V växelventil skrev:
Styr inte en termostat på p-bandet:surprised:
P-band är ett sätt att utrycka förstärkningsfaktorn i en regulator med en ren förstärkningsdel. Det har inget med hysteres att göra.
 
D Daniel 109 skrev:
Va? Hysteres är notmat sett spannet mellan till och frånslagstemperatur. Jag greppar inte riktigt vad du beskriver, men det tycks vara något helt annat än det jag kallar hysteres.

[länk]

Hysteres i det här sammanhanget är en skyddsfunktion som stänger av kompressorn om/när ärvärdet blir x grader högre än börvärdet.
Funktionen brukar gå in t ex när värmebehovet är lågt i förhållande till kompressorn effekt så framledingen blir för varm om kompressorn ska gå ända tills gradminutunderskottet är ikapphämtat. Då bryter den på hysteresen och gradminuterna nollställs.
 
B BSOD skrev:
Du är fel ute. En stor tank tar bara längre tid att värma. Jag kan visa med ett enkelt räkneexempel. Huset förbrukar 3kW och värmepumpen producerar 7kW. Dvs 4kW laddning.

4kW laddning på en 1000l tank = 3.43 C / timme (tanken blir långsamt varmare)
Samma laddning på en 500l tank = 6.87 C / timme.

Dvs den värms upp lite långsammare bara. Varför skulle inte en stor tank funka?

Det är värre med för små volymer, då kan man få många start och stopp.

Spelar liksom ingen roll om tanken är 500 eller 1000l om man bor i ett stenhus med tjocka väggar...
Hur långt i din värld är längre tid?Är ju bara titta på grafen så är det väldigt lång tid.
 
Useless: Det var en något udda funktion att benämna med hysteres. Men det påminner ju lite om en klassisk till/från reglering. Så jag gissar att det är därför man kallar det så.
 
D Daniel 109 skrev:
P-band är ett sätt att utrycka förstärkningsfaktorn i en regulator med en ren förstärkningsdel. Det har inget med hysteres att göra.
Nej det är p-bandet i termosten som styr termostaten så där har du fel.
 
D Daniel 109 skrev:
Det var en något udda funktion att benämna med hysteres. Men det påminner ju lite om en klassisk till/från reglering. Så jag gissar att det är därför man kallar det så.
?Hur styr annars hysteresen?
 
D Daniel 109 skrev:
Du använder en volymenhet för flöde.
Du förstår inte med dom tankar som du har om värden och ska framhålla som något absolut i din värld och inte sen med att skicka ut en pekpinne för att rättfärdiga dig. Alla andra som läser i denna tråd har inga problem med att förstå vad som menas. T.o.m Jonna förstår det som framkommit i ord om flöde/tank/shunt/pump e.t. c , men bar du som ska vara den som vet det med variabler.
Du har inte svarat på det jag frågade om i inlägg # 844
 
V växelventil skrev:
?Hur styr annars hysteresen?
Hysteresen är skillnaden i till och frånslagstemperatur hos en termostat som har två lägen. Till eller från. P-band är en parameter i en regulator med variabel utsignal.
 
D Daniel 109 skrev:
Useless: Det var en något udda funktion att benämna med hysteres. Men det påminner ju lite om en klassisk till/från reglering. Så jag gissar att det är därför man kallar det så.
Det är CTC's benämning i styrsystemet för parametern som bestämmer hur mycket över/under börvärdet kompressorn ska få jobba innan den bryter för att skydda prylarna.
Rent krasst är det en hysteres även om det inte är tänkt att den ska användas i regleringen i normala fall.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
B
V växelventil skrev:
Hur långt i fin värld är längre tid?Är ju bara titta på grafen så är det väldigt lång tid.
Det beror på att effekten från vp ligger nära effektbehovet på fastigheten. Eller tror du inte på fysikens lagar?

Det är ungefär 700 inlägg i tråden som indikerar att värmepumpen har för låg effekt i förhållande till husets värmebehov. Ts har till och med testat att stänga av cirkpumpen till huset en stund, och konstaterat att tanken värmdes upp snabbt av vp.

Sen försvann ju värmen snabbt med när man startade cirkpumpen till elementen...
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Useless: Nej, en hysteres är ett span som alltid passeras, det här handlar ju snarare om yttre gränser. Så jag vill mena att de använder begreppet fel. Läs gärna länken jag postade, den tar upp hysteres inom ett flertal områden.
 
B BSOD skrev:
Det beror på att effekten från vp ligger nära effektbehovet på fastigheten. Eller tror du inte på fysikens lagar?

Det är ungefär 700 inlägg i tråden som indikerar att värmepumpen har för låg effekt i förhållande till husets värmebehov. Ts har till och med testat att stänga av cirkpumpen till huset en stund, och konstaterat att tanken värmdes upp snabbt av vp.

Sen försvann ju värmen snabbt med när man startade cirkpumpen till elementen...
Så du menar att det är normalt att en värmepump ska gå dygnet runt bara för man har en tank.Vi sätter in en volumtank när effekten är för stor så man får ner starterna.
 
J jonaserik skrev:
Du kan läsa samma svar som jag har gett Daniel 109 och faktiskt så är det ren sanning och inget blaha, då Jonnas inlägg i # 837 bekräftar det med turbulensen och snurren i tanken som tydligen hördes bra.
Ok. Tycker det låter som hon hade högt flöde över sekundären. Då kan det hända knasiga saker i en tanken om flödet är högre än över VP. Verkar som det blev bättre när hon sänkte flödet på sekundären.
Jag har aldrig fått det fenomenet du beskriver oavsett hur högt flöde jag har till tanken. En fjuttig på 400 liter.
 
B
V växelventil skrev:
Så du menar att det är normalt att en värmepump ska gå dygnet runt bara för man har en tank.
Det är uppenbart att du inte förstår fysikens lagar på det här området. Om värmepumpen går 24/7 kanske effekten från den inte räcker till i förhållande till husets effektbehov. Tanken kan bara lagra några h drift.

Tanken bara lagrar energi. Den förbrukar inte energin som matas in i den. Det tar bara lite längre tid att ladda upp/ur den, precis som att det tar längre tid att ladda batteriet på el elbil med ett stort batteri.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.