M Mats Ranarp skrev:
Vi hade inledningsvis vår uteenhet på konsoler fästa på träfasaden. Ett störande ljud fortplantade sig i huset. Blev bättre när vi istället placerade uteenheten på en ställning fristående från väggen.
med vibbdämpare kanske det funkat utmärkt
 
W Wpaarts skrev:
Vilka dämpare som är lämpliga beror på störfrekvens, uppställning etc. Ta dit en akustiker som kan ge lämpliga råd.
//J
fast man får väl hundra olika dämpare för en akustiker
 
B Bengt Svejdur skrev:
Vad menar du med att aggregatet sitter inomhus? Det som är kompressordelen (utomhusdelen) kan och ska inte sitta inomhus om LVP ska fungera.
bara föregångaren sitter utomhus så funkar det ju
 
useless useless skrev:
Det finns ingen utedel! Prylen som orsakar ljudet sitter inne i grannens tvättstuga och är förmodligen en frånluftvärmepump, men kan lika gärna vara en tvättmaskin...
Det kanske är en avfuktare om den är i tvättstugan? En del har ju såna för att torka tvätt.

Men oavsett vad det är som för oljud hos grannen lär vi inte få veta vad det är förrän TS varit inne hos grannen och sett vad det kan vara och kan återrapportera för oss :D
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
med vibbdämpare kanske det funkat utmärkt
Tveksamt om en träfasad har tillräcklig massa för att ”hålla emot”.
//J
 
K kortis skrev:
fast man får väl hundra olika dämpare för en akustiker
Det beror ju på vilka dämpare man köper.
//J
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Varför forstätter man svara i tråden när TS själv har försvunnit? Antar att grannen inte var spelbar.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Phjodor Phjodor skrev:
Den här sortens vibrationsdämpare fick bort mycket oljud från vår värmepump.

[länk]

Vart sätter man dom i en värmepump som står inomhus?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
W Wpaarts skrev:
Tveksamt om en träfasad har tillräcklig massa för att ”hålla emot”.
//J
Det beror ju helt på men oftast är det nog det inga problem beroende på rördragningen förståss
 
useless useless skrev:
Vart sätter man dom i en värmepump som står inomhus?
Det går att ha till även aggregat som väger 5 ton fast de har naturligtvis annan konstruktion
 
  • Gilla
Lagerström
  • Laddar…
Tack alla för era svar! Jag har tyvärr inte varit inne hos grannen ännu på grund av en förkylning som sedan visade sig vara Covid. Det kändes lite konstigt att knacka på och be honom lyssna och sen bjuda på Covid samtidigt. :surprised:

Jag ska, så fort vi kommit ut från karantänen, knacka på och få lite klarhet i ärendet och jag kommer då rapportera här!

Det var väldigt bra att höra att det finns myndigheter som man kan vända sig till. Jag hoppas och tror inte att det ska gå så långt men att veta att man har lagen och myndigheterna på sin sida är bra.

Gällande appen så ska jag ta några referensmätningar när det inte låter. Till saken hör att det inte har låtit så mycket på sistone. Nu har iof familjen varit hemma på grund av tidigare nämnda sjukdom men jag har bara vid något tillfälle stört mig på detta buller. Kanske har grannen gjort någon justering på eget bevåg?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Oj, det var många som undrade över hur mitt hus är byggt och vilka AC jag har.

Alla hus här har betongbjälklag, även högst upp då det ofta finns en takterrass. Väggarna har betongbalkar med jämna mellanrum (2 m?) och däremellan är det stora håltegel.

På utsidan sätter man, tror man grovputsar först, en 4-6 cm isolering (typ frigolitskiva) och sedan grov- och finputsar man. Och sedan målar man.

Det är olika kategorier yrkesmän. De som gräver (nästan alla har underjordiska garage), de som bygger formarna, betongare, murare (för teglet), grovputsare, finputsare och målare. Möjligtvis har jag glömt någon kategori. Men alla är rasande skickliga.

På insidan putsar man tjockt, utjämnar med tjockt lager gipsbruk och sedan målar man (tapeter är extremt ovanligt, har aldrig sett det).

Innedelarna sitter direkt mot stenväggen. Utedelen sitter monterad på muren som är ihopbyggd med huset. På min andra lägenhet sitter utedelen också monterad på en mur på takterrassen.

De AC/Smart Inverters vi har är från LG. Den i vardagsrummet är lite större/kraftfullare än de andra tre.

I en annan lägenhet har jag just installerat liknande men med märket Daikon, som är väldigt stort här. Det var dessa 4 + 1 uteenhet jag skrev om i mitt förra inlägg och som kostade €3400 inkl montage. De tog dessutom med sig allt skräp och emballage och dammsög. Perfekt seevice! Inser att priset här är väldigt mycket lägre än i Sverige. Men marknaden här är mycket större eftersom i princip alla har det.

Och ja, det är speciella firmor och yrkesmän som installerar AC/Inverters. Alla hus, om de inte är urgamla, har redan vid bygget indragna kanaler i väggarna för AC.

LG Dual Inverter luftkonditionering monterad på en vit vägg över en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En LG Smart Inverter utedel för AC monterad vid en vit vägg bredvid krukväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LG Smart Inverter luftkonditioneringsenhet monterad på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
D drew_westling skrev:
Hej!

vi bor i ett kedjehus och fick för ett drygt halvår sedan nya grannar. De har hållit på och renoverar en hel den vilket vi tycker er positivt även om det har låtit en del.
Häromdagen så stördes jag av ett lågfrekvent buller i viss delar av huset, det lät som en lastbil stod utanför och brummade. Jag tänkte inte mer på det men ju mer jag hör detta brummande ju mer jobbigt upplever jag det.
Jag installerade en app på telefonen och den säger att det är en frekvens på 50 hz och ljustrycket är 59 db. Detta är uppmätt i vardagsrummet som är precis jämte grannen. I barnens sovrum är det 55 db@45 hz.

jag ska gå och prata med grannen och hoppas att det finns en enkel lösning på problemet men jag är nyfiken på vad juridiken säger.
Köp grannen en ny vp så är problemet löst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.