A
hsd hsd skrev:
Det beror mest på den expansiva och transportkrävande förändring som sket i luleå, liknande det som skedde i Kiruna för 20 år sedan och iom. stadsomvandlingen håller i sig
Varför bry sig om snöröjning när all tillgänglig personal och maskiner går för fullt
Du förstår kanske inte riktigt hur mycket det handlar om?
När dieseln går upp i pris.. Så kör man efter lagt anbud.. det är lika bra att ställa maskinen och betala annan som kör istället för det blir billigare än att köra själv.. detta sker då ena parten vägra ha en diesel klausul som ger extra ersättning när bränslet är dyrt eller om man kör på bio bränsle..
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Du förstår kanske inte riktigt hur mycket det handlar om?
När dieseln går upp i pris.. Så kör man efter lagt anbud.. det är lika bra att ställa maskinen och betala annan som kör istället för det blir billigare än att köra själv.. detta sker då ena parten vägra ha en diesel klausul som ger extra ersättning när bränslet är dyrt eller om man kör på bio bränsle..
Det är väl så att om man gått på niten att köra på biobränsle så får man inte köra så mycket på annat?
Kommer ihåg att det blev ett jävla liv när man körde för mycket bensin när vi hade gasbilar. Det var ju ett jidder då det var ett jävla mög med gasbilar då kvaliten var lite sådär.
 
A
R Rkarlsson skrev:
Det är väl så att om man gått på niten att köra på biobränsle så får man inte köra så mycket på annat?
Kommer ihåg att det blev ett jävla liv när man körde för mycket bensin när vi hade gasbilar. Det var ju ett jidder då det var ett jävla mög med gasbilar då kvaliten var lite sådär.
njä man kan köra på B7 eller B8 diesel men det är just med priset som det händer grejer..
Det blir en stor minus post att köra på ett gammalt avtal.. Då dieseln kan vara ca 2-3 kronor dyrare.. går bra med diesel i timmen..
 
hsd
2-3 kronor är en piss i Mississippi jämfört med maskin och personal kostnad
 
A
hsd hsd skrev:
2-3 kronor är en piss i Mississippi jämfört med maskin och personal kostnad
Du tror inte att det är just det tillsammans som gör att man lägger av?
Jo det är just därför.
När dieseln äter upp den lilla förtjänst som finns då går man fort back på detta.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det var ganska tydligt att du ville flika in på att jag skulle betala för att parkera gratis innan du drog in länken. Vilket var helt felaktigt redan från början. Men vi kan släppa det.
Det har jag inte. Tvärtom tycker jag regel var löjlig sol jag skrev. Det går naturligtvis läsa inlägget på olika sätt, men andemeningen var att prata i generella termer.
 
Maskintok skrev:
Det är amorteringen för min fastighet exkl ränta... Så ställer jag dem emot varandra så väger nog fastigheten mer i allt.. än att hyra en bil...
Är riktigt rätt i att jämföra bil med fastigheter?

Generellt så har väl fastigheter en mycket bättre värdehållning, tom värdeökning i de flesta fall.

Jämför om du köper en ny bil och lånar till hela beloppet och leasar hyr samma bil. Det är mer rättvist. Och som vi vet så har du en ganska rejäl värdeminskning på bilar i stort sett när du rulla rut med den från bilhallen.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
T Tommynorskens skrev:
Är riktigt rätt i att jämföra bil med fastigheter?
Nej, gäller i 99,999%
 
A
T Tommynorskens skrev:
Är riktigt rätt i att jämföra bil med fastigheter?

Generellt så har väl fastigheter en mycket bättre värdehållning, tom värdeökning i de flesta fall.

Jämför om du köper en ny bil och lånar till hela beloppet och leasar hyr samma bil. Det är mer rättvist. Och som vi vet så har du en ganska rejäl värdeminskning på bilar i stort sett när du rulla rut med den från bilhallen.
jämförde bara rakt av vad jag fick för ungefär likvärdig summa pengar.
alltså inte jämfört bil med fastighet.
bil ELLER fastighet..

Och istället för att lägga ut på bil så lägger jag ut på en fastighet hellre dessa summor.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
A
T Tommynorskens skrev:
Är riktigt rätt i att jämföra bil med fastigheter?

Generellt så har väl fastigheter en mycket bättre värdehållning, tom värdeökning i de flesta fall.

Jämför om du köper en ny bil och lånar till hela beloppet och leasar hyr samma bil. Det är mer rättvist. Och som vi vet så har du en ganska rejäl värdeminskning på bilar i stort sett när du rulla rut med den från bilhallen.
Jag har aldrig köpt bil dyrare än ca 52000 kr.
oftast runt 5-7000 kr.. det är mer ekonomiska fördelar för mig än en för 50.000 kr..
Men jag har tiden och kunnandet för att hålla dessa vid liv relativt billigt.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag har aldrig köpt bil dyrare än ca 52000 kr.
oftast runt 5-7000 kr.. det är mer ekonomiska fördelar för mig än en för 50.000 kr..
Men jag har tiden och kunnandet för att hålla dessa vid liv relativt billigt.
Ja det funkar som sagt så länge man har tiden, och orken. Jag har tröttnat på detta, vill göra annat i livet än att meka halvrostiga bruksare. Samt, även om man sköter om dem, så råkar man oftare ut för lite halvtråkiga stillestånd.

Jag tycker det är betydligt roligare att meka med hojen nuförtiden. Den fyller 24 år i Sommar. Fått mycket kärlek så fin för åldern och av en modell som det finns tokmycket och billiga delar till trots att det är ett italiensk vidunder ;)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
F
S Styrman_jansson skrev:
Ja det funkar som sagt så länge man har tiden, och orken. Jag har tröttnat på detta, vill göra annat i livet än att meka halvrostiga bruksare. Samt, även om man sköter om dem, så råkar man oftare ut för lite halvtråkiga stillestånd.

Jag tycker det är betydligt roligare att meka med hojen nuförtiden. Den fyller 24 år i Sommar. Fått mycket kärlek så fin för åldern och av en modell som det finns tokmycket och billiga delar till trots att det är ett italiensk vidunder ;)
En äldre bil behöver inte alls alltid innebära stillestånd och ständigt mekande. Mycket beror på hur föregående ägare skött den.
Men visst, man kan ha otur och råka på ett "måndagsex" men det kan man som nybilsägare också.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Unikt namn
F frasen_36 skrev:
En äldre bil behöver inte alls alltid innebära stillestånd och ständigt mekande. Mycket beror på hur föregående ägare skött den.
Men visst, man kan ha otur och råka på ett "måndagsex" men det kan man som nybilsägare också.
Man kan ha sällsynt tur med en gammal bil.
Och man kan ha otur med en ny bil.

Den gamla bilen får du då repa själv, medan den nya har garanti så det kommer en bergare och man får hyrbil under tiden.
 
Räknar man antalet timmar man måste arbeta för att köpa en ny bil och sedan byta in den och köpa ny igen efter några år och jämför det med antalet timmar jag skruvar skrotbil så blir det faktiskt färre timmar på mina skrotbilar.

Jag hatar bilar och vill sätta min livstid på annat. Alltså kör jag med gamla bilar och sköter dem väl.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
A
S Styrman_jansson skrev:
Ja det funkar som sagt så länge man har tiden, och orken. Jag har tröttnat på detta, vill göra annat i livet än att meka halvrostiga bruksare. Samt, även om man sköter om dem, så råkar man oftare ut för lite halvtråkiga stillestånd.

Jag tycker det är betydligt roligare att meka med hojen nuförtiden. Den fyller 24 år i Sommar. Fått mycket kärlek så fin för åldern och av en modell som det finns tokmycket och billiga delar till trots att det är ett italiensk vidunder ;)
Ja vad ska jag säga..
Jag äger 6 bilar själv..
nu står 6 kund bilar här..
Och 7 väntar..
Sedan kommer 4 traktorer mm..
Så ja jag må nog säga att skruva är underbart...
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.