LATO-B kändes billig vid 277sek
 
M
M Markarbetaren skrev:
2000-2010 var kanske inte Investor det roligaste bolaget att äga på börsen;)

Haha nåja, det var ju inte alla 10 åren där som var dåliga, men låt oss säga att 2020-2021 var bättre ;)
 
M
M Markarbetaren skrev:
Jag tyckte det började svaja lite i början av september redan. Tror också att det ska ned mer än vanliga 10-15%-korrektionen denna gång. Jag har koll på några enskilda bolag som jag kör lite 30-års statistik på. Ett av bolagen har backat nästan 30% sedan tidigare topp och detta har bara inträffat 5ggr dom senaste 30 åren. Fortsätter det nedåt under 50% så har det bara inträffat 2ggr tidigare, vid IT-kraschen och Lehman. Detta bolag ligger några månader före index så det är en bra indikator.
Har inte kollat tidsaxeln direkt, men USA-börsen var väl rätt tidig med att påbörja nedförsbacken?

Man kan ju också vara lite enkel i sin analys av OMX30 sett till ”alla år”.
Då ser man att varje gång vi har haft en kraftig uppgång (som 2019-2021) så kommer en lika kraftig rekyl nedåt.

Nu ska man ju kanske inte investera sina tillgångar på den analysen, men det ska bli intressant att se om teorin stämmer :)
 
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tänkte börja köpa snart köper lite i omgångar så borde man iallafall inte missa litte av botten
Nästa vecka kaske, skulle vilja ha lite mer klarhet i Rysslandsfrågan?
 
D djac skrev:
Nästa vecka kaske, skulle vilja ha lite mer klarhet i Rysslandsfrågan?
Jag lade precis in en summa. Kör ju fonder så det tar 2 dagar. Tänkte lägga en summa varje vecka nu i kanske 4 veckor eller så. så får vi se :D
 
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag lade precis in en summa. Kör ju fonder så det tar 2 dagar. Tänkte lägga en summa varje vecka nu i kanske 4 veckor eller så. så får vi se :D
Ja, metoden är ju klockren, det är ren dumsnålhet som gör att man går bort sig vid sådana här tillfällen. Jag kör rätt stor del på Lysa och jag lyckades faktiskt ta mig ur för 2 veckor sedan, ombalansera, så även där sitter jag likvid och avvaktar lite.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
C
D djac skrev:
Ja, metoden är ju klockren, det är ren dumsnålhet som gör att man går bort sig vid sådana här tillfällen.
Det är så klart ovissheten i nedgångens djup och varaktighet som spökar.
På det sättet är inte metoden så klockren som det kan låta om det handlar om en befintlig påse pengar som skall investeras.
 
D
C cpalm skrev:
Det är så klart ovissheten i nedgångens djup och varaktighet som spökar.
På det sättet är inte metoden så klockren som det kan låta om det handlar om en befintlig påse pengar som skall investeras.
Det finns studier på detta och om man ska vara krass så är det mest sannolikta att det allra bästa är att alltid gå in med allt, i varje given tidpunkt, det är nämligen historiskt oerhört få tillfällen detta har varit dåligt, men för det mesta är det dåligt att vänta. Sen kommer ju känslorna in i spelet och det är då vi gör misstag, därför är väl en utportionering en bra mellanväg, man kan behålla ett relativt lugn men man kliver ändå in.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D djac skrev:
Det finns studier på detta och om man ska vara krass så är det mest sannolikta att det allra bästa är att alltid gå in med allt, i varje given tidpunkt, det är nämligen historiskt oerhört få tillfällen detta har varit dåligt, men för det mesta är det dåligt att vänta. Sen kommer ju känslorna in i spelet och det är då vi gör misstag, därför är väl en utportionering en bra mellanväg, man kan behålla ett relativt lugn men man kliver ändå in.
Jag lägger 20-30 varje månad. Det jag pratar om nu är att gå in utöver det
 
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag lägger 20-30 varje månad. Det jag pratar om nu är att gå in utöver det
Jag skrev mer runt den eviga frågan, -allt på en gång eller portionera ut, de faktuella svaren finns men sen har vi ju det mentala ovanpå det :)
 
D djac skrev:
Det finns studier på detta och om man ska vara krass så är det mest sannolikta att det allra bästa är att alltid gå in med allt, i varje given tidpunkt, det är nämligen historiskt oerhört få tillfällen detta har varit dåligt, men för det mesta är det dåligt att vänta. Sen kommer ju känslorna in i spelet och det är då vi gör misstag, därför är väl en utportionering en bra mellanväg, man kan behålla ett relativt lugn men man kliver ändå in.
Jag har svart på vitt att jag skulle väntat en vecka :rolleyes:
På sikt ordnar det sig nog ändå men lite surt är det allt.
 
C
tttomten tttomten skrev:
Jag har svart på vitt att jag skulle väntat en vecka :rolleyes:
Nästa vecka kanske du har svart på vitt att du skulle ha väntat 2 veckor. Osv.
Nä, jag är skeptisk till alla taktiker som går ut på att man kan förutsäga framtiden bättre än marknaden.
Det säger ju sig självt att det bara är dumt. Men pga konfirmeringsbias är det tyvärr många som tycker sig ha den förmågan.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Konsekvensen om Ryssland attackerar Ukraina kommer vara börsslakt, känner att man lika gärna kan ligga likvid en månad eller två för att se vad som händer.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
D
C cpalm skrev:
Nästa vecka kanske du har svart på vitt att du skulle ha väntat 2 veckor. Osv.
Nä, jag är skeptisk till alla taktiker som går ut på att man kan förutsäga framtiden bättre än marknaden.
Det säger ju sig självt att det bara är dumt. Men pga konfirmeringsbias är det tyvärr många som tycker sig ha den förmågan.
Börsen kommer med 95% sannolikhet att sluta mellan +40 och -35% för 2022!
 
  • Haha
  • Gilla
vanpire och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nästa vecka kanske du har svart på vitt att du skulle ha väntat 2 veckor. Osv.
Nä, jag är skeptisk till alla taktiker som går ut på att man kan förutsäga framtiden bättre än marknaden.
Det säger ju sig självt att det bara är dumt. Men pga konfirmeringsbias är det tyvärr många som tycker sig ha den förmågan.
Självklart är det så. Lite därför jag skrev att det nog ordnar sig.
Alternativet är att inte satsa och då inte heller riskera…balans min broder balans!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.