useless useless skrev:
Jag bor också långt utanför stan med halvdålig kollektivtrafik. Det jag vänder mig mot är att nya sätt att resa är av ondo för att de konkurrerar med de gamla sätten från förra årtusendet. Med den inställningen kommer utvecklingen att stanna av.
Sen passar inte allt alla människor eller platser.
Inte av ondo men måste finnas förutsättningar och underlag därför måste vi definiera var det är moget idag, det du skriver "plats".
Gissar på att det kan vara Gävle du har som tätort och då 100 000 i kommun, finns ingen kommun i närheten i Kalmar län. Tar vi mitt exempel Vimmerby kommun så 15000 i kommun varav 10000 i tätorten.
 
P
skoge skoge skrev:
Nej inom sjukresor/färdtjänst lär det inte fungera... förarlöst går ju men det måste ändå vara nån som hjälper in i bilen,bär in kassar m.m.
Den som hjälper in i bilen och bär kassar behöver ju inte köra bilen om bilen är förarlös.
Eventuellt kan den personen vara en robot.
 
P
D djac skrev:
Idelade transporter, som kanske blir gratis i vissa fall pga reklam etc, blir populära.
Jag gissar att någon kommer att utveckla en adblocker i så fall.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Man kan åka också?
Det är första generationens transporttjänst. Länge sen.
 
P
A AndersS skrev:
Ok, ej kommersiell tjänst och där ingen betalning förekommer.
Men en Uber-tjänst där man tar betalt, njet.
Åsikten behöver inte delas:D
När man väl har kommit i kontakt folk i närheten som man inte känner och som man kan samåka med varje morgon så behöver man inte längre Ubertjänsten.
 
P
D djac skrev:
Jag skulle vilja vända på den, när du tar en Uber så belastas föraren av 100-tals omdömen, när du tar en taxi har du ingen aning. Även kunden blir bedömd i Uber så du som förare tar såklart inte upp dräggen.
Måste passagerare legitimera sig för att få åka med Uber?
 
P pmd skrev:
Måste passagerare legitimera sig för att få åka med Uber?
Nope.
 
P
A AndersS skrev:
Inte av ondo men måste finnas förutsättningar och underlag därför måste vi definiera var det är moget idag, det du skriver "plats".
Var det fungerar och var det inte fungerar visar sig efterhand så länge inte staten reglerar sönder de nya sätten att resa.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Måste passagerare legitimera sig för att få åka med Uber?
Man har en profil som är kopplad till ett betalmedel, så indirekt blir det ju så
 
P
Kan man inte betala kontant?
 
C
P pmd skrev:
Kan man inte betala kontant?
Tror inte Über-generationen vet vad det betyder... (troligen inte)
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Var det fungerar och var det inte fungerar visar sig efterhand så länge inte staten reglerar sönder de nya sätten att resa.
Reglering av olika infrastrukturfunktioner kan vara positivt eller negativt, åter igen beroende av plats.
Vill man på mindre orter kunna få dessa transporttjänster som i de större städerna är självklara att kunna beställa dygnet runt eller så tar men en buss eller som i Stockholm T-banan och dessutom välja utförare där det segmenteras på många olika leverantörer. Stockholm t.ex. kunde bryta upp ett taximonopol på 3000 bilar för det fanns underlag och förutsättning.

Våra släktingar i storstaden ställer ibland dessa frågor och blir lika förvånade över hur man kan leva utan dessa självklarheter i det dagliga livet. T.ex. att här måste man ju ha en bil, där de valt bort bilen då behovet är minimalt utifrån kollektiva transporter och problem med parkeringsplatser, sedan när de kommer på besök görs det via hyrbil. Också en helt naturlig verklighet utifrån plats.
Så diskussionen här blir omöjlig om man inte tar hänsyn till geografi och befolkningstäthet.

Sedan om lagar och reglering är till för att förhindra att man kan bedriva verksamhet utan den skatt som de flesta företag och privatpersoner betalar, jajamen då är jag för att de finns.
 
D
P pmd skrev:
Kan man inte betala kontant?
Nej, det går inte.
 
D
A AndersS skrev:
Reglering av olika infrastrukturfunktioner kan vara positivt eller negativt, åter igen beroende av plats.
Vill man på mindre orter kunna få dessa transporttjänster som i de större städerna är självklara att kunna beställa dygnet runt eller så tar men en buss eller som i Stockholm T-banan och dessutom välja utförare där det segmenteras på många olika leverantörer. Stockholm t.ex. kunde bryta upp ett taximonopol på 3000 bilar för det fanns underlag och förutsättning.

Våra släktingar i storstaden ställer ibland dessa frågor och blir lika förvånade över hur man kan leva utan dessa självklarheter i det dagliga livet. T.ex. att här måste man ju ha en bil, där de valt bort bilen då behovet är minimalt utifrån kollektiva transporter och problem med parkeringsplatser, sedan när de kommer på besök görs det via hyrbil. Också en helt naturlig verklighet utifrån plats.
Så diskussionen här blir omöjlig om man inte tar hänsyn till geografi och befolkningstäthet.

Sedan om lagar och reglering är till för att förhindra att man kan bedriva verksamhet utan den skatt som de flesta företag och privatpersoner betalar, jajamen då är jag för att de finns.
Förstår faktiskt inte detta, som jag uppfattar det, gnäll, från landsorten, jag bor själv utanför Malmö och är helt bekväm med att allt som finns i Malmö/Köpenhamn inte finns i min ort.

Jag förväntar mig inte att de av rättviseskäl ska stänga eller reglera allt i städerna för att jag inte har det i min ort. Bosätter man sig i stan så kommer det med vissa fördelar och nackdelar och detsamma på landsorten.

I bilfrågan så gäller nog att det blir allt svårare att hålla bil i stan och allt dyrare på landsorten, sen kan man förutse det och agera i förväg eller i synk, eller så kan man hela tiden låta sig överraskas och leva upprörd.
 
Unikt namn
D djac skrev:
Man har en profil som är kopplad till ett betalmedel, så indirekt blir det ju så
Kan en chaufför som får ett dåligt betyg leta upp kunden som gav betyget genom profilen? Det verkar i så fall mindre bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.