Alfredo Alfredo skrev:
Jag undrar nog mest varför inte alla VA-nätägare sätter in en backventil om nu detta är ett reellt problem som behöver lösas. Borde rimligen inte kosta många kronor extra i samband med ett rutinutbyte av vattenmätare.
Det finns inga vettiga backventiler för en mätare vad jag känner till.
Däremot så finns det då bra/bättre backventiler för olika komponenter som skydd inne i en fastighet.
 
Men är det inte en Altech backventil som sitter där? Värmesystem med kopparledningar och en misstänkt Altech backventil markerad med pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T tergo skrev:
Vattenmätare konsoler (vvsbutiken.nu)
Jo det är stora regionala skillnader på vilka krav som ställs. TS VA-bolag verkar då inte ställa krav.
I regionen jag bor ställs det heller inga krav förutom att komponenter som kan medföra en backströmning ska vara försedda med en backventil. Sen är en backventil en svag komponent som hela tiden måste underhållas för att fungera felfritt. Alldeles utmärkt med elektroniska mätare som man då enkelt ser i VA-ansvarigs dator att kunder har backströmning.
 
V växelventil skrev:
Men är det inte en Altech backventil som sitter där?[bild]
Det är högst troligt påfyllningsventilen till radiatorkretsen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är högst troligt påfyllningsventilen till radiatorkretsen.
Ts kan läsa vad som står på den men tycker det ser ut som deras backventil.
 
V växelventil skrev:
Ts kan läsa vad som står på den men tycker det ser ut som deras backventil.
JA, det ska ÄVEN vara en backventil mellan kallvattenledningen och radiatorkretsen.
Så ja, det kan mycket möjligt vara en backventil där, men den är INTE mellan varmvattenberedaren och kallvattenledningen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
JA, det ska ÄVEN vara en backventil mellan kallvattenledningen och radiatorkretsen.
Så ja, det kan mycket möjligt vara en backventil där, men den är INTE mellan varmvattenberedaren och kallvattenledningen.
V växelventil skrev:
Okej har jag missat men vart ser ni att backventilen saknas?

Det är påfyllning av radiatorkretsen, förgrenat kallvatten in till värmekrets. Så som sagt så kan det sitta en backventil där, men det hjälper inte eftersom den inte sitter på kallvatten in.

V växelventil skrev:
Men är det inte en Altech backventil som sitter där?[bild]
 
Här så sätter det kommunala vattenbolaget en backventil i utloppet på vattenmätaren iallafall.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
H
E Elri skrev:
Hej, har precis bytt vår bergvärmepump och det hela blev klart igår.

Den gamla stod och småläckte så jag har haft koll på vattenmätaren som då sakta tickat framåt och det har droppat från gamla pumpen. Förväntade mig att det här problemet skulle försvinna med nya pumpen istallerad, vilket det till viss del gjorde.

Men nu till problemet. Vattenmätaren går lite bakåt och framåt hela tiden. Vad kan detta bero på? tryckpulser någonstans?

Har en väldigt gammal mätare, säkert 70 tal (analog), betyder det att räknaren kommer räkna extra för vattnet som går bakåt?

Frågade istallatören vad han trodde det kunde va men han hade ingen aning, så jag vänder mig till er istället :)
Fota från lite avstånd så vi får se om det är mera fel på insallationen som du kan på peka till din installatör
 
H
Ser ingen säkerhetsventil varken för radiatorsidan eller för varmvattnet!
(Om det är så, så är det mycket allvarligt fel)
 
Här är två bilder till. Hittade också att den står lite snett, samt att en av stödfötterna inte var nerskruvade.
 
  • Värmepump med kopparledningar, expansionskärl och svart isolerad rör ovanpå, står snett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av Daikin värmepump med synliga rör längs taket och en av stödfötterna oskruvad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
TS, jag har en likadan BVP som din, fast min är väl sju år gammal vid det här laget. För referens, se foton nedan hur vatteninstallationen är gjord hos mig. Som redan nämnts så ska det finnas en backventil, och då MÅSTE det också finnas en säkerhetsventil (denna BVP har EJ någon inbyggd säkerhetsventil för VVB, om nu inte konstruktionen har ändrats sedan jag köpte min). Du bör vara tacksam att din vattenmätare inte har någon backventil av den typ som nämnts i tråden, för då hade du kanske fått en omfattande vattenskada (volym/tryckökningen när temperaturen höjs i VVB skulle förmodligen dragit isär en rörskarv eller spräckt ett rör, och då får ju inkommande kallvatten fritt utlopp, kanske någonstans inne i bjälklaget...).
Jag tycker ju också att det bör finnas en blandningsventil för varmvattnet (som på min installation). Det görs en legionellakörning en gång per vecka, och på morgonen efter denna är det 60-gradigt varmvatten som går ut till kranarna om man ej har en blandningsventil.
Säkerhetsventilen måste också ha ett spillrör till golvbrunn e.d. Den inbyggda VVB:n har en volym på 180 liter. Höjer man temperaturen på denna volym 12 grader så blir det cirka en liter vatten som kommer ut genom säkerhetsventilen, så det kommer att rinna ut vatten den vägen varje dag och inte bara i händelse av något slags haveri.

Side note: denna BVP har inbyggda expansionskärl för både brinekretsen och radiatorkretsen, så det externa expansionskärlet känns omotiverat. Däremot kräver väl Altherma 3 GEO (Daikins nyare BVP) externt expansionkärl för brinekretsen.

Kuriosum: Mythbusters demonstration av vad som kan hända när man höjer temperaturen på en sluten vattenvolym (dock ej relevant för TS case):

Kopparvattenledningar och installation av en bergvärmepump med blandningsventil, säkerhetsventil och expansionskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopparledningar med backventil och säkerhetsventil i en vatteninstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
M MatsTyresö skrev:
TS, jag har en likadan BVP som din, fast min är väl sju år gammal vid det här laget. För referens, se foton nedan hur vatteninstallationen är gjord hos mig. Som redan nämnts så ska det finnas en backventil, och då MÅSTE det också finnas en säkerhetsventil (denna BVP har EJ någon inbyggd säkerhetsventil för VVB, om nu inte konstruktionen har ändrats sedan jag köpte min). Du bör vara tacksam att din vattenmätare inte har någon backventil av den typ som nämnts i tråden, för då hade du kanske fått en omfattande vattenskada (volym/tryckökningen när temperaturen höjs i VVB skulle förmodligen dragit isär en rörskarv eller spräckt ett rör, och då får ju inkommande kallvatten fritt utlopp, kanske någonstans inne i bjälklaget...).
Jag tycker ju också att det bör finnas en blandningsventil för varmvattnet (som på min installation). Det görs en legionellakörning en gång per vecka, och på morgonen efter denna är det 60-gradigt varmvatten som går ut till kranarna om man ej har en blandningsventil.
Säkerhetsventilen måste också ha ett spillrör till golvbrunn e.d. Den inbyggda VVB:n har en volym på 180 liter. Höjer man temperaturen på denna volym 12 grader så blir det cirka en liter vatten som kommer ut genom säkerhetsventilen, så det kommer att rinna ut vatten den vägen varje dag och inte bara i händelse av något slags haveri.

Side note: denna BVP har inbyggda expansionskärl för både brinekretsen och radiatorkretsen, så det externa expansionskärlet känns omotiverat. Däremot kräver väl Altherma 3 GEO (Daikins nyare BVP) externt expansionkärl för brinekretsen.

Kuriosum: Mythbusters demonstration av vad som kan hända när man höjer temperaturen på en sluten vattenvolym (dock ej relevant för TS case):
[media]
[bild]
[bild]
Intressant. Kul att se hur det ska se ut.
Har du några avstängningsventiler på värmekretsen? Och några andra säkerhetsventiler? Min installation är som sagt helt ren från allt. Skulle va kul att se installationen från avstånd.
 
Nu har jag pratat med installatören. Han förstod inte alls varför man skulle ha en backventil, eller säkerhetsventil. Men han var väldigt medgörlig att komma och fixa det.

han sa att de aldrig sätter några backventiler, och har inte gjort det på sina 40 år med värmepumpar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.