Fairlane
Hej,

Jag har lite funderingar på att bygga en liten belysning av LED-stripes.
Jag har förstått att man kan klippa av en längre list, men kan man klistra ihop (löda, ansluta med kontakter, etc) och hur gör man lämpligen då?

Min tanke är att bygga något i stil med bilden nedan, placerad på en någorlunda stabil platsskiva.

Schematisk bild av en design för LED-belysning med blåa remsor på en svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varje blå rektangel motsvarar alltså en LED-strip och den svarta ramen motsvarar plastplattan.

Drömmen är då att ha en transformator/led-driver som täcker alla slingor.
Varje rad ska vara någonstans i storleksordningen 60-80 cm, så det är inte några extrema längder på något sätt.

Går det att få till utan att det springer iväg alltför mycket i pris. Löda kan jag göra, om det är vad man bör göra, men jag är inget proffs på lödning.

Fairlane
Grymt, det där såg inte alls svårt ut.
Om man ska köper från ledmagestore så kanske jag köper de färdiga, beroende på hur långa de är, för att det ska bli enkelt. Priset var ju inget att bråka om.

Jag ska kolla runt lite, men det ser ju så lätt ut så jag behöver inte ge upp idén iallafall.

Ledlisterna brukar ha klippmarkeringar. Precis där man klipper så är det öar med koppar där man kan löda på en sladdsnutt och skarva med.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag rekommenderar m.nu för LED-list. Det kan vara frestande att köpa RGBW men ska du primärt ha vitt ljus så tänk på att du får tätare mellan dioderna om du köper en med enbart vitt.

R
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag rekommenderar m.nu för LED-list. Det kan vara frestande att köpa RGBW men ska du primärt ha vitt ljus så tänk på att du får tätare mellan dioderna om du köper en med enbart vitt.
Det beror på vilken typ av list man köper. På flera så är det en kombinerad LED för alla fyra färgerna så de sitter på samma avstånd.

Men om man bara ska ha vitt ljus så köper man förstås en list med bara vitt ljus i rätt temperatur så klart.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det beror på vilken typ av list man köper. På flera så är det en kombinerad LED för alla fyra färgerna så de sitter på samma avstånd.

Men om man bara ska ha vitt ljus så köper man förstås en list med bara vitt ljus i rätt temperatur så klart.
Jag kan eventuellt ha gjort en tankevurpa här. Det är nog så att på mina lister så sitter de lika tätt, men den vita dioden har inte samma effekt.

R
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag kan eventuellt ha gjort en tankevurpa här. Det är nog så att på mina lister så sitter de lika tätt, men den vita dioden har inte samma effekt.
Nejdå, det finns precis som du säger lister där varannan diod är vit och varannan RGB. De fungerar ok på avstånd, men sitter de för nära en yta så syns det att färgen varierar.

Att den vita lyser mindre kan nog också stämma på en del lister men var inget jag tänkte på på den enda av den typen som jag använt. Snarare tvärtom om jag minns rätt.

Fairlane
I mitt fall är det bara intressant med vitt ljus (~4000K) i nuläget, men klipp och klistra (ok, löda eller koppla med färdiga kopplingar) blir densamma.

Jag ska kolla lite andra saker innan jag beställer saker, så att jag inte fastnar på något annat.

Hur mycket värme avger en stripe, med säg 15W/m?
Jag tänkte montera på en plastskiva av något slag om en kamrat kan skära till den, men alternativt kan jag välja något annat material, exempelvis plywood.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.