X xxx.maws skrev:
finns en anledning till att däckfirmor/ verkstäder drar hårdare än man ska.
Vad är anledningen till det då?
 
useless useless skrev:
Vad är anledningen till det då?
Att du ska slippa efterdra.
 
  • Arg
Rickard.
  • Laddar…
A
X xxx.maws skrev:
Att du ska slippa efterdra.
Vad är det för en dålig tanke?
Det löser inget men orsakar haveri...
vem ska stå för den kostnaden då?

slippa efterdra..
Nä det är en säkerhetsrisk.
Och jag har för mig att de som tar körkort även får lära sig detta..

Däremot så är det energibesparande och tidsbesparande att dra något med en mutterdragare så det sitter..
Men med äldre nav så kan man skada gängorna så det går sönder...
Så det är mer inkompetens och viljan att ha mer jobb att göra som styr detta..
Eller rent slarv..
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
X xxx.maws skrev:
Att du ska slippa efterdra.
Att man behöver efterdra är ett påhitt skapat av att man vill slippa reklamationer. Då har de nåt att skylla på...........Ett korrekt draget förband lossnar inte. I de fall man tex har tappat hjulet så har inte förbandet varit korrekt. Montören har glömt att dra, man har lämnat rost och smuts på anliggningsytor. Gängor går kanske tungt osv osv. Har själv under 35 års yrkesskruvande endast haft en malör. Glömde dra ett hjul bak på en corvette (såklart) men ägaren märkte det ganska fort på vågen hem. Inget hände förutom att de var lite purkna....
Men jag är alltid noga med att göra rent och förebygga.
En klassiker är ju däckfirmor som monterar aluhjul där det är flera mm med oxid på fälgens nav. De kan vara noga som sjutton med gram i balanseringen men oxiden i navet putsar de aldrig bort och väl monterat och det börjar röra på sig kan det mycket väl få förspänningen att släppa på skruvar.
 
Rickard.
X xxx.maws skrev:
Att du ska slippa efterdra.
IQ badboll på de tankesättet. Hjul lossnar för att bult/mutter är defekt eller fel eller skit bakanför fälgen.

Fick 4 av 5 muttrar sönderdragna av en däckverkstad med den logiken och det är det enda hjul jag någonsin tappat. (lossnade såklart inte helt innan jag märkte)
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Går väl inte att dra åt hjulbulten med rätt moment med mutterknackare heller? Det behövs väl alltid en momentstav eller liknande för att dra rätt moment?
Och det jag tänker är att hjulbultar dras till ca 120-130 Nm. Och många slagskruvdragare klarar över 200 Nm numer.

Min tanke är att slippa köpa en separat mutterknackare för 2 hjulbyten per år.
Tänkte därför dra bort hjulbulten med maskin. På med momentstav och sen dra åt den nya med 120 Nm. Alt dra åt den tills den bottnar och dra det sista med momentnyckel.
Beror på val av mutterknackare, men till två hjulbyten/år (vår och höst) skulle jag inte krångla till utan köra med det som finns hemma. Som jag skrivit tidigare lossa samt sista åtdragning manuellt med t.ex. dragskaft/fälgkors, snurra i och ur med någon maskin med hylsa vilket de flesta gör.
Det är inte så krångligt som tråden gör det till;) Har för länge sedan tävlat med dessa fordon och gjort många hjulbyten utan varje sig moment och diverse maskiner, bara i verkstan vi körde med maskin, Idag är det bara några bilar/år. Och det fungerar med maskiner i verkstad om de är rätt inställda.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Att man behöver efterdra är ett påhitt skapat av att man vill slippa reklamationer. Då har de nåt att skylla på...........Ett korrekt draget förband lossnar inte. I de fall man tex har tappat hjulet så har inte förbandet varit korrekt. Montören har glömt att dra, man har lämnat rost och smuts på anliggningsytor. Gängor går kanske tungt osv osv. Har själv under 35 års yrkesskruvande endast haft en malör. Glömde dra ett hjul bak på en corvette (såklart) men ägaren märkte det ganska fort på vågen hem. Inget hände förutom att de var lite purkna....
Men jag är alltid noga med att göra rent och förebygga.
En klassiker är ju däckfirmor som monterar aluhjul där det är flera mm med oxid på fälgens nav. De kan vara noga som sjutton med gram i balanseringen men oxiden i navet putsar de aldrig bort och väl monterat och det börjar röra på sig kan det mycket väl få förspänningen att släppa på skruvar.
Nylockmutter, loctite finns av en anledning och används av oss även med momentdragning. Så det påståendet är tveksamt.

Maskintok skrev:
Vad är det för en dålig tanke?
Det löser inget men orsakar haveri...
vem ska stå för den kostnaden då?
Antagligen du, eller försäkringsbolaget.

Jag drar alltid mina hjul med momentnyckel. Så detta är inget jag försvarar. Bara konstaterar att verkligen se ut så. Sen kan man tycka vad man vill om det.
 
A
X xxx.maws skrev:
Nylockmutter, loctite finns av en anledning och används av oss även med momentdragning. Så det påståendet är tveksamt.



Antagligen du, eller försäkringsbolaget.

Jag drar alltid mina hjul med momentnyckel. Så detta är inget jag försvarar. Bara konstaterar att verkligen se ut så. Sen kan man tycka vad man vill om det.
Jag skulle inte betala ett dugg för detta.
 
useless useless skrev:
[bild]
[länk]
Där ser man, då har jag fått lära mig helt fel tidigare. Tack för info
 
A Avemo skrev:
Det är en fråga om teknik.
[media]


Teknik var ordet ja
 
Jag kan tycka att det är rätt smidigt att använda slagskruvdragare vid hjulskifte.
Men... jag måste lossa hjulbultarna för hand. Skruvdragaren orkar inte det.

Lossa lite, hissa upp och lossa helt med skruvdragare. Byt hjul, skruva i med skruvdragare så hårt den orkar. Sänk bilen och momentdra 140 Nm. Klart
 
  • Gilla
Tovin och 1 till
  • Laddar…
N Nick 72 skrev:
Där ser man, då har jag fått lära mig helt fel tidigare. Tack för info
Nej du har inte lärt dig fel. Hade med för mig att slagskruvdragare även slår axiellt så jag var tvungen att kolla hur dom funkar. Dom slår både axiellt och radiellt. Känns som dom hade camat ur skruvarna annars. Men även mutterpickor slår axiellt då tydligen.
 
G GVR4 skrev:
Nej du har inte lärt dig fel. Hade med för mig att slagskruvdragare även slår axiellt så jag var tvungen att kolla hur dom funkar. Dom slår både axiellt och radiellt. Känns som dom hade camat ur skruvarna annars. Men även mutterpickor slår axiellt då tydligen.
Leta upp en sprängskiss på en slagskruv-/mutter-dragare och ringa in de detaljerna som står för det "axiella" slaget ...
 
Jag gör det och det funkar utmärkt. Använder en M18 CBLID och Biltemas adapter. Har aldrig gått bet trots rost och hårt åtdragna skruvar. Gjorde lite efterforskningar angående adapter och kom fram till att Biltemas verkar hålla överlägset bäst. Ännu inte dragit av den efter rätt många hjulskiften och andra jobb.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.