harka harka skrev:
jag håller helt med dig!

det är mycket bättre att övergå till att bara slänga ur sig saker utan att ha några belägg för vad man skriver på nätet
Jag om någon har väl belägg. Jag fick ju ladda ner bilden du postade häromdan, fylla den med fakta som du missat att ta med, hitta opartiska källhänvisningar att ta med, och sedan ladda upp den igen. Tog säkert 10 minuter av min tid, bara för att jag stör mig på oärliga propagandabilder.

Om man är känslig för oärlig propaganda så är det bäst att skita i att läsa dina inlägg.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A
V vik_tor skrev:
Jag om någon har väl belägg. Jag fick ju ladda ner bilden du postade häromdan, fylla den med fakta som du missat att ta med, hitta opartiska källhänvisningar att ta med, och sedan ladda upp den igen. Tog säkert 10 minuter av min tid, bara för att jag stör mig på oärliga propagandabilder.

Om man är känslig för oärlig propaganda så är det bäst att skita i att läsa dina inlägg.
får jag bara fråga...
Vilken sorts propaganda för harka?
 
Maskintok skrev:
får jag bara fråga...
Vilken sorts propaganda för harka?
Om man börjar googla lite om elimporten 2001 så berodde den på extremt låga priser på norsk el, vilket gjorde att man nedreglerade svensk kärnkraft och istället importerade el från Norge. Jag har inte riktigt koll på vilken propaganda som förs dock, men det var iaf anledningen
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
A
G Galten skrev:
Om man börjar googla lite om elimporten 2001 så berodde den på extremt låga priser på norsk el, vilket gjorde att man nedreglerade svensk kärnkraft och istället importerade el från Norge. Jag har inte riktigt koll på vilken propaganda som förs dock, men det var iaf anledningen
Jo jag har ifrågasatt dessa fina bilder...
Men när man propagerar så brukar ju det finnas en avsikt för något...
Det var den jag undrade vilken det var som harka skulle gett oss..

Men tack för klargörandet i detta iallafall
 
M
Bland annat Timbro har förordat det i ett längre debattinlägg i våras.

V vik_tor skrev:
Skönt att se att fler än jag funderar över det du precis skrev.
V vik_tor skrev:
Skönt att se att fler än jag funderar över det du precis skrev.
 
harka harka skrev:
uppdatering!

[diskussionen gällde oron över att Sverige med all vindkraft numera måste importera el eller släcka ner om det inte blåser, statistik från 2004 jämfört med 2021 januari-november visade dock på att import av el inte är ett nytt fenomen – snarare det motsatta]

december månad fanns inte med i grafen eftersom statistiken inte var släppt när jag gjorde mitt inlägg – men nu finns decembersiffror och då ser helåret 2021 ut så här (och med 2004 bredvid som jämförelse):

[bild]
Sverige exporterade el under 95.7% av årets alla timmar, och importerade el under 4.3% av timmarna

under 2004 importerade vi el 47.7% av timmarna

som bonus kan vi även titta på import och export timme för timme under december månad för 2021 (vänstra grafen):

[bild]

i mittengrafen syns samma historik för år 2004

till saken hör att december 2021 var ovanligt kall, betydligt kallare än december 2004 (i Stockholm i alla fall – ja, jag vet, landet är större än så)

om vi då backar till 2001 (högra grafen) så hittar vi en december som var nästan lika kall som förra månaden, december 2021

jag påstår fortfarande att vi måste importera el till Sverige är ett problem som är betydligt mindre idag än det varit historiskt
Hur var det för 10 år sedan?
 
G Galten skrev:
Fast med samma logik kommer vindkraften att gå med förlust om den bara producerar el när priset är lågt.

Vi behöver en stabil elproduktion och ett stabilt pris. Hellre ett konstant pris på 1 kr/kWh än att det flaxar mellan -0.1 och 6 kr. Och framförallt att det faktiskt finns el till allt som skall elektrifieras, när det behövs

Men om det skall uppnås antar jag att vi behöver någon form av planekonomisk lösning? Har noll koll på hur.
Om det är ett lågt elpris så går ju inte vindkraften med vinst.
Se på den havsbaserade vindkraften utanför Norge som inte blev av..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
H Helic skrev:
Jo,,, drygt!
Det är de totala skatteintäkterna per år
Och det är inga större problem för våra politiker att sätta sprätt på det.

Hade velat göra ett experiment: ge mig 0,2% och jag kommer halvera alla grova brott på två år.
Det kommer i förlängningen resultera i flera procent i lägre utgifter.
Skicka räkningen till Per Bolund. (y)
 
G Galten skrev:
Om man börjar googla lite om elimporten 2001 så berodde den på extremt låga priser på norsk el, vilket gjorde att man nedreglerade svensk kärnkraft och istället importerade el från Norge. Jag har inte riktigt koll på vilken propaganda som förs dock, men det var iaf anledningen
aha! du har uppenbarligen en mycket bättre Google-motor än vad jag har (eller är bättre på att söka...)

jag har letat och inte hittat något – men jag litar på dina uppgifter – och vore tacksam om du kan dela någon länk

det närmaste jag hittade var elpriserna runt 2001 var i Svenska Kraftnäts rapport om Utrikeshandel 2001 som pratade om att Norge hade krislåga vattennivåer under våren, men att det regnat under hösten med tillkommande översvämningar

(och att det hade varit roterande bortkoppling av konsumenter i Kalifornien år 2000 – just sayin' – intet nytt under solen)

hur som, min poäng var att Sverige har importerat el från och till under lång tid – oavsett om det berott på elunderskott eller rena ekonomiska vinster – jag har svårt att se att själva importen skulle vara något att oroa sig över
 
C cbrolin skrev:
Hur var det för 10 år sedan?
jo, tack bra! ;)

hur menar du? hur den importerade/exporterade elen fördelade sig under helåret? för december? för 2011?

jag har inte gjort någon detalj/individuell graf för alla år och månader, men sammantaget för decembermånaderna de senaste 22 åren ser det ut så här med exporten/importen:
Stapeldiagram som visar import och export av elektricitet under december månad mellan 2000-2021 i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(för att underlätta bildens tolkning – som jämförelse är den svenska elkonsumtionen i december runt 15 TWh och en kärnreaktor skapar ungefär 0.85 TWh per månad)
 
harka harka skrev:
jo, tack bra! ;)

hur menar du? hur den importerade/exporterade elen fördelade sig under helåret? för december? för 2011?

jag har inte gjort någon detalj/individuell graf för alla år och månader, men sammantaget för decembermånaderna de senaste 22 åren ser det ut så här med exporten/importen:
[bild]

(för att underlätta bildens tolkning – som jämförelse är den svenska elkonsumtionen i december runt 15 TWh och en kärnreaktor skapar ungefär 0.85 TWh per månad)
Problemet med dessa förenklade bilder är att dom säger absolut ingenting om hälsan i Sveriges stamnät. Ändå så används dom frekvent av anti-kärnkraft-pro-vindkraft-debattörer för att hävda att övergången till vindkraft går som på räls. Det finns ingen elbrist! Allt är ok! Vi exporterar ju mer nu än för 10 år sen!

Sån tur är så kommer finnarna och förbättrar vår situation med reaktorn Olkiluoto 3, som når full effekt fram till sommaren. Och investeringsviljan i nya vindkraftverk har ju tvärnitat.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
A
V vik_tor skrev:
Problemet med dessa förenklade bilder är att dom säger absolut ingenting om hälsan i Sveriges stamnät. Ändå så används dom frekvent av anti-kärnkraft-pro-vindkraft-debattörer för att hävda att övergången till vindkraft går som på räls. Det finns ingen elbrist! Allt är ok! Vi exporterar ju mer nu än för 10 år sen!

Sån tur är så kommer finnarna och förbättrar vår situation med reaktorn Olkiluoto 3, som når full effekt fram till sommaren. Och investeringsviljan i nya vindkraftverk har ju tvärnitat.
Jag tycker inte dessa bilder säger ett dugg överhuvudtaget..
Men vissa saker är självklara..
kärnkraftverk behövs.. Och många.
samt vindkraftverk..
Och vattenkraftverk...
ju fler källor för energi desto bättre..
Och om vissa partier eller politiker inte vill detta så borde de förbjudas eller tvingas bort.. detta handlar om helt andra saker är religiösa övertygelser...
 
M
Det är ju det som är så knasigt, Finland minskar sitt underskott litegrann. De borde ta fullt ansvar och se till att jobba bort hela sitt underskott. Dock har de inga planer att lösa det i närtid och eftersom vi lovat att leverera 70% av kabelns kapacitet så lär exporten till Finland fortsätta. Vi får fortsätta att lösa deras effektproblem i 10 år till.
Länder som nettoimporterar hela tiden borde straffas i systemet så att de ökar sin egen försörjning och bidra i det gemensamma elsystemet i Europa.

V vik_tor skrev:
Problemet med dessa förenklade bilder är att dom säger absolut ingenting om hälsan i Sveriges stamnät. Ändå så används dom frekvent av anti-kärnkraft-pro-vindkraft-debattörer för att hävda att övergången till vindkraft går som på räls. Det finns ingen elbrist! Allt är ok! Vi exporterar ju mer nu än för 10 år sen!

Sån tur är så kommer finnarna och förbättrar vår situation med reaktorn Olkiluoto 3, som når full effekt fram till sommaren. Och investeringsviljan i nya vindkraftverk har ju tvärnitat.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Vi hade förmodligen världens bästa energisystem byggt på i huvudsak vattenkraft och kärnkraft. Det finns då inget behov av vindkraft som är väldigt mycket dyrare, slumpmässig och dålig för miljön ur många aspekter inklusive att den förstör naturen över stora områden, dödar fåglar, insekter, gör bostäder osäljbara och förstör folks liv.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
M mecklarn skrev:
Det är ju det som är så knasigt, Finland minskar sitt underskott litegrann. De borde ta fullt ansvar och se till att jobba bort hela sitt underskott. Dock har de inga planer att lösa det i närtid och eftersom vi lovat att leverera 70% av kabelns kapacitet så lär exporten till Finland fortsätta. Vi får fortsätta att lösa deras effektproblem i 10 år till.
enda sättet att få länderna runtomkring att ta ansvar är att strypa åt exporten, innan det skiter de i vilket
dubbel moralen är total i vissa länder, tex danmark, de drog sverige inför EU för att vi drog ner exporten (som inte hade behövts om de tagit ansvar och producerat den el de behöver, nu sitter vi med 4 elområden pga dem)
 
  • Gilla
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.