Maskintok skrev:
kul för dig.
Jag har dock fått varit med om att sett annat ske emot de jag hjälpt.
Ja man kan ju inte bara ringa och skrika och gorma. Eller bara skriva "jag bestrider" och sen lämna ärendet åt sitt öde. Man får diskutera som vuxna personer där båda får ge sin syn på saken och komma fram till en lösning. Om det inte går, ja det är ett senare problem.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:

Hej,

er faktura xxxxxxxxx bestrides härmed.
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Vänligen rätta till fakturan.


Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
Elbolaget har nu flera val:
1. Rätta till faktura. Bäst för dom.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
Beror på vilket bolag du anlitar, deras påslag på spotpriset kan variera en hel del, för mej blev December kostnaden 900:- och ändå ska jag ha ett pristak. Byter nu till Greenely, de har det lägsta påslaget på marknaden.
 
A
V vik_tor skrev:
Ja man kan ju inte bara ringa och skrika och gorma. Eller bara skriva "jag bestrider" och sen lämna ärendet åt sitt öde. Man får diskutera som vuxna personer där båda får ge sin syn på saken och komma fram till en lösning. Om det inte går, ja det är ett senare problem.
Ja det är en dålig lösning oavsett :rofl:
vilket tyvärr en del försöker med...
Men det finns ärenden som är så förbannat hemska och tillkrånglade att man nästan ger upp när man ska nysta upp dem..

våra inkassobolag och kreditbolag i detta land har alldeles för mycket att säga till om..
De kan skuldsätta folk för evigt om de vill och fogden är deras käpphäst..
fogden ska antingen göras om eller sköta alla dessa ärenden och inte stötta inkasso alls vilket i slutet kommer stärka den enskilde individens rättigheter.

När inkassokrav kommer så väljer de lite för lätt att hålla på skulden innan de går vidare för att håva in pengar på avgifter..

Skulle detta bli olagligt så skulle bolagen vara tvungna att verifiera skulden med vederbörande innan de kunde driva in ärendet genom fogden, vilket skulle ge en säkrare väg genom samhället där bluff ganska fort försvann...

Finns så mycket kryphål för dessa avgifter att läggas på hög innan man driver in ärendet så man blir ganksa förvånad över att en stat tillåter detta..
 
Det priset NordPool säljer för har ju inget med ditt elbolags pris att göra, det är ju först en försäljning till ditt bolag, sen säljer dom ju till dig med påslag

Ungefär som att Ica handlaren skulle sälja limpan till dig för inköpspris….det kommer ju aldrig ske
 
  • Gilla
Pukkabacken och 2 till
  • Laddar…
A
J javlaandersson skrev:
Det priset NordPool säljer för har ju inget med ditt elbolags pris att göra, det är ju först en försäljning till ditt bolag, sen säljer dom ju till dig med påslag

Ungefär som att Ica handlaren skulle sälja limpan till dig för inköpspris….det kommer ju aldrig ske
inte kostar bilen 300.000 kr att tillverka.
Då vore det ingen verksamhet utan en välgörenhet...
 
  • Gilla
Pukkabacken
  • Laddar…
A
V vik_tor skrev:
Om elhandelsbolaget har vilselett honom att medelmånadspriset ej kommer överstiga 100öre/kWh kommande 3 år om man anlitar dom så får elhandelsbolaget stå för detta. För övrigt är du en idiot, jävligt dålig medmänniska, jävligt osolidarisk, och förtjänar höga elpriser i framtiden. Jag fattar då inte vad vissa stolpskott här inne håller på med.
Och här var du allmänt otrevlig och bidrog inte till debatten..
håll tonen så blir diskussionen bättre.
 
  • Gilla
Bengt Persson1
  • Laddar…
J javlaandersson skrev:
Det priset NordPool säljer för har ju inget med ditt elbolags pris att göra, det är ju först en försäljning till ditt bolag, sen säljer dom ju till dig med påslag

Ungefär som att Ica handlaren skulle sälja limpan till dig för inköpspris….det kommer ju aldrig ske
Nu tillkommer det ju i princip alltid en månadsavgift på elavtal. El behöver inte heller lagerhållas som limpor, eller riskera att datumet löper ut. Det är bara ett förmedlaruppdrag som kan automatiseras att sälja vidare elen till inköpspris. Den stora kostnaden blir kundsupport.

Jag tror de flesta Ica Handlare gärna skulle bundit upp kunder att sälja limpor till inköpspris mot en månadsavgift om 39 kronor och mot att man inte får köpa limpor någon annanstans. Det ger mer vinst än att till kunden sälja 3 limpor per månad med 10kr i vinst per limpa. Problemet i ditt exempel är att väldigt få kunder skulle vara intresserade av det och det är därför det aldrig kommer att ske.
 
Redigerat:
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:

Hej,

er faktura xxxxxxxxx bestrides härmed.
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Vänligen rätta till fakturan.


Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
Elbolaget har nu flera val:
1. Rätta till faktura. Bäst för dom.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
Jag kan erkänna att jag inte läst alla inlägg i tråden...men jag gissar ändå att min fråga inte tagits upp.

Är du medveten om att du riskerar obegränsade rättegångskostnader om elbolaget känner för att sätta ned foten och "göra ett exempel av dig"?

I normala fall gäller regler om förenklade tvistemål om värdet det tvistas om är under ett halvt prisbasbelopp, och därmed är beloppet som står på spel i en eventuell rättegång lätt att övergreppa.

Det finns dock en undantagsregel (som så ofta). I rättegångsbalkens 1:a kapitel § 3 d andra stycket framgår att elbolaget kan yrka att rättegång handläggs enligt reglerna för ett ordinärt tvistemål om det är av "synnerlig betydelse för bedömningen av andra föreliggande rättsförhållanden"

Det är inte svårt för elbolaget att visa att det är av betydelse att frågan utreds i en ordinär rättegång eftersom elbolaget har många andra kunder, och då räknas rättegångskostnader inte i antalet hundralappar man riskerar förlora, utan antalet hundratusen man riskerar förlora
 
M Maijckel skrev:
Jag kan erkänna att jag inte läst alla inlägg i tråden...men jag gissar ändå att min fråga inte tagits upp.

Är du medveten om att du riskerar obegränsade rättegångskostnader om elbolaget känner för att sätta ned foten och "göra ett exempel av dig"?

I normala fall gäller regler om förenklade tvistemål om värdet det tvistas om är under ett halvt prisbasbelopp, och därmed är beloppet som står på spel i en eventuell rättegång lätt att övergreppa.

Det finns dock en undantagsregel (som så ofta). I rättegångsbalkens 1:a kapitel § 3 d andra stycket framgår att elbolaget kan yrka att rättegång handläggs enligt reglerna för ett ordinärt tvistemål om det är av "synnerlig betydelse för bedömningen av andra föreliggande rättsförhållanden"

Det är inte svårt för elbolaget att visa att det är av betydelse att frågan utreds i en ordinär rättegång eftersom elbolaget har många andra kunder, och då räknas rättegångskostnader inte i antalet hundralappar man riskerar förlora, utan antalet hundratusen man riskerar förlora
OM det osannolika skulle ske att domstolen beslutar att ärendet skall handläggas som ett ordinärt tvistemål. Ja då är det bara att betala fakturan+ränta innan ärendet senare skulle gå upp i domstol om man börjar känna sig osäker. Detta går ju att göra fram tills dagen innan domstolsförhandlingarna skall ske.

Och för att förtydliga, undantaget du nämner är ju inte reserverat för elbolag, det gäller allmänt för förenklat tvistemål.
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
OM det osannolika skulle ske att domstolen beslutar att ärendet skall handläggas som ett ordinärt tvistemål. Ja då är det bara att betala fakturan+ränta innan ärendet senare skulle går upp i domstol.
RH 1995:122 (googla och läs)

Det är inte ett osannolikt scenario som du påstår. Du kan räkna med att elbolagets jurister känner till lagen och vill att du betalar deras verkliga rättegångskostnader.

Att du kan "smita med svansen mellan benen när det hettar till om öronen" stämmer inte heller. Elbolaget har rätt till domslut när rättegång väl inletts.
 
Eriksgatan
A AxelJa skrev:
Rätten får avgöra om min bevisning räcker. De gör förmodligen en mer korrekt bedömning än vad du gör.
:crysmile: Ingen domstol kommer ens att få in detta ärende (gudskelov för alla oss som betalar för rättsväsendet). Inte ovanligt att det är samma pappskallar som gnäller på att vi inte klarar att åtala och döma gängkriminella i skälig tid som belastar samma rättssystem med kokobängtvister.
Det enda som kommer att hända med ditt brev är att de tycker synd om dig och erbjuder dig en räntefri avbetalningsplan. Ifall du då inte betalar (vilket jag tror du gör nu, oavsett vad du skriver här), så får du betala påminnelseavgifter och slutligen går skulden till inkassoföretaget som hämtar din dator och mobil och så upphör den här tråden. :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Attitudeswe och 2 till
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
RH 1995:122 (googla och läs)

Det är inte ett osannolikt scenario som du påstår. Du kan räkna med att elbolagets jurister känner till lagen och vill att du betalar deras verkliga rättegångskostnader.

Att du kan "smita med svansen mellan benen när det hettar till om öronen" stämmer inte heller. Elbolaget har rätt till domslut när rättegång väl inletts.
Visst känner dom till lagen. Det undantaget står ju överallt om man läser på om förenklat tvistemål.

Bara för att elbolagets jurister vill att man skall betala deras verkliga rättegångskostnader så betyder det inte att dom har rätt till det. Det är ju just därför förenklat tvistemål finns. För att stora bolag ej skall kunna skrämma med höga rättegångskostnader. Likt du gör nu. Som storbolagens förlängda arm.

Jag menar givetvis om man betalar innan rättegången har inletts.
 
Redigerat:
Eriksgatan
V vik_tor skrev:
OM det osannolika skulle ske att domstolen beslutar att ärendet skall handläggas som ett ordinärt tvistemål. Ja då är det bara att betala fakturan+ränta innan ärendet senare skulle gå upp i domstol om man börjar känna sig osäker. Detta går ju att göra fram tills dagen innan domstolsförhandlingarna skall ske.

Och för att förtydliga, undantaget du nämner är ju inte reserverat för elbolag, det gäller allmänt för förenklat tvistemål.
Kan intyga att detta stämmer. Kan juridiken och har även själv varit i Tingsrätten och drivit sak mot parkeringssvindlare.
 
  • Gilla
vik_tor
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Likt du gör nu. Som storbolagens förlängda arm.
Snarare som verklighetens förlängda arm. Om nu en massa människor ska bestrida sina elfakturor kommer såklart någon bli stämd för att elbolagen ska få veta hur dom ska hantera alla andra kunder som inte betalar. Det är just ett sådant typexempel undantagsregeln är till för.
 
M Maijckel skrev:
Snarare som verklighetens förlängda arm. Om nu en massa människor ska bestrida sina elfakturor kommer såklart någon bli stämd för att elbolagen ska få veta hur dom ska hantera alla andra kunder som inte betalar. Det är just ett sådant typexempel undantagsregeln är till för.
Det du säger har ingen koppling till verkligheten. Det har koppling till okunskap och rädsla.
 
  • Haha
Maijckel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.