engs
2000 kr / månad om man förbrukar 2000 kWh? Innebär det helt enkelt 1 kr / kWh med ett tak?
Har pris på 30öre just nu… (exkl elöverföringsavg. visserligen).
 
MHögberg MHögberg skrev:
Sen har jag väldigt svårt att se hur Ryssland ska påverka vår elproduktion?
Vi är väl självförsörjande? Sen om våra elbolag väljer att sälja svenskproducerad el utomlands så kanske det är de man ska skatta sönder istället för att se till att vår el stannar i landet i första hand, överskottet kan vi sälja vidare?
Du får nog läsa på hur den internationella energimarknaden fungerar och hur priset på samtliga energislag hänger ihop.
 
Som norrlänning kan man ju inte undvika att fundera på att om situationen varit den omvända att det var i elområde 1 och 2 som priserna varit skyhöga medan 3 och 4 klarat sig lindrigt undan. Tror ni det överhuvudtaget hade kommit något beslut om kompensation? Det tror inte jag.
 
  • Gilla
olm58 och 1 till
  • Laddar…
Nu får man alltså 2000 kr i bidrag om man kommer upp i 2000 kWh under en månad.

Jag har aldrig varit i närheten av 2000 kWh, men idag när elen kostar 20 öre så blir det ju en vinst på 80 öre för varje kWh jag gör av med. Här ska göras av med el!
 
  • Haha
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Men vänta nu - det här är ju ännu bättre än jag trodde!

Ersättningen kommer förstås inte att börja vid första kilowattimmen, utan den kommer att börja vid kanske 1000 kWh. I så fall är ju ersättningen 2 kr för varje kWh man förbrukar mellan 1000 och 2000. För mig som brukar ligga runt 1000 kWh så innebär det just nu en vinst med 1,60 kr för varje kWh jag förbrukar.

Jag tror jag har några gamla element liggande som jag kan sätta utomhus under tak. Här ska tjänas pengar!
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Känner att jag borde tipsa alla som tänker dra på mer el för att man "tjänar på det". Det tillkommer en inte helt oväsentlig kostnad i form av elöverföringsavgift från nätbolaget för varje förbrukad kilowattimme.;)
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Ekonomireportern på ett P1 morgon är lika förvirrad som oss om detta, han hävdar också att man kan få tillbaka mer än man betalar. Enligt honom finns det inget i förslaget som gör skillnad på elonrådena.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Jag är förvånad över att elförbrukningen för en villa i område SE3-4 är nästan lika som en villa i SE1.

Man bör fundera varför man inte isolerar husen på samma sätt över hela Sverige.
 
Var de fortfarande fulla när de presenterade detta förslag? De borde väntat några timmar så de hann nyktra till innan...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
videopac och 3 till
  • Laddar…
S superpalten skrev:
Man bör fundera varför man inte isolerar husen på samma sätt över hela Sverige.
Det gör man ju. Man isolerar alla hus för att klara energi/effektkraven vid den dimensionerade utetemperaturen, DUT.
Rent krasst är det onödigt att isolera huset så det klarar -40 när man bor någonstans där det sällan blir minusgrader. Men efter den senaste elprischocken kanske principerna ändras...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Ni som röstat fram detta kalle anka parti, vore det inte på sin plats att prova något annat parti nu när de bevisat hur otur de har när de tänker? Det här måste vara det dummaste förslag som har kommit ut till vår kännedom, att ingen med hjärnceller stoppade dem innan de öppnade pressträffen?
 
  • Gilla
olm58 och 1 till
  • Laddar…
Nu när jag har nyktrat till och funderat ett tag så är det kanske inte så dumt ändå att basera ersättningen på förbrukningen istället för den faktiska kostnaden.
De som sitter med dåliga avtal och hög förbrukning får 2000:- som ett litet plåster på såren för elräkningen på 15 000:-, men är ändå lurade (och har kvar incitamentet att bli bättre). De som har varit förutseende och har skaffat ett bra avtal och snålat på elen får 2000:- som nästan täcker hela månadskostnaden.


Det var väl mässandet om att huvudsyftet var att stötta de med höga kostnader som gjorde att jag inte förstod upplägget från början.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det gör man ju. Man isolerar alla hus för att klara energi/effektkraven vid den dimensionerade utetemperaturen, DUT.
Rent krasst är det onödigt att isolera huset så det klarar -40 när man bor någonstans där det sällan blir minusgrader. Men efter den senaste elprischocken kanske principerna ändras...
Notera också att man om man bor på västkusten som jag gör har en kraftigare kyleffekt pga vinden. Det hjälper inte att huset är tätt, vinden kyler ändå. Detta tar man inte någon hänsyn till när man dimensionerar isoleringen på huset.

Mitt hus kyls väldigt mycket mer när det blåser och är några plusgrader än när det är -10 grader och vindstilla. Det blåser nästan jämt på vintern här på västkusten.
 
A
P PeeWee skrev:
Ni som röstat fram detta kalle anka parti, vore det inte på sin plats att prova något annat parti nu när de bevisat hur otur de har när de tänker? Det här måste vara det dummaste förslag som har kommit ut till vår kännedom, att ingen med hjärnceller stoppade dem innan de öppnade pressträffen?
skjut inte budbäraren när den bestämmande finns.. ;)
 
A
pacman42 pacman42 skrev:
Notera också att man om man bor på västkusten som jag gör har en kraftigare kyleffekt pga vinden. Det hjälper inte att huset är tätt, vinden kyler ändå. Detta tar man inte någon hänsyn till när man dimensionerar isoleringen på huset.

Mitt hus kyls väldigt mycket mer när det blåser och är några plusgrader än när det är -10 grader och vindstilla. Det blåser nästan jämt på vintern här på västkusten.
De är då du skall elda, gubbe lille..
Så att silla blir fiiinn till lunchen..
;):rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.