Biogasanläggningar fortsätter byggas så där finns användningsområde.
Kärnkraftverket OKG börjar nu sälja vätgas som är en biprodukt vid eltillverkning.
https://www.okg.se/nyheter-och-press
Och de slog produktionsrekord för el 2021, se samma länk.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Biogasanläggningar fortsätter byggas så där finns användningsområde.
Kärnkraftverket OKG börjar nu sälja vätgas som är en biprodukt vid eltillverkning.
[länk]
Och de slog produktionsrekord för el 2021, se samma länk.
Ja, att inte köra på biogas är direkt skadligt map klimat/CO2, att bara låta rötgasen gå upp i atmosfären är mycket sämre än att bränna den i en förbränningsmotor. Nackdelen, utifrån egen erfarenhet med gasbil, är att man får tanka ofta och länge och det i praktiken för mig var så att jag körde mycket på bensin. Räckvidden på gas var ungefär dubbelt mot vad jag har idag på en PHEV på el. Men elen tankar när jag sover, gasen fick jag köa med taxichaffisar och när nivån på macken var låg tog det en evighet att fylla upp sin egen tank... Men bussar och sopbilar och liknande som kan ha egna mackar och ett schema att tanka, där är det ett superbra alternativ!
 
Går det inte att använda biogasen till t ex fjärrvärme? Kanske inte billigaste alternativet, men när även tunga fordon har gått över till el så blir ju gas från reningsverk och soptippar en resurs som borde nyttjas nånstans.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
useless useless skrev:
Går det inte att använda biogasen till t ex fjärrvärme? Kanske inte billigaste alternativet, men när även tunga fordon har gått över till el så blir ju gas från reningsverk och soptippar en resurs som borde nyttjas nånstans.
Tunga fordon som går i long haulage har en bit kvar till eldrift om man inte har "trådad el" a la trådbuss. Det är nog bra kunna köra på gas. :)
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Den typen av fordon kör inte på gas idag och jag tror inte att gas kommer att bli ett mellansteg mellan diesel och el. Gasfordon är i första hand lokalbussar, sopbilar och andra fordon som går relativt korta sträckor/nära 'garaget' och dom håller redan på att fasas ut till el-dito.
Så om en 10-15 år kommer det finnas mycket biogas över.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Den typen av fordon kör inte på gas idag och jag tror inte att gas kommer att bli ett mellansteg mellan diesel och el. Gasfordon är i första hand lokalbussar, sopbilar och andra fordon som går relativt korta sträckor/nära 'garaget' och dom håller redan på att fasas ut till el-dito.
Så om en 10-15 år kommer det finnas mycket biogas över.
Kan vi inte sälja den till Europa då?
De tycker ju om gas...
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nja, då betalar väl dom djävlarna 3 spänn per kWh så vi måste betala lika mycket för våran el.
 
A
useless useless skrev:
Nja, då betalar väl dom djävlarna 3 spänn per kWh så vi måste betala lika mycket för våran el.
Varför skulle Europa betala mer för vår el när de får köpa gas till bra pris?
Ska de lagra den också?

Eller tror du att de ska tillverka el och göra överskott?
 
A AndersS skrev:
Problemet med etanol var att det globalt inte var något alternativ och därför endast några få tillverkare anpassade motorer för det och där man under en period i Sverige såg skogsavfall som material, men idag är skogsavfall t.o.m. en bristvara utifrån att det används till andra produkter. Globalt blev det "ramaskri" när odlingsmark inte användes till matproduktion där behovet var så mycket större.

Finns lite att läsa om det, sedan får var och en avgöra "rätt eller fel"
[länk]
[länk]
Att ingen tillverkare gjort mer än absolut minsta nödvändiga anpassnng av befintliga bensinmotorer handlar mer om politiska förutsättningar än tekniska möjligheter.
Etanol är en energibärare precis som elektricitet.
Inte mat eller regnskog som fodsillobbyn skriker om.
 
P
S Styrman_jansson skrev:
Precis. Och om vi applicerar samma sak på bilar. Hur farligt är det med bilar om vi även där bortser från de som inte följer regelverket? D.v.s. ej kör för fort, full, drogad, med för dåliga däck, för trött, utan körkort, kör vårdslöst, obesiktat etc etc?
Det inträffar bilolyckor trots att alla inblandade följde regelverket så bilar är farligare för andra än pistoler.
 
P
D djac skrev:
Nästa steg, som många här skriker när man nämner, är olika varianter av TaaS, en transporttjänst,
TaaS är ytterligare ett nyord som ingen behöver. Transporttjänster har funnits bra länge vid det här laget.
där man helt tar bort länken mellan en specifik bil och tjänsteanvändaren och det kommer medföra ännu större förändringar.
Taxi, alltså.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
TaaS är ytterligare ett nyord som ingen behöver. Transporttjänster har funnits bra länge vid det här laget.

Taxi, alltså.
Jag tycker nog det är större än taxi, det känns som om det ordet redan är definierat. Här finns ju alla slags varianter, så länge det rör sig om en förflyttningstjänst men kanske det svenska ordet transporttjänster kan användas, om man behöver ett lokalt ord alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.