A
M mecklarn skrev:
Är det inte bara så att vattenkraften balanserar och drar ner när det finns andra energislag som producerar mer eller mindre. Den balansen har vattenkraften alltid haft.
Nu är det inte vattenkraften som skulle få ett sådant system igen utan vindkraften.
 
M
Vad är det för system du beskriver, kan du utveckla eller hänvisa till någon information.

Maskintok skrev:
Nu är det inte vattenkraften som skulle få ett sådant system igen utan vindkraften.
 
A
M mecklarn skrev:
Vad är det för system du beskriver, kan du utveckla eller hänvisa till någon information.
Det är jag som kallar det system.
Det går ut på att vindkraften skall kunna reglera sin produktion.
Blir det överskott så skall de producenter som har både och kunna blanda in vindens effekt i vattnets och då kunna hålla jämna flöden...
 
M
Det fungerar ju så att när en ökar måste någon annan minska. Idag sköts den regleringen av vattenkraft. Parallellt med detta finns en marknad för upp och nedreglering för att hålla frekvensen i nätet. Kan det vara den du avser.

Maskintok skrev:
Det är jag som kallar det system.
Det går ut på att vindkraften skall kunna reglera sin produktion.
Blir det överskott så skall de producenter som har både och kunna blanda in vindens effekt i vattnets och då kunna hålla jämna flöden...
 
A
M mecklarn skrev:
Det fungerar ju så att när en ökar måste någon annan minska. Idag sköts den regleringen av vattenkraft. Parallellt med detta finns en marknad för upp och nedreglering för att hålla frekvensen i nätet. Kan det vara den du avser.
Är det kannibaliseringseffekten du tänker på?
 
Maskintok skrev:
Det är jag som kallar det system.
Det går ut på att vindkraften skall kunna reglera sin produktion.
Blir det överskott så skall de producenter som har både och kunna blanda in vindens effekt i vattnets och då kunna hålla jämna flöden...
Vad är det du syftar på om det INTE är den pilotstudie Daniel länkat till. ?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
Z Zodde skrev:
Vad är det du syftar på om det INTE är den pilotstudie Daniel länkat till. ?

Bromsad vindkraft ny reglerresurs - Second Opinion
https://second-opinion.se/bromsad-vindkraft-ny-reglerresurs/

Jag fick gå tillbaka till mina lager och kolla igen och nog hade jag fått lite inspiration från andra källor som har fel.

Denna är dock 1 år snart gammal.. Så man kan minnas fel ibland.

Ursäkta mig för det.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
M
Fint, då har vi samma fakta. Lätt att blanda ihop alla system.
Jo man vill se om vindkraft kan vara med och balansera på liknande sätt som vattenkraften kan. Förutom basproduktion så behöver man reglerbar produktion och förbrukare som kan bidra med snabb upp och nedreglering i tidsspann sekunder-timmar.
Det är samma innehåll som Daniel länkade till.

Maskintok skrev:
Är det kannibaliseringseffekten du tänker på?
 
A
M mecklarn skrev:
Fint, då har vi samma fakta. Lätt att blanda ihop alla system.
Jo man vill se om vindkraft kan vara med och balansera på liknande sätt som vattenkraften kan. Förutom basproduktion så behöver man reglerbar produktion och förbrukare som kan bidra med snabb upp och nedreglering i tidsspann sekunder-timmar.
Det är samma innehåll som Daniel länkade till.
Ja fast Daniels var mysko skrivet lättare att läsa men för att ha kommit ut först igår väldigt sent ute.. :thinking:det var väl det som rörde ihop det för mig...
 
Z Zodde skrev:
Jag försöker:

Norge har vi bara haft kabel till i 60 år så dom kan vi utesluta¨.
Baltikum blev fria 1990, innan dess inga kablar så dom kan vi också utesluta
Danmark har vi haft sen 1915 så dom är "inne" !!
Första Finska kabel kom på 60talet så dom är också borta

DANMARK ALLTSÅ!!
Ok. 100 år var kanske att ta i. Men att du 2022 inte har klart för dig att det finns flera prispåverkande exportvägar ut från vårt nordiska elområde är ju bara löjligt. Du säger vi diskuterar elpriserna i Sverige men nästan alla vet att det vi sett på det området har också våra grannländer i Norden sett samtidigt.
Ändå väljer du att: bara titta på Sverige. .
 
K karlmb skrev:
Ok. 100 år var kanske att ta i. Men att du 2022 inte har klart för dig att det finns flera prispåverkande exportvägar ut från vårt nordiska elområde är ju bara löjligt. Du säger vi diskuterar elpriserna i Sverige men nästan alla vet att det vi sett på det området har också våra grannländer i Norden sett samtidigt.
Ändå väljer du att: bara titta på Sverige. .
Nu blandar du bort korten igen och tillskriver mej åsikter jag aldrig öht uttalat mig om.
Du skrev att exporten ökat kraftigt och att just DET faktumet skulle har lett till ökade priser.
Jag har bett dig ivartfall 5 gånger nu att styrka ditt påstående men än så länge har du inte kommit upp med något som helst

Alltid lätt att slänga ur sig något men blir genast svårare om man blir synad.
 
Maskintok skrev:
Och om vissa partier eller politiker inte vill detta så borde de förbjudas eller tvingas bort.. detta handlar om helt andra saker är religiösa övertygelser...
Inte förbjudas, det är ovärdigt en demokrati.

Vi har möjlighet att i september välja folk som vill ha inhemsk stabil elproduktion i tillräcklig mängd för att undvika situationer likt den i trådens rubrik.
 
Inte utan att lämna EUs frihandel.
 
D Daniel 109 skrev:
Inte utan att lämna EUs frihandel.
Utveckla gärna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.