A
hur byter man däck med en Skruvdragare?
Jag kan använda mutterdragare på hjulbultar och muttrar.. Men sedan sitter där ett hjul..
fälg+däck =hjul...
Så nä jag har aldrig sett någon bytt ett däck med en Skruvdragare eller mutterknack..

brukar använda en däck maskin för av och påläggning av däck på fälg...
:thinking:
 
  • Haha
Mats-S
  • Laddar…
Maskintok skrev:
brukar använda en däck maskin för av och påläggning av däck på fälg...
Hur byter man däck med en däck maskin? Jag har bara använt däckmaskin...
 
  • Gilla
  • Haha
Svante Svenson och 5 till
  • Laddar…
Fast ts kanske kan förtydliga saken lite. Menas det enbart skruvdragare i den formen att man bara har bitsfäste och sen har adaptrar till hylsor eller är det även elektriska "mutterdragare" avsedda för uppgiften?
 
Jag har utgått ifrån att frågan gäller slagskruvdragare. Dvs en skruvdragare som slår i rotationsriktningen precis som en större mutterdragare, men primärt är avsedd att skruva mindre skruvar med.
Vridmomentet brukar ligga runt 150 Nm, så i teorin borde dom funka till hjulen, men frågan är om det funkar i praktiken.
 
  • Gilla
Tovin och 2 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Jag har utgått ifrån att frågan gäller slagskruvdragare. Dvs en skruvdragare som slår i rotationsriktningen precis som en större mutterdragare, men primärt är avsedd att skruva mindre skruvar med.
Vridmomentet brukar ligga runt 150 Nm, så i teorin borde dom funka till hjulen, men frågan är om det funkar i praktiken.
funkar gör det..
Men risken finns att man förstör gängen.
Eller sträcker skruvarna för mycket..

För att rotera in skruv eller mutter ja.. Men för åtdragning... njä.. jag använder hellre fälgkorset..
 
Jo men jag tror den stora poängen är om den har bitsfäste eller ej. Det är ju den adaptern som tar bort hela vitsen med det hela. Från pytte till stor raderar ju alla former av moment och ork. Är inte alls samma sak att dra i en träskruv som att lossa annat mekaniskt.
Det blir ungefär som att lossa lastmaskinshjul med en 1/2" maskin.
Det kanske går om det inte sitter så hårt men är det lämpligt och något man skulle rekommendera? Inte direkt......
 
  • Gilla
GVR4 och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Från pytte till stor raderar ju alla former av moment och ork.
Hur tänker du då? Om maskinen drar 150Nm så gör den väl det både med ett PH2-bits och med en 19 mm hylsa?
 
Känns som mycket spekulation från folk som inte testat. För mig är slagskruvdragaren/mutterdragaren ett av de bästa maskinköp jag gjort. (Hylsa direkt på verktyget, inte via bits) Hjulskifte går supersnabbt. Däremot efterdrar jag med fälgkorset. Oftast sitter skruvarna redan tillräckligt.
Slagskruvdragaren är dessutom mycket effektiv till större och längre skruvar som vanliga dragaren inte orkar med. En naken slagskruvdragare (Bosch 18V) utan batteri kostar strax över tusen kr. Inte mycket att fundera på om man redan har verktyg och batterier i samma serie.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur tänker du då? Om maskinen drar 150Nm så gör den väl det både med ett PH2-bits och med en 19 mm hylsa?
nä......du får torsionsvängningar i adaptern. Blir samma sak som en momentstav.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
T
A AndersS skrev:
Det fungerar inte att dra åt hjulbulten till rätt moment med en slagskruvdragare!
Om den kan lossa beror på vilken styrka den har och hur hårt det dragits.
Använder en batteridriven mutterknackare för momenten mellan att det lossats och dra in hjulbulten för sista åtdragningsmomentet.
Så gör du bara 1-2 hjulbyten/bilar vår och höst så är det onödigt bara för det användandet. Är det många hjulbyten/år så köp en riktigt mutterdragare om du vill ha en maskin.
Går väl inte att dra åt hjulbulten med rätt moment med mutterknackare heller? Det behövs väl alltid en momentstav eller liknande för att dra rätt moment?
Och det jag tänker är att hjulbultar dras till ca 120-130 Nm. Och många slagskruvdragare klarar över 200 Nm numer.

Min tanke är att slippa köpa en separat mutterknackare för 2 hjulbyten per år.
Tänkte därför dra bort hjulbulten med maskin. På med momentstav och sen dra åt den nya med 120 Nm. Alt dra åt den tills den bottnar och dra det sista med momentnyckel.
 
Redigerat:
T
S Stefan1972 skrev:
Fast ts kanske kan förtydliga saken lite. Menas det enbart skruvdragare i den formen att man bara har bitsfäste och sen har adaptrar till hylsor eller är det även elektriska "mutterdragare" avsedda för uppgiften?
Frågan är precis som den är ställd. Skifta med slagskruvdragare, inte mutterdragare.
 
  • Gilla
DANNE_K_
  • Laddar…
T
useless useless skrev:
Jag har utgått ifrån att frågan gäller slagskruvdragare. Dvs en skruvdragare som slår i rotationsriktningen precis som en större mutterdragare, men primärt är avsedd att skruva mindre skruvar med.
Vridmomentet brukar ligga runt 150 Nm, så i teorin borde dom funka till hjulen, men frågan är om det funkar i praktiken.
Du har tolkat det helt rätt (y).
 
S Stefan1972 skrev:
nä......du får torsionsvängningar i adaptern. Blir samma sak som en momentstav.
Ja, fast jag tror inte det "raderar alla former av moment och ork". Och skaffar man hylsor som passar direkt i skruvdragaren blir det inte fler 'övergångar' än med en vanlig mutterdragare med lösa hylsor.
 
T
Maskintok skrev:
funkar gör det..
Men risken finns att man förstör gängen.
Eller sträcker skruvarna för mycket..

För att rotera in skruv eller mutter ja.. Men för åtdragning... njä.. jag använder hellre fälgkorset..
Kul att tom du förstod frågan till slut…

Utveckla gärna hur du tänker ang att förstöra gängen eller sträcker skruven. Gäller det slagskruvdragare specifikt eller även mutterdragare som 90 av alla bilverkstäder använder?
 
A
T Ejmelie skrev:
Kul att tom du förstod frågan till slut…

Utveckla gärna hur du tänker ang att förstöra gängen eller sträcker skruven. Gäller det slagskruvdragare specifikt eller även mutterdragare som 90 av alla bilverkstäder använder?
Det gäller alla dragare oavsett vad de drivs med.

att verkstäder använder en mutterdragare eller knack är något dessa borde ha på käften för.
antingen så sitter bulten/muttern för hårt vilket sliter på gängorna(sträckning).
Eller så sitter de för dåligt och det kommer att vibrera loss..

sker några gånger per år att hjul lossnar eller att det blir utan gäng i navet..
byta nav är inte svårt eller speciellt dyrt.. dock onödigt..

Dra något i botten är en dålig idé för när värmen sprider sig måste även skruven kunna expandera lite.. gör den detta för mycket och sedan krymper igen så kommer den att lossna..

Detta sker ofta på för gamla bultar..
så jag rekommenderar att byta bultar och muttrar relativt ofta..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.