C cpalm skrev:
Hm... "Note: data not available for Sweden"

Vadan detta? Sverige brukar ju alltid vara bror duktig när det gäller rapportering och sånt, men här har man tydligen som enda EU-land misslyckats med att hålla ordning på vad hushållen betalar för elen.
Ja, jag reagerade också över det. Märkligt!?
 
RoTe
zarkov zarkov skrev:
Märkligt!?
Det tycker jag inte. Det är ju på intet sätt nytt att Sverige myglar med siffror för att få Socialdemokraterna att framstå i bättre dager.
 
  • Gilla
spider22 och 2 till
  • Laddar…
Det kan väl inte vara så svårt för någon som är insatt att räkna på vad det innebär att stänga alla fossilbaserade energislag, sen är det bara lägga till så många solceller och vindkraftverk så att det täcker vårt totala energibehov, borträknat det som vattenmagasinen klarar att täcka i dipparna i frånvaro av vind och sol.
Då får man ju fram en kostnad för vår framtida energi.
Alternativt räkna ut vad annan lagring med typ batterier kostar.

Utan att ha räknat själv misstänker jag att det är ganska få som kommer ha råd att ha plusgrader i sina hus eller ha varmvatten.

Det många verkar missa helt är skillnaden mellan där vi står nu där några få kan tjäna pengar på solceller där man säljer el när ingen vill ha för att elbolagen är tvingade att köpa tillbaka och framtiden när sol och vindkraft finns I extrema överskott så länge det blåser eller lyser någonstans eftersom dom måste överdimensioneras för att kunna täcka hela energibehovet när det inte är så stark sol och inte blåser så mycket för att inte dränera vattenkraftens dammar så mycket att dom tar slut en kall vinternatt.

Det känns som att vi står på typ samma ställe som när svenskarna röstade bort kärnkraften, det finns ingen trovärdig källa som faktiskt ger befolkningen rätt beslutsunderlag utan det är mer baserat på ideologier och inkompetent lobbyverksamhet.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
O oldtimersmc skrev:
Kolla på [...] Hasse Alfredssons monolog, den väckte Svenska folket och plötsligt begrep vanligt folk det som tydligen är obegripligt nu...
Den är "Osannolikt bra"
Tage Danielsson om sannolikhet | SVT - YouTube
Det är Tage Danielssons monolog!

Han gjorde sig lustig över att han lärt sig ett nytt begrepp, sannolikhet. Tyvärr är inte verkligheten så enkelt att man kan utfärda 100%-iga garantier. Inte på något område. Men när det gäller kärnkraft så har det hittills visat sig vara det minst farliga sättet att producera el på.
 
C cbrolin skrev:
Det är Tage Danielssons monolog!

Han gjorde sig lustig över att han lärt sig ett nytt begrepp, sannolikhet. Tyvärr är inte verkligheten så enkelt att man kan utfärda 100%-iga garantier. Inte på något område. Men när det gäller kärnkraft så har det hittills visat sig vara det minst farliga sättet att producera el på.
Vilken tur att "sista" kärnkraft olyckan redan har skett . Att man med några drönare stoppar vår kärnkraft är bara påhitt
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rolles skrev:
Vilken tur att "sista" kärnkraft olyckan redan har skett . Att man med några drönare stoppar vår kärnkraft är bara påhitt
Det vet man aldrig. Jag uttalade mig bara om vad som hänt hittills. Framtiden kan man bara spekulera i. Men som sagt, kärnkraften har historiskt varit det säkraste sättet att framställa elektricitet på. Folk är rädda för kärnkraft ungefär på samma sätt som de är rädda för att flyga, trots att det är säkrare än att åka bil.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Det vet man aldrig. Jag uttalade mig bara om vad som hänt hittills. Framtiden kan man bara spekulera i. Men som sagt, kärnkraften har historiskt varit det säkraste sättet att framställa elektricitet på. Folk är rädda för kärnkraft ungefär på samma sätt som de är rädda för att flyga, trots att det är säkrare än att åka bil.
Tror att sol och vindkraftverk är säkrare, speciellt för kommande generationer.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rolles skrev:
Tror att sol och vindkraftverk är säkrare, speciellt för kommande generationer.
Yes, jag är helt med dig - om du fixar så att solen skiner på oss och vinden blåser här dygnet runt året om. Det finns många "säsongsvaror" som man inte behöver året om - men el är ingen säsongsvara - DEN behöver vi dygnet runt året om.
Jag tror att kommande generationer - då de lärt sig tänka och räkna själva - kommer att ställa sig frågan "vad tusan höll våra tidigare generationer på med i början på 2000-talet - var de fullständigt från vettet"?
Jag gillar heller inte att "gräva ner" kärnkraftsavfall - och jag tog mig för pannan när avfallsfrågan ställdes till en politiker inför folkomröstningen 76. "Vadå avfall, svarade denne politiker? Avfall är en kommunal angelägenhet!!".
Mycket talar för att vi skulle kunna ha mycket bättre användning av vår nuvarande avfall - än att gräva ner det.
Men om vi nu inte lyckas med det - och kapslingarna stannar där nere i berggrunden - vad händer då?
På julafton förra året hade vi det första ”mötet” mellan Jupiter och Saturnus sedan 1200-talet. Även om det inte är något möte just nu mellan dessa jättar, så finns dom kvar – så där 628 miljoner km bort till den närmaste - och som kommer att ordna en ny istid åt oss om några tusen år. Då får vi återigen ca 3 km is ovanför våra huvuden och där marktrycket kommer att bli ca 300 ton per m2.

När istiden väl är här – kommer det istäcket att ligga kvar i omkring 100 000 år och vår del av jordklotet kommer inte att vara beboeligt. Vid nästa värmeperiod kommer sedan radioaktiviteten ha klingat av.
Så egentligen är det de första ”några tusen åren” som kapslingarna skall klara, och under den tiden händer det inte så mycket i jordskorpan - på våra breddgrader.
Så jag är inte orolig för kärnkraftsavfallet - även om det skulle gå så illa att det måste stanna i marken.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Att några drönare skulle kunna skada ett kärnkraftverk är ju bara nys, visa mig hur det skulle gå till om vi nu inte räknar kärnvapen.

Sedan är ju det här med kostnaden att framställa elen bara en del av priset.Räkna gärna även med kostnaden för att ett aluminiumsmältverk stelna och får skrotas för att det inte blåser den dagen. Eller kostnaden för att kollektivtrafiken stannar för att det var molnigt.

Sol och vind är bra som komplement men de kan aldrig utgöra grunden i ett stabilt elkraftsystem.

Sedan är det ett faktum att jorden är i princip rund och kretsar kring solen med en viss lutning av jordens rotationsaxel och att Sverige därför har kalla vintrar:surprised:. Därav fölljer att vi inte kan jämföra rakt av med kontinenten.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Yes, jag är helt med dig - om du fixar så att solen skiner på oss och vinden blåser här dygnet runt året om. Det finns många "säsongsvaror" som man inte behöver året om - men el är ingen säsongsvara - DEN behöver vi dygnet runt året om.
Jag tror att kommande generationer - då de lärt sig tänka och räkna själva - kommer att ställa sig frågan "vad tusan höll våra tidigare generationer på med i början på 2000-talet - var de fullständigt från vettet"?
Jag gillar heller inte att "gräva ner" kärnkraftsavfall - och jag tog mig för pannan när avfallsfrågan ställdes till en politiker inför folkomröstningen 76. "Vadå avfall, svarade denne politiker? Avfall är en kommunal angelägenhet!!".
Mycket talar för att vi skulle kunna ha mycket bättre användning av vår nuvarande avfall - än att gräva ner det.
Men om vi nu inte lyckas med det - och kapslingarna stannar där nere i berggrunden - vad händer då?
På julafton förra året hade vi det första ”mötet” mellan Jupiter och Saturnus sedan 1200-talet. Även om det inte är något möte just nu mellan dessa jättar, så finns dom kvar – så där 628 miljoner km bort till den närmaste - och som kommer att ordna en ny istid åt oss om några tusen år. Då får vi återigen ca 3 km is ovanför våra huvuden och där marktrycket kommer att bli ca 300 ton per m2.

När istiden väl är här – kommer det istäcket att ligga kvar i omkring 100 000 år och vår del av jordklotet kommer inte att vara beboeligt. Vid nästa värmeperiod kommer sedan radioaktiviteten ha klingat av.
Så egentligen är det de första ”några tusen åren” som kapslingarna skall klara, och under den tiden händer det inte så mycket i jordskorpan - på våra breddgrader.
Så jag är inte orolig för kärnkraftsavfallet - även om det skulle gå så illa att det måste stanna i marken.
Sorry, ca 3000 ton per m2 bör det naturligtvis vara.
 
R Rolles skrev:
Tror att sol och vindkraftverk är säkrare, speciellt för kommande generationer.
Tror och tror. Statistik visar att vindkraft dödar 70% fler än kärnkraft. För att inte tala om takmonterad solkraft som dödar 400% fler.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Att några drönare skulle kunna skada ett kärnkraftverk är ju bara nys, visa mig hur det skulle gå till om vi nu inte räknar kärnvapen.
Man måste ju inte orsaka en härdsmälta för att slå ut elproduktionen, jag kan komma på många andra känsliga punkter som skulle kunna orsaka ett längre eller kortare stopp om de angreps.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Tror och tror. Statistik visar att vindkraft dödar 70% fler än kärnkraft. För att inte tala om takmonterad solkraft som dödar 400% fler.
Men kan man lita på statistik som ej överrensstämmer med det man tror?
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Yes, jag är helt med dig - om du fixar så att solen skiner på oss och vinden blåser här dygnet runt året om. Det finns många "säsongsvaror" som man inte behöver året om - men el är ingen säsongsvara - DEN behöver vi dygnet runt året om.
Jag tror att kommande generationer - då de lärt sig tänka och räkna själva - kommer att ställa sig frågan "vad tusan höll våra tidigare generationer på med i början på 2000-talet - var de fullständigt från vettet"?
Jag gillar heller inte att "gräva ner" kärnkraftsavfall - och jag tog mig för pannan när avfallsfrågan ställdes till en politiker inför folkomröstningen 76. "Vadå avfall, svarade denne politiker? Avfall är en kommunal angelägenhet!!".
Mycket talar för att vi skulle kunna ha mycket bättre användning av vår nuvarande avfall - än att gräva ner det.
Men om vi nu inte lyckas med det - och kapslingarna stannar där nere i berggrunden - vad händer då?
På julafton förra året hade vi det första ”mötet” mellan Jupiter och Saturnus sedan 1200-talet. Även om det inte är något möte just nu mellan dessa jättar, så finns dom kvar – så där 628 miljoner km bort till den närmaste - och som kommer att ordna en ny istid åt oss om några tusen år. Då får vi återigen ca 3 km is ovanför våra huvuden och där marktrycket kommer att bli ca 300 ton per m2.

När istiden väl är här – kommer det istäcket att ligga kvar i omkring 100 000 år och vår del av jordklotet kommer inte att vara beboeligt. Vid nästa värmeperiod kommer sedan radioaktiviteten ha klingat av.
Så egentligen är det de första ”några tusen åren” som kapslingarna skall klara, och under den tiden händer det inte så mycket i jordskorpan - på våra breddgrader.
Så jag är inte orolig för kärnkraftsavfallet - även om det skulle gå så illa att det måste stanna i marken.
Vi har mycket bättre elförsörjning nu trots färre kärnkraftverk eftersom vi har så mycket vindkraftverk, kolla statistiken.
När det blåser ger vattenkraft ca 6000MW
När det inte blåser ger vattenkraften 12000MW. SÅ VI HAR EN REGLERBAR KRAFT PÅ MER ÄN 6st Ringhals 1.!
Vi vet i god tid när det blåser mindre eller det blir mörkt. Det finns många tekniska lösningar för att lösa problemet med "vad gör man när det inte blåser"
V vik_tor skrev:
Men kan man lita på statistik som ej överrensstämmer med det man tror?
 
  • Graf över Sveriges import och export av el de senaste 20 åren, med markering av reaktorstängningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Rolles skrev:
Vi har mycket bättre elförsörjning nu trots färre kärnkraftverk eftersom vi har så mycket vindkraftverk, kolla statistiken.
När det blåser ger vattenkraft ca 6000MW
När det inte blåser ger vattenkraften 12000MW. SÅ VI HAR EN REGLERBAR KRAFT PÅ MER ÄN 6st Ringhals 1.!
Vi vet i god tid när det blåser mindre eller det blir mörkt. Det finns många tekniska lösningar för att lösa problemet med "vad gör man när det inte blåser"
Vad ska stackarna i söder göra då det inte blåser? Vattenkraften hjälpe inte så mycket
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.