Hej, har precis bytt vår bergvärmepump och det hela blev klart igår.

Den gamla stod och småläckte så jag har haft koll på vattenmätaren som då sakta tickat framåt och det har droppat från gamla pumpen. Förväntade mig att det här problemet skulle försvinna med nya pumpen istallerad, vilket det till viss del gjorde.

Men nu till problemet. Vattenmätaren går lite bakåt och framåt hela tiden. Vad kan detta bero på? tryckpulser någonstans?

Har en väldigt gammal mätare, säkert 70 tal (analog), betyder det att räknaren kommer räkna extra för vattnet som går bakåt?

Frågade istallatören vad han trodde det kunde va men han hade ingen aning, så jag vänder mig till er istället :)
 
Läser man igenom daikins installationsanvisningar står följande: För att undvika baksug bör du installera en backventil på vattenintaget till varmvattenberedaren, i enlighet med gällande bestämmelser.

Vattnet går bara rakt in i maskinen, kan detta vara en anledning till att det går bakåt och framåt?

Kan någon förklara lite bättre hur det kan bli så, om det nu skulle vara mellan varmvattenberedare och inloppsvatten.
 
Det beror på att vattnet expanderar när det värms upp. Varmvatten räknas inte som livsmedel och får inte tryckas tillbaks i ledningen. Därför ska det sitta en backventil på inkommande ledning till beredaren.
Vanligtvis ingår det i kopplingsarmaturen tillsammans med blandningsventil och säkerhetsventil. Verkar konstigt att installatören inte har märkt att det saknas eller hade nån aning om vad problemet är?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Så här ser det ut
 
  • Kopparledningar och rördelar ovanför en pannas öppna fack, etikett 'Vatten in', verktyg bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Elri skrev:
Hej,
Har en väldigt gammal mätare, säkert 70 tal (analog), betyder det att räknaren kommer räkna extra för vattnet som går bakåt?

Frågade istallatören vad han trodde det kunde va men han hade ingen aning, så jag vänder mig till er istället :)
Nej, du behöver inte betala för att vattnet går bakåt, däremot får du betala för det varje gång det går framåt.

Vattenmätare skall bytas var 10 år, ring det lokala VA-verket och fråga när det gjordes sist. Bara för att mätaren ser gammal ut behöver den inte vara från Hedenhös, även om de flesta mätare som monteras idag är digitala. Och montera en backventil. :)
 
  • Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
Eftersom det står i installationsanvisningarna att backventil ska monteras så är det nog så att det inte ingår i pannan. Då borde installatören ha satt en ventil där och ska det vara enligt reglerna ska det även finnas en blandningsventil.

Men jag är fortfarande mest förvånad över att installatören inte förstod varför mätaren går bakåt...
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Enligt vika regler ska det finnas en blandningsventil?
 
Ja, alltså hela installationen var lite cirkus. Han hade nog inte jättebra koll. En annan sak jag reflekterat över är att det inte finns några avstängningar alls på rören. Eftersom det var ett utbyte av gammal pump bad jag dem rensa bort alla gamla avstängningsventiler då de med säkerhet inte längre var täta, varan när de var klara sa att de de tog bort allt eftersom jag ville det, men satte inte tillbaka några nya, vilket var vad jag menade.
 
D Daniel 109 skrev:
Enligt vika regler ska det finnas en blandningsventil?
BBR 6:621.
 
useless useless skrev:
BBR 6:621.
Nej, där finns inget sådant krav. Det räcker med att begränsa temperaturen i beredaren till 60grader. Något man ändå gör med värmepump.
 
B
Såg ingen säkerhetsventil på vvb? Men jag kanske missa. Rätt bra att ha en sådan när man monterar dit backventil.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, där finns inget sådant krav. Det räcker med att begränsa temperaturen i beredaren till 60grader. Något man ändå gör med värmepump.
Ja, om det går att göra på ett säkert sätt så räcker det. Men beroende på hur legionellabränning och tillskott fungerar så kan det behöva bli varmare i beredaren.
Om man ändå måste sätta dit backventil och säkerhetsventil utanför pannan så är det ju smidigt med en färdig ventilkombination så man får blandningsventilen på köpet...
 
useless useless skrev:
Ja, om det går att göra på ett säkert sätt så räcker det. Men beroende på hur legionellabränning och tillskott fungerar så kan det behöva bli varmare i beredaren.
Om man ändå måste sätta dit backventil och säkerhetsventil utanför pannan så är det ju smidigt med en färdig ventilkombination så man får blandningsventilen på köpet...
Jo och sedan kan det ju även drabba grannar som får undermåligt vatten när det trycks ut bakåt och då står man där med långnäsa.
 
P paralun skrev:
Jo och sedan kan det ju även drabba grannar som får undermåligt vatten när det trycks ut bakåt och då står man där med långnäsa.
Blir det inte vi som får det dåliga vattnet? Är det förresten någon hälsorisk?
 
E Elri skrev:
Ja, alltså hela installationen var lite cirkus. Han hade nog inte jättebra koll. En annan sak jag reflekterat över är att det inte finns några avstängningar alls på rören. Eftersom det var ett utbyte av gammal pump bad jag dem rensa bort alla gamla avstängningsventiler då de med säkerhet inte längre var täta, varan när de var klara sa att de de tog bort allt eftersom jag ville det, men satte inte tillbaka några nya, vilket var vad jag menade.
Se till att ett ventilpaket likt detta monteras,
https://www.vvsbutiken.nu/product.html/ventilkombination-imp-vvb-100cc-gg?category_id=1682
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.