V växelventil skrev:
?Om din pump får ett värmeöverskott så kan den räkna ner integralen och då stannar pumpen och din fram ledning kommer hamna på samma temperatur som returen.
Nej för framledningen tar bara från ackumulatortanken
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
den grafen visar bara framledningen, returen och utomhus temperaturen så inget med själva vp..
Just nu har vp in/ut 43,3 och 49,9
Och brine in/ut 0,1 och -3,4 :) så det ser bättre ut där med
Jo det vore ju konstigt annars när det är varmare ute men när du får minus som tidigare så kommer det bli samma problem som tidigare och beviset är ju när du kopplade in El-patron så fick du varmare.
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Nej för framledningen tar bara från ackumulatortanken
Du måste förstå att det som styr när din värmepump ska starta och stoppa är integralen.
 
Men pumpen värmer ju tanken. Så länge tanken är varmare än önskad framledningstemperatur så kommer framledningstemperaturen att vara stabil. Det oavsett om värmepumpen går stötvis eller hela tiden. Jag säger inte att den inte går kontinuerligt, men du kan inte se det på grafen för framledningstemperaturen.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Jo det vore ju konstigt annars när det är varmare ute men när du får minus som tidigare så kommer det bli samma problem som tidigare och beviset är ju när du kopplade in El-patron så fick du varmare.
det jag har gjort nu förutom shunten är att sänka hastigheten på cirkulationspumpen och det gjorde susen, vi 0° kunde den både hålla framledningen och värma i tanken!
 
V växelventil skrev:
Du måste förstå att det som styr när din värmepump ska starta och stoppa är integralen.
Är det så även med fast kondensering? Det är inte hysteres styrning då?
 
D Daniel 109 skrev:
Men pumpen värmer ju tanken. Så länge tanken är varmare än önskad framledningstemperatur så kommer framledningstemperaturen att vara stabil. Det oavsett om värmepumpen går stötvis eller hela tiden. Jag säger inte att den inte går kontinuerligt, men du kan inte se det på grafen för framledningstemperaturen.
När den här räknat hem värme underskottet kommer pumpen stanna och framledning/retur kommer lägga sig på den beräknade framledningstemperaturen.
 
V växelventil skrev:
Du måste förstå att det som styr när din värmepump ska starta och stoppa är integralen.
Vad menas med det?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Är det så även med fast kondensering? Det är inte hysteres styrning då?
Hysteresen har ingen betydelse i detta fall för i för då hade den tvångsstarta på underskottet och det gör den inte .
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Vad menas med det?
Det är det som styr när din värmepump ska starta och stoppa.
 
Förstår inte varför man skulle räkna gradminutrar mellan VP och tank vid fast kondensering finns ju inget att hämta hem.
När tanken blir kall till en viss gräns i med mer ved. (hysteres)
Dock vet jag inget om CTC styrning, men låter konstigt.
 
V växelventil skrev:
Det är det som styr när din värmepump ska starta och stoppa.
Alltså börvärdet för tanken?
Den är satt på 55° nu, och den är nästan där under natten, och det kommer lite närmare varje natt, men det har bara gått 2 dagar så jag hoppas den hinner ikapp innan det blir kallare ute
 
V växelventil skrev:
Det är det som styr när din värmepump ska starta och stoppa.

Det är väl fast kondensering? Används integralen då eller går den på en fast hysteres?
 
Kikade i CTC Ecologic S instruktionsblad. Den styr på hysteres.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Kikade i CTC Ecologic S instruktionsblad. Den styr på hysteres.
Vad menas med det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.