Ja man måste nog vara i en annan samhällsklass eller nåt, för 3700kr i månaden låter asdyrt i mina öron.

Nuvarande kostnaden för min bil (skatter+besiktning+försäkring) är 500kr i månaden. Under 2020 och 2021 hade jag flera dyrare besök till verkstan efter 10 år utan problem så då blev årskostnaden 1000kr/mån.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Ja man måste nog vara i en annan samhällsklass eller nåt, för 3700kr i månaden låter asdyrt i mina öron.

Nuvarande kostnaden för min bil (skatter+besiktning+försäkring) är 500kr i månaden. Under 2020 och 2021 hade jag flera dyrare besök till verkstan efter 10 år utan problem så då blev årskostnaden 1000kr/mån.
Vi har haft denna diskussion förut. Du jämför äpplen och päron. Ny bil mot 10+ år gammal.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Ja man måste nog vara i en annan samhällsklass eller nåt, för 3700kr i månaden låter asdyrt i mina öron.

Nuvarande kostnaden för min bil (skatter+besiktning+försäkring) är 500kr i månaden. Under 2020 och 2021 hade jag flera dyrare besök till verkstan efter 10 år utan problem så då blev årskostnaden 1000kr/mån.
Man kan vända och vrida på det på olika sätt.
Jag ser det som att att privatleasing inte är något annat än en sorts finansiering av en NY bil under tre års tid.
Så kostnaden ska man ju egentligen jämföra med vad det kostar att på annat sätt köpa en ny bil. Äga och underhålla den under tre år och sedan sälja den med det värdetapp det medför.

Först lär man ha bestämt sig för att det är en ny bil man vill ha. Börjar man jämföra månadskostnaden för en ny privatleasad bil med månadskostnaden för en 10 år gammal bil så är det ju lite att jämföra äpplen med päron.

Jag valde privatleasing mycket ur bekvämlighet och för att testa det en period. Visste om att det inte var det billigaste alternativet till bilägande men räknade på att köpa ny bil och spekulerade i att det med värdetapp inte skulle skilja så mycket i slutändan.
Hade jag vetat då att priserna skulle stå sig så bra på bilar av 2017-2018 års modell så hade jag nog gjort rätt i att köpa bilen direkt.
Jag hade då också tagit några smällar med en 8-10 år gammal bil som kostad mig 30-40 000 i oförutsedda kostnader under en 2-årsperiod, utöver normalt underhåll.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Ja man måste nog vara i en annan samhällsklass eller nåt, för 3700kr i månaden låter asdyrt i mina öron.

Nuvarande kostnaden för min bil (skatter+besiktning+försäkring) är 500kr i månaden. Under 2020 och 2021 hade jag flera dyrare besök till verkstan efter 10 år utan problem så då blev årskostnaden 1000kr/mån.
Det var billigt, men räknar du med värdeminskning? Jag har för många år sen haft bilar för några tusenlappar, men de bilar jag haft som varit <10 år när jag köpt dem har hamnat betydligt högre i kostnad även om jag kört dem länge och gjort mycket av service och reparationer själv. Men jag har kört rätt många mil per år. Jag har svårt att se att man kan komma under 1500 / månad, inkl värdeminskning, däck, reparationer, service mm. om man som sagt inte köper bilar för 5000 och har lite tur. Min nuvarande "andrabil" är en BMW Z3 av enklare modell som köptes billigt, om inget rasar på den så är nog det ingen värdeminskning alls (snarare värdeökning), så den kostar nog faktiskt bara 500 i månaden fram tills att nåt går sönder... :)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Ja inte skulle jag ha råd med ny bil heller, ens om jag fick den gratis.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Seat Ateca, ca 3700kr/mån, 2000 mil/år, dragkrok, hyggligt utrustad, försäkring och service ingår i beloppet.
Skulle säga att det är billigt.

Jämför med att köpa bilen med lån;
Lånekostnad ( räknar bara räntekostnad på 5% på 329k för att motsvara leasing) ca. 1400kr per månad.
Värdeminskning ( en 3 år gammal Alteca som gått 6k mil verkar ha tappat runt 100 000 i värde) ca. 2800kr/månad över 3 år.

Totalt 4200kr/månad.

D.v.s. att bara i räntekostnad och värdeminskning så är privatägande märkbart dyrare än din leasing. På det har du försäkring och service ingående i priset.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Ja man måste nog vara i en annan samhällsklass eller nåt, för 3700kr i månaden låter asdyrt i mina öron.

Nuvarande kostnaden för min bil (skatter+besiktning+försäkring) är 500kr i månaden. Under 2020 och 2021 hade jag flera dyrare besök till verkstan efter 10 år utan problem så då blev årskostnaden 1000kr/mån.
Tråden går i fullständig repeat i att jämföra över 10 år gamla bilar med nya bilar och samtidigt utelämna kapitalförlust på den köpta bilen.

De senaste årens dyra reparationer, varför ska de utelämnas i jämföreslen av månadskostnnaden?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det var billigt, men räknar du med värdeminskning? Jag har för många år sen haft bilar för några tusenlappar, men de bilar jag haft som varit <10 år när jag köpt dem har hamnat betydligt högre i kostnad även om jag kört dem länge och gjort mycket av service och reparationer själv. Men jag har kört rätt många mil per år. Jag har svårt att se att man kan komma under 1500 / månad, inkl värdeminskning, däck, reparationer, service mm. om man som sagt inte köper bilar för 5000 och har lite tur. Min nuvarande "andrabil" är en BMW Z3 av enklare modell som köptes billigt, om inget rasar på den så är nog det ingen värdeminskning alls (snarare värdeökning), så den kostar nog faktiskt bara 500 i månaden fram tills att nåt går sönder... :)
Nej jag räknar inte med det då jag tänker köra den tills den är skrot. Köpte bilen (Toyota Yaris) 09 för ca 10,000€ (kontant) och det är en 07ans modell som då var medkörd 70,000km, idag snart 400,000 km.

Jag har enkel trafikförsäkring + bogsering sen 2013 för ca 2700kr i året, jag har tagit mina bilar till samma byaverkstad i 20 år och får bra service och priser där även på större arbeten och grundläggande service klarar jag själv.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Nej jag räknar inte med det då jag tänker köra den tills den är skrot. Köpte bilen (Toyota Yaris) 09 för ca 10,000€ (kontant) och det är en 07ans modell som då var medkörd 70,000km, idag snart 400,000 km.

Jag har enkel trafikförsäkring + bogsering sen 2013 för ca 2700kr i året, jag har tagit mina bilar till samma byaverkstad i 20 år och får bra service och priser där även på större arbeten och grundläggande service klarar jag själv.
Om du kör den tills den blir skrot är värdeminskningen 10 000€. D.v.s. strax under tusenlappen över 10 år.
 
Ok vi kan räkna så, men har haft bilen i 13 år nu och siktar på 20.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Skulle säga att det är billigt.

Jämför med att köpa bilen med lån;
Lånekostnad ( räknar bara räntekostnad på 5% på 329k för att motsvara leasing) ca. 1400kr per månad.
Värdeminskning ( en 3 år gammal Alteca som gått 6k mil verkar ha tappat runt 100 000 i värde) ca. 2800kr/månad över 3 år.

Totalt 4200kr/månad.

D.v.s. att bara i räntekostnad och värdeminskning så är privatägande märkbart dyrare än din leasing. På det har du försäkring och service ingående i priset.
Det var typ så min kalkyl såg ut när jag slog till på en Skoda Octavia scout.
(Den var då välutrustad med automat, fyrhjulsdrift, stora navigationen, dieselvärmare, elbaklucka, alcantara-säten mm. Leasing låg på runt 3700-3800/månad.
En riktigt snålspecad framhjulsdriven manuell octavia låg då på 3000:-/månad och var hel ointressant för mig.)
Listpriset på min bil var där kring 330 000. Dock så hade de kampanjer strax före bonus-malus och sålde dem då för 279 000. Jag hade också förväntat mig en stort värdetapp men tre år senare så såldes de bagagnade för runt 250 000 så just då blev värdetappet rätt litet. Var iofs en speciell period också när pre-malus-bilarna blev lite extra eftertraktade
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag håller med, många av de riktigt billiga privatleasingpriserna känns som de är för att ta marknadsandelar eller få ut miljöbilar för att fylla sin kvot.
Just kvoterna verkar vara huvudanledningen till att det är så billigt att leasa elbilar just nu. Enligt EU's regelverk begränsas det genomsnittliga CO2-utsläpp från samtliga bilar en tillverkare säljer. Kraven skärps med jämna mellanrum.
De biltillverkare som inte uppfyller kraven kan antingen köpa in sig i en annan tillverkares 'utsläppspool' eller kraftigt subventionera egna elbilar för att öka försäljningen. På sätt och vi liknar det handeln med utsläppsrätter...
När tillverkarna har fått ut tillräckligt mycket elbilar och fasat ut de törstigaste ICE-bilarna så kommer elbilspriserna att återgå till det normala igen.

https://www.trafa.se/vagtrafik/bilt...etsavtal-for-att-uppna-eus-utslappsmal-11031/
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Ja inte skulle jag ha råd med ny bil heller, ens om jag fick den gratis.
Inget konstigt om man ser det statistiskt över oss i forumet, så finns din statiskt säkrade kategori av fordonsägare men även de som t.ex. köper nya vart tredje år i prisklass över 500". Och hur man värderar bilägandet och inte vill lägga en krona.
Samt ytterligheten att man kan ha en obelånad fastighet värderat till mångmiljonbelopp men för den skull inte ha ekonomi att knappt äga en bil.
Så det finns inget svar på alla dessa jämförelser, bara att konstatera att det skiljer.
 
D
S Styrman_jansson skrev:
Nu har ju jag inte fyllt gubbe än... men kanske är jag "lill-gammal".
OM detta skulle bli verklighet så tror jag det kommer bli det som självuppfyllelse. D.v.s. alla vill att detta ska vara bra. Följden blir att politiker inför subventioner eller skatter för att direkt/indirekt gynna det och ju mer människor läser om det ju mer blir tron att detta är framtiden.

Ang. privatleasing så anser jag det är för tidigt att säga om detta kommer hålla. Vi har ju haft speciella förhållanden där vissa tillverkares återförsäljare (t.ex. VW) har köpt upp bilar själv och i princip slumpat ut via billiga privatleasing för att uppfylla miljömål och slippa skatter. Detta har naturligtvis påverkat marknaden. På det har vi flera nya tillverkare som försöker prisa in sig för att etablera sig. Detta kommer naturligtvis stabilisera sig och först då har vi facit vad privatleasing kommer innebära för framtiden.
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, vi har redan haft en utveckling som går från att omsorgsfullt välja en bil att äga under lång tid, till att man privatleasar den billigaste under allt kortare tid, idag ner till 1 månad i taget. Att detta kommer fortsätta med allt kortare kontrakt är ju ingen revolution direkt, tjänsterna finns redan och det handlar ju bara om att priserna ska harmoniseras. Har bekanta inom hyrbilsbranschen och de är alla redo för att släppa erbjudanden som detta, väntar väl ut corona etc.
 
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Privatleasing har ju funnits minst i 10 år! Hur lång period ska behövas för att det "stabiliseras" menar du?
Vi har varit efter, default i många länder i decenier nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.