Fairlane
R Rörmokaren84 skrev:
Aldrig påtalat att kunden inte får eller kan köpa själv. Men ska de gå via en montör, kostar de mer. Bittert kanske men sant
Det är dock vanligt att man som kund inte får köpa material själv. Det är det TS vill göra, men då vill ingen göra jobbet, för då tjänar de ju 20-30' mindre på jobbet.

Ett vanligt argument brukar vara "Om jag monterar material som kunden har köpt själv så tar jag automatiskt över garantiansvar på produkten". Varför man skulle göra det vet jag inte. Man har bara ansvar för sin installation, inte för materialet i det läget.
 
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Fairlane Fairlane skrev:
Ett vanligt argument brukar vara "Om jag monterar material som kunden har köpt själv så tar jag automatiskt över garantiansvar på produkten". Varför man skulle göra det vet jag inte. Man har bara ansvar för sin installation, inte för materialet i det läget.
Antingen beroende på inkompetens, eller bedrägligt beteende från hantverkarens sida.

Staffan
 
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Lite otroligt att man som firma behöver lägga på så mycket.Jag lade nog på ca.10% max 15 % på värmepumpen o klart lite mer på rör-delarna.Men inte lätt att konkurrera när kund kan köpa under mina inköpspriser.Har själv råkat ut för elfirma på orten där vi bor.Monterade 2 st. 3-fas jordfelsbrytare.Jag kunde köpt dom för ca 370.- + moms.Montören trodde 400.-+ moms.Fick betala 840.- + moms det kan man kalla påslag.Ändå gör dom jobb åt en som är i branschen.(Jag kan ju kolla vad dom kostar i inköp på Ahlsell.)Dom har ju naturligtsvis bättre pris än jag har.Förstår er verkligen att ni klagar.(Man kan ju inte mer än äta sig mätt) (Klart jag har ju heller aldrig behövt göra reklam för mig.Hade ju upp över öronen ändå)Jag retar mig varje gång när man besöker en grossist o ser alla dessa killar som sitter där o fikar...Spec.Fredag em.Men framåt tre-halv fyra är det bråttom!!! Skönt att slippa jobba mer nu.(Klart det hade ju varit kul att få slåss med lite vettiga priser till kunderna.)Stort sett 50 år i vvs har satt sina spår...;):thinking:
 
  • Gilla
sinclairhacker och 7 till
  • Laddar…
D DIY@home skrev:
Det var ett tag sedan någon skrev i denna tråden men jag hörde nu i helgen på Ekonomiekot Extra om just påslag som hantverkare gör om rabattsystem som tex Ahlsell har.. Värt att lyssna på.

[länk]
om vi säger att rabatten försvinner tror ni verkligen att det kommer bli billigare dom kommer ju slänga på det på priset på något annat att det är så dyrt i Sverige handlar ju inte om rabatten alla tjänster är dyra i Sverige ska jag hyra in en it killen så kostar han mycket mer en hans sydliga kollega
 
M maria01 skrev:
om vi säger att rabatten försvinner tror ni verkligen att det kommer bli billigare dom kommer ju slänga på det på priset på något annat att det är så dyrt i Sverige handlar ju inte om rabatten alla tjänster är dyra i Sverige ska jag hyra in en it killen så kostar han mycket mer en hans sydliga kollega
Tror dom flesta kunder inte nödvändigtvis är ute efter lägre priser utan snarare önskas mer transparens än ”systemet” som existerar idag. Kan ju givetvis ha fel ;)
 
  • Gilla
sinclairhacker och 6 till
  • Laddar…
nikasp
D DIY@home skrev:
Det var ett tag sedan någon skrev i denna tråden men jag hörde nu i helgen på Ekonomiekot Extra om just påslag som hantverkare gör om rabattsystem som tex Ahlsell har.. Värt att lyssna på.

[länk]
Inget nytt men bra och superkonstigt att det ska behöva vara sådär med 30-90% rabatt till hantverkare, kickbacks och sen en låtsasfaktura med helt löjliga ordinariepriser med stor rabatt.

Existerar den varianten på andra områden ens?
 
M maria01 skrev:
om vi säger att rabatten försvinner tror ni verkligen att det kommer bli billigare dom kommer ju slänga på det på priset på något annat att det är så dyrt i Sverige handlar ju inte om rabatten alla tjänster är dyra i Sverige ska jag hyra in en it killen så kostar han mycket mer en hans sydliga kollega
Det blir ju iaf överskådligt och transparens o kanske mer rättvist för hantverkarna.
 
  • Gilla
DIY@home och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
om vi säger att rabatten försvinner tror ni verkligen att det kommer bli billigare dom kommer ju slänga på det på priset på något annat att det är så dyrt i Sverige handlar ju inte om rabatten alla tjänster är dyra i Sverige ska jag hyra in en it killen så kostar han mycket mer en hans sydliga kollega
Som det är nu så undviker man så länge det går att ta in en hantverkare som använder Ahlsells och det andras brutto prislistor för man känner sig lurad och rånad när man ser deras priser och sedan kan kolla vad de stora byggvaruhusen tar.

De kan lägga på 25-30% på en vara för administration men inte lägga på omotiverat mycket. Bättre att de ter rimligt betalt per timma och använder sig av realistiska priser på materialet.

Det är ju inte så att man anlitar en hantverkarfirma som tagit överpriser igen. Ute på landsbygden så måste hantverkarna tänka långsiktigt och behålla en bra relation med kunder för mycket är rekommendationer och återkommande kunder. I storstan så skiter hantverkarna i kunden för det finns 100.000 till att blåsa. Det är i alla fall den uppfattningen jag fått när jag pratat med kompisar som är hantverkare.

Jag tror att hantverkarna målat in sig i ett hörne. De har vant sig vid att kunna över fakturera med hjälp av Ahlsell mm. Men det kommer inte att gå i längden. De kommer inte kunna ta dessa överpriser i all evighet. Vetskapen om hur det funkar med deras prissättning sprids mer och mer. Större bolag vill se fakturor på vad deras leverantörer verkligen betalar så de kan kolla att påslaget är rimligt. Det kommer Svenson också göra.

Jag tror att det kommer sluta med att någon myndighet kommer slå ner på hur Ahlsell mm sätter sina priser och de kommer få sluta med det. Sedan så kommer ingen godkänna att en hantverkare tar flera tusen i timman för att installera något för att de inte får överfakturera material. Så den kommer få sänka sina priser.

Det är i alla fall min spaning.
 
  • Gilla
frma71 och 2 till
  • Laddar…
Konstigt upplägg egentligen. Som kund förlorar man ju på det då arbetskostnaden medför rotavdrag medan materialet gör det inte. Det man som kund är intresserad av är totalpriset och hur bra jobbet blir utfört. Jobbade själv som röris för femton år sedan. Vi hade en fast timtaxa, 10% påslag på material mot inköpspris och inställelsekostnad. Minsta tid som debiterades var tre timmar. Som det ser ut nu så har allting eskalerat till absurdum.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Inget nytt men bra och superkonstigt att det ska behöva vara sådär med 30-90% rabatt till hantverkare, kickbacks och sen en låtsasfaktura med helt löjliga ordinariepriser med stor rabatt.

Existerar den varianten på andra områden ens?
Jag jobbade på ABB ett tag och köpte lite kullager jag behövde privat med firmarabatten.
Jag vill minnas att det var mer än 90% rabatt.

/Höghus
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
richardtenggren
Hydroscan har väl också rabatter kring 90 %…
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
inte bara byggvaror där det finns samma rabatter finns på nästan allt
 
nikasp
M maria01 skrev:
inte bara byggvaror där det finns samma rabatter finns på nästan allt
Vad har du för exempel där? Jag har jobbat extra i butik och sålt Radio&TV för länge sedan. Fanns inga såna mellanled med otroligt hissade (låtsas)priser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.