M
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag pratar fortfarande inte om Sverige utan om Nordpool området.
Eftersom det inte finns nåt som heter ” Nordpool området ” kanske du skulle kunna precisera vad exakt du menar?
Finns mig veterligen bara import/export siffror på landsbasis, ej från några ”områden ”
Väntar spänt på siffrorna!
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
M mecklarn skrev:
Producenten som sålde certifikatet fick 1,5öre/kWh i december. Eftersom utbudet av certifikat är stort så blir priset lågt.
byt elhandlare till en med lägre påslag du har ett dyrt avtal
[länk]
Å andra sidan betalar jag bara 19,9 öre/kWh för elen. Avtalet löper ut om ett par månader.
 
  • Wow
harka
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Eftersom det inte finns nåt som heter ” Nordpool området ” kanske du skulle kunna precisera vad exakt du menar?
Finns mig veterligen bara import/export siffror på landsbasis, ej från några ”områden ”
Väntar spänt på siffrorna!
Flera länder tillsammans, tåcker de inte ett område tycker du?
 
C cbrolin skrev:
Angående kärnkraften använde jag din siffra. Visste inte att den var fiktiv.

0,0007 GW per vindsnurran i genomsnitt 2021. Total produktion 28 TWh / antal timmar 2021 (ej skottår).
okej!

siffran för en svensk aktiv snittreaktor under en månad ska stämma, det som jag menade vara fiktivt eller missledande var att du multiplicerade med tolv, därmed antydande att det är den energi som vi skulle haft om alla Sveriges reaktorer fortfarande varit aktiva – men det är en missledande beräkning då de sex avstängda var mindre än de som är kvar därav en "fiktiv uppgift"

och så räknar du ut att befintlig vindkraftsinstallation snittar 0.7 MW per verk, det stämmer nog det också

så siffrorna i detta senaste inlägg stämmer nog men du jämför energin från tolv kärnreaktorer med effekten från ett vindkraftverk, så jag förstår nog ändå inte vad du ville säga med inlägget
 
C cbrolin skrev:
Å andra sidan betalar jag bara 19,9 öre/kWh för elen. Avtalet löper ut om ett par månader.
Hur ska du ha det, det såg nyss ut som att du betalat 19.9 öre bara för elcert...
Då var det bara 1.5 öre iaf då. En tung vindkraftssubvention du står för!
 
K karlmb skrev:
Flera länder tillsammans, tåcker de inte ett område tycker du?
Specificera länderna då OCH KOM med siffror!!
 
K karlmb skrev:
Hur ska du ha det, det såg nyss ut som att du betalat 19.9 öre bara för elcert...
Då var det bara 1.5 öre iaf då. En tung vindkraftssubvention du står för!
Nej, 9,9 öre för certifikatet och 19,9 öre för elen. Förvillande lika. Summa 29,8 öre. Och sedan moms på det.
 
Det låter väldigt mycket. Ett elcertifikat kostar 14,3kr kvotplikten är 26,7%. Jag får det till 0,4öre/kWh. Inte i närheten av 9,9öre
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Herregud människa, länderna alla fattar att det handlar om är ljusa på denna karta (Ska jag namnge dem också?) :

"Karta"
[länk] om transmissionsnätet-,Karta,-Tabell (flöden)
Nej, alla fattar inte det, förra gången hade du en annan definition (inkluderat t.ex. Tyskland)
MEN Kom med siffror då!!
Har aldrig nånsin sett siffror på Export ut från ett sådant område men jag ger dig chansen!
 
Z Zodde skrev:
Nej, alla fattar inte det, förra gången hade du en annan definition (inkluderat t.ex. Tyskland)
MEN Kom med siffror då!!
Har aldrig nånsin sett siffror på Export ut från ett sådant område men jag ger dig chansen!
Det var du som sa du hade siffror. Men du kom bara med Sverige.
 
K karlmb skrev:
Det var du som sa du hade siffror. Men du kom bara med Sverige.
Jag har publicerat siffror för Sverige, vi diskuterar Sverige och elpriset i Sverige! Men när du såg att du hade fel ÄNDRADE du dig till nåt "nordpool område" som det inte existerar nån statistik på(varför skulle det göra det).
Så det är du som skall bevisa ditt ursprungliga citat "Problemet så här långt har varit den kraftigt ökade exporten."

Tidigare har du hållit med om att DETTA var "Nordpools område", det är sannerligen inte lätt att försöka tolka dina begrepp som du är helt ensam om.
Vi är många som förgäves försökt få dig att förstå att Nordpool är en BÖRS och inte ett område
... Karta som illustrerar Nordpools påverkansområde i Europa med markeringar för kontor och serviceområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K karlmb skrev:
Och du vet precis vilka länders elsystem vi sedan 100 år sitter ihop med till största delen.
Men dessa vill du Inte nämna.
Jag försöker:

Norge har vi bara haft kabel till i 60 år så dom kan vi utesluta¨.
Baltikum blev fria 1990, innan dess inga kablar så dom kan vi också utesluta
Danmark har vi haft sen 1915 så dom är "inne" !!
Första Finska kabel kom på 60talet så dom är också borta

DANMARK ALLTSÅ!!
 
A
Z Zodde skrev:
Jag har publicerat siffror för Sverige, vi diskuterar Sverige och elpriset i Sverige! Men när du såg att du hade fel ÄNDRADE du dig till nåt "nordpool område" som det inte existerar nån statistik på(varför skulle det göra det).
Så det är du som skall bevisa ditt ursprungliga citat "Problemet så här långt har varit den kraftigt ökade exporten."

Tidigare har du hållit med om att DETTA var "Nordpools område", det är sannerligen inte lätt att försöka tolka dina begrepp som du är helt ensam om.
Vi är många som förgäves försökt få dig att förstå att Nordpool är en BÖRS och inte ett område
...[bild]

Kan det vara detta han menar?

"På grund av fysiska överföringsbegränsningar mellan de nordiska länderna bildas periodvis områden med olika pris på spotmarknaden. Förutom priser för de femton elområden som i dag finns i Nord Pools börsområde,"
Handel på elbörsen - Energiföretagen Sverige
https://www.energiforetagen.se/energifakta/elsystemet/elhandel/handel-pa-elborsen/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.