Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Såg något om att en första elbilskombi (kinesisk) är på väg in på marknaden, så snart byter nog @Nerre till vår barrikad.
Knäckfrågan är nog om den introduceras som ny eller begagnad.
 
  • Haha
  • Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Såg något om att en första elbilskombi (kinesisk) är på väg in på marknaden, så snart byter nog @Nerre till vår barrikad.
Jag tror nog att även om jag skulle hitta en elbil som passar mig så skulle det inte förändra elbilens problem t.ex. för de som har gatuparkering.
 
Fairlane
Att man inte tydligt skriver att man talar om nybilsförsäljning är nog för att det är så uppenbart.

Så har det varit i alla år som jag varit intresserad av bil, så inget nytt. När Volvo släppte en ny modell så stod det ett halvår senare att det var den mest sålda modellen. Synd att de glömde bort all försäljning av begagnade bilar...

Eller så är det uppenbart att det är det man menar. Om man ska tala om totalförsäljningen så kan man ju skriva något i stil med 1% av alla bilar som säljs är elbilar (eller vad det nu kan vara) och så får man intrycket att elbilar kommer vara ytterst ovanligt även om 10 år med den låga andelen...
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag tror nog att även om jag skulle hitta en elbil som passar mig så skulle det inte förändra elbilens problem t.ex. för de som har gatuparkering.
Nej, det är riktigt. Genom att lösa ett problem löser man inte nödvändigtvis alla andra.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det är riktigt. Genom att lösa ett problem löser man inte nödvändigtvis alla andra.
Men samtidigt är ju gatuparkering inte ett problem för alla med elbil, jag har arbetskollegor som laddar på jobbet. De klarar sig bra med gatuparkering.
 
sunnis
N Nerre skrev:
Eller kanske är det medvetet utelämnat för att ge sken av att elbilar är vanligare än de är.
En konspiration? :surprised:
 
  • Haha
  • Gilla
witten och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men samtidigt är ju gatuparkering inte ett problem för alla med elbil, jag har arbetskollegor som laddar på jobbet. De klarar sig bra med gatuparkering.
Jag har haft inställningen att elbil inte är att rekommendera om man inte kan ladda hemma, men nu har jag hört så många som tycker att det funkar bra ändå så jag har ändrat uppfattning lite.

Men fortfarande milsvid bättre bekvämlighet att hemmaladda.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
För att på något vis kunna räkna hem elbil ekonomiskt tror jag att man måste kunna ladda hemma, men early adopters gör det förstås inte främst av ekonomiska skäl.

I centrala Stockholm vore det lätt att ha elbil även om man bara hade tillgång till gatuparkering och inte kunde ladda på jobbet. På de allra flesta andra ställen med gatuparkering vore det jobbigare. Inte svårt som så, men omständligt.

Som vi som följt den hör tråden länge ser försvinner dock de olika hindren ett efter ett.
 
  • Gilla
sunnis och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
Jag tror nog att även om jag skulle hitta en elbil som passar mig så skulle det inte förändra elbilens problem t.ex. för de som har gatuparkering.
Tja, jag har skrivit tidigare att en elbil inte passar dig än på några år.
Jag börjar vackla, jag tror att du aldrig kommer köpa elbil, du kommer nog aldrig hitta något som fungerar för dig.

Var glad, du bor i ett fritt land, kan härda ut. Köp en av de sista ICE-bilarna som produceras, sköt den väl och du får 20-30 år att använda den.

Jag känner faktiskt en person som fortfarande går till banken med sina avier för att betala sina räkningar, det finns ofta ganska länge stöd för det gamla.
 
  • Gilla
Snicklas och 3 till
  • Laddar…
S
A Avemo skrev:
Det traditionella är väl att värma konservburkar på grenröret. Detta känns som en klar förbättring av funktionalitet.
Det är ute med kaffetermos snart också. Sett en Ioniq 5-ägare som satt en Dolce Gusto-kaffemaskin mellan framstolarna. Det är platt golv där i I5:an.
 
  • Älska
  • Haha
sunnis och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Med rätt skötsel kan bilar se bra ut längre än så. Riktigt bra andrahandsvärde också.
[länk]
[länk]
Ja om man inte kör alls med dem håller de väl i all evighet.
 
Fairlane
Om man behåller sin ICE-bil tillräckligt länge så kanske man sen kan ha samma klagomål som man har på elbilarna, att det inte finns bränsle överallt.
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om man behåller sin ICE-bil tillräckligt länge så kanske man sen kan ha samma klagomål som man har på elbilarna, att det inte finns bränsle överallt.
No problems, då kokar du tallolja i garaget hemma.
 
KristinaRT
Tydligen har någon på Tesla tänkt till, tyskbyggda modell Y får en maxlast på 562 kg (dvs 172 kg mer än de som byggs i Kina).

Undrar om det gör modell Y mer intressant för de som behöver stora last- och dragvikter?
 
  • Älska
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.