kungkokos skrev:
Letade lite information om FTX och dess värmebesparingseffekt. Enligt energimyndigheten kan FTX ge ca 50-60% i besparing av energi mot att man inte återvinner alls!?!?
Skillnaden mellan värmepump och FTX är att FTX dock inte har en kompressor vilket är en förutsättning för en effektivare återanvändning av värme.
Det vore verkligen intressant att se lite "hårda" fakta på hur egentligen det förhåller sig. Något som bett om att få energiberäkningar för sina hus med de olika värmesystemen?
Jag har undersökt detta och räknar med att spara 30%+ av uppvärmingen på ett FTX. Men detta är inte det enda som talar för FTX.
Om man skall ha golvvärme som jag skall så skall man INTE ha tillluft i väggar eller fönster därför att uppvärming via golvvärme ger en låg temteratur över en stor yta och kan därför inte kompensera det kallras som man får vid en tillluftspunkt vid exempelvis ett fönster. Detta kan kallas komfort men jag tycker snarare att det är konstruktion...
 
Ja, jag misstänkte att det inte var bättre siffror än så.... Det gör ju att jag känner viss tveksamhet. Synd eftersom jag också helst vill ha fjärrvärme.
Har även läst en hel del om kallras, men det verkar råda viss oenighet kring detta...många anser sig inte ha besvär av detta, trots golvvärme och FLVP. Suck, jag blir inte klok på detta.
 
Kungkokos... du som verkar kolla upp det mesta :)... hur lång tid gissar du bygglovsansökan tar för Knivsta kommun????
 
Ni som kommer ha tomten norr om Åsgatan.. hur känner ni för den inritade cykelvägen??.... Enligt Alsikebolaget skall den vara klar 15 augusti den oxå....
 
Kalle Anka skrev:
Kungkokos... du som verkar kolla upp det mesta :)... hur lång tid gissar du bygglovsansökan tar för Knivsta kommun????
Svårt att säga just nu. Vi skall träffa Menna på måndag för att kolla upp lite ;-).
Nä, vi har faktiskt själva precis fått våra ritningar och nybyggnadskarta (Tjoho!). Vill kolla om hon ser några hinder för vårt hus och till att vi inte skulle beställa huset före bygglovet. Hur tänker ni göra?

Förra omgången gick det visst rätt fort - ca 1-2 månader om det inte var några konstigheter. Det finns ju liksom inga grannar som skall klaga och det är ju det som annars kan fördröja saker. Dessutom är ju området som gjort för att byggas på, eller vad tycker ni? ;-)
Men sen är det ju semesterperiod nu också och då kan det lätt bli en extra månad. Men ni har tur där för ni är snabbt ute och då kanske ni hinner innan Juli. Fast det blir nog ändå tajt.....så sikta på början av Augusti......fast detta är en helt okvalificerad gissning denna gången. Återkommer nästa vecka.

Förresten - pratade med Dalkia....mycket intressant diskussion.......
 
Ok.. då antar jag att du kan ha en mer exakt "gissning" efter Ert möte med Knivsta kommun!! :)

Intressant prat med Dalkia??....
 
Har du sagt A får du säga B :D - vad sa Dalkia denna gång? Hittills har det inte gått att få speciellt mycket nyttigt ur dem förutom att "frågan ligger högre upp..."
 
Tjena.....jag vill ju inte sitta här och skriva för mycket! Ni kan ju tro att jag är en forumnörd :)

Min diskussion med Dalkia har varit av ett lite annorlunda slag. Vi vill ju inte ha fjärrvärme just nu. Men eftersom vi har betalat för anslutnigen vill vi ju inte heller kasta pengarna i sjön och inte koppla in oss. Detta eftersom fjärrvärme på sikt kan bli ett mycket intressantare alternativ och vi då vill ha möjligheten att gå över till det. Att ansluta oss går dock inte Dalika med på eftersom de då skulle "blöda" värme på slingan fram till vårt hus. Anslutningen till fjärrvärmen ingår enligt Dalkia bara om man ENBART använder Dalkia som värmekälla i huset. De kommer att kontrollera så att huset inte är förberett för annat värmesystem. Om man har tänkt sig kombinera fjärrvärme och FLVP blir det tal om ännu högre taxa för fjärrvärmen.

Det finns dock inga sådana "krav" för i vilka fall fjärrvärmeanslutningen ingår specade i avtalet mellan Dalika och kommunen. Inte heller mellan oss tomtköpare och Alsikebolaget. Har frågat efter avtalet mellan kommunen och Dalkia (vilket borde vara en offentlig handling) för att se vad som egentligen gäller, men detta har inte gått. Hela upplägget är väldigt intressant tycker jag - om vi inte vill kasta 30 000 spänn i sjön måste vi alltså välja bort FLVP till ett futtit avdrag, sätta in annat ventilationssytem + abbonera på fjärrvärme som är MYCKET dyrare och dessutom eldas på fossila bränslen under vinterhalvåret. Att vi är styrda till detta energialternativ är enligt mitt tycke absurt.

Enda sättet att inte förlora alla pengarna skulle vara att koppla in allt, inkl växlaren men att inte ansluta sig till stamledningen. Då skulle man kunna vara framtidsförberedd och själv stå för kostnaden att ansluta sig när det är mer intressant. Dalkia vet dock inte om de kan gå med på detta än.

Även om det skulle bli sänkningar i pris vilket lät lite tveksamt, skulle vi inte förvänta oss några allt för stora förändringar.......

pust...blir trött på mig själv när jag skriver så här mycket ;-)
 
Förresten - skall ni alla vänta på byggloven innan ni beställer era hus från fabrik?
 
För min del tycker jag det känns väldigt fel att beställa huset innan bygglovet är klart. Så jag har inte ens gått i de tankarna.

När jag pratade med Dalkia (typ i februari) så sa de att de inte kunde förhindra att man ville koppla ur fjärrvärmen. På min förfrågan om jag kunde göra det på stört så lät det som om de kunde komma ut och plombera anslutningen inne i huset vilket väl borde vara en bättre lösning än att inte ansluta till stamledningen (som vi redan betalt för, om jag förstått det rätt).

Dvs jag borde kunna se till att få fjärrvärmen installerad på stört och sedan direkt därpå plombera den och sedan köra på vilken annan uppvärmning som helst. Om jag inte missminner mig så står inget i mitt köpeavtal om att man inte skulle få göra så, bara att anslutningen och panna för fjärrvärme ingår i priset.

Ett alternativ är att ansluta sig och sedan planera för att enkelt kunna lägga till t.ex. en bergvärmepump ifall fjärrvärmen inte blir hållbar genom att spara plats för anläggningen och dra en kollektorslangbit ut genom huset och en kort bit i marken för att senare kunna ansluta till ett borrhål.

Synd att de flesta som är insatta ordentligt i upvärmningsfrågor verkar vara part i målet på ett eller annat sätt. Man blir minst sagt villrådig emellanåt.

Energirådgivaren säger att utan FTX blir kallras från fönsterventiler ett stort problem om vintern om man har golvvärme, eftersom den jobbar med en låg temperaturdifferans (anmm. som gör värmepumpar effektivare). Killen på IVT centret säger att FTX är olönsamt och att dagens ventiler sprider kylan rätt bra och golvvärmen förhindrar att det blir kallt längs golven. Han menar att han inte hört några klagomål om kallras för nybyggnationer med golvvärme där han varit med.

Är det draget man upplever som problem vid kallras eller är det kalla golv? Jag bor just nu i en dragig lägenhet som har iskalla golv överallt vintertid, så jag är lite van vid det också ;-). Men en dag man kanske vill kunna sälja till någon fryslort också ;-).

/Galaxens President (forumnörd :) )
 
galaxenspresident skrev:
När jag pratade med Dalkia (typ i februari) så sa de att de inte kunde förhindra att man ville koppla ur fjärrvärmen. På min förfrågan om jag kunde göra det på stört så lät det som om de kunde komma ut och plombera anslutningen inne i huset vilket väl borde vara en bättre lösning än att inte ansluta till stamledningen (som vi redan betalt för, om jag förstått det rätt).
Det var precis så jag också ville göra! Den senaste versionen var att Dalkia inte gick med på det på grund av energiförlusterna de skulle ha från den oanvända ledningen fram till vårt hus.
Detta är anledningen till att jag vill få fatt i avtalet för att se om de verkligen har möjlighet att slingra sig på detta sätt!
 
Samtidigt kan de ju inte tvinga en att vara ansluten för all framtid. Speciellt inte om jag inte skrivit något avtal med dem som säger något sådant. Sedan får väl avtalet med kommunen se ut hur som helst? Eller refereras det till något annat avtal i köpeavtalet för tomterna? (EDIT: Nej inte i mitt avtal iallafall)

Edit: På så sätt är det väl inte mitt problem ifall det blir några energiförluster efter att jag sagt upp fjärrvärmeleveransen. Dessutom låter det helt nonsens att det skulle bli några betydande energiförluster från anslutningen vid vägen in till mitt hus. Dels är sträckan kort i jämförelse med övriga ledningar och dels kommer det inte vara något flöde genom den biten.

Jag tycker att detta låter som ytterliggare en konstruktion i panik för att de gjort bort sig. Antagligen har de fått kommunen att inkludera anslutningarna för att försöka få många anslutna. För att få igenom detta har de fått ge kommunen ett rejält rabbaterat pris. Sedan dabbar de sig och höjer priset för att ta igen sina felinvesteringar vilket gör att folk tvekar att ansluta sig och de gör ytterligare förluster pga den rabbaterade försäljningen av anslutningarna till kommunen ifall folk låter ansluta sig och sedan säger upp leveranserna.

Priserna och dessa konstruktioner som de verkar komma med har dragit ner mitt förtroende för Dalkia rätt rejält även om det skulle vara ekonomiskt bättre än andra alternativ (trots priset).

Om ändå vattenfall kunde ta över och ansluta från sin anläggning istället. Inne i knivsta är fjärrvärme priserna normala har jag förstått. Och nu när fjärrvärmeledningarna är dragna inne i alsike till husen borde det vara rellativt billigt att dra en ledning för att koppla ihop med systemet i Alsike. Undrar hur realtistisk denna tanke är?
 
Jag håller helt med om att det hela låter som en sopig efterkosntruktion. Det var när jag poängterade att jag då istället kommer att säga upp avtalet så fort vi flyttar in som Dalkia sa förjande "- Om du planerar värma huset med annan värmekälla än fjärrvärme, kommer våra installationskillar att se det. Då ingår inte längre anslutningen i tomtpriset eftersom det BARA ingår om du skall ha Dalkia som värmeleverantör." Några sådana förbehåll finns ju inte heller i avtalet, eller hur?

Det här hanteras riktigt illa av Dalkia. Mitt förtroende för dem är också helt bortblåst. Man kanske skulle ta upp det här med konsumentrådgivarna i Uppsala och se vad de anser om det hela?
 
Inte i avtalet jag skrivit med kommunen. Har du hört vad Alsikebolaget säger om det hela? Jag fruktar att de är part i målet och vill att så många som möjligt ansluter sig men de brukar iallafall vara vettiga att ha och göra med och det är ju dem och inte Dalkia vi skrivit avtal med. På så sätt tycker jag egentligen att det är en tvistefråga mellan Alsikebolaget (som säljer tomterna inkl fjärrvärmeanslutning) och Dalkia, eller kanske snarare mellan oss och Alsikebolaget. Samtidigt så känns det olustigt att bråka med Alsikebolaget då man kommer att ha att göra med dem på en rad andra punkter också.

Visst vore det intressant att höra vad en neutral konsumentrådgivare skulle ha att säga, men är inte de precis som energirådgivaren gemensam för Uppsala och Knivsta kommun?

Det som Dalkia insinuerar att man skulle vara bunden till dem för all framtid när man låter installera fjärrvärmen tycker jag låter som ett snudd på oskäligt avtalsvilkor. Var inte Kokosdrottningen jurist eller något sådant (jag fick för mig det när vi träffades där ute i leran, men jag kanske blandar ihop det). I så fall vad tror hon om saken?
 
Senaste nytt från bygglovssidan.

De ansökningarna som kommer in den närmaste tiden kommer att vara avhandlade före semestern. Alltså räkna med snabb hantering och att det är klart i mitten/slutet av Juli! Mycket positiva besked :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.