M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT

Jag skulle som jämförelse kunna beräkna vad det innebär att elförsörja mitt hus med en trefasig dieselgenerator i stället för en enfasig bensingenerator för elkraftoch ved för uppvärmning.

Jag genomför inga stora beräkningar, av detta just nu, men jag skulle kunna t.ex. kunna uppskatta bränsleåtgången för en dieselgenerator på ca 8–9 kW som skulle klara både värmepumpen och övrig elutrustning.

I januari 2021använde jag i mitt hus 2 728 kWh. Det innebär en genomsnittlig elanvändning på 2728/(31x24) kW= 3,67kW.

Utifrån datablad för en Cat DE7.5E3S dieselgenerator uppskattar jag bränsleåtgången till 1,4 l/h vid den eleffekten (3,67kW)

För hela december skulle det innebära 1,4 x 31x24 = 1042 liter

Skulle jag ha försörjt mitt hus med ved och elkraft från en Honda enfasgenerator uppbackat i batterier i december 2021, så krävdes ca 4 m3 ved (har egen skog) och rimligen ca 100–150 liter Aspenbränsle (beräkning/mätning inte klart) som kostar ca 2 700 – 4 100kr

1 m3 eldningsolja kostar ca 15 000 kr och diesel ca 20 000 kr.

En veckas drift innebär ca en fjärdedel av detta.

Sedan tillkommer kostnader för bl.a. dieselgenerator, reservkraftomkopplare och bränsletank.
Ja, alla får ju anpassa sin anläggning efter deras egna önskemål, men jag tycker det känns dumt att inte ha marginaler.
Men räkna du på det om det gör dig glad.
 
X xLnT skrev:
Ja, alla får ju anpassa sin anläggning efter deras egna önskemål, men jag tycker det känns dumt att inte ha marginaler.
Men räkna du på det om det gör dig glad.
Hej xLnT

Du har alldeles rätt :)

Det gäller att ha marginaler, och det både på den tekniska och ekonomiska sidan.

Det är enkelt att ”fläska på” och har man mycket ”overkill” (onödigt kraftfull insats, enligt synonymer.se) så klarar man nog den tekniska utmaningen.

Men ”smakar det så kostar det”.

Det är ju glädjande för din del att du (helt av egna medel och utan något företag involverat) kan bekosta en rejäl reservkraftlösning.

Men alla, som följer tråden här, har kanske inte den möjligheten.

Om kostnaden inte vore en begränsning, då skulle mängder av fastighetsägare i Sverige redan idag ha en färdig reservkraftanläggning på plats. Tillsammans med mycket annat.

I det jag beskriver, tittar jag på en rimlig kompromiss mellan kostnad och prestanda. Jag prövar mig fram och beräknar och testar vad som kan fungera, om man betraktar helheten. Jag lär mig under tiden jag arbetar med detta. Jag påstår inte heller att detta är den enda lösningen, utan ett alternativ.

Eftersom jag fortfarande ”utvecklar” systemet och testar prestanda, medan jag skriver inlägg, så behåller jag ”onödigt” mycket noggrannhet i mina beräkningar. Då kan jag nyttja beräkningarna flera gånger under arbetet, utan att tappa noggrannhet. Precis som normalt i ett utvecklingsprojekt. Eventuella avrundningar blir i slutet.

Du, och ni övriga, är välkommen att fortsätta ge synpunkter.

MEN, jag tror fortfarande det är viktigt, att så många som möjligt, innan det eventuellt inträffar, har tänkt igenom frågeställningen;

Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT

Du har alldeles rätt :)

Det gäller att ha marginaler, och det både på den tekniska och ekonomiska sidan.

Det är enkelt att ”fläska på” och har man mycket ”overkill” (onödigt kraftfull insats, enligt synonymer.se) så klarar man nog den tekniska utmaningen.

Men ”smakar det så kostar det”.

Det är ju glädjande för din del att du (helt av egna medel och utan något företag involverat) kan bekosta en rejäl reservkraftlösning.

Men alla, som följer tråden här, har kanske inte den möjligheten.

Om kostnaden inte vore en begränsning, då skulle mängder av fastighetsägare i Sverige redan idag ha en färdig reservkraftanläggning på plats. Tillsammans med mycket annat.

I det jag beskriver, tittar jag på en rimlig kompromiss mellan kostnad och prestanda. Jag prövar mig fram och beräknar och testar vad som kan fungera, om man betraktar helheten. Jag lär mig under tiden jag arbetar med detta. Jag påstår inte heller att detta är den enda lösningen, utan ett alternativ.

Eftersom jag fortfarande ”utvecklar” systemet och testar prestanda, medan jag skriver inlägg, så behåller jag ”onödigt” mycket noggrannhet i mina beräkningar. Då kan jag nyttja beräkningarna flera gånger under arbetet, utan att tappa noggrannhet. Precis som normalt i ett utvecklingsprojekt. Eventuella avrundningar blir i slutet.

Du, och ni övriga, är välkommen att fortsätta ge synpunkter.

MEN, jag tror fortfarande det är viktigt, att så många som möjligt, innan det eventuellt inträffar, har tänkt igenom frågeställningen;

Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?
Jag tycker det är värt det ikväll tex.

Översikt av energisystem med generator på 8468W, bulk laddningsenhet och AC-belastningar på 3236W.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag tycker det är värt det ikväll tex.

[bild]
Ser fint ut!
Elavbrott, testkörning, fylla på batterierna eller varför kör du elverket nu? Är väl inte så dyr el på nätet för tillfället?
 
L Lilllen skrev:
Ser fint ut!
Elavbrott, testkörning, fylla på batterierna eller varför kör du elverket nu? Är väl inte så dyr el på nätet för tillfället?
För att jag kör bly.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Stormen Malik som drog in över Sverige västerifrån under helgen, innebar enligt media, att som mest 40 000 abonnenter hos Vattenfall, Eon, Ellevio och Gotlands energi samtidigt varit strömlösa under söndagsmorgonen.

Det kan dröja innan felen är åtgärdade, Eon skriver b.la. på sin hemsida, ”Vid de vindstyrkor som SMHI varnar för är det helt enkelt för farligt för våra montörer att arbeta på fältet” Vi får hoppas att de flesta nu har elkraften åter.

Vi drabbas olika mycket av ett strömavbrott. Vi har också olika planer och förberedelser för hur vi hanterar situationen, samt hur elkraftberoende vi är. Jag fortsätter här beskriva hur jag tänker göra.


Att kunna mellanlagra elenergi i blybatterier, innebär att man kan utnyttja elgeneratorn bättre (högre medeleffekt och kortare drifttid). Men ”vinsten” i t.ex. bränsleåtgång ”äts upp” av den dåliga verkningsgraden vid energilagring i blybatterier.

Den totala verkningsgrad, för mellanlagring av elenergi i blybatteri som jag räknade ut i inlägg #436 här, för kombinationen 230/12 v batteriladdare, 12 v blybatteri och 12/230 V inverter blev 0,93x 0,70x 0,90= 0,5859.

D.v.s. knappt 60 % av elenergin som generatorn levererar, finns kvar när jag använder energilagring i blybatterier för att inte behöva köra generatorn kontinuerligt.

Tesla Powerwall 2 innehåller enligt databladet ett; ”lithium-ion battery” med ”Round Trip Efciency” på 90%, där ”Round Trip” innebär ”AC to battery to AC, at beginning of life” och att “charge power is limited to 3.3 kW”. Databladet anger en ”Usable Energy” på 13.5 kWh för Powerwall 2.
https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/powerwall/Powerwall 2_AC_Datasheet_en_northamerica.pdf

Trots bidrag till batteriinvestering så är Powerwall 2 en ganska dyr lösning. Så här skriver företaget Kunskraft.

”Paketet kostar totalt 72 200 kr och har en kapacitet på 14 kWh, vilket kan jämföras med exempelvis Nissans batteri som kostar 39 000 kr för bara 4 kWh. Man kan få bidrag från Länsstyrelsen för batteripaketet på upp till 60 procent av kostnaderna, max på 50 000 kronor.”
https://www.kundkraft.se/elguiden/a...r-det-fortfarande-svart-att-rakna-hem/1850194.
”Men än så länge blir det dyrt med hemmabatterier för att man skall kunna räkna hem investeringen. Trots bidraget. Åtminstone om man bor i Sverige. Med 60% i bidrag blir kostnaden för Teslas Powerwall minst 29 320 kr eller ca 3000 kr per år om man har batteriet i 10 år.”

Det Kunskraft i ovanstående tittade på, var att använda Powerwall 2 för att lagra elenergi från tider med lågt elpris till tider med högt elpris.

Det jag kan tänka mig är att den 230 V reservkraftanläggning jag bygger idag, om några år är kompletterad med en elbil som har V2H-teknik (bil till hemmet)

Skulle jag behöva ha tillgång till en genomsnittlig effekt på ca 150 W för min elutrustning vid ett strömavbrott, då rymmer 4 blybatterier på 240 Ah/batteri (som töms max till 50 %) ca 12x240x4x0,5 = 5760 Wh.

Med ett genomsnittligt effektuttag på ca 150 W lagrar denna blybatterilösning elenergi för 5760/150 = 38,4 timmar. Motsvarande lagringstid för en Powerwall 2, som har en ”Usable Energy” på 13 500 Wh är 13 500/150 = 90 timmar (drygt 3,5 dagar).

En elbil som har V2H-teknik och ett batteri på t ex 62 kWh (Nissan LEAF e+) klarar av att försörja ett hus med en genomsnittlig effekt på 150 W i en vecka (25 200 Wh) och ändå ha mer än hälften (36 800 Wh) kvar i elbilens batteri.

Den lösning som vi var och en kommer fram till för att klarar av upp till en veckas strömavbrott, kommer att variera. Och det är nog inte en ”kvick fix” som är den bästa (och mest ekonomiska) lösningen. Därför behöver vi nog "börja fundera i god tid" och inte "handla" när strömavbrottet inträffat.

Om ni är intresserade, så kommer jag nog att fortsätta att beskriva hur jag tänker göra och hur ”projektet” utvecklas.

Ni får gärna kommentera, och fortsätta att beskriva hur ni själva tänker göra.:)
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker 30 papp för 14kWh börjar låta intressant. Jämfört med Nissan Leaf får du 3.5 ggr kapaciteten för dubbla kostnaden.

Om vi då skalar upp PW2 till kanske 50kWh skulle den kosta 60 papp netto? Då har vi något som liknar något.

I ett katastrofscenario räknar jag med att elda i kaminen dygnet runt och laga mat på gasol men jag vill ha internet och mikrovågsugn och annat upp till en vecka.

Bra att kostnaderna nu börjar bli rimliga.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Jag tycker 30 papp för 14kWh börjar låta intressant. Jämfört med Nissan Leaf får du 3.5 ggr kapaciteten för dubbla kostnaden.

Om vi då skalar upp PW2 till kanske 50kWh skulle den kosta 60 papp netto? Då har vi något som liknar något.

I ett katastrofscenario räknar jag med att elda i kaminen dygnet runt och laga mat på gasol men jag vill ha internet och mikrovågsugn och annat upp till en vecka.

Bra att kostnaderna nu börjar bli rimliga.
Hej Anders

Det vore nog rimliga kostnader för ett antal intressenter om 50kWh Tessla PW2 skulle kosta ”60 papp netto”
Men, om skalar du upp en 14 kWh PW2 som kostar ”totalt 72 200 kr” till 50 kWh, då ökar priset till (50/14) x 72 200 kr = 257 857 kr.
Med ett bidrag från Länsstyrelsen på 60 % (eller max 50 000 kronor) så kvarstår 257 857 - 50 000 d.v.s. ca 210 000 kr. Eller lite mindre, men i alla fall ett ganska stort belopp.


Enligt media så är fortfarande ca 2 200 kunder utan ström efter stormen Malik
Hundratals 15-meters ledningsstolpar levereras med tre lastbilar från Norge och man har placerat ut ett 15-tal elverk
https://via.tt.se/pressmeddelande/e...n-norge?publisherId=1035173&releaseId=3315281
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Anders

Det vore nog rimliga kostnader för ett antal intressenter om 50kWh Tessla PW2 skulle kosta ”60 papp netto”
Men, om skalar du upp en 14 kWh PW2 som kostar ”totalt 72 200 kr” till 50 kWh, då ökar priset till (50/14) x 72 200 kr = 257 857 kr.
Med ett bidrag från Länsstyrelsen på 60 % (eller max 50 000 kronor) så kvarstår 257 857 - 50 000 d.v.s. ca 210 000 kr. Eller lite mindre, men i alla fall ett ganska stort belopp.


Enligt media så är fortfarande ca 2 200 kunder utan ström efter stormen Malik
Hundratals 15-meters ledningsstolpar levereras med tre lastbilar från Norge och man har placerat ut ett 15-tal elverk
[länk]
257857x0.4=103142.8kr

Sedan räknar jag med lite vokynrabatt vid storköp.

Rent praktiskt löser man det genom att köpa antingen ett batteripack per år som maxar avdraget (83kkr x 0.6 = 50kkr) eller genom att installera hela paketet på en gång och hyrköpa så man köper loss för max bidrag per år. Detta borde gå med en politisk deal med regeringen om dom nu menar allvar med grön teknik.
 
A Anders_Nilsson skrev:
257857x0.4=103142.8kr

Sedan räknar jag med lite vokynrabatt vid storköp.

Rent praktiskt löser man det genom att köpa antingen ett batteripack per år som maxar avdraget (83kkr x 0.6 = 50kkr) eller genom att installera hela paketet på en gång och hyrköpa så man köper loss för max bidrag per år. Detta borde gå med en politisk deal med regeringen om dom nu menar allvar med grön teknik.
Bidraget kan du bara nyttja en gång.
 
Hej,

Fler och fler biltillverkare ger löften om att bilens batteri i framtiden kan användas för att ge elkraft till huset vid t.ex. strömavbrott.

Idag kan vi läsa; “Volkswagen electric cars to power homes by end 2022: Diess”
https://thedriven.io/2022/02/17/volkswagen-electric-cars-to-power-homes-by-end-2022-diess/

Det finns redan idag flera bilar som erbjuder olika V2X möjligheter, först var troligen Hyundai och Kia i Ioniq 5 och EV6, sedan även Nissan Leafs, (och troligen någon mer) och nu Volkswagen Group.

Precis som gällande anslutning av reservkraftverk så innebär tvåriktad effektriktning mellan bilen och elnätet/huset att hantera ett antal säkerhetsaspekter (normer och myndighetsgodkännanden).

Ofta tar det lång tid att utforma ny teknik och implementera de normer och regelsystem som är nödvändiga. Här är en artikel om detta från Australien;

”EV chargers for V2G and V2H to arrive in Australia within weeks, after long delays”
https://www.abc.net.au/news/science...hargers-v2g-v2h-to-arrive-australia/100811130

Rimligen så bör den som idag planerar för att köpa elbil studera (och fundera över) hur olika V2X möjligheter påverkar valet av elbil och metoden att klara allvarliga samhällsstörningar som t.ex. strömavbrott.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hej,
Idag kan vi i DN läsa; ”MSB: Fler intresserar sig för krisbroschyren”
https://www.dn.se/sverige/msb-fler-intresserar-sig-for-krisbroschyren/

”Hittills i år har broschyren laddats ner av mer än 11 000 personer. Under motsvarande period i fjol laddades den ner av drygt 750 personer. En anledning till det ökade intresset är läget i Ukraina, enligt Christina Andersson.”

Det verkar samtidigt, som fler och fler ställer frågor om hur man klarar av elförsörjning vid strömavbrott, hur man kopplar in ett elverk mot huset, viket elverk som man behöver skaffa för att driva sin värmepump etc.

Broschyren ”Om krisen eller kriget kommer” svarar inte på dessa frågor. Rimligen beror det på att det behövs viss fackkunskap för att genomföra korrekta förberedelser för att klara ett elavbrott. Det kan inte hanteras i några rader i en broschyr.

Men i avsaknad av bra information så riskerar vi, om (när) elavbrottet kommer att det blir ett antal försök till ”dåliga lösningar” som t.o.m. kan vara farliga.

Vi har sedan flera år, på många platser byggt mängder med skyddsrum. Dessa är byggda på ett sådant sätt att de både skall fungera som skyddsrum. Men samtidigt konstruerade så att man, i möjligaste mån, undviker att de är byggda på ett ”farligt” (felaktigt) sätt.

Vi får hoppas att intresset för att klara strömavbrott i hemmen möts av en ökad information, och hjälp, hur ett säkert utförande ser ut.
 
Om jag går inte på MSB hemsida och söker på "krisbroschyren" så får jag inga träffar. Sökning på "krisberedskap" ger för många träffar, och inget intressant på första sidan av träffar...

Under "råd till privatpersoner" hittar jag något som heter "Om krisen eller krigen kommer" med länkar till "lättläst" och "teckenspråk", men var i h"#¤%&/() finns länken till originaldokumentet!?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om jag går inte på MSB hemsida och söker på "krisbroschyren" så får jag inga träffar. Sökning på "krisberedskap" ger för många träffar, och inget intressant på första sidan av träffar...

Under "råd till privatpersoner" hittar jag något som heter "Om krisen eller krigen kommer" med länkar till "lättläst" och "teckenspråk", men var i h"#¤%&/() finns länken till originaldokumentet!?
https://rib.msb.se/filer/pdf/28494.pdf
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.