V Vortex skrev:
Årets tillskott var ju verkligen urkasst budgeterat. De måste väl vetat både faktisk försäljning en bit in på hösten samt prognos på resterande 2021 + 2022 och att siffrorna visade att bara förra årets försäljning skulle äta upp typ 90% av den budgeten de la som skulle täcka hela 2022. Eller ja, försäljning from förra sommaren tom den här sommaren blir det väl iom 6mån förskjutning.
Om de budgeterar efter kurvan jag klistrade in här tror jag de träffar mer rätt.

Det jag inte förstår är hur bonus för kraftigt ökad försäljningsvolym av elbilar kan finansieras av malus för kraftigt minskande fossilbilsförsäljning.
 
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför har reduktionsplikten införts?
Reduktionsplikten är ett av riksdagen beslutat styrmedel för att nå det nationella målet om 70 procents minskade växthusgasutsläpp från inrikes transporter till 2030 i jämförelse med 2010.

Reduktionsplikten har fastställt nivåer på reduktion i bensin och diesel fram till 2030 och bidrar till ökad användning av hållbara biodrivmedel och minskade växthusgasutsläpp från transportsektorn och vid annan användning av bensin och diesel.

Kom igen och ca visa hur mycket tex Danmark blandar in i sin soppa? En liter diesel kostar ca 4 kr mindre i Danmark pga våra skämt till skatter samt att vi kommer kortare sträcka på en litet, bra jobbat va?
EU har krav på 14% inblandning i år, eftersom vi skall vara duktigast i klassen så har vi 30% inblandning. problemet är att det är brist på biodiesel så priset skenar när efterfrågan är så hög.

Tror det var Teknikens Värld som testade bio diesel och den hade ungefär 2% lägre energiinnehåll än riktig dinosaur diesel.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
W witten skrev:
Det jag inte förstår är hur bonus för kraftigt ökad försäljningsvolym av elbilar kan finansieras av malus för kraftigt minskande fossilbilsförsäljning.
Tanken var väl en transferering av höjd skatt på CO2-utsläppande bilar som återförs bilköparna som köper elbilar (typ).
Och då var det väl tvunget att göras en prognos över försäljningen av elbilar, för att få fram ett belopp att betala ut, att räkna på.
Nu tror jag problemet blev "en kraftig ökande elbilsförsäljning" (som du själv säger) som gjorde att prognosen slog rätt hårt fel.
När matchen är spelad brukar det alltid vara lätt att ha åsikt om vad som skulle gjorts.
 
Mikael_L
M mnils skrev:
än riktig dinosaur diesel.
:rofl: :cool:
Den var bra.(y)

Ungefär lika bra som duracellsoppa ! :crysmile:
 
W witten skrev:
Om de budgeterar efter kurvan jag klistrade in här tror jag de träffar mer rätt.

Det jag inte förstår är hur bonus för kraftigt ökad försäljningsvolym av elbilar kan finansieras av malus för kraftigt minskande fossilbilsförsäljning.
Nä, om vi i princip är på 50/50 el/icke-el så bör ju en bensinare i princip behöva ha 70' i malus över 3 år för att täcka upp en elbil. Inte riktigt iofs när det är lite hybrider med på el-sidan som får mindre, men nästan så. Men 15-20' / år i extra skatt första 3 åren borde det väl upp till för att systemet ska gå +/-0.
 
Mikael_L
2022 kan bli sista året med bonus/malus som det ser ut idag.
Det är väl så aviserat.
Jag kan tänka mig att det blir något annat sen, men elbilsbonusen kommer inte ha en chans att vara kvar på samma nivå, tror jag i alla fall.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
[bild]
Men jag tycker du ska vänta några år till. Tänker du behålla nuvarande bil så länge eller kommer du köpa en begagnad bensinbil för 140 000 i år?
Jag ser ingen anledning att byta bil ännu, det enda jag saknar med min bil är adaptiv farthållare.
 
A AndersS skrev:
Enkelt, 2022 blir ca 40% av sålda nybilar en "ren" elbil.
Så det är du helt säker på?

Men de nysålda bilarna är väl typ bara 10% av fordonsflottan? Så det innebär att det faktiskt bara är 4% tillskott av elbilar.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag ser ingen anledning att byta bil ännu, det enda jag saknar med min bil är adaptiv farthållare.
Den använder jag nästan aldrig, då den bromsar i onödan istället för att köra om. :cool:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag räknar dock med att det går ihop ekonomiskt kanske redan om 5 år (om inte spelreglerna ändras, typ km-skatt), och alla gånger om typ max 8 år.
Ja, men då kör du antagligen betydligt mer än 800 mil om året, som jag gör?


Jag skrev om att folk som saknade möjlighet att ladda elbil till "normalpris" nu under pandemin kanske föredrar att ladda gratis vid Lidl istället för att snabbladda till högre kostnad. Jag trodde det var uppenbart för alla att jag då menade "normalpris" för el, inte för priset bensin eller diesel? Priset på bensin och diesel är väl knappast är relevant för de som laddar sin elbil vid Lidl?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ehh, detta hade nog inget alls med dig eller något inlägg från dig att göra.
Det var en reflektion på vad någon tyckte var märkligt att en del verkade kunna tänka sig att sitta i bilen och vänta på att en långsamladdare skulle bli "klar".
Nu förstår jag inte vad du vimsar om, var har jag antytt att det skulle ha nåt med mig att jag? Det var en observation att det än så länge finns såna brister med laddningsinfrastrukturen att en del elbilsägare hellre sitter en timme på Lidls parkering än åker och snabbladdar.
 
Mikael_L
N Nerre skrev:
Ja, men då kör du antagligen betydligt mer än 800 mil om året, som jag gör?
Ja så är det. Minst 1500, det kan bli uppåt 2000 också.
Och med bilar har det ju alltid varit så, ju nyare och dyrare bil man köper desto fler mil per år måste avverkas för att få ner km-priset. Nu har jag köpt en osedvanligt ny och dyr bil för att vara mig, men jag tror ändå att det blir bra.
Hade jag valt en för mig osedvanligt ny och dyr diesel hade jag aldrig kunnat räkna hem pengarna, men här har jag en chans i alla fall. Jag sträckte ut mig lite extra för att nå in i skattefrälset helt enkelt.

Självklart tycker jag att elbilar är en orättvisefråga. Den hälft i samhället med mindre ekonomiska muskler kommer bli tvungna att vänta på att köpa elbil tills det inte längre finns några ekonomiska fördelar, det är som vanligt bara den välbärgade medelklassen och uppåt som hela tiden tjänar på alla samhällsförändringar.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
Nu förstår jag inte vad du vimsar om, var har jag antytt att det skulle ha nåt med mig att jag? Det var en observation att det än så länge finns såna brister med laddningsinfrastrukturen att en del elbilsägare hellre sitter en timme på Lidls parkering än åker och snabbladdar.
Jag kollade bakåt, jag har en replik på något som JohanLun skrev. Så jag fattar ännu mindre om vad du nu vimsar om ...?

Du citerade mig med denna post... Vad menade du?
N Nerre skrev:
Jag gick in på det andra forumet och kollade nu och det inlägg som var trött på folk som åkte dit bara för att ladda var en kommentar till ett inlägg om att det hade varit laddkö vid Lidl.

Ställer man sig i kö till laddare medans man väntar på nån?

N Nerre skrev:
nu under pandemin kanske föredrar att ladda gratis vid Lidl istället för att snabbladda till högre kostnad.
Lidl har 50kW snabbladdare ...
 
  • Skärmdump av regeringens pressmeddelande om justeringar i bonus-malus systemet med tabell för 2021-2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.