lilytwig lilytwig skrev:
Nu är det ju inte i huvudsak svenska politiker som orsakat elprishöjningarna, utan det är Putin som vill jävlas ned EU.
Putin får verkligen skulden för all :crysmile:
Är det ha som tvingat sverige och Tyskland att stänga ner 15+ kärnkraftverk?
Det är svensk och tyska politikers idiotiska strategi att lägga ner fungerande kärnkraftverk och ersätta dem med vkv som till stor del ligger bakom detta
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Putin får verkligen skulden för all :crysmile:
Är det ha som tvingat sverige och Tyskland att stänga ner 15+ kärnkraftverk?
Det är svensk och tyska politikers idiotiska strategi att lägga ner fungerande kärnkraftverk och ersätta dem med vkv som till stor del ligger bakom detta
Precis...det är EU (framförallt miljöpartierna i Tyskland och Sverige) som givit Putin denna guldsits att pressa Väst. Resultatet är att vi förbränner mer fossila bränslen för elproduktion och elpriserna skenar. Med bevarad/utbyggd kärnkraft hade detta aldrig hänt, och då menar jag inte bara i Sverige.

Förövrigt väntar vi på att Kärnfri ska ta över avtalet från Mälarenergi för oss. Bortsett från att rösta vart fjärde år så är det enda sättet för oss att visa vår inställning till hur Sveriges elproduktion ska se ut. (Kärnfri har haft 20x kundintrömning de senaste månaderna...det kan man ju dra sina egna slutsatser av.)
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Nu är det ju inte i huvudsak svenska politiker som orsakat elprishöjningarna, utan det är Putin som vill jävlas ned EU.
Nej, han är bara en liten del i problemet. Lika fel som TS påstår är som du påstår.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Vad tror ni kommer hända med elpriserna till sommaren då? Kommer till exempel fast pris aldrig gå under 100 öre kwh? Vi har bundit till sommaren på precis 100 öre via eon.
 
Rickard Applehoff Rickard Applehoff skrev:
Vilket elbolag?
Finns inget elbolag i område 4 som har sådana priser, inte ens på 10 års avtal.
Jag skrev elområde 3 (eksjö elbolag).
 
P patriklarsson skrev:
Generellt så är det nog till största del välbärgade människor som slösar med el som får nytta av detta bidrag.
Inga kontroller görs av inkomst osv.
Därför blir bidragen oproportionerligt mot inkomst och orättvisa.
Sedan kan jag inte förstå varför man ej binder sitt elavtal, men om man nu tror att rörligt är billigare så får man delvis bita i det sura äpplet och ta ansvar för konsekvenserna.
Sedan har vi del lilla gruppen där avtalet löpte ut nyligen. Varför man nu har bundit på vintern tidigare?
Plus som jag, tog ett nytt avtal i sep och la rörligt, tänkte att det binder jag "sen" när jag har tid..
För att huset övertogs i november, och jag bundit om det årsvis sen köp? Tänk lite…
 
T Television_Set skrev:
För att huset övertogs i november, och jag bundit om det årsvis sen köp? Tänk lite…
Du kan ju ha rörligt några månader för att sedan binda om ett år eller längre på vår eller sommar när det oftast är betydligt billigare. Tänk lite!
 
M mikael-155 skrev:
Såg tråden med över 600 inlägg där i stort sett inget fattat poängen. Det är ju så att de som drabbas av höga elräkningar är ju de som har rörligt pris (som jag själv som t.o.m. har timspot). Vi har tagit en medveten kalkylerad risk då vi vet att över året brukar rörligt bli lite billigare. De försiktiga som bundit sig på 12 eller 24 månader t.ex. får en helt normal elräkning nu för december. Och nu till poängen, de försiktiga har betalat en "försäkringspremie" i form av lite högre pris i kanske två år. Nä, vi som har rörigt pris skall enbart hålla truten och bita i det sura äpplet.
Sen finns det en annan sak som vi alla borde vara rätt irriterade över och det är alla elkablar till kontinenten där priset normalt är det dubbla mot Sverige. Det är självklar att vi svenska konsumenter får betala samma som tyskarna är beredda att betala, kraftproducenterna säljer ju till de som betalar bäst, hur svårt kan det vara??
Så kapa dessa kablar, då blir det lugn och ro i Norden vad gäller elpriset. Sverige exporterar c:a 25TWh på årsbasis, så vi har så det räcker.
Jag kunde inte skrivit det bättre själv. Alla som valt det osäkra alternativet borde stå sitt kast och inte föra över kostnaden på alla skattebetalare!
 
R Rolf F skrev:
Jag kunde inte skrivit det bättre själv. Alla som valt det osäkra alternativet borde stå sitt kast och inte föra över kostnaden på alla skattebetalare!
Det är ju inte någon kostnad, det är en typ av återbäring. Din skatt påverkas alltså inte…
 
R Rolf F skrev:
Jag kunde inte skrivit det bättre själv. Alla som valt det osäkra alternativet borde stå sitt kast och inte föra över kostnaden på alla skattebetalare!
Det är ju inte vi som valt det mest logiska elavtalet som kräver kompensation. Det var ju M som tyckte vi skulle göra som Norge. Sedan kände sig S tvingade att kontra. Det är ju valår dessutom.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är ju inte någon kostnad, det är en typ av återbäring. Din skatt påverkas alltså inte…
Vad yrar du om...

Denna "återbäring" betalas av alla som inte lever över sina tillgångar.

Jag tycker "återbäringen" ska kvittas mot ett indraget ränteavdrag.

Det är inte synd om de stackars villaägarna...

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Vad yrar du om...

Denna "återbäring" betalas av alla som inte lever över sina tillgångar.

Jag tycker "återbäringen" ska kvittas mot ett indraget ränteavdrag.

Det är inte synd om de stackars villaägarna...

/ATW
Det är du som verkar vara yr i mössan.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
R Rolf F skrev:
Jag kunde inte skrivit det bättre själv. Alla som valt det osäkra alternativet borde stå sitt kast och inte föra över kostnaden på alla skattebetalare!
1. Under normala omständigheter håller jag med, men hela vårt elsystem har gjorts dysfunktionellt av de styrande politikerna som är inne och pillar i saker de inte ska pilla i, vilket har vi har den otroligt volatila marknaden och då måste de in och pilla igen för att försöka göra något åt konsekvenserna av deras tidigare pillande
2. Kostnaden på 6 miljarder har staten redan dragit in i ökade skatteintäkter pga de höga elpriset.
3. Med samma sätt att resonera så borde regeringen inte stödja någon under corona för alla har ju valt att leva som de gör
 
  • Gilla
nissebrun
  • Laddar…
Regeringen är vinnare i det hela, massor av extra moms/skatt intäkter med dessa höga elpriser så dom är helt nöjda med höga elpriser så länge det vara.
Och räkna med att elpriser aldrig kommer ner till nivå som dom har varet.
För resten är jag helt övertygat att regeringen inte jobbar för folket, dom se efter att dom har det bra.
 
N noone70 skrev:
1. Under normala omständigheter håller jag med, men hela vårt elsystem har gjorts dysfunktionellt av de styrande politikerna som är inne och pillar i saker de inte ska pilla i, vilket har vi har den otroligt volatila marknaden och då måste de in och pilla igen för att försöka göra något åt konsekvenserna av deras tidigare pillande
2. Kostnaden på 6 miljarder har staten redan dragit in i ökade skatteintäkter pga de höga elpriset.
3. Med samma sätt att resonera så borde regeringen inte stödja någon under corona för alla har ju valt att leva som de gör
Jämförelsen under pkt 3 haltar betänkligt. Corona är inte samma typ av spekulation som när du satsar på ett elavtal. I Corona är ju alla på ett sätt försäkrade mot stora kostnader genom nästan fri sjukvård. Medan du själv får välja försäkring i form av fast pris när det gäller elavtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.