tidigare ägare har varit.

F Fideliox skrev:
Är väl därför man skaffar lastbalanserare till laddaren. Sen behöver man knappast ladda på max hemma, jag kör lägsta möjliga då det alltid hinner bli fullt igen.
Men var medveten om läget!!!
Jag läser ganska ofta där bilen blir utan laddning när huset tar en stor del av strömmen.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Väcker tråden.....

Min hustillverkare tar 125 000 kr extra för Nibe 1256-8 och FTX jämfört med en standard frånluft S735-7. Tillkommer ca 50 000 kr för borrning. Naturligtvis helt omöjligt att räkna hem i Sydsverige.
Huset är bara 126 kvm så S735 kan bara arbeta med ca 60% av max effekt.
Eltillskott vid ca -1 °C enligt beräkning så vintertid produceras en stor andel av varmvattnet med elpatron.

Förvärmd och filtrerad tilluft med SAM S42 kostar 72000 kr och ökar energiförbrukningen så att huset med liten marginal klarar Boverkets krav för nybyggnad. SAM S42 är också betydligt mer komplex än en roterande FTX.

Planerar att stötta och kunna kyla med en luft/luft värmepump som har bättre COP än frånluftsvärmepumpen. Nibe föreslår också en mindre varmvattenberedare efter frånluftsvärmepumpen i manualen.

H Havsbadet skrev:
Väcker tråden.....

Min hustillverkare tar 125 000 kr extra för Nibe 1256-8 och FTX jämfört med en standard frånluft S735-7. Tillkommer ca 50 000 kr för borrning. Naturligtvis helt omöjligt att räkna hem i Sydsverige.
Eltillskott vid ca -1 °C enligt beräkning så vintertid produceras en stor andel av varmvattnet med elpatron.

Förvärmd och filtrerad tilluft med SAM S42 kostar 72000 kr och ökar energiförbrukningen så att huset med liten marginal klarar Boverkets krav för nybyggnad. SAM S42 är också betydligt mer komplex än en roterande FTX.

Planerar att stötta och kunna kyla med en luft/luft värmepump som har bättre COP än frånluftsvärmepumpen. Nibe föreslår också en mindre varmvattenberedare efter frånluftsvärmepumpen i manualen.
Låter lite konstigt att elpatronen går in vid minusgrader.
Min pump Nibe f730 har elpatronen spärrad och då har jag betydligt större hus.

H Havsbadet skrev:
Väcker tråden.....

Så hur ligger priserna?

FTX aggregat 30'
Kanalsystem 40'
FLVP -> BVP 2'
Installation 24'
Vinst 30% 30'
Borrning 50'

H Havsbadet skrev:
Väcker tråden.....

Jag tror att S735 kommer att ge ca 3,5 kW i ditt hus utan tillskott. Det bör klara ganska många minusgrader i ett nybyggt hus med bra isolering. Jag skulle nöja mig med den. Möjligen komplettera med llvp så småningom.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Stämmer bra. 3,4 kW uteffekt vid 46 l/s. Uselt jämfört med en bra LLVP vid -1 °C.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.