Jag undrar hur TS tog sig hem om det var så att han inte ville snikladda, blev det bärgningsbil eller bogsering. Vore skoj att veta hur det slutade
 
F
Är det inte väldigt hög tid att stänga ner detta?
 
  • Gilla
Crank
  • Laddar…
C Crank skrev:
Jag undrar hur TS tog sig hem om det var så att han inte ville snikladda, blev det bärgningsbil eller bogsering. Vore skoj att veta hur det slutade
Han hade med sig ett elverk i bilen.
F Fredrik-1980 skrev:
Stängde precis av nu, full-laddat. Bensinaggregatet har gått i 4 timmar.
Inte en enda kommentar.

Vicket bra tips!
Hahahahaha
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
hehe, nee vi är på "Elavtal, elpriser & elförbrukning" :cool: men det verkar inte vara något problem för moderatorn ;)
Ser det nu. Det var på offtopic i starten, helt säker

R RoAd skrev:
Tolkar jag dig rätt i att ditt argument för att en 16 år gammal småbil är lika säker som en ny stor bil ... är att @useless har ett gammalt h
 
R RoAd skrev:
Tolkar jag dig rätt i att ditt argument för att en 16 år gammal småbil är lika säker som en ny stor bil ... är att @useless har ett gammalt hus!?!? :rofl:
Du borde kanske skaffa en proffs tolk. skrev inte så.
R RoAd skrev:
Tolkar jag dig rätt i att ditt argument för att en 16 år gammal småbil är lika säker som en ny stor bil ... är att @useless har ett gammalt hus!?!? :rofl:
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad som funkar eller ej är subjektivt i det här fallet. Jag skulle inte heller välja en bil som MG, men jag trodde nog att många som gjorde det gjorde det på ideologisk grund – så som många av oss som valt dyrare elbilar gjort.

Men det är klart, om en elbil är lika dyr som eller billigare än en avgasbil blir ju även rena ekonomiska val vanligare.

Det kommer säkert komma fler exempel på det här, men jag tror ändå att det är en rätt ny grej.
Tänkte bara på att de va billigare med elbil när jag skaffade. Inget annat. Tror inte ett dugg på att CO2 att de skulle bli mindre varmare av det av bilkörning för att vi betalar 20 kr i stället för 12 kr. Kol kraftverk, fartyg, flyg kör ju blankdiesel, råolja, kol, fossilt. Som vanligt. Såg Karlshamn kraft körde 1500 kubik olja om dagen. Vi stänger kärnkraft å sedan köper in kol-el från Polen januari förra året.


Men bilen måste ju funka bra, räckvidd osv så klart.
Den funka bra också i ett halvår drygt.
Men var inte alls bra om riktigt kallt ute.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
F Fredrik-1980 skrev:
Tänkte bara på att de va billigare å funkade med elbil när jag skaffade. Inget annat. Tror inte ett dugg på att CO2 att de skulle bli mindre varmare av det av bilkörning för att vi betalar 20 kr i stället för 12 kr. Kol kraftverk, fartyg, flyg kör ju blankdiesel, råolja, kol, fossilt. Som vanligt. Såg Karlshamn kraft körde 1500 kubik olja om dagen. Vi stänger kärnkraft å sedan köper in kol-el från Polen januari förra året.


Men bilen måste ju funka bra, räckvidd osv så klart.
Den funka bra också i ett halvår drygt.
Men var inte alls bra om riktigt kallt ute.
 
Nissens
R RoAd skrev:
Tolkar jag dig rätt i att ditt argument för att en 16 år gammal småbil är lika säker som en ny stor bil ... är att @useless har ett gammalt hus!?!? :rofl:
Ja, det är exakt det han säger.

Sanningen är förstås som ”alla” förstår att en 18 år gammal småbil är betydligt farligare att åka i än både små och stora moderna bilar.

Känns märkligt när han säger att han inte tummat på säkerheten… det är ju tydligt att han inte alls tänkt på säkerheten, det är enbart ekonomin som är prioriterad om man klämmer ner familjen i en 16 år gammal småbil…
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F Fredrik-1980 skrev:
Om du tror på grundläggande fysik-lagar så lycka till me ditt 1800tals hus. Om du inte tror på medicinska lagar som säger att det är farligt med dragigt och stressande att ha ett konstant behov av underhåll å reparationer och sväljer värme-energi, ha det över sig än att ha ett nyare hus som är 700 gånger bekvämare för familjen, så tyvärr kan jag inte hjälpa dej heller.
Lycka till me ditt gamla hus! Hälsa Ernst!
Du måste ju förstå att 18 års utveckling gör skillnad. En 18 år gammal bil är ju i stort sett helt utdaterad…
 
  • Haha
sonabr4000
  • Laddar…
Jag börjar förstå svärfar.
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
F Fredrik-1980 skrev:
Bilen är krocksäker och bra, står sej riktigt bra mot dagens bilar. Har kolla det noga. Sidokrockkuddar finns inte som std ens idag på alla bilar. Att de skulle va nåt annat e en myt. Årsmodeller styr inte automatiskt krocksäkerhet. Att större bilar skulle va automatiskt säkrare e också bullshit, men lätt å tro det.

Tror du e avundsjuk bara. So long!
Krockkuddar och stjärnor i all ära men de hjälper vid krock med exakt samma bil eller mot ett fast hinder som en betongvägg.

Men om du ska jämföra en krock mellan en Audi A2 á 1000kg exempelvis med en Merca á 2500kg så innebär det att man får jämföra rörelsemängden. Säg att de kör 70km/h före krocken. Audin har 1000*70 i rörelsemängd, Mercan har -2500*70. Efter krocken har de gemensamt -1500*70 eller -3500*30 om man tänker sig att bilarna mosas samman. Alltså EFTER krocken färdas båda bilarna i Mercans färdriktning i 30 km/h.

För Mercan blir krocken alltså en inbromsning från 70 till 30km/h, alltså som att fronta en vägg i 40km/h.
För Audin blir det en inbromsning från 70 till -30, alltså som att fronta en vägg i 100km/h.

Tittar man då på krocktest så klarar man sig alldeles utmärkt i en stor Merca i en 40km/h krock men en 100km/h i en Audi A2 så är det mest blandfärs...
 
  • Gilla
  • Wow
Argastesnickaren och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du måste ju förstå att 18 års utveckling gör skillnad. En 18 år gammal bil är ju i stort sett helt utdaterad…
ändå är snitt livslängden på bilar i Sverige 17 år. För att få 17 år i snitt är det många bilar som lever mkt längre än så.
alla som kör äldre bil fattar ingenting. Så du menar massor av folk i landet som kör "helt utdaterade bilar" fast de kör varje dag och de funkar perfekt?
 
Jag skulle inte heller säga att en bil från det här årtusendet är helt utdaterad. Men det var ju inte det diskussionen handlade om från början, utan att det är farligare att krocka i en liten och lätt bil oavsett hur många stjärnor den får i krocktesterna.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är exakt det han säger.

Sanningen är förstås som ”alla” förstår att en 18 år gammal småbil är betydligt farligare att åka i än både små och stora moderna bilar.

Känns märkligt när han säger att han inte tummat på säkerheten… det är ju tydligt att han inte alls tänkt på säkerheten, det är enbart ekonomin som är prioriterad om man klämmer ner familjen i en 16 år gammal småbil…
Har självklar kolla de noga innan. Ringde Folksam och de gav mej infon. Pratade med dom också. De har alla data tycke de va ett bra köp. Se från deras hemsida. Men man måste vara kund och inloggad
och MG va inte så säker som jag trodde. Kolla de inte innan. Har kollat nu och de e rätt farlig faktiskt för de har sparat in på krockzoner.
 
  • Skärmbild av rubriken "Audi A2" från en hemsida.
  • Två betygsgrupper med stjärnor; den första har fem fyllda stjärnor, den andra fyra och en halv.
R
F Fredrik-1980 skrev:
Du borde kanske skaffa en proffs tolk. skrev inte så.
Ok, då förstår jag inte alls varför du blandade in @useless hus.

Vidare tycker jag det låter onödigt att behöva en "proffs tolk" för att förstå inlägg. Kan du inte bara vara tydligare ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.