M Messier1994 skrev:
Nja, risken är inte så hög i alternativa investeringar samtidigt som solceller naturligtvis inte har noll i risk heller. Lägger man ihop motpartsrisk, risk för brand, felaktigt montage, fel i teknik, bygglovsrisk mm mm mm blir det säkert någon procent där också särskilt eftersom det är en såpass lång tid vi pratar om.

Jag tror det kokar ner till det följande. Som en klok person fick Nobel-priset för, för några år sedan, så är det uppenbart så att människor inte agerar ”optimalt” när det gäller dessa frågor. Här diskuterar vi solceller vs aktier. Men exakt samma argument håller ju exempelvis för att alla borde maxa sina bostadslån och köpa aktier. Eller åtminstone en korg med preferensaktier (dvs en produkt du får 6-7% ränta på så länge bolaget inte går i konkurs). Eller hur? Det är ju ”gratis” pengar. Men få gör det, jag gör det inte i alla fall. En miljon mer i bolån, 3-4 000 mer i fickan per månad.

Okej, då har vi etablerat att extremt få av oss kommer agera ”optimalt” med vår ekonomi. Då skulle jag föreslå att man ska överväga att tänka på detta sätt.

(a) Sälj aldrig fonder/aktier för att köpa solceller.
(b) Om du aldrig skulle belåna din portfölj hos Nordnet eller Avanza, alternativt öka bostadslånet osv, för att köpa aktier — typ ’det kommer aldrig hända — så överväg om du kan tänka dig att öka bostadslånet för att köpa solceller?

Rent ekonomiskt är det ju fråga om tre alternativ. Vi har ju dessutom alternativ (c), dvs att göra inget.

(a) må vara bättre än (b), men det är ju inte ett argument för att välja (c) över (b) bara för att mänskligheten är konstruerad så att vi inte agerar riktigt rationellt i dessa hänseenden och sällan väljer (a).
Jag fattar inget av detta inlägg! Har du rökt på eller glömde du svara?
 
  • Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade inga problem att hänga med i inlägget.
Intressant problemställning det här att sälja fonder för att finansiera solceller.
 
Att risken är hög i tex indexfonder bör väl varje banan förstå?!
Att risken är låg med solceller likaså?
Det kanske är jag som är hjärndöd?
 
Man har ju faktiskt garanti på socellerna, växelriktaren och till viss del på instalationen. Vore trevligt om man kunde få det på börsen!

Sen tycker jag många snöar in på att börsen är "bättre".

Jag har fått lägre månadskostnad och kan nu sätta av mer till börsen varje månad tack vare solcellerna.
 
  • Gilla
Husgubbe och 1 till
  • Laddar…
Sen kan man ju säga som andra i tråden att du höjjer värdet på huset. Om en köpare väljer mellan 2 likvärdiga hus och det ena har solceller lär de flesta välja det huset!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Att risken är hög i tex indexfonder bör väl varje banan förstå?!
Att risken är låg med solceller likaså?
Det kanske är jag som är hjärndöd?
Att generellt säga att risken är hög i en indexfond är ungefär som att säga att alla bilar kör i diket bara för att någon gör det..
Det finns indexfonder med mycket låg risk, oftast p.g.a. av en stor spridning mellan olika marknader, lika som det finns de med hög.

Det som blir lite motsägelsefullt är om man säljer av en investering på börsen, t.ex. en indexfond, där man historiskt haft en högre avkastning än vad solceller ger för att sedan investera i just solceller. Kanske är det bara jag som känner att det finns en möjlig tankevurpa här. Att det inte är så självklart.

Sedan så blundar många för den "politiska" risken med solceller. Alla förmånliga regler kring detta kan ändras över en natt ( och har ändrats flera gånger de senaste åren). Den risken är ju dock väldigt svår att bedöma.
 
E Emanuel01 skrev:
Man har ju faktiskt garanti på socellerna, växelriktaren och till viss del på instalationen. Vore trevligt om man kunde få det på börsen!

Sen tycker jag många snöar in på att börsen är "bättre".

Jag har fått lägre månadskostnad och kan nu sätta av mer till börsen varje månad tack vare solcellerna.
Fast hade du investerat pengarna du lade på solceller på börsen hade du troligtvis haft ännu mer att återinvestera där ;)
 
S Styrman_jansson skrev:
Fast hade du investerat pengarna du lade på solceller på börsen hade du troligtvis haft ännu mer att återinvestera där ;)
Betala bara 84000kr och de kommer ge mer än 10% detta år. Och nu när börsen är så högt värderad samt politisk oro.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Att generellt säga att risken är hög i en indexfond är ungefär som att säga att alla bilar kör i diket bara för att någon gör det..
Det finns indexfonder med mycket låg risk, oftast p.g.a. av en stor spridning mellan olika marknader, lika som det finns de med hög.

Det som blir lite motsägelsefullt är om man säljer av en investering på börsen, t.ex. en indexfond, där man historiskt haft en högre avkastning än vad solceller ger för att sedan investera i just solceller. Kanske är det bara jag som känner att det finns en möjlig tankevurpa här. Att det inte är så självklart.

Sedan så blundar många för den "politiska" risken med solceller. Alla förmånliga regler kring detta kan ändras över en natt ( och har ändrats flera gånger de senaste åren). Den risken är ju dock väldigt svår att bedöma.
Det är inte självklart men en stabil investering med solceller JUST NU! En investering kan inte sjunka i värde iaf. En fond kan tappa 100% !
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är inte självklart men en stabil investering med solceller JUST NU! En investering kan inte sjunka i värde iaf. En fond kan tappa 100% !
Väldigt sällan en fond tappar 100% då måste de typ vara ett bedrägeri. Den största nackdelen med solceller vs börsen som jag ser det är att man inte kan sälja om man ändrar sig :/
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är inte självklart men en stabil investering med solceller JUST NU! En investering kan inte sjunka i värde iaf. En fond kan tappa 100% !
Ungefär som börsen då. Kan går bra just nu, men kan ändras imorrn. Vi talar ju också om kalkyler med runt 10års återbetalning, just nu kanske inte säger så mycket.

Har det förresten någonsin hänt att en indexfond tappat 100%?
 
Har det någonsin hänt att en solcellsinvestering inte avkastat pengar?
 
Sittställning
Skulle våga påstå att i undantagsfall har solceller inte betalat sig.

Börsen finns det alltid förlorare på ;)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har det någonsin hänt att en solcellsinvestering inte avkastat pengar?
Off-grid lösningar avkastar väl inte pengar. Syftet då är att få el - inte att sälja den.

Men det finns säkert någon som fått hål på taket och behövt plocka ner solcellerna innan de betalt av sig. Och så står man där med kostnader att ta ner och sedan upp dem igen.
 
S sjoelund skrev:
Off-grid lösningar avkastar väl inte pengar. Syftet då är att få el - inte att sälja den.

Men det finns säkert någon som fått hål på taket och behövt plocka ner solcellerna innan de betalt av sig. Och så står man där med kostnader att ta ner och sedan upp dem igen.
Hade stuga med min bror förut och hade vi dragit in el hade vi fått en fast avgift på x antal kronor månad samt krav på infiltration
över vår vattenbrunn vilket hade inneburit borra brunn höge upp på tomten för vatten. Köpte en offgridanlägning för 18000kr.
Frågan är om det räckt att lägga till en 0:a
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.