K Kirev skrev:
[länk]

ny kärnkraft räknar man med att den kostar 1kr/kwh.
När du länkar såhär till källor som ligger bakom betalvägg är det inte så tillgängligt, jag tycker det är fantastiskt om vi kan bygga för 1kr/kWh då det krävts 1,28k/kWh i garantipris för att bygga kärnkraft i England.
Om jag i dag vill teckna ett 3årigt avtal i SE4 vill Eon ha 1,68kr/kWh, med den kostnads nivån du nämner kommer jag ju rimligtvis kunna teckna ett 10 årigt avtal för 1, 1-1,2kr/kWh alltså kan ny kärnkraft spara mig 50öre per kWh
Som jag ser det är kärnkraften billig och kommer ge oss gott om energi till ett förutsägbart pris de kommande 50åren om vi väljer politiker som ger Vattenfall i uppdrag att bygga nya reaktorer i SE4.
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Möjligt, letar man efter ett narrativ så kommer man hitta det.
Det förklarar ändå inte beslutet att lägga ner fullt fungerande svensk kärnkraft som skulle kunna leverera 20-30 år till.
Fast det är en helt annan fråga. Nu byter du ämne ;o)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
När du länkar såhär till källor som ligger bakom betalvägg är det inte så tillgängligt, jag tycker det är fantastiskt om vi kan bygga för 1kr/kWh då det krävts 1,28k/kWh i garantipris för att bygga kärnkraft i England.
Om jag i dag vill teckna ett 3årigt avtal i SE4 vill Eon ha 1,68kr/kWh, med den kostnads nivån du nämner kommer jag ju rimligtvis kunna teckna ett 10 årigt avtal för 1, 1-1,2kr/kWh alltså kan ny kärnkraft spara mig 50öre per kWh
Som jag ser det är kärnkraften billig och kommer ge oss gott om energi till ett förutsägbart pris de kommande 50åren om vi väljer politiker som ger Vattenfall i uppdrag att bygga nya reaktorer i SE4.
Betalvägg? Jag läser den gratis utan att betala.
Kan kopiera ut lite:

Vattenfall har inte gjort egna beräkningar på vad elen från sådana jätteatomkraftverk skulle kosta, men enligt andra beräkningar handlar det om runt en krona per kilowattimme för själva elproduktionen. Dessutom tillkommer nätavgift, skatt och moms för konsumenten.

Enligt snittet de senaste 15 åren har elpriset legat på mellan 20 och 50 öre, enligt Andreas Regnell. I år har priset skenat, enstaka timmar har spotpriset på elmarknaden legat över 6 kronor men det är undantag. Det gör att elen från ny, storskalig kärnkraft helt enkelt inte bär sig, när el från andra energislag går att göra billigare.”

Fast då tänker du otroligt kortsiktigt. Har du bundit elpriset nu då till det priset? Bind gärna i många år med det resonemanget. Inte många andra lär göra det. Speciellt inte investerare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S spider22 skrev:
Jag håller med dig om att vindkraftverk skall stå långt ifrån människor men jag tror inte havsbaserade verk kommer att fungera av praktiska skäl. En obebodd ö långt ute i havet hade varit bra men dom är svåra att finna.

Nu har vi ju dessutom redan så många vindkraftverk som är praktiskt möjligt.

Nä ett rejält omtag av Sveriges energiförsörjning skulle behövas innan man gör några mer förhastade investeringar.

Våra nerlagda kärnkraftverk kunde ha livstidförlängts med förhållandevis små medel i väntan på något fungerande koncept.
Ja, vilken fruktansvärd kapitalförstöring det är att stänga dom i förtid. Men tror du de hade hjälpt nu? Problemet är väl inte att de är avstänga utan att vi kopplat ihop oss med Europa. Med mer kärnkraft här så hade bara exporten ökat och den hade inte räckt till för att sänka priset på el i Europa. Nä, klipp ledningarna ut i Europa så kommer vårt överskott att sänka priset här i Sverige.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
K Kirev skrev:
Betalvägg? Jag läser den gratis utan att betala.
Kan kopiera ut lite:

Vattenfall har inte gjort egna beräkningar på vad elen från sådana jätteatomkraftverk skulle kosta, men enligt andra beräkningar handlar det om runt en krona per kilowattimme för själva elproduktionen. Dessutom tillkommer nätavgift, skatt och moms för konsumenten.

Enligt snittet de senaste 15 åren har elpriset legat på mellan 20 och 50 öre, enligt Andreas Regnell. I år har priset skenat, enstaka timmar har spotpriset på elmarknaden legat över 6 kronor men det är undantag. Det gör att elen från ny, storskalig kärnkraft helt enkelt inte bär sig, när el från andra energislag går att göra billigare.”

Fast då tänker du otroligt kortsiktigt. Har du bundit elpriset nu då till det priset? Bind gärna i många år med det resonemanget. Inte många andra lär göra det. Speciellt inte investerare.
Jag har bundet på under 40 öre men skulle gärna teckna ett nytt 10årigt avtal till den nivån du angett när nuvarande går ut.
Kortsiktigheten får du gärna utveckla. Kan någon erbjuda ett längre avtal än 10år till privatperson?

Holmen var beredda att bygga kärnkraft för industrins behov innan MP (Lise Nordin) satte kärnkraftsmotståndare i Vattenfalls styrelse och försämrade villkoren för kärnkraften politiskt.

Jacob Wallenberg talade dec-21 om att öppna för att investera i ny kärnkraft om de politiska förutsättningarna var de rätta.
Så när ett par av Sveriges framgångsrikaste investerare och företagsledare uttalat sej villiga att investera i kärnkraft anser jag mig knappast vara ensam om att vilja ha ny baskraft även om det blir till en betydligt högre kostnad än vad nuvarande reaktorer kan producera för.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
S spider22 skrev:
Jag håller med dig om att vindkraftverk skall stå långt ifrån människor men jag tror inte havsbaserade verk kommer att fungera av praktiska skäl. En obebodd ö långt ute i havet hade varit bra men dom är svåra att finna.

Nu har vi ju dessutom redan så många vindkraftverk som är praktiskt möjligt.

Nä ett rejält omtag av Sveriges energiförsörjning skulle behövas innan man gör några mer förhastade investeringar.

Våra nerlagda kärnkraftverk kunde ha livstidförlängts med förhållandevis små medel i väntan på något fungerande koncept.
Jag vet att havsbaserad vindkraft fungerar - bl.a. på grund av just praktiska skäl. Det är ex vis åtskilligt enklare att transportera stora och skrymmande konstruktioner på vattnet än på land. Turbinbladen på ett 10 MW-verk, blir kanske uppåt 150-200 meter.
Det jag är mindre förtjust i är pålningen - skulle önska att man kunde pressa ner dessa pålar i stället för att slå ner dom. Ett fartyg som typ Thialf med en dödvikt på över 72000 ton borde kunna räcka.

Vi har redan för många VK i vår Grid för att det skall vara stabilt.
Vi borde ta tre av de sist nedlagda verken idrift - i avvaktan på generation 4.
 
K Kirev skrev:
Ja, vilken fruktansvärd kapitalförstöring det är att stänga dom i förtid. Men tror du de hade hjälpt nu? Problemet är väl inte att de är avstänga utan att vi kopplat ihop oss med Europa. Med mer kärnkraft här så hade bara exporten ökat och den hade inte räckt till för att sänka priset på el i Europa. Nä, klipp ledningarna ut i Europa så kommer vårt överskott att sänka priset här i Sverige.
Kablarna till södra Europa (bla via Danmark) och Baltikum har en sammanlagd kapacitet på 4 GW, mer kan vi inte exportera dit. 4 GW är vad de nedlagda reaktorerna i Oskarshamn och Ringhals kunde producera.
 
C cbrolin skrev:
Kablarna till södra Europa (bla via Danmark) och Baltikum har en sammanlagd kapacitet på 4 GW, mer kan vi inte exportera dit. 4 GW är vad de nedlagda reaktorerna i Oskarshamn och Ringhals kunde producera.
Du är påläst men kablarna var ursprungligen inte till för att exportera - de var till för att optimera ländernas elgenerering. Baltic Cable (från Kruseberg i Skåne till Herrenwyk i Tyskland) motiverades ex vis ursprungligen av att belastningstopparna runt lunch mellan södra Sverige och Norra Tyskland var förskjutna ca 1½ timme.
Så i stället för att starta upp och stänga ner respektive lands elgenerering – bytte man el med varandra. Vill minnas att Sverige låg först, och då importerade vi elkraft från Tyskland – för att senare – när det Svenska behovet gick ner och det Tyska behovet upp – exporterades typ samma energimängd tillbaks till Tyskland. Detta gav stora ekonomiska besparingar på båda sidor, men hade ingen nämnvärd prispåverkan.

Det naturliga är att varje land har den infrastruktur som krävs för att klara sitt eget behov av elenergi. Att ett land bygger upp sin genereringskapacitet för att klara andra länders energibehov är en väldigt riskfylld affär - att däremot hjälpa varandra för att jämna ut belastningstoppar är sunt och riktigt.

Men sedan kommer aktivistiska politiker in i bilden - och allt ställs dessvärre på ända och tar en annan väg. En tillnyktring vore på plats - MEN INTE ATT KAPA KABLARNA.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Du är påläst men kablarna var ursprungligen inte till för att exportera - de var till för att optimera ländernas elgenerering. Baltic Cable (från Kruseberg i Skåne till Herrenwyk i Tyskland) motiverades ex vis ursprungligen av att belastningstopparna runt lunch mellan södra Sverige och Norra Tyskland var förskjutna ca 1½ timme.
Så i stället för att starta upp och stänga ner respektive lands elgenerering – bytte man el med varandra. Vill minnas att Sverige låg först, och då importerade vi elkraft från Tyskland – för att senare – när det Svenska behovet gick ner och det Tyska behovet upp – exporterades typ samma energimängd tillbaks till Tyskland. Detta gav stora ekonomiska besparingar på båda sidor, men hade ingen nämnvärd prispåverkan.

Det naturliga är att varje land har den infrastruktur som krävs för att klara sitt eget behov av elenergi. Att ett land bygger upp sin genereringskapacitet för att klara andra länders energibehov är en väldigt riskfylld affär - att däremot hjälpa varandra för att jämna ut belastningstoppar är sunt och riktigt.

Men sedan kommer aktivistiska politiker in i bilden - och allt ställs dessvärre på ända och tar en annan väg. En tillnyktring vore på plats - MEN INTE ATT KAPA KABLARNA.
Håller med. Ville bara påpeka att det är fel att se exporten som ett svart hål som slukar allt vad vi producerar. Det finns en fysikalisk gräns och den är faktiskt bara en liten bråkdel av vår produktion.

Så vår kapacitet är i högsta grad relevant och att minska våra marginaler påverkar priset och riskerar att vårt elnät brakar ihop.

Det är farligt att ge sagopartier inflytande på saker som har med verkligheten att göra.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Håller med. Ville bara påpeka att det är fel att se exporten som ett svart hål som slukar allt vad vi producerar. Det finns en fysikalisk gräns och den är faktiskt bara en liten bråkdel av vår produktion.

Så vår kapacitet är i högsta grad relevant och att minska våra marginaler påverkar priset och riskerar att vårt elnät brakar ihop.

Det är farligt att ge sagopartier inflytande på saker som har med verkligheten att göra.
Nu importerar Norge billig el från Sverige, senare säljer man när det inte blåser så mycket, smart sätt att använda ledningarna till. :surprised:. Priset lågt i Sverige 0.16kr....1.28kr i Norge. Vi exporterar som 5st Ringhals 1.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Du är påläst men kablarna var ursprungligen inte till för att exportera - de var till för att optimera ländernas elgenerering. Baltic Cable (från Kruseberg i Skåne till Herrenwyk i Tyskland) motiverades ex vis ursprungligen av att belastningstopparna runt lunch mellan södra Sverige och Norra Tyskland var förskjutna ca 1½ timme.
Så i stället för att starta upp och stänga ner respektive lands elgenerering – bytte man el med varandra. Vill minnas att Sverige låg först, och då importerade vi elkraft från Tyskland – för att senare – när det Svenska behovet gick ner och det Tyska behovet upp – exporterades typ samma energimängd tillbaks till Tyskland. Detta gav stora ekonomiska besparingar på båda sidor, men hade ingen nämnvärd prispåverkan.

Det naturliga är att varje land har den infrastruktur som krävs för att klara sitt eget behov av elenergi. Att ett land bygger upp sin genereringskapacitet för att klara andra länders energibehov är en väldigt riskfylld affär - att däremot hjälpa varandra för att jämna ut belastningstoppar är sunt och riktigt.

Men sedan kommer aktivistiska politiker in i bilden - och allt ställs dessvärre på ända och tar en annan väg. En tillnyktring vore på plats - MEN INTE ATT KAPA KABLARNA.
I spåren på detta tänkte jag respondera på mitt egna inlägg - efter att ha sovit på saken.
I det stora landet i väster har man sedan länge upptäckt att när det gäller så en så viktig infrastruktur som att försörja enskilda medborgare med elektricitet - så kan man inte släppa marknadskrafterna fritt lösa.
Utan att gå in på detaljer - det är rätt komplicerat - krävs att elprispåverkan för kund fastställs FÖRST, inför varje föreslagen förändring av sin produktions- / distributions-mix etc. Så utpriset till kund fastställs av en speciell myndighet - PÅ FÖRHAND - en myndighet som representerar medborgaren.
Så att om ett elbolag vill sälja sin eventuella "överskottskraft" till Tyskland - så får dom göra det - men det får inte påverka priset till kund inom det egna koncessionsområdet. Och givetvis skall man först försörja sina egna "lokala" kunder med den elkraft de behöver.
Sedan kan elbolagen sinns emellan hålla på och göra "affärer" hur mycket som helst - men det påverkar inte priset ut till de "egna kunderna" inom koncessionsområdet.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
K Kirev skrev:
Ja, vilken fruktansvärd kapitalförstöring det är att stänga dom i förtid. Men tror du de hade hjälpt nu? Problemet är väl inte att de är avstänga utan att vi kopplat ihop oss med Europa. Med mer kärnkraft här så hade bara exporten ökat och den hade inte räckt till för att sänka priset på el i Europa. Nä, klipp ledningarna ut i Europa så kommer vårt överskott att sänka priset här i Sverige.
Kablarna till tyskland,polen,litauen är likströmskablar med en begränsad effekt och när den effekten är uppnåd så sjunker priset på samma sätt som i norra sverige där man inte heller kan leverera all effekt till södra sverige.
Detta var i någorlunda balans till dom stängde ringhals förra året.
 
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
S spider22 skrev:
Kablarna till tyskland,polen,litauen är likströmskablar med en begränsad effekt och när den effekten är uppnåd så sjunker priset på samma sätt som i norra sverige där man inte heller kan leverera all effekt till södra sverige.
Detta var i någorlunda balans till dom stängde ringhals förra året.
Det märkliga är att vi exporterar så mycket från södra Sverige, till flera länder.????
Kan någon förklara?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mycket enkelt, el är bara en vara bland andra och den som betalar mest får köpa. Det som i viss mån hindrar export är överförningskapaciteten till våra grannländer.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
E elmont skrev:
Mycket enkelt, el är bara en vara bland andra och den som betalar mest får köpa. Det som i viss mån hindrar export är överförningskapaciteten till våra grannländer.
Men vi har ju brist på övföring av el från övriga delar av Sverige. Enligt Jimmy Åkesson ska de i Ystad har det så svårt att man inte kan koka kaffe på morgonen. :thinking:
Ref. Jimmy Åkessons sommartal.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.