useless useless skrev:
[media]
Man kan driva både mikrovågsugn och solarium OCH får dansande brudar och cool kille i glitterkavaj på köpet! Valet är ju givet!:ok:
 
O oscrug skrev:
Hej!

Vi har en villa med just nu hög elförbrukning i skåne som vi köpte för 1 år sedan och nu är el-rabatten löpt ut. Elbolaget säger att det inte är rekommenderat att binda för tillfället när det är så förbaskat dyrt.

Jag tittade på tibber med flera och flera stoltserar med helt grön energi vilket såklart är bra men med dagens el-fakturor vill jag gärna även ha kärnkrafts-el.

Någon som har tips på leverantör som är billigare genom att de även levererar kärnkrafts-el?
Kärnkraft.se säljer kärnkrafts el. Inte billigare men om du vill ta ställning mot miljövansinnet så är dt ett alternativ.
 
Tänk på att kärnkraft kan vara farligt för dom som har pool.







Linjediagram som visar korrelation mellan drunkningar i pooler och energiproduktion från kärnkraft i USA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
O oscrug skrev:
Hej!

Vi har en villa med just nu hög elförbrukning i skåne som vi köpte för 1 år sedan och nu är el-rabatten löpt ut. Elbolaget säger att det inte är rekommenderat att binda för tillfället när det är så förbaskat dyrt.

Jag tittade på tibber med flera och flera stoltserar med helt grön energi vilket såklart är bra men med dagens el-fakturor vill jag gärna även ha kärnkrafts-el.

Någon som har tips på leverantör som ä
r billigare genom att de även levererar kärnkrafts-el?
Vi har Kärnfull Energi....nov 21 97.37/kWh....okt 21....72.61/kWh
 
K KalleHarEttHus skrev:
Det är bara att kolla compricer och se vem som är billigast. Men inget är billigt just nu.
Nähä."just nu" är priset 14öre/kWh idag och från 10öre, 20öre i snitt hela dagen imorgon. Imorgon får vi lägsta priserna sedan november. Vad har du för avtal själv, som tycker så?
 
A
skulle hålla i sig resten av veckan (y)
 
Rea på el – lägsta sedan november

Samma dag som regeringen lägger fram kompensation för de skyhöga elpriserna, rasar priset på elbörsen Nordpool.

https://tt.omni.se/rea-pa-el-lagsta-sedan-november/a/a7LogE

Inte nog med att vi med timdebiterat rörligt pris betalar reapris. (Som f.ö. vindkraftverken säljer med förlust.)

Om vi dessutom slösar ordentligt och köper 2000kWh för 20öre/kWh totalt 400kr får vi 2000kr tillbaka. Tack snälla staten!
Skulle tro att regeringen snart hittar på något nytt fiffigt
 
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
R Rolles skrev:
Små SMR är bara på 55MW, vi behöver ca 200st...i drift 2035 tidigast. Billigaste elproduktionen vinner.
För Sveriges del är ju återstart av Ringhals 1 och 2 det absolut enklaste.

Nuscale kommer leverera första SMR:erna 2027. Deras har 77 MW "electrical capacity". Ett verk med 12 st. moduler ersätter därför nästan en Ringhals-reaktor (drygt 1 GW nettoeffekt). Det finns tusentals fossileldade kraftverk i världen som kan ersättas med SMR-baserade verk. Personal jobbar kvar och nätanslutning finns.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Ö Östren Holmström skrev:
Tysklands energiwände var det som satte igång sol och vindutvecklingen på allvar. Inte en helt lätt energiekvation om vi ska upprätthålla den ekonomiska tillväxten. Men måste vi verkligen det?
Ja vi måste upprätthålla och helst öka den ekonomiska tillväxten om de fattiga ska kunna få det bättre. När vi får det bättre får vi möjlighet att göra miljöförbättringar, skaffa energieffektivare fordon och bostäder, byta gamla värmesystem mot nya energisnåla.
 
  • Gilla
jesper---
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ja vi måste upprätthålla och helst öka den ekonomiska tillväxten om de fattiga ska kunna få det bättre.
Du glömmer bort att man faktiskt kan äta de rika. Det är bara en sorts norm i samhället att inte göra det. Allt som krävs är att vi gemensamt ändrar tankesätt. Tänker vi om kan vi slippa tillväxten.

De som tjatar om kärnkraft i tråden glömmer att marknaden säkerställer att kärnkraftverket måste ha kapacitet att mätta hela europa. Elen säljs så dyrt som möjligt. Så länge det finns brist någonstans där folk kan betala kommer elen och priset följa detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O O skrev:
Om vi dessutom slösar ordentligt och köper 2000kWh för 20öre/kWh totalt 400kr får vi 2000kr tillbaka. Tack snälla staten!
För att förbruka 2000 kWh på 30 dagar måste man i snitt köra ca 2,8 kW. Jag tror inte jag har så många apparater. Kanske om jag kör med kupévärmaren i bilen dygnet runt. Den är på 1,2 kW. Sen får jag väl leta upp några gamla glödlampor att ersätta mina LED-lampor med. Spisen kan kanske stå på också men det blir så himla varmt inomhus. Kanske kan locka hit några kråkor som fryser.
 
S
C cbrolin skrev:
För att förbruka 2000 kWh på 30 dagar måste man i snitt köra ca 2,8 kW. Jag tror inte jag har så många apparater. Kanske om jag kör med kupévärmaren i bilen dygnet runt. Den är på 1,2 kW. Sen får jag väl leta upp några gamla glödlampor att ersätta mina LED-lampor med. Spisen kan kanske stå på också men det blir så himla varmt inomhus. Kanske kan locka hit några kråkor som fryser.

Spola varmvatten till reningsverket...
 
S Steffo6804 skrev:
Spola varmvatten till reningsverket...
Jag värmer tyvärr mitt varmvatten med billig olja.
 
  • Haha
Steffo6804
  • Laddar…
Ironiskt nog så sjönk elpriset som en sten och är nu 20 öre i hela landet.
Att det blåser som sjutton hjälper till.
Men vill regeringen hälla pengar på oss, kör på bara.
Min röst får dom ändå inte.
De som trovärdigt kan bygga långsiktig och stabil elförsörjning är värda den rösten.
Det är grunden för ett bra samhälle.
Kan de bygga det, kan de bygga annat också.
 
  • Gilla
spider22 och 2 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Du glömmer bort att man faktiskt kan äta de rika. Det är bara en sorts norm i samhället att inte göra det. Allt som krävs är att vi gemensamt ändrar tankesätt. Tänker vi om kan vi slippa tillväxten.

De som tjatar om kärnkraft i tråden glömmer att marknaden säkerställer att kärnkraftverket måste ha kapacitet att mätta hela europa. Elen säljs så dyrt som möjligt. Så länge det finns brist någonstans där folk kan betala kommer elen och priset följa detta.
Nåja, om vi producerar så att det räcker till att fylla kablarna ner till Europa och fyller vår egna förbrukning så borde vi kunna sätta vilka priser vi vill på elen inom landet. Men det bygger ju på att det drivs statligt så att inte privata vinstintressen ändå ställer till det.

Nu kommer detta ju aldrig att hända så det är nog kört i alla fall...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.