Hej på Er!

Jag tänkte lägga upp en tråd om vårt Fritidshus vi håller på att bygga i Dalarna. Vi tänkte egentligen köpa något mer eller mindre färdigt hus, men efter att ha ränt på visningar i över ett år konstaterar vi att allt som ligger nära sjön kostar svinmycket och oftast är det ändå i bedrövligt skick. Då dök en tomt upp på Hemnet för 250 tkr. Tomten låg vid Kättbosjön 3 mil från Mora, nästan strandtomt. För långt från Stockholm, där vi bor, tyckte vi och letade vidare efter hus. Tomten såldes men efter ett halvår var den ute igen för försäljning. Nu var vi lite mer mogna att lägga bud, och det slutade med att vi köpt tomten. Vi som inte skulle ha mer än 2 timmars restid fick 4,5 timmar och 35 mil hemifrån. Det som gjorde att vi tänkte om var att huset går att använda året om med strandläge vid fin fiskesjö, fin natur och tre skidorter inom en timme, Gesundaberget, Orsa Grönklitt och Sälen. Det är alltså fullt möjligt att åka skidor över dagen. Om man orkar åka 2 timmar når man Trysil och Idre.

Vi köpte tomten i aug 2020, så vi har hållit på ett tag med planering och bygge. Den ligger på en liten udde med svag sluttning mot sjön i västerläge.
Karta över en udde vid Kättbosjön nära Mora med markerad tomtplats, omgiven av numrerade fastigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flygbild över skogstäckt udde vid Kättbosjön med markerad tomt för fritidshus i Dalarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi började med att söka strandskyddsdispens. Svaret från Länsstyrelsen var att strandskyddet var upphävt sedan 1975. Det var mer än vad både mäklaren och Mora kommuns byggnadsnämnd visste, så det blev en glad överraskning.

Vi tog dit en lokal förmåga som tog ned de träd som behövde tas bort, dvs 15 stora tallar och granar. Nu började man se mer av tomten och kunde börja rita och planera. Hösten och vintern gick åt till att rita på en massa alternativ innan vi landade och sökte bygglov.

Vy över en sjö i Dalarna från en nyrensat tom med ett västerläge, omgivet av tallar och lövträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär tänkte vi att det skulle bli ungefär:
3D-modell av ett fritidshus med stor glasfasad på en sluttande tomt nära vatten i Sketchup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Våren 2021 fick vi bygglov och kunde dra igång.

Tanken var att rita och designa huset själv, såklart med en massa input från andra hus. Jag är en hejare på 3D-programmet Sketchup, så huset ritades i 3D. Eftersom jag byggt mycket hela mitt liv var det naturligt att bygga själv så mycket som möjligt, men även anlita lokala hantverkare om det kändes rätt. Att bygga på så långt avstånd hemifrån som 35 mil är utmanande, och det kommer att visa sig så småningom.
 
  • Gilla
Genaugenau och 16 till
  • Laddar…
Ser fram emot hur denna tråden utvecklar sig. En liten brygga och bastu vid sjökanten hade varit magiskt. Fantastiskt läge. Har också ett Sommar/vinterhus 3 timmar från där jag bor. Inga problem att åka dit varje helg om man skulle vilja. Kör själv kanske 1-2 gånger per månad. Magiskt att kunna släppa allt och åka till en frizone utan massa måsten
 
  • Gilla
BJohan
  • Laddar…
Kul att se fler som bygger fritidshus i egen regi.
Jag ser gärna mer bilder från bygget och även mer information kring byggnadens konstruktion.
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Kul att se fler som bygger fritidshus i egen regi.
Jag ser gärna mer bilder från bygget och även mer information kring byggnadens konstruktion.
Kul att följa din tråd också. På pappret har vi liknande hus, 80 m2 lösvirke på betongplatta, men intressant att se hur olika val vi gjort i en del fall.
 
I Kättbo fanns faktiskt en gammal byggnadsplan från 1975 som tillät max 80 m2 byggnadsarea och en byggnadshöjd på 3,0 m. Det skulle vara ett våningsplan och ej inredd vind. Jag kollade innan vi köpte tomten med byggnadsnämnden att det skulle vara ok att bygga med sovloft som maximalt fick ha 50 % av golvarean.

Tre meters byggnadshöjd är svårt att klara med plintar och golvbjälklag, och samtidigt ha 2,4 m i takhöjd. Därför föll valet på betongplatta. Det är ju också en fuktsäker grund. En betongplatta kan kännas kall om man inte har golvvärme. Det upptäckte vi när vi byggde en gäststuga för ett par år sedan. Det blev alltså ingjuten vattenburen golvvärme i betongplattan.

Sommaren 2021 påbörjades markarbetena, några veckor sent eftersom grävaren Göran hade råkat ut för Covid. Nu gick det undan. På några dagar hade tomten förvandlats till ett grustag. Borta var nästan all skogsmark som vi trott att vi skulle kunna behålla.:cry:

Tomt med pågående markarbete och grävmaskin, vid sjön, i förberedelse för husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det grävdes för inkommande vatten, el och fiber. Det finns en lokal vattenledningsförening, så vatten var redan framdraget till tomtgräns. Två meters djup till frostfritt skulle det vara. Nu är vi i Norrland!

Grävmaskin som arbetar med markarbeten vid sjö, förbereder för grundläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är hög skyddsklass vid sjön, vilket gjorde att vi valde att anlägga ett minireningsverk av modell Oxyfix med fosforfälla + en extra markbädd. Reningsverket har biologisk rening och fosforfällan ska ta bort i stort sett all fosfor och även reducera bakterier med 99,9 %. Vattnet som går ut i marken har badkvalitet. Det gör att vi kan ha wc och vi behöver inte hålla på och tömma förbränningstoalett eller septitank.

Reningsverket fick läggas på första parkett med bästa sjöutsikten. Efter fosforfiltret gjordes en extra markbädd bestående av vacker tvättad sjösten från grävaren Görans eget grustag en kvart bort.

Grävmaskin vid sjö som förbereder grundarbeten för husbygge; grävningsarbete nära vatten med synlig minireningsverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av minireningsverk med blå rör och markbädd av sjösten på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En makadambädd för betongplattan gjordes efter att dränering och radonrör lagts på plats. Nu var det äntligen dags för att börja bygga grunden.

Tomt med förberedd makadambädd och installationer för vattenburen golvvärme, utsikt över sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bror9 och 5 till
  • Laddar…
Nu var det augusti 2021. Samtidigt som grunden byggdes startade jag ett sidoprojekt, en friggebod, så att jag skulle ha någonstans att låsa in verktyg mm.
Grundläggning av en friggebod med trästomme under uppbyggnad framför sjö och molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Påbörjad konstruktion av en friggebod med trästomme och stöd, under en klar himmel vid en sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Friggeboden kläddes med samma timmerpanel som jag tänkt använda på huset. Jag fick då möjlighet att testa infästningsmetod av panelen. Rejäla brädor på 200x30 mm gjorde att jag ville ha en rejäl infästning om de skulle börja slå sig. Panelen spikades med trådspik, vilket jag efteråt inte var så nöjd med. Spikarna var alldeles för synliga. Jag ville ha en mer osynlig infästning.

Friggebod under konstruktion med nyuppsatt timmerpanel och synlig trådspik, vid vattenkanten med stegar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En nybyggd friggebod med ljus timmerpanel och synliga spikar vid en strand, byggmaterial syns runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trådspik syns på den monterade ljusa timmerpanelen på en friggebod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb och 6 till
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Nu är vi i Norrland!
Det är intressant att följa ditt bygge men vårt landskap tillhör Svealand. Välkommen hit!
 
  • Gilla
  • Haha
Myckling och 7 till
  • Laddar…
Tack för påpekandet. :) Geografi var aldrig mitt starka ämne i skolan. Nu har jag läst på lite mer och kan konstatera att Gysinge i södra Gästrikland tillhör Norrland, men inte Grövelsjön i Norra Dalarna. Intressant! Det visar sig också att det finns fler definitioner på Norrlandsgränsen än den Länsbaserade, t ex Biologiska Norrlandsgränsen och den Klimatologiska Norrlandsgränsen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrland
 
  • Gilla
michaelinsweden och 1 till
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Hej på Er!

Jag tänkte lägga upp en tråd om vårt Fritidshus vi håller på att bygga i Dalarna. Vi tänkte egentligen köpa något mer eller mindre färdigt hus, men efter att ha ränt på visningar i över ett år konstaterar vi att allt som ligger nära sjön kostar svinmycket och oftast är det ändå i bedrövligt skick. Då dök en tomt upp på Hemnet för 250 tkr. Tomten låg vid Kättbosjön 3 mil från Mora, nästan strandtomt. För långt från Stockholm, där vi bor, tyckte vi och letade vidare efter hus. Tomten såldes men efter ett halvår var den ute igen för försäljning. Nu var vi lite mer mogna att lägga bud, och det slutade med att vi köpt tomten. Vi som inte skulle ha mer än 2 timmars restid fick 4,5 timmar och 35 mil hemifrån. Det som gjorde att vi tänkte om var att huset går att använda året om med strandläge vid fin fiskesjö, fin natur och tre skidorter inom en timme, Gesundaberget, Orsa Grönklitt och Sälen. Det är alltså fullt möjligt att åka skidor över dagen. Om man orkar åka 2 timmar når man Trysil och Idre.

Vi köpte tomten i aug 2020, så vi har hållit på ett tag med planering och bygge. Den ligger på en liten udde med svag sluttning mot sjön i västerläge.
[bild]
[bild]

Vi började med att söka strandskyddsdispens. Svaret från Länsstyrelsen var att strandskyddet var upphävt sedan 1975. Det var mer än vad både mäklaren och Mora kommuns byggnadsnämnd visste, så det blev en glad överraskning.

Vi tog dit en lokal förmåga som tog ned de träd som behövde tas bort, dvs 15 stora tallar och granar. Nu började man se mer av tomten och kunde börja rita och planera. Hösten och vintern gick åt till att rita på en massa alternativ innan vi landade och sökte bygglov.

[bild]

Såhär tänkte vi att det skulle bli ungefär:
[bild]

Våren 2021 fick vi bygglov och kunde dra igång.

Tanken var att rita och designa huset själv, såklart med en massa input från andra hus. Jag är en hejare på 3D-programmet Sketchup, så huset ritades i 3D. Eftersom jag byggt mycket hela mitt liv var det naturligt att bygga själv så mycket som möjligt, men även anlita lokala hantverkare om det kändes rätt. Att bygga på så långt avstånd hemifrån som 35 mil är utmanande, och det kommer att visa sig så småningom.
Fint hus! Hade jag själv byggt ett hade det förmodligen sett ut typ sådär. Och sen loft över halva. Insidan klädd helt eller delvis av träpanel. (Dock tar det en evinnerlig tid att sätta upp invändig panel)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hej. Kommer följa dig å gabbe. Mora tomt så pass billig är ju galet bra . Har själv släkt och mark 70 mil från sthlm så det blev där. Hade alltså mark / el / vatten redan klart.
Gjöt platta/ byggde hus lösvirke / i princip klar.
5 år nu i maj men bara semestrar och längre weekends. Har jagat kronor utan att snåla på grund isolering tak. Jag har vänt mitt tak för att få mer fasad mot utsikt. Men anar att du redan är klar med planen:) .

såg nu att du redan vänt taket så glöm den meningen :)
 
Redigerat:
S surfarn skrev:
Fint hus! Hade jag själv byggt ett hade det förmodligen sett ut typ sådär. Och sen loft över halva. Insidan klädd helt eller delvis av träpanel. (Dock tar det en evinnerlig tid att sätta upp invändig panel)
Tack. Typ så kommer det bli. Även panelen utomhus tog lång tid att få upp.
 
  • Gilla
Totte lille och 1 till
  • Laddar…
texas67 texas67 skrev:
Hej. Kommer följa dig å gabbe. Mora tomt så pass billig är ju galet bra . Har själv släkt och mark 70 mil från sthlm så det blev där. Hade alltså mark / el / vatten redan klart.
Gjöt platta/ byggde hus lösvirke / i princip klar.
5 år nu i maj men bara semestrar och längre weekends. Har jagat kronor utan att snåla på grund isolering tak. Jag har vänt mitt tak för att få mer fasad mot utsikt. Men anar att du redan är klar med planen:) .
Ja, vi tyckte det var billigt för den tomten, men faktum är att den var till salu i nästan ett år innan den såldes första gången. Sedan ett halvår till innan vi köpte den. Jag antar att prisläget på hus i Kättbo spelade roll, men på sista året har det hänt en del på huspriserna.
Oj, 70 mil är dubbelt mot vad vi har. Det svåra är att veta vad man ska snåla på utan att man blir missnöjd eller att det det bli dåligt. Man vill ju liksom både ha kakan kvar och äta upp den. :D
 
  • Gilla
Andregeman
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Ja, vi tyckte det var billigt för den tomten, men faktum är att den var till salu i nästan ett år innan den såldes första gången. Sedan ett halvår till innan vi köpte den. Jag antar att prisläget på hus i Kättbo spelade roll, men på sista året har det hänt en del på huspriserna.
Oj, 70 mil är dubbelt mot vad vi har. Det svåra är att veta vad man ska snåla på utan att man blir missnöjd eller att det det bli dåligt. Man vill ju liksom både ha kakan kvar och äta upp den. :D
Det är svårt, jag har alla mina priser i huvudet eller i nått google sheet, bara fråga påom du vill jämföranågot, jag r ekonomiskt för att inte säga snål, mycket blocket och närliggande sågverk eller kontakter, kontakter i bygden är ovärdeligt, dessutom har folk allid saker liggande for a rainy day, så kolla av i närområdet, ibland duger det ibland vill man ha nytt och ibland funkar fräscht. Jag har i alla fall "bara" jagat pengar då i norrlands inland ärdet svårt att få igen ens byggnadskostnaden, kanske har ändrats under pandemin, därdu bygger så kommer du bygga pengar så jag tycker du kan tänka lite mer frikostigt :), min första självbygge / villa / sthlm ritade jag badrum och avlopp kors och tvärs i huset, i detta hus är allt samlat i ett teknikrum/utrymme och sen har jag badrum/kök i direkt kontakt med det rummet= minimalt med rör/avloppsdragning, jag har läns på inkommande vatten så jag kan tömma när jag lämnar, men lämnar undershållsvärme eftersom det blev plast i väggarna. oj mycket text
 
S surfarn skrev:
Fint hus! Hade jag själv byggt ett hade det förmodligen sett ut typ sådär. Och sen loft över halva. Insidan klädd helt eller delvis av träpanel. (Dock tar det en evinnerlig tid att sätta upp invändig panel)
tjo, spikade panel invändigt tak och alla väggar utom duschhörnet, tyckte det gick bra, luftpicka och vi var 2 och sen har vi målat allt ett par gånger, blir grymt och jag slipper spackla , så det rekommenderas, fick tag på panel på nån liten såg i gabbes trakter som räckte till allt invändigt.
 
texas67 texas67 skrev:
tjo, spikade panel invändigt tak och alla väggar utom duschhörnet, tyckte det gick bra, luftpicka och vi var 2 och sen har vi målat allt ett par gånger, blir grymt och jag slipper spackla , så det rekommenderas, fick tag på panel på nån liten såg i gabbes trakter som räckte till allt invändigt.
Jag föredrar också målad panel så blir det klart på en gång. Priset på panel får man nog jaga. När jag köpte timmerpanelen var det stora prisskillnader. Jag lyckades hitta en liten producent som hade bra timmerpanel till bra pris. Möjligen kan jag använda samma invändigt, fast laserad. Kankske den dock är lite för grov (200x30 mm) för att skjuta med dyckert.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.