Mikael_L Mikael_L skrev:
Då tycker jag de är ogina, i alla fall om du sköter det såpass bra att du alltid ringer upp vid första bästa tillfälle, och i alla fall under samma dag.
Själv tycker jag ofta att kunderna har sån otroligt låg förväntansnivå på oss hantverkare att man kommer undan med nästan vad som helst, och får beröm för det som borde vara självklarheter.
Skäll på ”riktigt” får jag inte, men påpekar gärna att jag är svår att få tag på.
Tror att folk är lite bortskämda med mobiler, mail mm och räknar med att man alltid ska vara tillgänglig.

Jag ringer upp så fort jag har tillfälle. Oftast inom ett par timmar eller i värsta fall på kvällen på väg hem från jobbet.
Jag kan lyssna av svararen när jag hämtar material eller verktyg i bilen och även ringa upp då om det är verkligt akut. Eller svara med ett sms. Ringer det när jag åker i bilen så svarar jag givetvis.

Ibland kan man dock komma ut i bilen och ha 25 missade samtal och den hinner jag kanske bara klara av 15 innan det blir för sent på kvällen. Men då brukar jag skicka ett sms om att jag hör av mig nästa dag och att de kan skicka ett sms tillbaka om det är ”akut”

Problemet är nya kunder som jag inte har inlagda i telefonen som ringer utan att lämna meddelande på svararen. Jag ringer inte upp ett okänt missat nummer om den inte sagt något på svararen.

Men som du skriver. Folk verkar ha en låg förväntansnivå. Nya kunder låter nästan förvånade och tackar för att man ringer upp dem. Samma sak om man säger att man ska höra av sig efter ett par dagar och sedan verkligen gör det. Eller att man ringer och ombokar ett jobb p.g.a att man fått förhinder.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Jag ringer dig nästa gång jag behöver en elektriker.
Nä, gör inte det. ;)
Jag agerar såsom privatperson på forumet (men kan naturligtvis berätta om mitt jobb här) och tar inte uppdrag via forumet.
 
  • Älska
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
Alltså, jag tänkte nog ringa och inte göra en förfrågan här på forumet. :D:whistle:
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
O onaka skrev:
Hej ClasseClas,

Företaget gick till sist med på att stryka överdebiterat material. Detta gjorde att fakturan sjönk från ca 28000 -> 23400.

En lärdom jag tar med mig till nästa gång jag anlitar hantverkare är att också själv anteckna arbetade timmar då jag upplever att man även där "rundat uppåt" i vissa fall (kanske arbetar en fredag eftermiddag i 2-3 timmar och debiterar halvdag). Men jag har inte drivit detta mot hantverkaren. Om någon har tips på hur detta görs på ett schysst sätt utan att på något sätt misstänkliggöra anlitad hantverkare så mottages det tacksamt. Jag arbetar ju själv bäst utan att någon sitter över axeln och övervakar det jag gör och förutsätter att det gäller andra också.
Vad bra att det löste sig. Blev du tvungen att dra bedrägerikortet månntro?

Vad gäller "övervakning" kan jag tipsa om en dörrklocka med kamera. Jag bytte ut ringklockan hemma och köpte en billig sådan och satte i ett SD-kort. Nu får jag notifications med bild vid rörelse och dörrpåringning. Jag köpte den mest på kul, för att hålla lite koll på varuleveranser till dörren och inte alls för att hålla koll på hantverkare eller så. Så länge det är spring genom ytterdörren så får du en bra historik i loggen. Förvånansvärt bra tycker jag med tanke på priset. Wifi. AC-matning från befintlig ringtransformator.
https://www.bauhaus.se/smart-dorrklocka-med-kamera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.