2021-04-28 Fogning del 2 - är det klart nu?
Nästan klart - men inte riktigt. Jag tänkte att det är ju bara en vägg och ett golv, det går fort. Det gick inte fort.

Jag fick i alla fall till blandningen bättre den här gången, genom att använda rätt mycket mer vatten än instruktionen. Den kändes för lös i hinken men var sedan bra att smeta ut på väggen och stelnade nu på kanske fem minuter istället för en. Så jag hann i alla fall göra av med det som var på fogbrädan och det såg något genomtänkt ut än tidigare.
Vitt kaklat golv med nyfogade grå fogar och enstaka smutspartiklar och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen gick rätt bra i alla fall, och som vanligt märks det att man lär sig under arbetets gång. Lite som att det går att lära sig åka skidor under Vasaloppet om man glömt att träna. Jag vill här inflika att jag åker Vasaloppet på kortare tid än vad gårdagens fogning tog.

Efter väggen var det dags för golvet - en dröm i jämförelse! Bara att klicka ut och smeta ner i fogarna - och att det är stora plattor och smala fogar hjälper till så klart. Sedan kom det som tog tid - alla hörn och vinklar. Här golv/väggvinkel där jag får peta in fogmassa med verktyg och sedan forma med finger och till sist svamp.
Ojämnt påförd fogmassa i hörnet där en vägg möter golvet, med en spackel vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här vägghörn där samma sak gäller - men allt appliceras med fingrar plus att hörnfogen helst ska vara jämntjock och i samma tjocklek som de övriga fogarna. Jag kan möjligen ha överarbetat detta moment en (stor) smula men tänker på vilken glädje jag kommer att känna varje gång jag kliver in på toaletten och får njuta av de vackra fogarna. Och våra gäster kommer säkert att fälla en tår av lycka.
Person applicerar grå fogmassa mellan vita kakelplattor med fingerklädd i strumpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finputsning med svamp för att få rätt ytfinish i hörnet. Frågan jag ställer mig är om det kommer att sitta kvar? Denna fog sitter ju liksom på blanka kakelytor så jag får hoppas att den brinner fast ordentligt. Jag tror det kommer att hålla.
En hand i blå gummihandske håller en gul svamp nära en väggfog mellan vita kakelplattor under fogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ännu oputsade resultatet där jag väntar på att alla fogar ska torka så att även färgen blir enhetlig i hela rummet. Jag är så grymt nöjd med valet av golv - kaklet är ju standard liksom men golvet är det som gör rummet. Ljusgrå fog funkar på golvet också, men ger där ett mycket ljust intryck.
Grå kaklade golvplattor med nyligen fyllda smala fogar vid ett renoveringsprojekt, synliga väggplattor och fogverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad återstår då? Jo tiden gick ju och trots att ja kom i säng först kl. 3 på natten så återstår ett par hörnfogar och även fog runt dörrfodret som jag inser är smartare att måla innan fogen kommer på plats. Sedan är det vägg/takvinkeln, och där känner jag väl att silikon tyvärr är enda valet. Jag vill ogärna hålla på och smeta fogmassa i taket. Eller så kör jag maskeringstejp i taket och fogar... kommer i så fall att bli klar runt lucia.

Budgetkoll
Arbetstid: 106,5 timmar
Kostnad material: 6 112 kr
Eget material: 573 kr
Inköp verktyg: 3 429 kr
 
  • Gilla
Moisam och 7 till
  • Laddar…
JustDoIt JustDoIt skrev:
2021-04-28 Fogning del 2 - är det klart nu?
Nästan klart - men inte riktigt. Jag tänkte att det är ju bara en vägg och ett golv, det går fort. Det gick inte fort.

Jag fick i alla fall till blandningen bättre den här gången, genom att använda rätt mycket mer vatten än instruktionen. Den kändes för lös i hinken men var sedan bra att smeta ut på väggen och stelnade nu på kanske fem minuter istället för en. Så jag hann i alla fall göra av med det som var på fogbrädan och det såg något genomtänkt ut än tidigare.
[bild]

Väggen gick rätt bra i alla fall, och som vanligt märks det att man lär sig under arbetets gång. Lite som att det går att lära sig åka skidor under Vasaloppet om man glömt att träna. Jag vill här inflika att jag åker Vasaloppet på kortare tid än vad gårdagens fogning tog.

Efter väggen var det dags för golvet - en dröm i jämförelse! Bara att klicka ut och smeta ner i fogarna - och att det är stora plattor och smala fogar hjälper till så klart. Sedan kom det som tog tid - alla hörn och vinklar. Här golv/väggvinkel där jag får peta in fogmassa med verktyg och sedan forma med finger och till sist svamp.
[bild]

Här vägghörn där samma sak gäller - men allt appliceras med fingrar plus att hörnfogen helst ska vara jämntjock och i samma tjocklek som de övriga fogarna. Jag kan möjligen ha överarbetat detta moment en (stor) smula men tänker på vilken glädje jag kommer att känna varje gång jag kliver in på toaletten och får njuta av de vackra fogarna. Och våra gäster kommer säkert att fälla en tår av lycka.
[bild]

Finputsning med svamp för att få rätt ytfinish i hörnet. Frågan jag ställer mig är om det kommer att sitta kvar? Denna fog sitter ju liksom på blanka kakelytor så jag får hoppas att den brinner fast ordentligt. Jag tror det kommer att hålla.
[bild]

Det ännu oputsade resultatet där jag väntar på att alla fogar ska torka så att även färgen blir enhetlig i hela rummet. Jag är så grymt nöjd med valet av golv - kaklet är ju standard liksom men golvet är det som gör rummet. Ljusgrå fog funkar på golvet också, men ger där ett mycket ljust intryck.
[bild]

Vad återstår då? Jo tiden gick ju och trots att ja kom i säng först kl. 3 på natten så återstår ett par hörnfogar och även fog runt dörrfodret som jag inser är smartare att måla innan fogen kommer på plats. Sedan är det vägg/takvinkeln, och där känner jag väl att silikon tyvärr är enda valet. Jag vill ogärna hålla på och smeta fogmassa i taket. Eller så kör jag maskeringstejp i taket och fogar... kommer i så fall att bli klar runt lucia.

Budgetkoll
Arbetstid: 106,5 timmar
Kostnad material: 6 112 kr
Eget material: 573 kr
Inköp verktyg: 3 429 kr
Ser riktigt bra ut. Nu börjar målet närma sig.

Har ingen aning om vad just du tycker om hantverkare. Det jag skulle vilja fråga dig är om du fått större eller mindre förståelse av själva hantverksyrket?

Väldigt många trådar på detta forum handlar om när folk upplever att för många timmar gått åt till något dom beställt. Nu tänker jag inte på trådar där folk pratar om överfakturering där dom klockat hantverkaren vid tröskeln.
”Min hantverkare kaklade min toalett som är 1,5 m2. Fick en faktura på 50 Tim. Är detta rimligt?”

Sen haglar svaren om m2 priser och vad dom själva fått betala för ”lika” arbete.
”Det där arbetet borde tagit Max 25 timmar. Du har blivit lurad”
Osv.

Nu har du själv gjort ett jättejobb från grunden. Jag antar att du stött på många av de problem vi hantverkare dagligen råkar ut för. Problem som är otroligt svåra att förutse innan man sätter spaden i marken. Även med erfarenhet som du kanske saknade men nu har fått en hel del av.

Skulle därför vara kul att höra vad du säger.
 
  • Gilla
Meimei och 2 till
  • Laddar…
Äntligen dags att bli färdig!
Jag inser ju att det gått ännu ett tag sen sist nu, anledningen är att det var en fantastisk sommar att jobba med trädgård och andra utomhusprojekt från maj till november typ. (Jag är alltså helst inte inne om jag verkligen inte måste, speciellt inte instängd på 1 kvm toalett med endast fogmassa som sällskap)

Här kommer en liten genomgång av vad jag i alla fall lyckats med under sommaren.

2021-08-02 Foder och hörn

I augusti tvättade jag och målade dörrfoder och gjorde sedan klart fogarna runt dörren och bättrade på lite i några hörn där små sprickor i fogen hade uppstått. Totalt 4,5 timmar.
Jag tog ju aldrig bort fodren utan kaklade mot istället och är nöjd med resultatet:
Renoverat badrum med kaklade väggar och nyinstallerat dörrfoder, detaljbild av fogar och hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2021-08-10 Takfog och ekhylla
Det blev latexfog i takvinkeln, funkade bra och blev snyggt. Sedan sågade jag till den lilla ekhylla som ska sitta bakom toaletten. Den ska också oljas. Totalt två timmar.
Ekhylla monterad mot vit kakelvägg i ett renoverat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Budgetkoll
Arbetstid: 113 timmar
Kostnad material: 6 112 kr
Eget material: 573 kr
Inköp verktyg: 3 429 kr
 
  • Gilla
Meimei och 2 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ser riktigt bra ut. Nu börjar målet närma sig.

Har ingen aning om vad just du tycker om hantverkare. Det jag skulle vilja fråga dig är om du fått större eller mindre förståelse av själva hantverksyrket?

Väldigt många trådar på detta forum handlar om när folk upplever att för många timmar gått åt till något dom beställt. Nu tänker jag inte på trådar där folk pratar om överfakturering där dom klockat hantverkaren vid tröskeln.
”Min hantverkare kaklade min toalett som är 1,5 m2. Fick en faktura på 50 Tim. Är detta rimligt?”

Sen haglar svaren om m2 priser och vad dom själva fått betala för ”lika” arbete.
”Det där arbetet borde tagit Max 25 timmar. Du har blivit lurad”
Osv.

Nu har du själv gjort ett jättejobb från grunden. Jag antar att du stött på många av de problem vi hantverkare dagligen råkar ut för. Problem som är otroligt svåra att förutse innan man sätter spaden i marken. Även med erfarenhet som du kanske saknade men nu har fått en hel del av.

Skulle därför vara kul att höra vad du säger.
Absolut - för varje ny typ av renovering jag försöker mig på så får jag mer förståelse och respekt för duktiga hantverkare, och inser hur många beslut som ska tas under resans gång. Och det är ju sjukt många steg för att renovera en vanlig liten toalett! Sedan lägger jag väl 10-100 ggr så mycket tid som en hantverkare på att fundera på hur jag ska göra vid varje moment...

Ang. just tiden så är väl min förväntning gällande t.ex. plattsättningen att en hantverkare borde vara långt mer än dubbelt så snabb som jag är. Dels för att jag tänker alldeles för mycket, och dels för att jag är sjukt långsam under själva arbetet och gör moment uppdelat på flera dagar och kortare pass. Jag får väl summera de olika momenten när jag är klar med allt, men just plattsättningen tog mycket tid för mig.

Generellt kan jag säga att jag har den absolut yttersta respekt för hantverkare (och även andra yrkesgrupper) som har ett kunnande, både teoretiskt och praktiskt, och som gör saker rätt och riktigt, håller rent och snyggt och tar "rätt" betalt och därmed med rätta har nöjda kunder. Men de hantverkarna är det ju kanske inte så ofta vi får läsa om här på forumet...

Det motsatta gäller också - de som gör ett sämre jobb än vad jag gör som amatör, de som inte dyker upp när de ska, som inte kan hålla tidsplaner, inte kan branschregler, eller som luras med fakturering på något sätt, påhittade bruttoprislistor och annat - de vill jag helst inte förstöra denna tråd med att skriva vad jag tycker om.

Det svåraste för mig som vanlig tjänsteköpare är att veta vad det är för tjänst jag får och vad det är för typ jag släpper in i mitt hem. Om jag med 100 % säkerhet visste förutsättningarna, pris, tid, kvalitet, utförande, inför olika jobb skulle jag köpa väldigt mycket mer hantverkstjänster, och kanske då inte behöva ta flera år på mig med toaletter t.ex. :cool:
 
  • Gilla
HuvudetPaSpiken och 4 till
  • Laddar…
2021-12-12 Tröskelarbete
En sista grej hann jag med under 2021, och det var att ta tag i den fula tröskeln. Jag skulle ändå köra hårdvaxolja på ekhyllan och tänkte att det är lika bra lägga en timme på att slipa tröskeln och olja den också. Matt hårdvaxolja är lite av en favorit till allt möjligt - och det funkade på en tidigare lackad (?) toalettröskel från 1976 också.

Före - allmänt sliten och ful färg dessutom. Vad är det ens för gulnat träslag?
Tröskel under renovering med slipmaterial på gulnat trä, halvslipad och icke-behandlad yta synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slipningen utfördes delvis (gratis) av barnarbetaren som gått från att vara fem till åtta år fyllda under toalettens renovering. Kommer han att få provbajsa innan studenten?
Barn slipar tröskel med elektrisk slipmaskin i hemmiljö, skyddsglasögon på, renoveringsmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var ek - hurra! Halva oljad. Ja, jag oljar med en strumpa. Det går utmärkt. Alla proffs gör så.
En halvslipad ektröskel bredvid en öppen burk hårdvaxolja och en strumpa, med en stol och olika golvtyper synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter - bättre än före.
Renoverad ektröskel mellan klinkergolv och textilmatta, halva med oljebehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild - kan inte låta bli att älska oljad ek. Det är magiskt och det är just en magisk känsla jag vill att gästerna ska ha med sig in på toaletten.
Närbild på en nyslipad och oljad ektröskel som visar träets struktur och färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Budgetkoll
Arbetstid: 114 timmar
Kostnad material: 6 112 kr
Eget material: 573 kr
Inköp verktyg: 3 429 kr
 
  • Gilla
PellePeps och 9 till
  • Laddar…
JustDoIt JustDoIt skrev:
2021-12-12 Tröskelarbete
En sista grej hann jag med under 2021, och det var att ta tag i den fula tröskeln. Jag skulle ändå köra hårdvaxolja på ekhyllan och tänkte att det är lika bra lägga en timme på att slipa tröskeln och olja den också. Matt hårdvaxolja är lite av en favorit till allt möjligt - och det funkade på en tidigare lackad (?) toalettröskel från 1976 också.

Före - allmänt sliten och ful färg dessutom. Vad är det ens för gulnat träslag?
[bild]

Slipningen utfördes delvis (gratis) av barnarbetaren som gått från att vara fem till åtta år fyllda under toalettens renovering. Kommer han att få provbajsa innan studenten?
[bild]

Det var ek - hurra! Halva oljad. Ja, jag oljar med en strumpa. Det går utmärkt. Alla proffs gör så.
[bild]

Efter - bättre än före.
[bild]

Närbild - kan inte låta bli att älska oljad ek. Det är magiskt och det är just en magisk känsla jag vill att gästerna ska ha med sig in på toaletten.
[bild]

Budgetkoll
Arbetstid: 114 timmar
Kostnad material: 6 112 kr
Eget material: 573 kr
Inköp verktyg: 3 429 kr
Har inte varit inne på byggahus på ett tag och gick in och fick äntligen se en notis. Just det! Den här toaletten, undrar hur det har gått? Kul och få se ditt arbete och dina tankar. Bra jobbat!
 
  • Gilla
Meimei och 1 till
  • Laddar…
2021-12-30 Inredningssimulering
Just det - en sak till hann jag faktiskt med 2021. Det var att sätta dit manschett till avloppet och ställa dit toaletten och kommoden för att simulera hur det kommer att kännas och se ut när det är klart. Inte snyggt men en känsla för hur utrymmen kommer att räcka till i alla fall.

Toaletten är en Ifö Sign 6860 och kommoden är en Vedum Free 515 i ek (Linda heter den) med en stor lucka. Det blir helt ok med plats även om kommoden tar upp lite mer benutrymme än det gamla handfatet som var öppet undertill. Återstår att se hur toarullehållare, handdukar och sånt ska placeras på bästa sätt.

Nu drog pengarna iväg lite också kan man säga, även om det är helt enligt plan. Toaletten kostade inkl. toarullehållare 2 850 kr och kommoden inkl handfat 5 974 kr.

Nyinstallerad Ifö Sign toalett och Vedum Free kommod med verktyg i ett badrum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Budgetkoll
Arbetstid: 115 timmar
Kostnad material: 6 112 kr
Eget material: 643 kr
Kostnad inredning: 8 824 kr
Inköp verktyg: 3 479 kr
Total: 19 058 kr
 
  • Gilla
Lilllen och 7 till
  • Laddar…
2022-01-01 Rörig början på året

Första uppgiften 2022 blev en jag dragit mig lite för - att försöka göra en snygg och bra inkoppling av nya toaletten på det gamla fula och skadade prisolröret.

Jag använde multiverktyg och liten bågfil för att såga två snitt i gamla klämringen och bände loss den med skruvmejsel.
Ett skadat och äldre rör med pågående installation av ny koppling i en toalettrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röret ser verkligen inte bra ut - kan det vara så att någon inte använt stödhylsa? Japp, det saknas. Tyvärr finns ingen möjlighet att byta röret. Jag har en täckbricka från Vatette och en förminskning 15x10 som jag ändå får hoppas ska hålla tätt. Jag får faktiskt heller inte in någon stödhylsa, även om jag såklart vill det. Och det har inte med deformeringen att göra, utan detta rör är bara ca 6,5 mm invändigt och mina stödhylsor för 10 mm rör är 8 mm. Lyckas inte ens Googla fram en stödhylsa som skulle kunna passa.
Korroderat prisolrör med ny inkoppling och täckbricka framför otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterat och åtdraget enligt tillverkarens anvisningar. Snyggt? Javisst! Läcker det? Javisst! (men bara lite) Sedan är ju röret alldeles för långt - men det här var bara för att kolla kopplingarna. Och det gick faktiskt bra att få det tätt sen, men jag tycker att jag fick dra åt lite mer än vad anvisningarna angav att jag skulle dra efter "knäppet" då förminskningen delar sig. Kanske inte så märkligt med tanke på förutsättningarna...
Vattenanslutning och ett ej färdigmonterat toalettavlopp med synliga installationer och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Numera är röret även kapat och påkopplat med toalett och allt, och det har stått så här i en vecka nu för att jag ska kunna testa spolning och att inga nya läckage uppstår. Inga konstigheter alls än så länge. Hur länge ska jag låta det stå innan jag vågar limma fast toaletten? Nu står den bara löst och det råder förbud mot att använda den till något annat än att testa spolningen. Blir klämringskopplingar mer eller mindre täta över tid?
Kromat prisolrör anslutet till en toalettstoppventil med en täckbricka och kopplingar synliga mot kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


VVS-materialet använt här kostar 344 kr, genomgående Vatette. Röret (15 mm) hade jag redan och kulventilen följde med toaletten.
Täckbricka 179 kr
Stödhylsor 15 mm 30 kr
Förminskning 15x10 40 kr
Koppling 15 mm rak 60 kr
Skruv och plugg 9 kr
Halvkoppling 26 kr (på Hornbach. Motsvarande kostar 109 kr på lokala Beijer - är inte det sjukt?)

Budgetkoll
Arbetstid: 117 timmar
Kostnad material: 6 507 kr
Eget material: 643 kr
Kostnad inredning: 8 824 kr
Inköp verktyg: 3 479 kr
Total: 19 453 kr (hittills)
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Hmm, nu är jag ingen röris, men känns som det hade varit bättre att låta gamla kopplingen sitta kvar och hittat rätt märke att matcha mot den. Detta då du inte har någon orörd bit rör att fästa den nya på. Skulle tro att bästa sättet att lösa det nu är hårdlödning. Men andra kan detta bättre än mig.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Absolut, det hade varit säkrare täthetsmässigt men det var tyvärr oacceptabelt med tanke på utseendet. Visst hade jag kunnat koppla bort röret efter den befintliga kopplingen men jag ville ju få dit en snygg väggbricka och det krävde att jag fick bort såväl mutter som klämring från väggröret. Och det var ju först när jag fick bort klämringen jag såg hur deformerat röret tyvärr var... Hade jag vetat det innan hade jag nog gjort som du föreslår och behållit den gamla koppligen och försökt hitta något sätt att göra det snyggt mot väggen.

En ofärdig hörna av ett kaklat rum med exponerat rör och klämring, gult hink och kakelkryss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr finns det väl inget som jag ser som skulle göra att det automatiskt skulle sluta läcka. Avloppsrör kan ju göra det, men de innehåller ju materia som förflyttar sig till läckan…
Hårdlödning tror jag som sagt mest på i nuläget. Om du inte kan komma åt röret och byta ut det på något sätt vill säga.
 
Men nu läcker det ju inte!

Jag skrev i dagens inlägg med bilderna att det gick bra att få det tätt bara genom att dra åt lite mer, men jag är på något sätt orolig för att det ska börja läcka i och med att jag vet att det är dåligt under allt det fina. Då kan jag iofs dra åt ännu lite lite mer såklart. Frågan är om kopplingen kan börja läcka över tid eller om dessa klämringar (förminskningar) håller sig täta när jag nu väl fått det tätt?
 
AXS
Skulle absolut löda dit en övergång till gänga. Sen flexibel slang till toan.

Övergången blir inte förnicklad, men kanske finns någon minimal snygg hatt.
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
JustDoIt JustDoIt skrev:
Men nu läcker det ju inte!
Jag skrev i dagens inlägg med bilderna att det gick bra att få det tätt bara genom att dra åt lite mer, men jag är på något sätt orolig för att det ska börja läcka i och med att jag vet att det är dåligt under allt det fina. Då kan jag iofs dra åt ännu lite lite mer såklart. Frågan är om kopplingen kan börja läcka över tid eller om dessa klämringar (förminskningar) håller sig täta när jag nu väl fått det tätt?
Aha, sorry. Läste lite slarvigt i kombination med bilder med hinkar under. Känns ju som att risken är hyfsat stor att fogen mellan klämring och rör inte blivit helt OK ändå, och att det visar sig typ efter en vattenavstängning. Jag har hört att trycket då kan bli bra mycket högre när man slår på kranarna igen. Känns även logiskt då det kan smälla och låta endel i rören då. Så, om du inte vill hårdlöda, och vill förekomma denna risk är det väl bra att provtrycka ledningarna. Provtrycka skulle ju vara bra även efter en hårdlödning. Men egentligen är jag som sagt ingen expert på detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Sen flexibel slang till toan.

Övergången blir inte förnicklad, men kanske finns någon minimal snygg hatt.
Jag är som sagt ingen rörmokare, men läst här i forumet att allra bästa lösningen är att ha fasta rör till en toalett, då flexslang inte egentligen är så pålitlig.
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.