Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Om du läser [länk] så ser du att det handlar om att läsa journaler i efterhand. Tror du inte att den läkare som skrev ut dödsfallsintyget gjorde just det innan hen bestämde sig för vad som skulle stå i intyget?

Jag förstår inte varför folk blev upprörda för att uppgifter från Fohm om antal som har avlidit med covid avviker från vad framgår i journalerna. Det har ju hela tiden varit känt hur Fohm får fram sina uppgifter och de har dessutom sagt att det är en uppskattning för att kunna ha något att styra efter.
Men det ger väl inget svar på frågan fattar du väl.Försöker igen suck är dom 15% med räknade i dom 15000 som har dött som redovisar siffrorna idag?ska vara så svårt?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det vore kanske helt felaktigt att justera uppgifterna med 15 %. Man kan inte bestämma något sånt från så väldigt få undersökta fall.

Fohm har aldrig sagt att deras siffror visar hur många som har dött av covid så varför ska de justera något.

Vad är du ute efter egentligen, vad är det du vill veta eller berätta är felaktigt?
Utan någon sorts röd tråd i ditt resonemang blir det ju bara rundgång.
Men dom vet ju redan från år 2020 att 15%hade INTE dött av covid 19 precis som SvD tar upp.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Förstår inte.
Om inte siffrorna stämmer kan väl man inte använda källkritik eller hur.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Men det ger väl inget svar på frågan fattar du väl.Försöker igen suck är dom 15% med räknade i dom 15000 som har dött som redovisar siffrorna idag?ska vara så svårt?
Siffrorna som visar hur många som har dött med covid eller siffrorna som visar hur många som har dött av covid?

V växelventil skrev:
Men dom vet ju redan från år 2020 att 15%hade INTE dött av covid 19 precis som SvD tar upp.
Hur många personer är 15 % av de avlidna som specialgranskades?

V växelventil skrev:
Om inte siffrorna stämmer kan väl man inte använda källkritik eller hur.
Det är väl just det man gör. Men jag vet ju fortfarande inte vilka siffror du syftar på.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Siffrorna som visar hur många som har dött med covid eller siffrorna som visar hur många som har dött av covid?


Hur många personer är 15 % av de avlidna som specialgranskades?


Det är väl just det man gör. Men jag vet ju fortfarande inte vilka siffror du syftar på.
Vart hittar du dom uppgifterna att dom är justerade?Dom uppgifterna kommer ju från regioner i landet och som läkaren påpekar att 15%vet han inte om det gäller för samtliga regioner om dom med är felaktiga utan från dom som man kan redovisa.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Vart hittar du dom uppgifterna att dom är justerade?
Jag har inte skrivit att jag har hittat någon sån uppgift. Utan att ens veta vilka siffror du klagar på vet jag inte ens om några siffror ska justeras.

V växelventil skrev:
Dom uppgifterna kommer ju från regioner i landet och som läkaren påpekar att 15%vet han inte om det gäller för samtliga regioner om dom med är felaktiga utan från dom som man kan redovisa.
Nu var det väl bara 2 av 21 regioner som hade kollat närmare i journalerna så naturligtvis vet man inte vad som gäller i andra regioner. Resten förstår jag inte.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte skrivit att jag har hittat någon sån uppgift. Utan att ens veta vilka siffror du klagar på vet jag inte ens om några siffror ska justeras.


Nu var det väl bara 2 av 21 regioner som hade kollat närmare i journalerna så naturligtvis vet man inte vad som gäller i andra regioner. Resten förstår jag inte.
Så du menar du fortfarande inte förstår att det är dom 15674 som har dött av covid det handlar om?Du förstod ju i början?exakt man vet inte vad dom andra regionerna hur dom har redovisat.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Så du menar du fortfarande inte förstår att det är dom 15674 som har dött av covid det handlar om?Du förstod ju i början?exakt man vet inte vad dom andra regionerna hur dom har redovisat.
Det är inte 15 674 som har dött av covid utan 14 865 fram till 17 januari enligt Socialstyrelsen dvs. enligt ansvarig läkare som har skrivit ut dödsfallsintyget.
Det är nu däremot 15 693 som har rapporterats som döda med covid enligt Fohm.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte 15 674 som har dött av covid utan 14 865 fram till 17 januari enligt Socialstyrelsen dvs. enligt ansvarig läkare som har skrivit ut dödsfallsintyget.
Det är nu däremot 15 693 som har rapporterats som döda med covid enligt Fohm.
Jag har talat och mailat in den frågan till fohm och dom förstod vad jag menar och dom är fullt medvetena om att dom inrapporterade som dött i covid 19 inte stämmer med dom redovisade siffrorna som visas idag.Problemet är att alla regioner inte har/Kan redovisa dom riktiga siffrorna men att dom felaktiga 15% kan stämma men hon skulle återkomma med mer uppgiftern.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Jag har talat och mailat in den frågan till fohm och dom förstod vad jag menar och dom är fullt medvetena om att dom inrapporterade som dött i covid 19 inte stämmer med dom redovisade siffrorna som visas idag
Fohm rapporterar inte folk som dött i covid utan folk som dött med covid. De (och en massa andra innevånare i Sverige) är fullt medvetna om skillnaden mellan död med covid och död av covid ända sen våren 2020. Det har jag skrivit i flera svar till dig men du verkar bara strunta i vad jag skriver.

Fohm är inte intresserade av hur många som har dött av covid. Det är Socialstyrelsen som ska hålla reda på det. Det är inte regioner som rapporterar in vad folk har dött av utan de läkare som skriver ut dödsfallsintygen, ofta då den läkare som har varit ansvarig för vården av patienten.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fohm rapporterar inte folk som dött i covid utan folk som dött med covid. De (och en massa andra innevånare i Sverige) är fullt medvetna om skillnaden mellan död med covid och död av covid ända sen våren 2020. Det har jag skrivit i flera svar till dig men du verkar bara strunta i vad jag skriver.

Fohm är inte intresserade av hur många som har dött av covid. Det är Socialstyrelsen som ska hålla reda på det. Det är inte regioner som rapporterar in vad folk har dött av utan de läkare som skriver ut dödsfallsintygen, ofta då den läkare som har varit ansvarig för vården av patienten.
Problemet med dig birgits att du inte förstår att av dom 15674 har 15% inte alls dött varken med eller av covid 19 överhuvudtaget så förstår inte alls att du inte förstår det.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Problemet med dig birgits att du inte förstår att av dom 15674 har 15% inte alls dött varken med eller av covid 19 överhuvudtaget så förstår inte alls att du inte förstår det.
Jag förstår utmärkt och har gjort det i snart två år att uppgiften om antal som har dött med covid inte är detsamma som antal som har dött av covid.

De måste ha haft ett positivt PCR-test de senaste 30 dagarna för att komma med i det register som Fohm använder så de har dött med covid.

Så här skriver Fohm om avlidna:
Statistiken över avlidna baseras på data som hittills rapporterats till Folkhälsomyndigheten, skillnader mot den regionala rapporteringen förekommer. Statistiken visar antalet personer med laboratoriebekräftad covid-19 som avlidit, oavsett dödsorsak, och är rapporterade som avlidna i databasen SmiNet. Dödsfallen har antingen rapporterats avlidna av behandlande läkare eller avlidit enligt folkbokföringen inom 30 dagar efter en covid-19 diagnos. I ett begränsat antal fall kan det vara känt av Smittskyddsenheten att dödsorsaken inte varit relaterad till covid-19 och då tas dödsfallet bort ur statistiken.
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/

Men Fohm har aldrig påstått att deras statistik över döda med covid ska vara det antal som har dött av covid. Så varför håller du på och bråkar om det?
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag förstår utmärkt och har gjort det i snart två år att uppgiften om antal som har dött med covid inte är detsamma som antal som har dött av covid.

De måste ha haft ett positivt PCR-test de senaste 30 dagarna för att komma med i det register som Fohm använder så de har dött med covid.

Så här skriver Fohm om avlidna: [länk]

Men Fohm har aldrig påstått att deras statistik över döda med covid ska vara det antal som har dött av covid. Så varför håller du på och bråkar om det?
För att siffrorna stämmer inte och det är dom och Socialstyrelsen medvetna om annars skulle väl hon inte sagt det.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
För att siffrorna stämmer inte och det är dom och Socialstyrelsen medvetna om annars skulle väl hon inte sagt det.
Ja precis, Fohm och de flesta innevånare i Sverige är sen snart två år mycket medvetna om att antal avlidna med covid inte är detsamma som avlidna av covid.

Naturligtvis är även Socialstyrelsen medveten om att läkare ibland gör felaktiga bedömningar när de skriver dödsfallsintygen.

Vad är det du hakar upp dig på?
Den här diskussionen kommer ju inte framåt.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.