P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nja, du kan också bli misstänkt om de tycker du tar ut för lite lön.
Då blev han väl misstänkt för skattefusk, antar jag. Det går inte att bli misstänkt för nolltaxering.
Det är helt godtyckligt då Skatteverket agerar utanför lagen .
Nej, det är självklart inte helt godtyckligt. Skatteverket är ganska effektivt.
Utanför lagen är det inte heller. Om det hade varit det så hade Flera av Skatteverkets handläggare blivit åtalade för länge sen. Däremot kan lagen vara orättfärdig, men det är en politisk fråga.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Varken räcke eller möte vad jag kan se.

[bild]
Ser ut som en motorväg. Vi diskuterar vägar som kan vara alternativ till motorvägar.
 
P
R Rkarlsson skrev:
Nej vi sa ju inget annat om det heller ?
Jo, återse bakåt till inlägg #7195.
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Skulle beviskravet ligga på SKV så skulle inte speciellt mycket skatt komma in, så det är nog rätt tänkt.
Nej, det är feltänkt. Om ingen vill betala skatt (på den nivå som "vi" gör nu) så kanske det finns en impedansmismatch mellan medborgarna och politikerna som beslutar om skatter.
 
P
Maskintok skrev:
klart det går..
enklast är att väga in bilen med vattenpass eller krysslaser. sedan hänga upp en papp på en vägg.. rita av vart strålkastaren lyser.
Och väga emot den andra..
lyckas man inte 100 så brukar de ställa strålkastarna på bilprovningen
Det handlar inte om att justera ljusbilden. :rofl:
Det handlar om att byta strålkastaren när den har slutat lysa. Det kräver flera timmars jobb med nedmontering av bilens framparti och lika många timmars jobb med att montera ihop bilen igen.
(Det står, felaktigt, "bilden" istället för "bilen" i inlägg #7483, vilket kanske förvirrade).
 
Redigerat:
P
R Rkarlsson skrev:
Så räkna in en laddare för jössenam. Eller så elektrikerkostnaden för att sätta ett uttag utomhus.
Varför inte inomhus? Iofs så kanske man bör ha ett sprinklersystem i garaget om man har en elbil där. ;)
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
P
MultiMan MultiMan skrev:
Av det drar jag slutsatsen att mina däck brukar vara tillräckligt bra.
Eller att du kör tillräckligt bra (dvs lugnt och sansat).
 
P
MultiMan MultiMan skrev:
Då får vi nog också fler "riktiga" män samtidigt, som kan hjälpa till med försvarets uppbyggnad igen också. Win-win!
Försvaret behöver folk som är duktiga på att spela datorspel.
 
P
Maskintok skrev:
En elbil skulle väl behöva stå och ladda konstant här isåfall..
För de tål nog inte att stå i kyla oanvända..
Det är normalt att en elbil står på underhållsladdning när man parkerar hemma.
Det kan vara kinkigt med vanliga batterier..
Det sitter inte massor av vanliga laddningsbara AA-batterier i en elbil. ;)
Men visst har du rätt i att batterier i allmänhet tappar kapacitet vid lägre temperaturer. Om det är ett problem eller inte beror på vad man har för körmönster.
 
A
P pmd skrev:
Det handlar inte om att justera ljusbilden. :rofl:
Det handlar om att byta strålkastaren när den har slutat lysa. Det kräver flera timmars jobb med nedmontering av bildens framparti och lika många timmars jobb med att montera ihop bilen igen.
Ah missförstod lite men så jobbigt brukar det inte vara.. på flertalet kan dock sidoplåt behöva lossas.. För att underlätta..
Sedan finns det ju de med en massa motorkomponeter som är byggda tätt intill...
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Det är normalt att en elbil står på underhållsladdning när man parkerar hemma.

Det sitter inte massor av vanliga laddningsbara AA-batterier i en elbil. ;)
Men visst har du rätt i att batterier i allmänhet tappar kapacitet vid lägre temperaturer. Om det är ett problem eller inte beror på vad man har för körmönster.
Är allmänt emot att konstant ladda.. speciellt som vi sett.. elpriset stiga till orimliga priser..
Så njä...
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Ah missförstod lite men så jobbigt brukar det inte vara.. på flertalet kan dock sidoplåt behöva lossas.. För att underlätta..
Sedan finns det ju de med en massa motorkomponeter som är byggda tätt intill...
Det står, felaktigt, "framdelen på bilden" i inlägg #7483. Det ska stå "framdelen på bilen". Det förvirrade nog. Ursäkta.

Jo, det tog en auktoriserad verkstad nästan en hel dag att byta strålkastare, så de fick byta den andra (som var hel) också när de ändå hade bilen nerplockad i delar.
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ang. Strålkastarjustering. Jag kör denna variant.
Min far lärde mig detta för 25 år sedan och har gjort detta massor av gånger och aldrig blivit underkänd eller efterjusterad på bilprovningen...
Man behöver en plan sträcka på 5 Meter + bilens längd. Gärna mot en vägg. Har man ingen vägg får man sätta upp en skiva... platsen behöver ej vara i våg... men den måste vara plan och slät. Lutar det så måste det luta lika mycket på hela sträckan...

1 kör fram bilen mycket nära mot väggen
2 märk ut strålkastarnas centrumhöjd på väggen med ett vågrätt streck framför varje strålkastare.
3. Märk sedan ut cc avståndet mellan strålkastarna med varsitt lodrätt streck. Mitt för strålkastarna
5. Backa bilen 5meter (mät upp sträckan)
6. Justera ljusbilden så vågrätta delen på vinkeln på halvljusbilden är 6cm under vågrätta markeringen på väggen. Samt så vinkeln är rakt nedanför lodrätt markeringen.

När detta är gjort har du en ljusinställning på 1,2%

Gör man detta på en MC så sitt på mc:n vid märkning av vägg samt justering...

Till och med platsen min far lärde mig detta på finns kvar en betongparkering ovanpå ett parkeringshus....
Har även en till favorit plats asfaltsplanen på sidan av en bilfirma...

Nu sist gjorde jag detta inne på jobbets förråd med betong golv... detta var på jeepen efter plåtreparationer i fronten samt byte av strålkastare....

Man kan göra samma med dimljus. Dimljus kan man alltid ställa lite lägre då de inte kan bli underkända pga för låg ljudbild. Men då lyser de dock inte lika långt....
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Är allmänt emot att konstant ladda.. speciellt som vi sett.. elpriset stiga till orimliga priser..
Så njä...
Underhållsladdning gör batterier förutsägbara. Det gör att man vet att de har full laddning när man börjar använda dem. De flesta laddningsbara batterier har ganska stor självurladdning. Att låta dem stå utan underhållsladdning kan ge en obehaglig överraskning.

Jag använder i stort sett bara IKEAs laddningsbara batterier i ficklampor, tangentbord och annat som behöver små batterier. Batterierna förvaras i smarta laddare som går över till underhållsladdning när batteriet är fulladdat.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Underhållsladdning gör batterier förutsägbara. Det gör att man vet att de har full laddning när man börjar använda dem. De flesta laddningsbara batterier har ganska stor självurladdning. Att låta dem stå utan underhållsladdning kan ge en obehaglig överraskning.

Jag använder i stort sett bara IKEAs laddningsbara batterier i ficklampor, tangentbord och annat som behöver små batterier. Batterierna förvaras i smarta laddare som går över till underhållsladdning när batteriet är fulladdat.
Jo jo.. Men jag är emot att förbruka energi för något jag inte använder... Ska jag ladda så ska det ha ett syfte för stunden.. dvs nödvändigt ont.. Inte bara för att göra saker förutsägbara...
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.