E Enial skrev:
"Alla elkunder som överstiger 2 000 kilowattimmar på en månad har rätt till stödet. Det gäller oavsett om du har rörligt eller bundet avtal, bekräftar finansminister Mikael Dambergs pressekreterare i ett sms till Aftonbladet."

Dags att dra på värmen igen. 2000 kwh, here we go!
fortfarande så låter jag regeringens pressrelease samt frågestunden på pressträffen gå före ett ev sms till aftonbladet som inte specefikt säger att det inte åsyftar max ersättningen.
dvs att även de under 2000kWh kommer att få ersättning, men inte lika mycket
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, jag tycker ju att man bör försöka sikta på dem som faktiskt behöver pengarna, inte på dem som bara konsumerar marginellt mindre ...
Hur skulle detta gå till? Inkomst kontra elräkning?

Jag är inte tillräckligt insatt för veta hur ett sådant upplägg skulle se ut.

Detta är inte menat som ett snorkigt inlägg.

Jag klarar av mina elräkningar även om de inte är speciellt roliga att betala. Med det sagt, ser jag hellre att ”mina” bidragspengar i det här fallet går till dem som ligger på bristningsgränsen.
 
E Enial skrev:
"Alla elkunder som överstiger 2 000 kilowattimmar på en månad har rätt till stödet. Det gäller oavsett om du har rörligt eller bundet avtal, bekräftar finansminister Mikael Dambergs pressekreterare i ett sms till Aftonbladet."

Dags att dra på värmen igen. 2000 kwh, here we go!
Inte nog med att stödet är synnerligen illa utformat som beroende av elförbrukning och inte den enorma prisstegring som drabbat SE3&4 i synnerhet - dvs vad stödet avsåg att kompensera -, man kan inte ens ge rätt information om det som det beskrivs i regeringens pressmeddelande som de publicerat på regeringen.se för alla att se.

Fantastiskt.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nuvarande model skulle ha varit begränsad till SE3 och SE4, alternativt ta bort momsen retroaktivt för alle.

2000:- i kompensation för 2000 kwh i Norrland eller med bunden elpris, så går man nästen med vinst
 
  • Gilla
  • Haha
masseman33 och 5 till
  • Laddar…
När man inte trodde att energipolitiken kunde bli värre så kommer en sådan här virrig presskonferens där halva Sverige blir snurrig och börjar analysera vad som egentligen sades.

Jag vill ha en energipolitik som ger billig el. Inte en energipolitik som suger ur min egna energi.
 
  • Gilla
  • Haha
Batte_ och 8 till
  • Laddar…
K kasper1 skrev:
Nuvarande model skulle ha varit begränsad till SE3 och SE4, alternativt ta bort momsen retroaktivt för alle.

2000:- i kompensation för 2000 kwh i Norrland eller med bunden elpris, så går man nästen med vinst
Svensk politik när den är som bäst. :)
 
A
jag är beredd om jag får återbäring att skänka den till bättre behövande.

Så om det blir säg 100 kr så får familjer eller de som inte kan klara sin elräkning eller har obetalda räkningar för el/nät en slant..
Blir inte mycket kan jag tänka mig men hellre det än att jag ska ha dels billig energi(bor i område s2) och återbäring för ändå låg förbrukning... Det blir hyckleri..

Vad säger ni andra?
En typ av fond från byggahus där man kan söka kapital... :thinking:
 
K Klabbarparn skrev:
Hur skulle detta gå till? Inkomst kontra elräkning?

Jag är inte tillräckligt insatt för veta hur ett sådant upplägg skulle se ut.

Detta är inte menat som ett snorkigt inlägg.

Jag klarar av mina elräkningar även om de inte är speciellt roliga att betala. Med det sagt, ser jag hellre att ”mina” bidragspengar i det här fallet går till dem som ligger på bristningsgränsen.
Tja, någon form av ansökningsförfarande, precis som vid andra bidrag är väl rimligt kan jag tycka... Det finns ju två myndigheter som är vana vid att hantera stora mängder data och betala ut pengar, Skatteverket och Försäkringskassan, jag tycker väl att det är rimligt att någon av dem hanterar det, snarare än elnäts- eller handels-bolagen som troligen har system som är uppbyggda på helt annat sätt....

Ett digitalt ansökningsformulär kan man ju göra hur avancerat som helst, och det borde ju gå betydligt snabbare än 3 månader att få det på plats...
 
  • Gilla
Klabbarparn och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
jag är beredd om jag får återbäring att skänka den till bättre behövande.

Så om det blir säg 100 kr så får familjer eller de som inte kan klara sin elräkning eller har obetalda räkningar för el/nät en slant..
Blir inte mycket kan jag tänka mig men hellre det än att jag ska ha dels billig energi(bor i område s2) och återbäring för ändå låg förbrukning... Det blir hyckleri..

Vad säger ni andra?
En typ av fond från byggahus där man kan söka kapital... :thinking:
Jag skulle gärna ge en större summa till en ekonomisk förening som avser köpa upp en av Ringhals nerlagda reaktorer för att starta upp den igen.
 
  • Gilla
KristinaRT och 2 till
  • Laddar…
Anser fortfarande att det bästa förslaget hade varit att ta bort all skatt på spotpriser över 1kr/kWh.

Dvs både elnätsbolagen och elhandelsbolagen blir ålagda att inte ta ut el & energiskatter på den del som överstiger 1k/kWh för alla (privatpersoner som företag)

Det enda som händer så är att det inte kommer in extra skatt till statskassan för den del som är över 1kr/kWh
Det hade varit mest rättvist och dessutom eg inte kostat staten en krona då det är obudgeterad extrainkomst som "försvinner"
 
  • Gilla
E.K.E.B och 8 till
  • Laddar…
A
V vik_tor skrev:
Jag skulle gärna ge en större summa till en ekonomisk förening som avser köpa upp en av Ringhals nerlagda reaktorer för att starta upp den igen.
japp:thinking:
jävliga är att det mest troligt blir statligt och hamnar under departement.. Och då är samma visa igång igen... För annars så skraffbeskattar staten den verksamheten för att den inte vill ha konkurrens.. Och då mista intäkter..
 
  • Gilla
HM2020
  • Laddar…
A
M MrDizzy skrev:
Anser fortfarande att det bästa förslaget hade varit att ta bort all skatt på spotpriser över 1kr/kWh.

Dvs både elnätsbolagen och elhandelsbolagen blir ålagda att inte ta ut el & energiskatter på den del som överstiger 1k/kWh för alla (privatpersoner som företag)

Det enda som händer så är att det inte kommer in extra skatt till statskassan för den del som är över 1kr/kWh
Det hade varit mest rättvist och dessutom eg inte kostat staten en krona då det är obudgeterad extrainkomst som "försvinner"
Och att norra Sverige inte får någon del i detta... förutom att leverera energi till södra Sverige... Men det är klart en viss av vinst har vi ju i norra Sverige redan..
 
M MrDizzy skrev:
Anser fortfarande att det bästa förslaget hade varit att ta bort all skatt på spotpriser över 1kr/kWh.

Dvs både elnätsbolagen och elhandelsbolagen blir ålagda att inte ta ut el & energiskatter på den del som överstiger 1k/kWh för alla (privatpersoner som företag)

Det enda som händer så är att det inte kommer in extra skatt till statskassan för den del som är över 1kr/kWh
Det hade varit mest rättvist och dessutom eg inte kostat staten en krona då det är obudgeterad extrainkomst som "försvinner"
Ja det låter även som den variant som kräver minst administration. Jag har inte läst regeringens förslag, men på reaktionerna så låter det nästan som att det kommer att krävas en ny myndighet för att hantera ansökningarna...
 
Jag skickade nedan till VF

xxxx@vattenfall.com
Ang Ringhals 1

Hej Johan!


Har du möjlighet att skicka över kontaktuppgifter till den person som är mest relevant att prata med vad gäller försäljning av den numera stoppade reaktorn Ringhals 1?

Det finns ett stort intresse bland investerare för uppköp samt att ta reaktorn åter i drift för att säkra tillgången av energi till basindustri samt hushåll i SE3 och SE4.

--
Best Regards / Med vänliga hälsningar
XXX XXX
Mob: +46 (0)XX XX XX
 
  • Gilla
  • Haha
OramaC och 7 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Och att norra Sverige inte får någon del i detta... förutom att leverera energi till södra Sverige... Men det är klart en viss av vinst har vi ju i norra Sverige redan..
Visserligen och generellt sett är jag för att det ska mer pengar till Norrland.
Men ville mest att rabatten skulle gå till de som blitt mest drabbade av prisrallyt på elen.

Förövrigt tycker jag denna är bäst:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.