Har 11 månader sen jag bytte värmesystem tyvärr sett en markant ökning av elförbrukning. Tryckte lite på pumpen för att kolla tider och ser följande saldon efter ca 11månader i drift:

Tillsats: 507h
Kompressor: 4975h, starter 1534 st

Enplansvilla byggt 1987 på 129kvm.

är detta mycket? Har ökat mina elräkningar (avseende kWh) sen jag bytte värmesystemet avsevärt.

Bakgrund:

Jag installerade en Nibe f370 i kombination med en Alig VB 250 luftagregat för att ersätta mitt gamla värmesystem från 1986 - ett direktverkande el luftaggregat från Bacho. Tydligen vanligt i hus från 80- talet. Huset saknar vattenradiatorer.

Frånluftsvärmepumpen ersatte samtidigt mitt gamla ftx system som var nerbyggt i köksfläkten som saknade reservdelar och förde oväsen.

Syftet var såklart att sänka mina uppvärmningskostnader, men nu ett år senare har jag istället ökat dem.

Till historian hör att jag i samma veva bytte varmvattenberedare till en Nibe 300Cu som är seriekopplad efter min Nibe f370, alltså går denna bara på ”tomgång” då frånluftsvärmepumpen spetsar vvb med redan varmt vatten. Enligt Nibe ligger värmeförlusterna på endast 104w vid 60grader, så denna kan knappast vara boven. Tidigare hade jag en Nibe varmvattenberedare på 200L från 1996.

Någon som har lust att dela med sig av sin förbrukning eller har tips att ge mig? Har varit inne på att isolera om vinden, men kan det vara lösningen?
 
Har själv varit inne på samma typ av lösning. Har väl förstått att man inte sänker förbrukningen så värst mycket men att den skulle öka låter illavarslande.
Så jag har inget svar på dina funderingar men håller med om att det låter som något är galet.
 
Så ni värmer med luft? Och du har en fränluftsvärmwpump och en separat vvb ? Sitter det ingen vvb inbyggt i frånluftsvärmepumpen? Några eldrivna radiatorer också eller ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så ni värmer med luft? Och du har en fränluftsvärmwpump och en separat vvb ? Sitter det ingen vvb inbyggt i frånluftsvärmepumpen?
Ja, precis. Frånluftsvärmepumpen genererar vatten till ett aggregat som värmer upp luften som går vidare in i huset. Funkar kanon - förrutom kostnaderna då ;)

Det sitter en vvb i frånluftsvärmepumpen, men denna bedömdes vara för liten för badkar i kombination med småbarnsfamilj varför jag fick rådet att seriekoppla den med en vvb. Stämde av detta direkt med Nibes egna support och fick svar att det är endast värmeförlusten jag kommer betala el för när det kommer till den då den inte värmer upp något kallt vatten i stort sett. Driften skall enligt uppgift ligga på endast 104w varför det inte kan vara den som gör att min förbrukning skjuter.

Ska tilläggas att vi sannolikt inte hade behövt denna då vi varit sparsamma med långa duschar och badkar fick vi in först i november 2021 och detta har används endast några gånger.

24000kwh är min förbrukning för perioden förresten med 22 grader inomhus
 
Oisolerad vind med öppen spåntakskonstruktion, isolering på golvet och ett vindsluckans schakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två gråa värmepumpsenheter från NIBE placerade i ett utrymme med kaklat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, tänkte väl det. Problemet är att ni skulle ha bytt till en luftvattenpump för att spara pengar och slippa en separat vvb. Kostar mer att sätta in inkl vattenburna radiatorer men i längden en vinnare. Nu får elpatronen jobba hårdare då det varit kallare vinter än vanligt.
 
Var ligger huset och vad förbrukade ni innan?
 
D Daniel Kron skrev:
Var ligger huset och vad förbrukade ni innan?
I Jönköping och vi förbrukade ca 17000kwh
 
Fungerar kompressorn som den ska? Vad är förångnings- och avluftstemperaturerna? Även om kompressorn är ganska liten i F370 ska den spara runt 8000 kWh per år på elräkningen. Ska spara klart mer än det gamla FTX-systemet då bland annat varmvattnet nu görs i F370. Men använder man plötsligt mycket varmvatten kommer det att göras nytt med el-patronen hos er.
 
Digital display av värmepumps status med temperaturvärden och varningssymboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser detta okej ut?
 
Ja nästan. Helst ska fläkten stå så att det inte blir minusgrader på förångare eller avluft. Annars kan det leda till att den måste stoppa kompressorn för avfrostningar och denna modell tjänar inte på det. Då ska man i så fall köra med -15° avluft som de nya frånluftsvärmepumparna som regelbundet stannar för avfrostning.
 
Tack för svar! Vart ställer jag in detta någonstans?
 
Fläktinställningen görs under meny 5 - Service. Håll "pil-bakåt" intryckt minst 7 sek så ska meny 5 öppna sig. Sedan till meny 5.1.5 Fläkthastighet och öka normal hastighet en aning.
 
  • Gilla
RobinGunnar
  • Laddar…
Cirkulerar värmeaggregatet bara inneluften eller värmer du upp tilluft också? Är väl dryga 50w för varje grad som ska värmas vid 40l/s så halva kompressoreffekten är ju borta redan vid 0 grader, så då är det inte så mycket kvar för övrigt.

Jag har flvp på 2kw som även värmer luften i tilluftsaggregatet. Om prognosen visar enstaka dag med -10 ute brukar jag slå av tilluftsaggregatet just den dagen, så sparar jag drygt 50kwh. Kompenserar ju inte med högre framledning, så är det -10 flera dagar i rad skippar jag det dock.. :)
 
  • Gilla
RobinGunnar
  • Laddar…
Alig VB250L är ett luftvärmeaggregat som värmer huset och tillför ny ventilationsluft genom att blanda ca 1/3 uteluft med ca 2/3 cirkulationsluft genom aggregatet. Något är tokigt med TS höga förbrukning. Frågan är var i landet huset står och vilken värmekurva och parallell-förskjutning som är inställda? Är kurvan väldigt hög och det är riktigt kallt ute går den enbart på el-patronen utan kompressorn. Hittar man ingen bra förklaring bör man nog termografera huset för att se värmeläckage för värmeenergin kan inte bara försvinna utan märkas någonstans.
 
  • Gilla
RobinGunnar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.