Stapeldiagram som visar daglig elförbrukning i kWh under januari med totalt 2045 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då är det dags att jag packar väskan och åker till fritidshuset norröver. Inga problem bränna ytterligare 2000 kWh där pga dålig isolering och direktverkande el.
 
  • Gilla
Dalby60 och 4 till
  • Laddar…
Dom kommer alltså kolla månad för månad och inte ett snitt för dom tre månaderna? Har jag uppfattat det rätt?
 
P Proxxan skrev:
Dom kommer alltså kolla månad för månad och inte ett snitt för dom tre månaderna? Har jag uppfattat det rätt?
Ja.
 
  • Gilla
Proxxan
  • Laddar…
Själv väljer jag att bränna diesel i generatorn och elda med ved. Försök slå den här nedgången i förbrukning (via elnätet) om ni kan. :rofl:

Image50.png

Det gjorde lite ont att ta upp båten i år med nästan 400 liter bränsle kvar i tanken som riskerar att bli dålig till nästa säsong. Skönt att få användning för det bränslet nu.
 
  • Gilla
Mathias Märsta
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Det gjorde lite ont att ta upp båten i år med nästan 400 liter bränsle kvar i tanken som riskerar att bli dålig till nästa säsong. Skönt att få användning för det bränslet nu.
Jag har 550 liter som ligger och ’räntar’ till sig, tankade för knappt 20 kr/l och i sommar är dom värda mer;) tycker det är bättre att använda el eller ved till uppvärmningen eller som i mitt fall pellets.
 
  • Haha
  • Gilla
Mathias Märsta och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
:seenoevil: varför varför?
kommer detta kort alltid in i leken? :sick:
Därför att det är en gökunge kanske?
 
H Hemmamekaren skrev:
Orsaken till Sveriges elproblem är nedlagd kärnkraft.
Att man sedan slösar bort pengar och global miljö på vindsnurror är politikerrelaterat.
Sverige har aldrig varit beroende av gas i större utsträckning eller Ryssland tidigare.

Varje land bör klara sin egen elförsörjning som hör till infrastrukturen i ett civilicerat land. Har man industri, ännu viktigare.

Vår regering väljer Internetjättar före folket. Troligen en del i utbyggandet av kontrollen av medborgarna

Ljugande inkompetenta politiker som driver landet i botten för att senare skylla ifrån sig.

Tyvärr så finns för många dumskallar i detta land som fortsätter att rösta för Sveriges raserande.

Att lägga ned elkraft samtidigt att kräva att folk går över till elbilar är sinnessjukt. En matematik som ej går ihop i en fungerande hjärna.

Bara att emigrera..
Vart då? :crysmile:
 
C
useless useless skrev:
Eftersom det alltid måste finnas en viss möjlighet till feltolkning och förvirring i det regeringen kommunicerar så avser den vänstra kolumnen förbrukning per månad, men den högra kolumnen totala ersättningen för alla tre månaderna.
Ha ha, men vad f-n, vilken jäkla clowncirkus. :crysmile:
 
  • Gilla
vik_tor och 1 till
  • Laddar…
A Alexandra59 skrev:
Vart då? :crysmile:
I Tyskland.
 
P Pin skrev:
[bild]

Då är det dags att jag packar väskan och åker till fritidshuset norröver. Inga problem bränna ytterligare 2000 kWh där pga dålig isolering och direktverkande el.
Lyckades få ihop 665kWh i december i sommarstugan. Känns bra att bli straffad för att ha välisolerat, investerat i luftvärmepump med fjärrstyrning med 10 grader inne när vi inte är där.

Elavläsning som visar 665 kWh förbrukning mellan 1 dec 2021 och 31 dec 2021.
 
  • Gilla
Dalby60 och 1 till
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Lyckades få ihop 665kWh i december i sommarstugan. Känns bra att bli straffad för att ha välisolerat, investerat i luftvärmepump med fjärrstyrning med 10 grader inne när vi inte är där.

[bild]
Straffad! Vilket straff fick du då? Känns mer som att huset är välbyggt och sparar pengar i längden. Om huset dragit massor av ström och du fått ett tillfälligt "bidrag" från staten hade du ju varit en loser i det långa loppet, hur tänkte du nu?
 
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
B bluetone skrev:
Jag undrar också om inte vissa här på forumet anstränger sig tills dom spricker för att medvetet missförstå förslaget. Det är en ersättningstrappa upp till 2000 kWh, där 2000 kWh eller mer är DEN HÖGSTA NIVÅN.
Har man förbrukat 2000 kWh ELLER MER får man högsta ersättningsnivån.
Har man exempelvis förbrukat 1600 eller 1900 kWh så kommer man troligtvis få någon ersättning ändå, men eftersom man inte når upp till den högsta nivån på trappan får man inte heller den högsta ersättningen.
Detta gäller på december,januari och februari månads elräkningar.
Högsta ersättningen per månad är 2000 kr (= för att få högsta ersättningen för december månads räkning måste du ha förbrukat 2000 kWh eller mer under december). I januari gäller också samma . Och så även februari.

Det är alltså INTE så att bara dom som har förbrukat mer än 2000kWh eller mer får ersättning. Och även lägenhetsinnehavare ska kunna få ta del av ersättningen inte bara villaägare. Men eftersom man i lägenhet generellt sett förbrukar mindre el kan det bli svårare att nå upp till en ev. lägsta nivå på ersättningstrappan.

Ni som skriver att "hö-hö-hö, nu ska jag dra igång alla elslukare jag har bara för att få ersättning från staten", gör det!
Det verkar vara smart. (=IRONI!)
Ungefär som att säga upp sig från jobbet för man ska få möjlighet att söka socialbidrag...
B bluetone skrev:
Jag undrar också om inte vissa här på forumet anstränger sig tills dom spricker för att medvetet missförstå förslaget. Det är en ersättningstrappa upp till 2000 kWh, där 2000 kWh eller mer är DEN HÖGSTA NIVÅN.
Har man förbrukat 2000 kWh ELLER MER får man högsta ersättningsnivån.
Har man exempelvis förbrukat 1600 eller 1900 kWh så kommer man troligtvis få någon ersättning ändå, men eftersom man inte når upp till den högsta nivån på trappan får man inte heller den högsta ersättningen.
Detta gäller på december,januari och februari månads elräkningar.
Högsta ersättningen per månad är 2000 kr (= för att få högsta ersättningen för december månads räkning måste du ha förbrukat 2000 kWh eller mer under december). I januari gäller också samma . Och så även februari.

Det är alltså INTE så att bara dom som har förbrukat mer än 2000kWh eller mer får ersättning. Och även lägenhetsinnehavare ska kunna få ta del av ersättningen inte bara villaägare. Men eftersom man i lägenhet generellt sett förbrukar mindre el kan det bli svårare att nå upp till en ev. lägsta nivå på ersättningstrappan.

Ni som skriver att "hö-hö-hö, nu ska jag dra igång alla elslukare jag har bara för att få ersättning från staten", gör det!
Det verkar vara smart. (=IRONI!)
Ungefär som att säga upp sig från jobbet för man ska få möjlighet att söka socialbidrag...
Varför gör vi inte som i Norge? Och hjälper endast dem med högt pris på el? Endast de som har över 70 öre Kwh/ h får hjälp för det var väl själva grejen att hjälpa dem som har drabbats av att elbörsen stack iväg. Nu får ju även de med billig el och självklart använder många över 2000 kWh i månaden. Jag använder bara 700 kWh till min värmekabel i månaden vilket betyder att jag nu kan brassa på och få bidrag och det kommer inte kosta mig något mer om jag inte överskrider 2000 kWh gränsen. Regeringen slösar bort pengar genom att ge till dem som inte har fått högre elräkningar plus att de som ligger under nu kan passa att ge kåken mer värme.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dalby60 och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
[bild]

Då är det dags att jag packar väskan och åker till fritidshuset norröver. Inga problem bränna ytterligare 2000 kWh där pga dålig isolering och direktverkande el.
Är det per person, fastighet eller elabonemang? Får man bidrag bara där man är skriven?

Förslaget är urdumt.
 
  • Gilla
Dalby60 och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Är det per person, fastighet eller elabonemang? Får man bidrag bara där man är skriven?

Förslaget är urdumt.
dessa är bra frågor som inte är besvarade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.