När jag byggde min kåk hade jag svårt att bestämma mig så jag lät konsultfirman göra två energiberäkmingar. En med bergvärme och FTX samt en med frånluftsvärmepump. Skilde ca 4000 kWh. Huset är ca 160 kvm och står i Västerbotten.

Det slutade med att jag valde bergvärme och ftx. Jag resonerade så att bergvärme och ftx framförallt sticker ut prismässigt vid första installationen. Nästa gång när det är dags att byta pump och aggregat är skillnaden mindre. Dessutom vet man ju inte vart elpriserna tar vägen. Att räkna med historiska priser kan slå väldigt fel.

Sist men inte minst hade vi råd. Vore ekonomin ännu tajtare när vi byggde så hade vi valt annorlunda.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
När jag byggde min kåk hade jag svårt att bestämma mig så jag lät konsultfirman göra två energiberäkmingar. En med bergvärme och FTX samt en med frånluftsvärmepump. Skilde ca 4000 kWh. Huset är ca 160 kvm och står i Västerbotten.

Det slutade med att jag valde bergvärme och ftx. Jag resonerade så att bergvärme och ftx framförallt sticker ut prismässigt vid första installationen. Nästa gång när det är dags att byta pump och aggregat är skillnaden mindre. Dessutom vet man ju inte vart elpriserna tar vägen. Att räkna med historiska priser kan slå väldigt fel.

Sist men inte minst hade vi råd. Vore ekonomin ännu tajtare när vi byggde så hade vi valt annorlunda.
Klokt val. Du får nog svårt att räkna BVP + FTX i närtid om besparingen är 4000 kWh per år. Men tar du med komfortökningen i kalkylen är playoff-tiden kort. Vem vill sitta i närheten av ett friskluftsintag när det är minusgrader utomhus? Dessutom byggs hus idag nästan uteslutande med golvvärme. Frånluftsventilation och golvvärme är en dålig kombination.

Pågår lite diskussioner i branschen nu angående det här. Hans Östberg var ute och svingade lite alldeles nyss. Ägare till Östbergs (tillverkare av Heru som sitter i många villor). Han är väl knappast oberoende men.
https://www.vvsforum.se/2022/02/ventilationsexpert-villakopare-blir-grundlurade/
Det artikeln fick en hel del kommentarer:
https://www.vvsforum.se/2022/02/blir-nog-knappast-billigare-med-ftx-och-elvarmvattenberedare/
 
F Folkson skrev:
Klokt val. Du får nog svårt att räkna BVP + FTX i närtid om besparingen är 4000 kWh per år. Men tar du med komfortökningen i kalkylen är playoff-tiden kort. Vem vill sitta i närheten av ett friskluftsintag när det är minusgrader utomhus? Dessutom byggs hus idag nästan uteslutande med golvvärme. Frånluftsventilation och golvvärme är en dålig kombination.

Pågår lite diskussioner i branschen nu angående det här. Hans Östberg var ute och svingade lite alldeles nyss. Ägare till Östbergs (tillverkare av Heru som sitter i många villor). Han är väl knappast oberoende men.
[länk]
Det artikeln fick en hel del kommentarer:
[länk]
Varför jämföra bergvärme + ftx med flvp utan friskluftaggregat?
 
F Folkson skrev:
Klokt val. Du får nog svårt att räkna BVP + FTX i närtid om besparingen är 4000 kWh per år. Men tar du med komfortökningen i kalkylen är playoff-tiden kort. Vem vill sitta i närheten av ett friskluftsintag när det är minusgrader utomhus? Dessutom byggs hus idag nästan uteslutande med golvvärme. Frånluftsventilation och golvvärme är en dålig kombination.

Pågår lite diskussioner i branschen nu angående det här. Hans Östberg var ute och svingade lite alldeles nyss. Ägare till Östbergs (tillverkare av Heru som sitter i många villor). Han är väl knappast oberoende men.
[länk]
Det artikeln fick en hel del kommentarer:
[länk]
Så tänkte vi också. Har golvvärme i hela huset och badar rätt mycket.
 
Nissens
S spaceengineer skrev:
Har jobbat med ventilation stor del av mitt liv och det jag tycker är konstigt att ingen talar om är att en frånluftsvärmepump suger ju luft där den kan få tag i luft.. har du kamin eller råtthål i väggen eller bara otät fuktspärr någonstans så suger den skitig luft/ massa partiklar/ sot dygnet runt vilket aldrig kan vara hälsosamt.
Vi hade damm ständigt på hyllor även om man torkade dem när vi hade frånluftsvärmepump. Sedan när vi bytte till ventilation med FTX aggregat (till och från luft med värmeåtervinning) så det blir tryckbalans i huset, är det helt makalöst bättre luft och rena hyllor.

Jag tycker frånluftsvärme inte borde tillåtas.. + att det blir kalldrag där "hålen" är i väggen för att få in luft. Sedan är Nibes pumpar mera en elpanna med en liten kompressor.
Ftx är kanske bra när det är nytt, men att ha luften cirkulerande i gamla smutsiga ventilationsrör känns inte så bra.

Jag har frånluft och bergvärme i mitt hus som är byggt 2004. Jag har ansolut inga råtthål, och huset har diffusionsspärr vilket betyder attt det är ganska tätt. Friskluft kommer alltså in i friskluftventilerna direkt utifrån. Jag har eldstad, men luftspjället är självklart stängt när jag inte eldar.

Jag har aldrig märkt att det blir speciellt dammigt någonstans, tvärtom.

Och det känns bra att luften man andas kommer direkt utifrån, och har inte har cirkulerat i smutsiga ventilationskanaler.
 
Nissens
N nybyggarn3 skrev:
När jag byggde min kåk hade jag svårt att bestämma mig så jag lät konsultfirman göra två energiberäkmingar. En med bergvärme och FTX samt en med frånluftsvärmepump. Skilde ca 4000 kWh. Huset är ca 160 kvm och står i Västerbotten.

Det slutade med att jag valde bergvärme och ftx. Jag resonerade så att bergvärme och ftx framförallt sticker ut prismässigt vid första installationen. Nästa gång när det är dags att byta pump och aggregat är skillnaden mindre. Dessutom vet man ju inte vart elpriserna tar vägen. Att räkna med historiska priser kan slå väldigt fel.

Sist men inte minst hade vi råd. Vore ekonomin ännu tajtare när vi byggde så hade vi valt annorlunda.
Jag valde kombinationen bergvärme och frånluftvärmepump, ger samma siffror du har, med skillnaden att man får frisk luft direkt utifrån.

IVT hade en kombinerad pump som hette IVT 495 Twin med integrerad bergvärme och frånlufts vp.
 
  • Gilla
Kristian Björk-timm
  • Laddar…
Nissens
F Folkson skrev:
Märklig diskussion det här. Finns ingenting förutom priset som är bättre med FVP kontra FTX med LVVP eller BVP. Nyproduktion använder FVP av den anledningen att det är en billig allt i ett lösning. Det kan man inte ens argumentera emot.
Förutom att man får bättre luft i huset med fvp.
 
Nissens Nissens skrev:
Förutom att man får bättre luft i huset med fvp.
Varför?
 
Nissens Nissens skrev:
Ftx är kanske bra när det är nytt, men att ha luften cirkulerande i gamla smutsiga ventilationsrör känns inte så bra.

Jag har frånluft och bergvärme i mitt hus som är byggt 2004. Jag har ansolut inga råtthål, och huset har diffusionsspärr vilket betyder attt det är ganska tätt. Friskluft kommer alltså in i friskluftventilerna direkt utifrån. Jag har eldstad, men luftspjället är självklart stängt när jag inte eldar.

Jag har aldrig märkt att det blir speciellt dammigt någonstans, tvärtom.

Och det känns bra att luften man andas kommer direkt utifrån, och har inte har cirkulerat i smutsiga ventilationskanaler.
Konstigt argumentera kan jag tycka. Luften kommer ju utifrån i båda fallen och filtret är väl knappast sämre i ftx-aggregatet?

Det är ju vara friskluft som cirkulerar i kanalen så eventuellt damm får du ju in direkt i huset och du har hål i väggen.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ftx är kanske bra när det är nytt, men att ha luften cirkulerande i gamla smutsiga ventilationsrör känns inte så bra.

Jag har frånluft och bergvärme i mitt hus som är byggt 2004. Jag har ansolut inga råtthål, och huset har diffusionsspärr vilket betyder attt det är ganska tätt. Friskluft kommer alltså in i friskluftventilerna direkt utifrån. Jag har eldstad, men luftspjället är självklart stängt när jag inte eldar.

Jag har aldrig märkt att det blir speciellt dammigt någonstans, tvärtom.

Och det känns bra att luften man andas kommer direkt utifrån, och har inte har cirkulerat i smutsiga ventilationskanaler.
Som jag nämnde i tidigare inlägg. Sitter det F7-filter på tilluften passerar i princip inga partiklar alls. Är man noga när man byter filter och ser till att det blir tätt mellan filter och aggregatväggarna ska inte kanalerna bli smutsiga alls. I praktiken blir det såklart lite "damm" som passerar och gör kanalen smutsig. Då får man göra en kanalrengöring. Friskluftsventilerna kommer också behöva rengöras. Och mer partiklar passera filtret in i huset.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F Folkson skrev:
Det får du inte.

I FTX-aggregat sitter nästan uteslutande F7-filter (Heter ePM1 60% idag) på tilluften. Det passerar i princip ingenting genom det. I friskluftsventiler sitter oftast filter men betydligt sämre klassning.

Lästips
[länk]
Filter i friskluftventiler är endast för att hålla borta insekter. De är rätt grova med andra ord.
Kan tänka mig att det är lätt att glömma filterbyte i ftx systemen. Känns ofräscht.
 
Nissens
N nybyggarn3 skrev:
Konstigt argumentera kan jag tycka. Luften kommer ju utifrån i båda fallen och filtret är väl knappast sämre i ftx-aggregatet?

Det är ju vara friskluft som cirkulerar i kanalen så eventuellt damm får du ju in direkt i huset och du har hål i väggen.
Kanalerna blir smutsiga med tiden, självklart. Det finns inga luftfilter i friskluftsventilerna i mitt hus. Däremot finns det insektsskydd, men det är något helt annat. Där jag bor har vi inte speciellt mycket damm i utomhusluften, men det kanske är olika…
 
Nissens Nissens skrev:
Kanalerna blir smutsiga med tiden, självklart. Det finns inga luftfilter i friskluftsventilerna i mitt hus. Däremot finns det insektsskydd, men det är något helt annat. Där jag bor har vi inte speciellt mycket damm i utomhusluften, men det kanske är olika…
Där jag bor finns det ingen trafik eller annat som som människan orsakat som skapar partiklar. Däremot finns det ju naturliga partiklar, t.ex. pollen. Hur mycket av det som fastnar i filerna vet jag inte.

Att smutsiga tilluftskanaler skulle orsaka sämre inomhusluft har jag aldrig hör som ett argument mot ftx-ventilation. Om så är fallet borde det väl finnas källor på det? Eller är är det bara gissningar?

Om vi ändå håller på att gissa skulle jag våga mig på att gissa att avsaknaden av filter gör att att du får in mer partiklar i luften än vad du skulle fått med ett FTX-aggregat med bra filter. Sist och slutningen måste det ju ändå vara mängden partiklar i tilluften som räknas och inte mängden skit i kanalerna?
 
Nissens Nissens skrev:
Kanalerna blir smutsiga med tiden, självklart. Det finns inga luftfilter i friskluftsventilerna i mitt hus. Däremot finns det insektsskydd, men det är något helt annat. Där jag bor har vi inte speciellt mycket damm i utomhusluften, men det kanske är olika…
Dom blir inte alls smutsiga. Och mitt FTX aggregat varnar när det är dags att byta filter. Om du inte byter filter blir det igensatt och aggregatet får jobba lite hårdare för att hålla samma flöde. Det är inte så att filtret blötsligt börjar släppa igenom partiklar.

Sen skulle det funka utmärkt utan filter även med cirkulation. Det är inte så att partiklar bara åker runt och runt och samlar upp sig så det blir outhärdligt utan det far med ut i det som ventileras. Det viktiga för luftkvaliteten är att få ett bra luftombyte i hela bostaden(förutsätter ren utomhusluft). Nackdelen med FLVP är kallras vid friskluftsdon (som går att lösa) och att det blir ett större undertryck i huset mot om man har forcerad tilluft också.

Helst skulle jag se till- och frånluft i varje rum, gärna med luftcirkulation för att få riktigt bra luftombyte och central filtrering i olika steg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.