U UffeH skrev:
Vi hade också problem med en granne när vi skulle bygga till, han skrev liknande långa inlagor till högre och högre instans. Till slut hade vi länsrättsförhandling i trädgården, men då var bygget redan klart. Jag tror nog att ni kan vara lugna. I överklagandet tittar de högre instanserna bara på fakta och detaljplan. Om kommunen sagt ja är det rätt otroligt att högre instanser ändrar beslutet.

Om du ombeds inkomma med synpunkter på grannens skrivelse föreslår jag att du svarar kort och torrt med endast sakargument (avstånd, procent, paragrafer och sånt), inga åsiktsargument (utsikt, fastighetsvärde, parkering etc).



Grannarna har alltså stökat omkring på din tomt utan lov?


Det här argumentet tar domstolen inte hänsyn till.



Det är ju 110 m², inte 115. Knappast ”mycket stor avvikelse”. Kan du dessutom minska ytan lite genom att ta bort något skärmtak eller så blir det ju ännu mindre.


Inte alls alla hus. På Google maps finns det flera hus som står åt samma håll som på er ritning.


Nej, både brandstationen och grannen till den på andra sidan är ju större.


Det är ni ju inte skyldiga att redovisa, ni kanske inte kommer att ha bil ens? Men det kan ju ha varit bra att fundera på utan att för den skull behöva redovisa för grannarna.


Er tomt gränsar ju inte ens till korsningen, dessutom ser det ut som att det redan finns en byggnad (carport?) på platsen, så den siktlinjen är redan borta.



Ja, det är ju bl.a. därför det finns parkeringsregler, städdagar, datumparkering och sånt. Om han vill ändra på parkeringsreglerna är det inte genom att överklaga bygglov man gör det.


Nej! Här gäller faktiskt inte omröstning bland grannarna, utan detaljplanen. Ansök om det hus ni vill bygga.
Ja, vi ska endast försöka bemöta så sakligt det går med paragrafer och liknande. Men hur är det om kommunen nu säger ja och sedan länsrätten säger nej, blir det automatiskt så att vi då behöver göra om hela ansökan? Eller kan länsstyrelsen säga att "vi kan godkänna detta om ni ändrar det här och det här"? Alltså kan det vara en dialog, eller säger de nej på en gång utan att vi får chans till att ändra?

Grannarna har varit inne på tomten och mätt ja, men de hade frågat om det innan. Men en av grannarna har "hotat" en annan granne med att han kommer göra sitt hus högre så att den grannen förlorar sin utsikt om vi får bygglov. På den nivån är det...

Ja det finns flera hus i området som är ganska stora, och det finns tomter på mindre än 500 kvm samtidigt som det finns tomter som är nästan 3000 kvm. Så stor variation. Husen är från allt mellan 1800-tal till 1980-tal, så även där stor variation.

Vi kommer kunna minska på byggnadsarean med ytterligare 4 kvm till 106 kvm om det så behövs. Avvikelsen från närhet till fastighetsgräns är dock svår att göra något med. 4 m istället för 4,5 för ena långsidan.
 
M McDoit skrev:
Aha ja helt klart inget val då!

Bara ta och hota med ännu högre byggnad, välja mellan två alternativ så väljer folk oftast det minst dåliga
Ja byggnaden kunde absolut varit 2 m högre enligt detaljplanen. Eller vi kunde plantera ett stort träd istället...
 
Joel Mellin Joel Mellin skrev:
Har inget protokoll nu. Det enda jag hittar är detta.
Ja, ok, det ser ju spontant ut att vara försumbart lite men man måste ju titta i plankartan för att avgöra. I övrigt en förrättningslanrmätare som tagit byggnads avstånd till gräns på högsta allvar.
 
Joel Mellin Joel Mellin skrev:
Ja, vi ska endast försöka bemöta så sakligt det går med paragrafer och liknande. Men hur är det om kommunen nu säger ja och sedan länsrätten säger nej, blir det automatiskt så att vi då behöver göra om hela ansökan? Eller kan länsstyrelsen säga att "vi kan godkänna detta om ni ändrar det här och det här"? Alltså kan det vara en dialog, eller säger de nej på en gång utan att vi får chans till att ändra?

Grannarna har varit inne på tomten och mätt ja, men de hade frågat om det innan. Men en av grannarna har "hotat" en annan granne med att han kommer göra sitt hus högre så att den grannen förlorar sin utsikt om vi får bygglov. På den nivån är det...

Ja det finns flera hus i området som är ganska stora, och det finns tomter på mindre än 500 kvm samtidigt som det finns tomter som är nästan 3000 kvm. Så stor variation. Husen är från allt mellan 1800-tal till 1980-tal, så även där stor variation.

Vi kommer kunna minska på byggnadsarean med ytterligare 4 kvm till 106 kvm om det så behövs. Avvikelsen från närhet till fastighetsgräns är dock svår att göra något med. 4 m istället för 4,5 för ena långsidan.
Tänker två saker:
Om det är ni själva som är närmaste granne kan ni godkänna ett mindre avstånd än 4,5m.
Länsstyrelsen prövar bara kommunens beslut. Om en granne klagar och Lst inte håller med kommunen skickar de tillbaka ärendet för vidare handläggning. Ingen dialog men de motiverar sitt ställningstagande.
 
P Prästfrun skrev:
Det är hallen som får bli smalare. Köket är inte tiptop planerat heller. Gör öppningen mellan hall och vardagsrum vid trappan, flytta köksväggen in mot v-rummet och till vänster och gör ett U-kök. Byt plats på matgrupp och soffgrupp. Soffgruppen får ett fredat hörn utan genomgång och matplatsen nås direktare från köket. Det här är bara förslag men ser ganska givna ut för mig och något er arkitekt säkert kan skissa fram.
Tack, vi tar med oss detta ifall det skulle behöva göras om i ett senare skede. Det är mina föräldrar som vill ha ett kök med mycket skåp och arbetsyta med stor diskbänk. Om hallen görs smalare blir även köket mindre, men du kanske menar att köket ska ta en del av vardagsrummets plats om jag förstår det rätt?

Har även tänkt på att man kanske skulle kunna använda en del av altanen som rum istället för just altan.
 
  • Ritning av husplan med kök, vardagsrum och andra rum som illustrerar möjliga förändringar för mer skåp och arbetsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av husplan med markerade mått för kök, hall och angränsande rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av ett enplanshus med tydligt markerade rum och fasader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av ett hus med måttangivelser, visar entré, kök och altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en fastighetsplan med markeringar för byggnader och landskapsdetaljer, från Jönköpings kommun.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sveik skrev:
Att utsikten för grannarna blir störd är helt oväsentligt. Alla, som bor i ett detaljplanerat område måste räkna med att det kan byggas något, som de inte gillar.
Det som gäller är detaljplan och plan- och bygglagen. När det gäller avvikelser från plan så har kraven skärpts. Den skall vara mycket små för att godkännas i högre instans idag. Flera avvikelser från plan har stor risk att underkännas av länsstyrelse och mark-och miljödomstolen.
Försök ta bort skärmtak och se till att avvikelserna blir så små som möjligt. Eventuellt får du bygga inom plan och sedan bygga till senare.
Jag har en vän som inte fick bygga takkupa på ett nytt hus. Hon lät byggarna bygga färdigt huset och la bara takpapp. När besiktningen var godkänd så byggde de takkupan enligt Attefallsreglerna och la plåttak.
Dumna regler som fördyrade bygget.
Jag har också läst att de blivit hårdare med avvikelser. Men också läst att det faktiskt kan vara svårare att göra avvikelser när byggnaden redan är färdigställt om man vill bygga till, och att det därför är bättre att göra avvikelserna redan från början eftersom de då har större chans att gå igenom. Men det skulle väl gå att bygga till 15 kvm på huset i efterhand med Attefallsreglerna utan att det kan stoppas av avvikelser om det nu skulle bli problem med nuvarande avvikelser? Så har jag i alla fall förstått det, men jag kan ju ha missat något.
 
M Manfreds skrev:
Ja, ok, det ser ju spontant ut att vara försumbart lite men man måste ju titta i plankartan för att avgöra. I övrigt en förrättningslanrmätare som tagit byggnads avstånd till gräns på högsta allvar.
Ja, jag frågade faktiskt lantmätaren om hon kunde göra en mindre avvikelse, men det gick absolut inte. Det skulle vara exakt 4,5 m. Hade de tillåtit en liten avvikelse hade det varit lättare för oss att inte avvika nu. Men det gjorde att jag gick med lantmätaren och fick denne att rita exakt efter huset så att vi i alla fall skulle få så bra avstyckning som det bara gick (dvs att nybyggnaden hamnade så långt från tomtgränsen som möjligt).
 
Joel Mellin Joel Mellin skrev:
Tack, vi tar med oss detta ifall det skulle behöva göras om i ett senare skede. Det är mina föräldrar som vill ha ett kök med mycket skåp och arbetsyta med stor diskbänk. Om hallen görs smalare blir även köket mindre, men du kanske menar att köket ska ta en del av vardagsrummets plats om jag förstår det rätt?

Har även tänkt på att man kanske skulle kunna använda en del av altanen som rum istället för just altan.
Helt givet att ni ska hålla er inom DP. I framtiden skulle ju ni/framtida ägare kunna höja huset en våning men det skulle inte tillåtas om utgångsläget är detaljplanestridigt, dvs om ni överskrider BYA eller närhet till tomtgräns etc.
Och ja, jag menar flytta väggen en bit in mot vardagsrummet och till vänster. Ni kan få många fler skåp och mer arbetsyta så.
 
  • Gilla
Joel Mellin
  • Laddar…
P Prästfrun skrev:
Tänker två saker:
Om det är ni själva som är närmaste granne kan ni godkänna ett mindre avstånd än 4,5m.
Länsstyrelsen prövar bara kommunens beslut. Om en granne klagar och Lst inte håller med kommunen skickar de tillbaka ärendet för vidare handläggning. Ingen dialog men de motiverar sitt ställningstagande.
Det är vi själva som är grannar till vänster eller mot söder. Det är grannarna på andra sidan gatan som överklagar, totalt fyra grannar. Vad jag förstått kan inte grannar godkänna avstånd i detta fall. Det görs vid Attefallsbyggnation, men i detta fall verkar inte domstolarna bry sig om om grannen godkänt eller inte. De bedömer bara om det är för nära eller inte enligt gällande praxis.

Ok, men när ärendet då skickas tillbaka till kommunen, har vi då möjlighet att ändra utan att det medför en ny ansökan med ny bygglovskostnad på dryga 20 000? Eller börjar processen om helt från början?
 
P Prästfrun skrev:
Helt givet att ni ska hålla er inom DP. I framtiden skulle ju ni/framtida ägare kunna höja huset en våning men det skulle inte tillåtas om utgångsläget är detaljplanestridigt, dvs om ni överskrider BYA eller närhet till tomtgräns etc.
Och ja, jag menar flytta väggen en bit in mot vardagsrummet och till vänster. Ni kan få många fler skåp och mer arbetsyta så.
Ja, nu är det nog för sent att ändra något mer i nuläget då vi redan skickat in allt till kommunen och de tar beslut nu i dagarna. Kommunen kommer dock att godkänna det, så mycket vet vi. De ville till och med godkänna med större avvikelse än så. De tillät 3 m från tomtgräns och byggnadsarea på 115 kvm. Men blir det nu problem på något sätt är vi tacksamma för tipsen du gett, de tar vi med oss!
 
Joel Mellin Joel Mellin skrev:
Det är vi själva som är grannar till vänster eller mot söder. Det är grannarna på andra sidan gatan som överklagar, totalt fyra grannar. Vad jag förstått kan inte grannar godkänna avstånd i detta fall. Det görs vid Attefallsbyggnation, men i detta fall verkar inte domstolarna bry sig om om grannen godkänt eller inte. De bedömer bara om det är för nära eller inte enligt gällande praxis.

Ok, men när ärendet då skickas tillbaka till kommunen, har vi då möjlighet att ändra utan att det medför en ny ansökan med ny bygglovskostnad på dryga 20 000? Eller börjar processen om helt från början?
Det är med kommunen ni har dialogen så revideringar kan absolut skicka in inom samma ansökan. Lycka till!
 
P Prästfrun skrev:
Helt givet att ni ska hålla er inom DP. I framtiden skulle ju ni/framtida ägare kunna höja huset en våning men det skulle inte tillåtas om utgångsläget är detaljplanestridigt, dvs om ni överskrider BYA eller närhet till tomtgräns etc.
Och ja, jag menar flytta väggen en bit in mot vardagsrummet och till vänster. Ni kan få många fler skåp och mer arbetsyta så.
är avvikelsen godkänd sedan tidigare ska byggnaden inte anses vara planstridig vid senare handläggning. 9 kap. 30 § 2 p PBL.

Högre instanser prövar även endast vad som överklagats, alltså: om det klagar på att deras utsikt försvinner prövas inte om byggnadens avvikelser i samlad bedömning ska anses vara små. I övrigt så är förlorad utsikt inte nödvändigt en betydande olägenhet som är vad högre instans skulle pröva mot i frågan om utsikt, googla det så får du fram lite domar från MÖD och kan se hur de resonerat
 
  • Gilla
Joel Mellin och 3 till
  • Laddar…
U UffeH skrev:
I överklagandet tittar de högre instanserna bara på fakta och detaljplan. Om kommunen sagt ja är det rätt otroligt att högre instanser ändrar beslutet.

Om du ombeds inkomma med synpunkter på grannens skrivelse föreslår jag att du svarar kort och torrt med endast sakargument (avstånd, procent, paragrafer och sånt), inga åsiktsargument (utsikt, fastighetsvärde, parkering etc).
Mycket bra råd. Jag har suttit i nämnd och hanterat bygglovsfrågor som fritidspolitiker. Visserligen var det snart 30 år sedan, men dessa principer gällde i a f då:
- Mindre avvikelse är upp till 10%
- När det gäller ev. begränsningar av utsikt är det viktiga vilka nivåer och byggnadshöjder som har reglerats i detaljplanen. Det enda riktigt säkra sättet för någon att garantera bibehållen obegränsad utsikt är att köpa tomterna framför ens egen
 
  • Gilla
UffeH och 1 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Om inget annat anges är det 4,5 meter enligt byggnadsstadgan 39 §.
Ah, jag missade att det var en så gammal detaljplan. Ibland är man lite för snabb :)
 
S saltis99 skrev:
Mycket bra råd. Jag har suttit i nämnd och hanterat bygglovsfrågor som fritidspolitiker. Visserligen var det snart 30 år sedan, men dessa principer gällde i a f då:
- Mindre avvikelse är upp till 10%
- När det gäller ev. begränsningar av utsikt är det viktiga vilka nivåer och byggnadshöjder som har reglerats i detaljplanen. Det enda riktigt säkra sättet för någon att garantera bibehållen obegränsad utsikt är att köpa tomterna framför ens egen
10% gäller inte längre, nu ska det alltid bedömas från varje enskilt fall. Vissa kommuner kör ändå 10% som sin egen regel men överinstanserna har varit tydliga med att det inte är okej att alltid acceptera 10%.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.